Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Formulatoimittajan kiivas matkatyö loppui kuin seinään – nyt hän odottaa luopumisen kipua

Timo Pulkkiselta hajosi matkan varrella kaksi perhettä.

Ura
 
http://static-gatling.nelonenmedia.fi/file/sites/default/files/img/a58b4cc32d42f7a7b0ff9ff6b18b3bdaa1bdde0e-2432484-HS_pulkkinen_f1kuljettaja_0502_07.jpg
Formulatoimittaja Timo Pulkkinen kertoo, mihin on kadonnut suomalaislegenda
Toimittaja Timo Pulkkinen kertoo, missä on F1-maailmanmestari Keijo "Keke" Rosberg. Hän myös paljastaa, miten viettää aikaa koneissa ja kentillä, kun on lentänyt kilometreissä 75 kertaa maailman ympäri. Toimittaja: Petteri Ala-Kivimäki, kuvaaja Vesa Koivunen

Toimittaja Timo Pulkkinen lähti kiertämään formula 1 -kisoja vuonna 2001.

Noin kolme miljoonaa lentokilometriä, 15 vuotta ja kaksi vaimoa myöhemmin Pulkkinen lopetti F1-kisoissa kiertämisen. Hänen sopimuksensa MTV3:n kanssa loppui, eikä sitä jatkettu.

F1-kaudet ovat pitkiä, samoin kisapaikkojen etäisyydet. Pulkkinen onkin yksi eniten maailmaa 2000-luvulla turistiluokassa kiertäneistä suomalaisista.

”Olen laskenut, että karkeasti 75 kertaa maailman ympäri tuli lennettyä kilometreissä”, Pulkkinen kertoo.

Pulkkisen, 50, elämä kiertyi aika pitkälle formuloiden ja matkustamisen ympärille. Hän asui neljä ja puoli vuotta Aasiassa, Bangkokissa ja Kuala Lumpurissa, kunnes muutti viime joulun alla Helsinkiin.

”Jouduin hakeman Kela-kortit ja kaikki, se oli ihan uusi maailma. Asuimmehan pysyvästi poissa Suomesta.”

Suomeen hän olisi kuitenkin palannut.

”Olimme jo syksyllä vaimon kanssa päättäneet, että muutamme Suomeen pysyvästi, vaikka formulahommien loppumisesta ei ollut vielä tietoa. Kontti oli tilattu jo paljon aikaisemmin, kaikki oli järjestetty”, Pulkkinen kertoo.

”Ehkä olisi ollut vielä suurempi pudotus, jos olisin halunnut yhä asua Aasiassa ja sitten joutunut tulemaan Suomeen.”

Suomessa Pulkkinen tekee töitä Ylelle kotimaisista ralli- ja rallicrossikisoista. Pulkkinen palaa juurilleen, sillä ennen F1-uraansa hän kiersi kymmenen vuotta (1985–94) rallin MM-sarjaa.

Pulkkinen onkin eräänlainen moottoriurheilun aatelinen. Hänen isoisänsä oli yksi viidestä Jyväskylän Suurajojen perustajasta. Pulkkinen tapasi jo lapsena formula 1 -kuljettaja Keijo ”Keke” Rosbergin.

”Isäni [ Jorma Pulkkinen ] teki Kekelle pr-töitä 70-luvulla. Olimme Keken luona kylässä Monacossa joskus 70-luvun lopussa.”

Pulkkinen ehti kokea paikan päällä 245 F1-kilpailua. Näihin aikoihin hän on yleensä lentänyt Etelä-Eurooppaan F1-testeihin, mutta nyt hän lähtee autolla Kouvolaan rallin f-cupin kilpailuun.

”Se on moottoriurheilua, eikä ole mitään väliä, missä sitä ajetaan. Ei ne monacot niin glamouria työviikonloppuina kuitenkaan ole. Tykkään racingistä, ja f-cupin kisassa Kouvolassa on makeampia ajosuorituksia kuin missään F1-kisassa.”

Mutta kyllähän Pulkkinen lentämisestä ja reissuelämästä piti. Hän vietti enemmän aikaa matkoilla kuin kotona.

”Kun oli kisat Australiassa, Malesiassa ja Kiinassa, niin vedin ne kaikki yhdellä ja samalla reissulla. Tuli sellaisia kuukauden matkoja.”

Eikä matkustaminen ollut raskasta, vaikka hän saattoi lentää Bangkokista Sao Paoloon ja takaisin kolmen työpäivän takia.

”Se meni jo niin, ettei ollut mitään väliä. Bangkok–Helsinki-lento ei tuntunut missään, istuin koneeseen ja poks. Lentokentillä odottamiseen ja roikkumiseen en kuitenkaan koskaan tottunut.”

Lentomailien myötä perheidenkin lukumäärä kasvoi.

”Niitä [perheitä] on reissaamisen takia jäänyt kaksi matkan varrelle.”

Pulkkisella on neljä lasta edellisistä avioliitoista. Hän on kolmannen kerran naimisissa.

”En ala avioliittoneuvojaksi, mutta kun on pieniä lapsia ja matkatyö, niin kyllä se aika rankaa on äidille”, Pulkkinen sanoo.

Myös työmatkojen järjestäminen oli Pulkkiselle rakas harrastus. Aina tammikuussa hän varasi koko kauden lennot ja hotellit MTV3:n formularyhmälle.

”Voisin koska tahansa perustaa matkatoimiston. Tiedän kaikki alan kommervenkit.”

Pulkkinen odottaa, että kiivaan matkustamisen ja formulatyön loppuminen aiheuttaa haamusärkyä.

”Ei se vielä tunnu pahalta, mutta helmikuussa jotain väistämättä tulee. Ehkä sitä reissaamista kaipaa enemmän kuin formulaa. Jonkun verran sosiaalista elämää jää taakse. Kavereita jään eniten kaipaamaan.”

Matkustamisessa Pulkkinen palaa perusasioihin.

”Käydään Aurinkomatkoilta ostamassa Kreikan-matka ensi kesäksi. Kikkailut on kikkailtu. Ei enää mitään hankalaa.”

Vesa Koivunen
Autourheilutoimittaja Timo Pulkkisen lentokilometreillä pääsisi neljä kertaa Kuuhun ja takaisin.
Autourheilutoimittaja Timo Pulkkisen lentokilometreillä pääsisi neljä kertaa Kuuhun ja takaisin.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!