perjantai 10.2.2012 | Elina, Ella  Onnittele e-kortilla

Vaalea olut vahvistaa luita tummaa tehokkaammin

8.2.2010 12:58

Ville Männikkö

Ohrapohjaiset vaaleat oluet, joissa on runsaasti humalaa, ovat parhaita piin lähteitä.

Ohrapohjaiset vaaleat oluet, joissa on runsaasti humalaa, ovat parhaita piin lähteitä.

Olut sisältää paljon piitä, jolla on suotuisia vaikutuksia luiden lujuudelle. Nyt tutkijat ovat selvittäneet ensimmäisen kerran, millaisissa oluissa on eniten piitä.

Aikaisemmissa tutkimuksissa on havaittu, että oluen säännöllinen juominen voi ehkäistä osteoporoosia erityisesti naisilla. Tämä vaikutus on yhdistetty lähinnä oluen sisältämään piihin. Olut on eräs piin tärkeimmistä lähteistä länsimaissa.

Kalifornian yliopiston tutkimuksessa tarkasteltiin oluen raaka-aineiden piipitoisuutta. Tulokset osoittivat, että paras piin lähde olivat ohran jyvän kuoret. Kuorista pii vapautui olueen mallastuksen aikana.

Tutkimuksessa havaittiin myös, että humalan piipitoisuus on luonnostaan hyvin korkea. Näin ohrapohjaiset vaaleat oluet, joissa on runsaasti humalaa, ovat parhaita piin lähteitä.

Tummat oluet sen sijaan sisälsivät paljon vähemmän piitä kuin vaaleat oluet. Tutkijat eivät osaa sanoa mistä tämä johtuu. He epäilevät, että syy olisi korkeassa lämpötilassa, jota vaaditaan tummien olutlaatujen panossa.

Myös vehnäoluet olivat melko huonoja piin lähteitä, sillä vehnässä on vähemmän piitä kuin ohrassa.

Tutkijat huomauttavat myös, että osteoporoosia ehkäisevä vaikutus on yhdistetty oluen maltilliseen kulutukseen. Suuret alkoholimäärät sen sijaan ovat vahingollisia luille, kuten muullekin terveydelle.

Tutkimuksen julkaisi Journal of the Science of Food and Agriculture

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi

RSS
Osoite Töölönlahdenkatu 2
PL 18, 00089 SANOMA
Puhelin +358 9 1221
© Helsingin Sanomat, a Sanoma company - aineiston luvaton käyttö toisen palvelun osana kielletty

Etkö löytänyt etsimääsi?

Kokeile hakua.