16.4.2008 12:07
Vitamiinilisät voivat lisätä ennenaikaisen kuoleman riskiä, kertoo tuore tutkimus. Kööpenhaminan yliopiston tutkijat huomasivat, että terveiden ihmisten nauttimat lisäravinteet, kuten vitamiinilisät, eivät lisänneet tutkittavien odotettavissa olevaa elinikää. Sen sijaan ne lisäsivät ennenaikaisen kuoleman riskiä jopa 16 prosentilla, kertoo brittilehti Telegraph verkkosivuillaan.
Ihmiset nauttivat lisäravinteita, kuten A-, C- ja E-vitamiinia, saadakseen lisäsuojaa tauteja vastaan. Tutkijoiden mukaan lisäravinteet kuitenkin sekoittavat terveiden ihmisten luonnollisen vastustuskyvyn ja lisäävät siten kuolemanriskiä.
Vitamiinilisien tehoa tai pitkäaikaisia vaikutuksia ei ole juurikaan tutkittu. Vitamiinien teho perustuukin lähinnä ihmisten olettamuksiin. Tutkijat eivät esimerkiksi löytäneet todisteita sille, että C-vitamiinin nauttiminen lisäisi vastustuskykyä tauteja vastaan. Lukuisat ihmiset nauttivat C-vitamiinia ehkäistäkseen esimerkiksi flunssaa.
Tutkijat suosittelevat, että ihmiset turvaisivat vitamiinien saannin terveellisellä ja monipuolisella ruokavaliolla ja välttäisivät turhien pillereiden syöntiä.
Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi