Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Suhtaudutko työhösi intohimoisesti, hallitset strategiat, olet menestynyt? Et erotu joukosta mitenkään

Ura
 
Tanja Vasama Helsingin Sanomat
Kirjoittaja on HS:n toimittaja.

Oletko motivoitunut, innostunut ja luova työntekijä? Suhtaudut työhösi intohimoisesti. Menestytkin. Sinulla on laaja kokemus, hallitset strategiat, ehkä jopa johtamisen.

Et erotu joukosta mitenkään. Tällaisia superihmisiä ovat myös jotakuinkin kaikki muut – ainakin omaa ammattiosaamistaan markkinoidessaan.

Sosiaalisen median verkostoitumispalvelu LinkedIn esitteli hiljattain listan viime vuoden käytetyimmistä muotisanoista. Siis niistä, joita LinkedInin käyttäjät kautta maailman listaavat profiileissaan omia ammatillisia ansioita luetellessaan.

Kaikkein useimmin palvelun käyttäjät sanovat olevansa motivoituneita. Listaykköstä seurasivat sanat luova, innostunut, näyttö, intohimoinen, menestynyt, tavoitteellinen, johtajuus, strateginen ja laaja kokemus.

Taloudellisesti epävarmoina aikoina työntekijät ilmeisesti kokevat, että itsestä pitää rakentaa kuva työlleen kaikkensa antavana huippusuorittajana. Niin kai saa rekrytoijien huomion.

Mutta kun samat markkinointipuheet toistuvat ammattikunnasta toiseen, ne alkavat kumista onttouttaan. Luova työntekijä ei ole enää omaperäinen – päinvastoin. Luovuuden mainitseminen näyttää peräti mielikuvituksen puutteelta.

Ketteriä superosaajia moni työnantaja näyttää joka tapauksessa etsivän. Tässä satunnaisotos LinkedInissä ilmoitetuista suomalaisista työpaikoista: Lääkealan yritykseen haettavan sairaanhoitajan toivotaan olevan motivoitunut ja energiatasoiltaan korkea. It-yrityksen viestintäpäälliköksi etsitään innovaattoria. Myyntijohtajan puolestaan pitäisi olla ”sateentekijä” eli talousnero, jolla on näyttöä menestyksestä.

Rekrytoinnin ammattilaiset neuvovat olemaan työnhaussa oma itsensä. Harva silti kehtaa kutsua itseään neroksi.

Kaikkialle ei sentään etsitä yli-ihmisiä. Monelle työnantajalle riittää, että hakija hallitsee alan osaamisen, kielitaidon ja vuorovaikutustaidot. Perusduunarihommissa kriteerit voivat olla vielä suppeammat.

Ja joskus työpaikkailmoituksessa annetaan painoa jopa perinteisille hyveille. Ystävä jakoi Facebookissa ilmoituksen, jossa tekstiilialan yritys haki tunnollista ja tarkkaa työntekijää.

Se oli ilmoitus, joka jäi mieleen.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!