Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Kotitalousopiskelijoiden vinkit: Opiskelijabudjetilla voi syödä halvalla ja terveellisesti

Superfood voi olla ilmaista, ja trendiruuat ovat itse tehtyinä edullisia. Kotitalousopiskelijat antavat opiskelijabudjetille sopivia ruokavinkkejä.

Ura
 
Elvi Rista
Seuraa kasvisten satokausia ja käytä sesonkituotteita, kotitalousopiskelijat neuvovat.
Seuraa kasvisten satokausia ja käytä sesonkituotteita, kotitalousopiskelijat neuvovat. Kuva: Elvi Rista

Jääkaappi on tyhjentynyt leikkeleistä.

Ulkona syömisestä on tullut harvinaista herkkua.

Kala on kallista ja sitä syö harvemmin.

Mutta nyt maistuu puuro! Kotona asuessa ei koskaan.

Omilleen muuttaminen muuttaa monen nuoren ruokatottumuksia, sillä opiskelijaelämä tarkoittaa yleensä niukkaa rahatilannetta. Tämän ovat huomanneet myös Helsingin yliopiston kotitalousopettajan koulutuksen ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat.

”Tulee elämäntapamuutos, kun pitää ottaa vastuu ja pysyä omassa budjetissa”, Anna Tikkanen sanoo. Hän ei esimerkiksi osta leikkeleitä ollenkaan, sillä ne ovat usein kalliita, säilyvät juustoa huonommin – ja toisaalta hupenevat helposti pikavauhtia poikaystävän suuhun, jos niitä jääkaappiin joskus eksyy.

Tikkasen ruokalistalle paluun on tehnyt edullinen terveysruoka puuro.

Kotitalousopiskelijat keräsivät yhdessä opettajansa Janni Vanhasen kanssa ravitsemusvinkkejä edulliseen ja terveelliseen ravitsemukseen.

1. Suunnittele.

Tee ruokalista koko viikoksi ja käy sen mukaan kaupassa. Vältä hävikkiä äläkä osta liikaa. Kauppaan ei kannata mennä nälkäisenä, muuten sorrut helposti heräteostoksiin.

2. Hyödynnä tarjouksia ja osta kimpassa.

Vaihtuvien viikkotarjousten lisäksi kaupasta löytyy usein alennettuja tuotteita, joiden parasta ennen -päiväys on samana päivänä.

”Parasta ennen -päiväys ei tarkoita, että ruuasta tulee heti sen jälkeen syömäkelvotonta. Elintarvikkeita kannattaa katsoa aistien varaisesti”, Eveliina Keinänen sanoo.

Myöhään illalla päivän parasta ennen -pakkauksia voi saada jopa alle puoleen hintaan. Niitä voi ostaa pakastimeenkin.

Seuraa myös kilohintoja.

”Osta esimerkiksi kilon juusto kimpassa ja puolita se kaverin kanssa”, Irene Rydberg neuvoo. Juusto on isoissa pakkauksissa kilohinnoiltaan halvempaa.

3. Tee mahdollisimman paljon itse.

Eineksiä kannattaa välttää. Niissä on monesti yllättävän paljon rasvaa ja suolaa, ja itse kokkaaminen tulee usein halvemmaksi.

Pidä eväitä mukana, niin jaksat päivän aikana paremmin eikä välipalaa tarvitse ostaa kahvilasta.

Kokkaa luovasti. Opettele soveltamaan reseptejä ja tee välillä ruokaa sen mukaan, mitä jääkaapista löytyy.

Opettele myös maustamaan ruoka hyvin. Toni Rautakoski sanoo ostavansa mausteita etnisistä kaupoista, joista mausteita saa isoina erinä edullisesti.

Jos olet hurahtanut esimerkiksi kuivattujen hedelmien tai mantelimaidon kaltaisiin trendiherkkuihin, niistä ei tarvitse välttämättä luopua opiskelijabudjetillakaan. Molemmat tulevat itse tekemällä valmistuotteita edullisemmiksi, Eveliina Keinänen vinkkaa.

4. Tee kerralla isompi määrä ruokaa.

Suuremman määrän valmistaminen tulee yleensä annoshinnaltaan halvemmaksi kuin yhden hengen annoksen. Samaa ruokaa voi syödä useamman päivän, ja sitä voi pakastaa.

5. Syö sesongin mukaan.

Seuraa kasvisten satokausia ja käytä sesonkituotteita. Esimerkiksi kurkut ja tomaatit ovat talvisin kalliimpia – ja usein mauttomampia – kuin kesän luonnollisella kasvukaudella.

Marjasta, sienestä ja kerää vaikka villiyrttejä, jos tunnistat ne. Mustikka on mitä parhainta superfoodia ja itse kerättynä ilmaista.

Kaupan hyllyltä löytyvät eksoottisemmat superruoat voivat sen sijaan olla liian kalliita opiskelijabudjetille.

6. Suosi kasviksia.

Lihaa ei tarvitse syödä päivittäin. Hyviä kasviproteiinilähteitä ovat esimerkiksi linssit ja pavut, joista saa itse liottamalla edullisia ruokia.

Liharuokia voi myös jatkaa edullisesti kasviksilla kuten sipulilla, porkkanalla ja paprikalla.

7. Syö opiskelijaravintolassa.

Esimerkiksi Helsingissä yliopisto-opiskelijat saavat Unicafe-ravintoloissa lounaan 2,60 euron hintaan.

Rydberg muistuttaa opiskelijaravintoloiden kalavaihtoehdoista. Jos kalat tuntuvat kaupan tiskillä turhan kalliilta, ruokavalion kalavajetta voi paikata yliopistoravintolan lounaalla.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!