22.1.2010 7:28
Lasillinen mustikkamehua päivässä voi ehkäistä vanhuusiän muistiongelmia. Tuore tutkimus on ensimmäinen, jossa on tutkittu mustikan vaikutuksia ihmisen muistiin.
Eläinkokeista saatujen tulosten perusteella tutkijat ovat epäilleet jo pitkään, että mustikan sisältämät antioksidantit ja muut fytokemikaalit voisivat kohentaa muistia, mutta asiaa ei ollut tutkittu ihmisillä. Cincinnatin yliopiston tutkimus korjaa tämän puutteen.
Tutkimuksessa oli mukana vanhuksia, joilla oli alkavia muistiongelmia. Koehenkilöt jaettiin kahteen ryhmään, joista ensimmäinen joi yksi-kaksi kupillista mustikkamehua joka päivä kahden kuukauden ajan, mutta toinen ryhmä ei.
Kun koehenkilöt laitettiin kokeen loppuvaiheessa muisti- ja oppimistesteihin, mustikkamehua nauttineiden ryhmä suoriutui näistä huomattavasti paremmin tuloksin kuin kontrolliryhmä.
Tutkijoiden mukaan tulokset ovat vasta alustavia, mutta rohkaisevia. Ne osoittavat, että mustikan säännöllinen nauttiminen voi ehkäistä hermoston rappeutumista.
Tutkimuksen julkaisi Journal of Agricultural and Food Chemistry.
Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi