sunnuntai 27.5.2012 | Ritva  Onnittele e-kortilla

Tutkimus: Peruna laskee verenpainetta ylipainoisilla

4.9.2011 17:22

Timo Viljakainen

Yhdessä keitetyssä perunassa on vain noin 110 kaloria, kymmenittäin vitamiineja ja terveellisiä fytokemikaaleja.

Yhdessä keitetyssä perunassa on vain noin 110 kaloria, kymmenittäin vitamiineja ja terveellisiä fytokemikaaleja.

Peruna on saanut maineen lihottavana hiilihydraattipaukkuna, mutta nyt tutkijat vaativat kunnianpalautusta. Tuoreessa tutkimuksessa perunan säännöllinen syöminen alensi verenpainetta yhtä paljon kuin esimerkiksi kaurapuuro aiheuttamatta lisäkiloja.

"Kun ihmiset ajattelevat perunoita, he ajattelevat lihottavia hiilihydraatteja ja tyhjiä kaloreita", sanoo tutkimusta johtanut professori Joe Vinson Scrantonin yliopistosta. "Tuo maine ei kuitenkaan tee oikeutta perunalle", hän sanoo.

Yhdessä keitetyssä perunassa on vain noin 110 kaloria ja kymmenittäin vitamiineja ja fytokemikaaleja.

Pilottitutkimuksessa oli mukana kahdeksantoista ylipainoista ja korkeasta verenpaineesta kärsivä henkilöä. He söivät 6–8 violettia perunaa kaksi kertaa päivässä kuukauden ajan. Perunat syötiin kuorineen.

Tutkimusjakson aikana koehenkilöiden diastolinen verenpaine laski 4,3 prosenttia ja systolinen verenpaine 3,5 prosenttia. Koska kaikki koehenkilöt käyttivät verenpainelääkkeitä, perunoiden aiheuttama hyöty tuli lääkkeiden päälle.

Kukaan koehenkilöistä ei lihonut tutkimusjakson aikana.

Tutkimuksessa käytettiin violettia perunaa, sillä siinä on erityisen runsaasti terveellisiä fytokemikaaleja. Vinson kuitenkin epäilee, että tulokset olisivat olleet samansuuntaiset myös tavallisella keltaisella perunalla. Aikaisemmissa tutkimuksissa keltaisista perunoista on eristetty fytokemikaaleja, jotka toimivat samalla tavalla kuin verenpainelääkkeissä käytettävät ACE-estäjät.

Perunan terveyshyödyt eivät kuitenkaan kestä niin korkeita lämpötiloja kuin käytetään ranskalaisten tai perunalastujen valmistamisessa. Näiden valmistusmenetelmien jälkeen perunasta jää jäljelle lähinnä tärkkelystä, rasvaa ja mineraaleja.

Tutkimuksessa perunat kypsennettiin mikroaaltouunissa.

Tutkimuksesta kerrottiin American Chemical Societyn vuosikokouksessa.

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi

RSS
Osoite Töölönlahdenkatu 2
PL 18, 00089 SANOMA
Puhelin +358 9 1221
© Helsingin Sanomat, a Sanoma company - aineiston luvaton käyttö toisen palvelun osana kielletty

Etkö löytänyt etsimääsi?

Kokeile hakua.