Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Suomen seuratuin tavis – Jaana Nyström vaihtoi viisikymppisenä uraa ja sai 1,3 miljoonaa seuraajaa somessa

Jaana Nyström on entinen matkatoimistovirkailija, joka pani urasuunnitelmansa uusiksi viisikymppisenä. Nyt hän on  some-kouluttaja, ja hänellä on 1,3 miljoonaa seuraajaa sosiaalisessa mediassa.

Ura
 
2229897-HSvieraskirjajaananystrom0710_09.jpg
Yli miljoonan seuraajan some-kouluttaja toivoo yksinyrittäjille lisätukea
Valmentaja Jaana Nyströmillä on sosiaalisessa mediassa 1,3 miljoonaa seuraajaa. Yksinyrittäjän mielestä uudeksi yrittäjäksi ryhtymistä olisi helpotettava sen sijaan, että mietittäisiin perustulon takaamista kaikille. Toimittaja: Tanja Vasama, kuvaus: Petteri Kivimäki, leikkaus: Kristiina Marttinen

Se tapahtui viime joulukuun 29. päivänä, jonakin aamuyön hetkenä. Jaana Nyström sai miljoonannen seuraajansa.

Hän juhlisti hetkeä saunomalla ja kieriskelemällä lumessa, sekä poksauttamalla samppanjapullon.

Nyt Nyströmillä on sosiaalisessa mediassa jo 1,3 miljoonaa seuraajaa. Menestyskirjailija Paulo Coelho on pyytänyt häneltä some-vinkkejä. Teknologiayhtiö Applen entinen pääevankelisti ja bisnesguru Guy Kawasaki on kehunut häntä julkisesti.

Kuka tämä Nyström on? Ja missä hänellä tarkalleen ottaen on seuraajia enemmän kuin kahden Helsingin asukasluvun verran?

petteri kivimäki
Jaana Nyström postaa sosiaaliseen mediaan usein kuvia omasta puutarhastaan.
Jaana Nyström postaa sosiaaliseen mediaan usein kuvia omasta puutarhastaan.

Jaana Nyström seisoo rintamamiestalonsa pihalla Jyväskylässä ja esittelee itsensä ilkikurisesti:

"Suomen seuratuin nobody."

Jos ei sentään nobodyksi, niin tavikseksi Nyströmiä voisi kai kumminkin kutsua. Tavikseksi, jonka urakäänteistä heijastuvat monet nykyisen työelämän ilmiöt ja joka on saanut hurjan seuraajamääränsä maailman suurimpiin kuuluvassa some-kanavassa Google+:ssa.

Nyström on entinen matkatoimistovirkailija, jolle tuli uranvaihto eteen viidenkympin kynnyksellä. Hän ryhtyi siihen, minkä työelämän tutkijat uskovat olevan yhä useamman urapolku tulevaisuudessa: hänestä tuli yrittäjä. Ja hänen koko liikeideansa perusta on siinä, mitä moni suomalainen palveluyrittäjä ei osaa asiantuntijoiden mukaan vielä täysillä toiminnassaan hyödyntää, eli digitalisuudessa.

Nyströmistä sukeutui sosiaalisen median sisällöntuottaja, valmentaja ja kouluttaja – ilman yhtäkään tutkintoa.

Nyström uskoo vakaasti aikamme iskulauseeseen, elinikäiseen oppimiseen.

"Mitä tahansa voi ja osaa tehdä, kun ottaa sen asenteen", sinnikäs yksinyrittäjä sanoo.

Voi siis saada vaikka 1,3 miljoonaa ihmistä seuraajakseen.

Kuka?

 54-vuotias jyväskyläläinen yksinyrittäjä ja some-kouluttaja.

 Ennen yrittäjäksi ryhtymistä neljännesvuosisadan kokemus matkailualalta.

 Perheeseen kuuluvat aviomies ja kolme aikuista poikaa.

Nyström syntyi 1960-luvun alussa, vuosikymmenellä, joka meni kohisten kohti hyvinvointiyhteiskunnan kulta-aikaa ja jolloin kunnon koulutus kaikille oli jo itsestäänselvyys. Kauppaoppilaitos jäi yrittäjäperheen tyttäreltä kuitenkin kesken, ja myöhemmin hän turhautui lukiossa.

Nyström pakkasi tavaransa kesken koulun ja muutti Jyväskylästä Helsinkiin. Maailma veti nuorta naista puoleensa.

Nyström kävi 1980-luvun lopulla parin kuukauden matkaopaskoulutuksen Mallorcalla. Matkaopasvuosista tuli tärkein elämänkoulu.

"Missään ei opi samanlaista oma-aloitteista johtajuutta ja tilanteen hallintaa kuin siinä hommassa", sanoo Nyström, joka työskenteli Italiassa, Kyproksessa, Kreikassa, Espanjassa, Portugalissa, Tunisiassa, Marokossa ja Thaimaassa lähes seitsemän vuoden ajan.

Kykyä hallita tilannetta testattiin esimerkiksi silloin, kun Nyström Portugalissa työskennellessään joutui hoitamaan äkillistä kuolemantapausta ja päätyi kantamaan suomalaismatkailijan ruumista hotellin viidennen kerroksen portaissa.

Ja silloin, kun Saharan-retkellä olleen matkaseurueen linja-auto simahti keskelle Tunisian hämärtyvää autiomaata. Nyström junaili ryhmälleen taksit ja poliisisaattueen autiomaan yöhön.

Nyström palasi Suomeen 1990-alun lamavuosina. Käytännön työkokemus auttoi, ja työpaikka löytyi pian jyväskyläläisestä matkatoimistosta. Pääsiäisloma keväällä 1994 meni tietokoneeseen tutustumisessa tyhjässä toimistossa.

Nyström alkoi räätälöidä hää- ja perhelomia kaukomaille. Kohteita valikoidessaan hän kuvasi hotellit itse ja teki niistä videot.

Artikkeliin liittyvät

Työtehtäviä kasaantui vauhdikkaalle tekijälle. Nyström eteni tuotantopäälliköksi ja suunnitteli yrityksen nettisivutkin. Kuin huomaamatta burnout alkoi hiipiä kuvaan.

"Keväällä 2010 tuli paha työperäinen masennus. Olin usean kuukauden sairauslomalla, ja sen jälkeen sanoin itseni irti. Oli niin paha olo, että ajatus takaisinmenosta ahdisti hirveästi."

Toipumiskeinoja olivat ennen kaikkea lepo ja ulkoilu.

Kun voimat olivat palautuneet, Nyström osallistui ajan kuvaan sopivasti yrittäjyyskurssille. Ei mennyt kauan, kun hän huomasi opettavansa sosiaalisen median taitoja, vaikka oli kurssilla opiskelijana ja innostunut somesta vasta samana vuonna.

Tarvittiin kuitenkin vielä toinen kurssi – tällä kertaa matkailun kehittämisestä – ennen kuin hän oli saanut takaisin entisen itsevarmuutensa.

Vuonna 2012 Nyström perusti starttirahan turvin yrityksen. Nyt hän tekee yrityksessään sitä, minkä yrittäjyyskurssilla aloitti: kouluttaa toisia pienyrittäjiä hyödyntämään sosiaalista mediaa. Hän on vetänyt koulutuksia myös oppilaitoksissa ja huolehtinut esimerkiksi Matkamessujen some-näkyvyydestä.

"Tykkään sisällöntuotannosta, ja haluan hoitaa sen niin hyvin, että asiakkaan asiakkaat eivät ymmärrä, että some-läsnäoloa hoitaakin joku ulkopuolinen."

Mutta millä jyväskyläläinen yksinyrittäjä on oikein onnistunut houkuttelemaan itselleen ne 1,3 miljoonaa seuraajaa? Ja mitä hyötyä hänelle on seuraajamäärästä?

Nyström innostui, kun Google vuonna 2011 lanseerasi sosiaalisen median alustansa Google+:n. Hän alkoi jakaa palvelussa paitsi matkailuaiheita ja kissa- ja kukkakuvia, myös käyttövinkkejä muille palvelun käyttäjille.

Google huomasi Nyströmin palvelualttiuden ja poimi hänet yhtiön virallisten Top Contributor -asiantuntijoiden joukkoon. Google+ suosittelee näiden aktiivikäyttäjien seuraamista palveluun rekisteröityville uusille käyttäjille.

Näin Nyströmin seuraajakunta kasvoi viime vuonna puolesta miljoonasta miljoonaan ja tämän vuoden puolella vielä yli 350 000 ihmisellä. Noin kolmannes seuraajista tulee Yhdysvalloista, loput ympäri maailmaa. Nyströmin Google+-profiilia ja sen sisältöjä on katsottu noin 120 miljoonaa näyttökertaa.

Nyström ihmettelee itsekin suosiota.

"Kun postaan kuvan tuosta keittiön ikkunasta järvelle päin, sitä voidaan katsoa 10 000 kertaa. Tai kissakuvaa satatuhatta kertaa."

Entä se hyöty?

Muiden käyttäjien neuvominen ja apupalvelun moderointi on Nyströmille harrastus, mutta se myös vahvistaa hänen omaa liiketoimintaansa. Hän sanoo nauttivansa tiedon jakamisesta – ja asema teknologiajätin virallisena asiantuntijana antaa uskottavuutta omalle yritystoiminnalle.

Nyström ei saa Googlelta palkkaa. Alkavalla viikolla Google kuitenkin kustantaa Nyströmin Piilaaksoon. Hän matkustaa Mountain Viewn pääkonttoriin asiantuntijatapaamiseen.

Digitaalisuus ja globalisaatio mahdollistavat sen, että olohuoneeseensa toimiston perustanut keskisuomalainen yksinyrittäjä voi äkkiä nousta jonkinlaiseksi nykypäivän some-guruksi. Ainakin hetkeksi.

Google+ on ehditty julistaa kuolleeksi monella suulla. Arviolta jopa noin 300 miljoonasta käyttäjästä huolimatta se ei ole noussut Facebookin, Twitterin tai Instagramin veroiseksi menestykseksi. Google muokkaakin palvelua parhaillaan.

Nyströmin mielestä huhut Google+:n kuolemasta ovat liioiteltuja. Ja vaikka tämä some-alusta kuopattaisiin ja seuraajat menisivät sen myötä, ei oma ura ole siitä kiinni.

Palkkatöihin Nyström ei aio enää palata. Yrittäjyydessä on vapautensa, joskin tulot ovat välillä tiukassa.

Nyström on opetellut sosiaalisen median hyödyntämisen kantapään kautta ja uskoo, että some-opeille on tulevaisuudessakin kysyntää, olivat kanavat mitä tahansa. Aloitteleville yrittäjille ei ole hänen mielestään tarpeeksi apua tarjolla, vaikka yrittäjyyteen periaatteessa kannustetaan ja digimarkkinoinnin merkitys kasvaa kohisten.

Läksyjen luku ei aikoinaan huvittanut, mutta nyt some-kouluttaja käyttää kaiken aikansa uuden oppimiseen. "Olen pohjattoman utelias."

  

Näin yksinyrittäjä hallinnoi some-kanavia

Kouluttaja Jaana Nyströmillä on sosiaalisen median palveluissa yli 25 tiliä. Päivittäin hän käyttää viittä.

Koska monen kanavan hallinta voi viedä paljon aikaa, Nyström käyttää bufferapp.com-sovellusta. Sillä hän ajastaa julkaisuja etukäteen eri kanaviin.

Lisäksi Nyströmin apuna on RebelMouse.com-palvelu, joka kokoaa omat somekanavat yhteen. Yksittäisten aiheiden seuraamiseen hän puolestaan käyttää Tagboard.com-sivustoa, joka etsii tietyllä hashtagilla eli tunnisteella olevia aiheita eri some-kanavista.

Nyström kehottaa pienyrittäjiä raivaamaan aikaa sosiaaliselle medialle, sillä se on tärkeä markkinointialusta. Niin tärkeä, että Nyström allekirjoittaa lausahduksen "jos et ole somessa, et ole olemassa".

Näin hän neuvoo suurimpien kanavien hallinnointia:

Twitter

 Erinomainen kanava ajankohtaisen tiedon seuraamiseen. Ota seurantaan oman alan huiput ja harrastusten parissa toimivat. Tviitata voi usealla kielellä.

 Käytä aina kuvaa tviitissä, erottuu paremmin.

 Suositeltava julkaisutahti 5–25 tviittiä päivässä, mielellään hyvin ajastettuina ettei tule sumaa. Hashtagien (#) käyttö erittäin suositeltavaa.

 Paras työkalu Twitterin käyttöön tietokoneella on Tweetdeck, joka helpottaa uutisvirran seuraamista.

LinkedIn

 Eniten rekrytointiin ja työperäiseen somettamiseen: Kissakuvia tai selfieitä ei katsota hyvällä. Bloggausmahdollisuus. Yleiskieli englanti.

 Älä spämmää lähettämällä verkostoitumispyyntöjä ventovieraille. Eri aloilta yhteisöjä. Yrityksiä voi seurata.

 Hashtagit eivät toimi. Suositeltava julkaisutahti muutamasta kerrasta viikossa aina kymmeneen kertaan päivässä.

Google+

 Ihmisiä, yrityksiä, yhteisöjä sekä aiheita, kansainvälinen, kuvapainotteinen. Voi seurata mielenkiinnon kohteita ilman että seuraa henkilöitä.

 Yleiskieli on englanti, myös suomeksi postaavia jonkun verran. Kokoelmat helpottavat julkaisujen kategorioimista. Yhteen postaukseen kolmesta viiteen hashtagia.

 Yrityssivulla julkaisutahti 2–3 julkaisua päivässä, henkilöprofiilissa enintään 10. Pitkistä kirjoituksista pidetään.

Facebook

 Facebookia voi käyttää myös julkisiin päivityksiin. Asetuksista saa mahdollistettua seuraamisen ilman kaveruutta.

 Yrityssivujen näkyvyys ilman maksettua mainontaa on melko huono.

 Hashtagit ja haku toimivat jotenkuten. Postaukset voi tehdä suomeksi, yrityssivuilta yhdestä kahteen julkaisua maksimissaan päivässä. Aforismit ja värikkäät kuvat suosiossa, kirjoitukset lyhyitä.

Instagram

 Pidä sisältö värikkäänä ja mielenkiintoisena. Älä jaa monta kuvaa peräkkäin. Hashtagit erittäin tärkeitä, niitä laitetaan rutkasti kaikkialle!

 Muista kuvien copyright. Julkaisutahti vaikka kerran tunnissa, vähempikin käy.

Pinterest

 Hyvin kuvapainotteinen, pystykuvat ja infograafit suosittuja. Aiheiden jaottelu tauluihin.

 Voit seurata koko profiilia tai vain tauluja. Hashtagien käyttö ei niin suositeltavaa.

 Julkaisutahti voi olla jopa kerran tunnissa.

Yksinyrittäjän toimisto on olohuoneen ikkunan ääressä.
Yksinyrittäjän toimisto on olohuoneen ikkunan ääressä.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!