9.3.2010 7:50
Tutkijoiden mukaan viinin juominen vähensi naisten syömistä.
Maltillinen punaviinin nauttiminen voi ehkäistä painon nousemista keski-ikäisillä naisilla, väittää laaja amerikkalainen seurantatutkimus. Tutkijoiden mukaan naiset, jotka juovat lasin tai kaksi punaviiniä päivässä, lihovat keski-iässä vähemmän kuin ikätoverinsa.
Tutkijat seurasivat yli 19 000 amerikkalaisnaisen painon kehittymistä 13 vuoden ajan. Seurantajakson alkaessa naiset olivat yli 39-vuotiaita ja normaalipainoisia.
Vuosien kuluessa täysraittiit naiset lihoivat keskimääräistä enemmän. Punaviinin kuluttajilla paino kehittyi päinvastaiseen suuntaan.
Tutkimuksessa huomioitiin naisten elämäntavat, kuten ruokailutottumukset, tupakointi ja liikuntaharrastukset.
Tutkijat selittävät tulosta sillä, että viiniä juoneet naiset korvasivat osan päivittäisestä energian tarpeestaan alkoholista saaduilla kaloreilla.
Toisin sanoen viinin juominen vähensi naisten syömistä. Maltillisen juomisen rajana tutkijat pitivät kahta 150 millilitran viinilasillista päivässä.
Tutkimuksessa ei ollut mukana miehiä. Tutkijat arvelevat kuitenkin, ettei sama tulos päde miehiin, koska miesten juomatottumukset ovat toisenlaiset.
Miehet voivat lihoa, koska he harvoin vähentävät syömistään juodessaan alkoholia. Tutkijoiden mukaan miesten ja naisten maksa polttaa alkoholia myös eri tavoin, mikä voi ehkäistä naisten painon nousua.
Tutkimuksesta kertoneen BBC:n haastattelemat brittitutkijat huomauttavat, että punaviiniin ei pidä suhtautua laihdutuskeinona. Viini voi auttaa lisäkilojen ehkäisyssä, mutta ei laihduttamisessa.
Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi