Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Opiskelijat opastavat pankin johtoa palvelujen kehittämisessä – Toimitusjohtaja kehuu: ”Kommentit ovat täysin suodattamattomia”

Yleensä kokenut kollega tukee aloittelijaa, mutta S-Pankin keski-ikäinen toimitusjohtaja Pekka Ylihurula halusi apua alle kolmekymppisiltä diginatiiveilta.

Ura
 
Heini Kilpamäki
"Nyt riittää pelko!" - nuoret kertovat vinkkejä yrityselämän kehittämiseksi
"Nyt riittää pelko!" - nuoret kertovat vinkkejä yrityselämän kehittämiseksi
Pelko ohjaa Suomea ja kotimaista yrityskulttuuria ja estää kehittymisen. Alle 30-vuotiaat Millennial Boardin monialaiset sparraajat kertovat S-Pankin toimitusjohtaja Pekka Ylihurulalle, miten päästään eteenpäin kehityksessä ja taantumassa. Toimittaja: Heini Kilpamäki, kuvaus: Jukka Gröndahl, leikkaus: Esa Juntunen.
Esikuvia

Finanssialan menestyvät startupit

 Ruotsalainen fintech-yhtiö iZettle myy mobiilisovelluksen avulla toimivaa kortinlukijaa erityisesti pienille yrityksille.

 Yritys kasvatti liikevaihtoaan viime vuonna runsaat 80 prosenttia, 34 miljoonaan euroon.

 iZettlellä on Suomessa yhteistyösopimus Nordean kanssa.

 Kilpailija, Twitterin omistama Square, saavutti viime vuonna vajaan 1,2 miljardin euron liikevaihdon.

Millaisia palveluja pankin tulisi kehittää, jotta se saisi houkuteltua asiakkaikseen myös alle kolmikymppisiä diginatiiveja?

Vanhanaikaiseksi mielletty pankkiala miettii tätä nyt tosissaan.

”Ala muuttuu tulevan kymmenen vuoden aikana enemmän kuin se on muuttunut sataan vuoteen. Syy on digitalisoituminen”, S-Pankin toimitusjohtaja Pekka Ylihurula toteaa.

Pankit haluavat ottaa oppia ketteristä startupeista. Jos ne eivät pysy kehityksen kärjessä, vaarana on, että taksiyritys Uberin tai majoituspalveluja tarjoavan Airbnbin kaltainen ketterä kansainvälinen toimija vie asiakkaat.

Pekka Ylihurula halusi kuulla alle 30-vuotiaiden näkemyksiä muutoksen suunnasta ja kasvun mahdollisuuksista. Ylihurula kokosi konsultin kanssa kymmenen opiskelijaa pohtimaan, millaisia pankkipalvelut voisivat olla tulevaisuudessa. Millennial Boardiksi nimetyn ryhmän jäsenet opiskelevat kauppatieteitä, oikeustieteitä ja yhteiskuntatieteitä.

Opiskelijat tarjoavat asiantuntemuksensa pankin käyttöön kokouspalkkioiden hinnalla.

”Ryhmä on riippumaton S-Pankista, ja siksi saamani kommentit ovat täysin suodattamattomia. Istumme kokouksissa tasavertaisina ihmisinä”, Ylihurula valottaa Millennial Boardin tapaa työskennellä.

Tapaamisissa on puhuttu monista aiheista kuten identiteetistä ja inspiraatiosta, uudistushenkisyydestä ja suhteesta asiakkaisiin. Opiskelijat ideoivat financial personal trainer -älypuhelinsovelluksen.

Sovellus valmentaisi käyttäjäänsä raha-asioissa samaan tapaan kuin personal trainer valmentaa kuntoilijan fyysistä treenaamista. Käyttäjä kirjaisi sovellukseen omat arvonsa sekä asiat, jotka häntä kiinnostavat ja joita hän haluaa tukea.

Syötettyjen tietojen pohjalta sovellus valikoisi käyttäjälleen joukon rahastoja, joihin tämän kannattaisi sijoittaa. Sovellus ottaisi ehdotuksissaan käyttäjän arvot huomioon.

Siinä olisi nuorten mielestä palvelu, jossa yhdistyisivät mielenkiintoisuus, selkeys ja asiakaslähtöisyys. Se myös tarjoaisi käyttäjälleen selvää hyötyä: kasvavaa varakkuutta, nuoret uskovat.

Yksi ryhmän jäsenistä, 25-vuotias Reetta Heiskanen, uskoo, että tulevaisuudessa myös muut kotimaiset yritykset ja näiden toimitusjohtajat hyötyvät parikymppisten asiantuntijaryhmien kuuntelemisesta.

Heiskanen työskentelee viestintäpäällikkönä Mehackit-nimisessä kasvuyrityksessä, joka tarjoaa ohjelmointiopetusta lukioissa.

”Suomalaisten pörssiyhtiöiden hallitusten jäsenistä vain 23 prosenttia on naisia. Vielä pienempi on alle 30-vuotiaiden osuus. Uskon, että yritykset toimivat paremmin ja ketterämmin, jos niiden piirissä olisi erilaisia ihmisiä.”

S-Pankin nuorten mentorien ryhmä lienee ainoa laatuaan isoissa suomalaisyrityksissä. Elinkeinoelämän keskusliiton asiantuntija Jari Konttinen ei ole kuullut muista samantyyppisistä diginatiivien mentoriryhmistä.

Diginatiivien palkkaaminen pörssiyrityksissä kuitenkin yleistyy. Kaikki suuret yritykset kuten Elisa, Nokia ja Kone rekrytoivat nuoria kehittäjiä, Konttinen huomauttaa.

”Tietyt edelläkävijäyritykset kyllä palkkaavat diginatiiveja töihin uudistamaan yrityskulttuuria ja kehittämään vanhoja rakenteita ketterämmiksi. Esimerkiksi firman sisällä saattaa toimia startup-tiimi, joka saa enemmän vapauksia toimia kuin muut. Myöhemmin tarkastetaan, mitä tulosta työ on tuottanut.”

Ylihurulan opiskelijatiimi kokoontui ensimmäinen kerran viime keväänä. Onko pankki jo toteuttanut tiimin ideoita?

”Ideat ovat muhimassa. Emme ole kokoontuneet juhannuksen jälkeen, mutta syksyllä tapaamme taas. Käymme ensimmäisessä tapaamisessa läpi viime kevään teemoja ja ideoita ja kehitämme niitä eteenpäin”, Ylihurula kertoo.

Ylihurula ei myöskään ole rekrytoinut ketään ryhmän jäsenistä S-Pankkiin kehittäjiksi.

”Emme ole palkanneet vielä ketään. Aika näyttää.”

Jukka Gröndahl / HS
S-Pankin toimitusjohtaja Pekka Ylihurula (kesk.) ja konsultti Heikki Leskinen kuuntelevat nuorten diginatiivien ideoita. Niina Marttila, Ina Viljanen, Reetta Heiskanen, Katja Lairikko ja Kristina Masalin kuuluvat pankin opiskelijoista keräämään mentoriryhmään.
S-Pankin toimitusjohtaja Pekka Ylihurula (kesk.) ja konsultti Heikki Leskinen kuuntelevat nuorten diginatiivien ideoita. Niina Marttila, Ina Viljanen, Reetta Heiskanen, Katja Lairikko ja Kristina Masalin kuuluvat pankin opiskelijoista keräämään mentoriryhmään.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!