perjantai 10.2.2012 | Elina, Ella  Onnittele e-kortilla

Tutkimus: Karppaajan kannattaa suosia kasvikunnan tuotteita

9.9.2010 12:36

Vähähiilihydraattista ruokavaliota suosivan kannattaa syödä tarvitsemansa lisäproteiinit kasvikunnasta peräisin olevina tuotteina.

Tuoreen tutkimuksen mukaan kasviperäistä vähähiilihydraattista ruokaa syövien kuolleisuus ja riski kuolla syöpään tai sydän- ja verisuonisairauksiin on pienempi kuin eläinperäistä ruokaa suosivilla.

Tutkimuksen aineistossa oli 129 716 amerikkalaista naista ja miestä, jotka olivat omin päin päätyneet "karppaamaan" eli suosimaan vähähiilihydraattista ruokavaliota. Osa suosi Atkinsin ruokavalion kaltaista eläinperäistä ruokaa ja osa kasvisruokaa hiilihydraattien korvaajana.

Tutkijoiden mukaan kasvis- ja lihansyöjien kuolleisuudessa oli pieni, mutta tilastollisesti merkittävä ero. Kasvisperäinen ruoka todettiin terveellisemmäksi niin naisilla kuin miehilläkin.

Tutkimuksen seurantajakso oli yli 20 vuotta. Siinä mukana olleet naiset olivat iältään 34–59 vuotta ja miehet 40–75 vuotta.

Aiemmissa tutkimuksissa on todettu, että runsas eläinperäisten tuotteiden syöminen lisää muun muassa Alzheimerin taudin riskiä.

Kasvisruuan terveellisyyttä selittää muun muassa tyydyttämättömämpien rasvojen, kasviskuitujen sekä hivenaineiden ja vitamiinien runsas määrä. Kasvikunnan hyviä proteiinilähteitä ovat esimerkiksi tofu, pavut, linssit, pähkinät ja siemenet.

Tutkimus julkaistiin Annals of Internal Medicine -lehdessä. Suomessa siitä kirjoitti ravintotieteilijä Juhana Harju blogissaan. Harjun mielestä hiilihydraattien vähentäminen on järkevää erityisesti vatsanseudun lihavuudesta ja diabeteksesta kärsiville.

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi

RSS
Osoite Töölönlahdenkatu 2
PL 18, 00089 SANOMA
Puhelin +358 9 1221
© Helsingin Sanomat, a Sanoma company - aineiston luvaton käyttö toisen palvelun osana kielletty

Etkö löytänyt etsimääsi?

Kokeile hakua.