Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

”Mä olen ihan surkea” – Jos työ saa ahdistumaan, kokeile näitä keinoja

Kauhistuttavatko isot työponnistukset jo etukäteen? Psykologi kertoo, miten pääset eroon lamaannuttavasta huonommuuden tunteesta.

Ura
 
Susanne Salmi

Kello käy, mutta paperi pysyy tyhjänä. Työhön ei tee mieli tarttua, sillä epäonnistuminen pelottaa. Pahimmassa tapauksessa olo tuntuu täysin kelvottomalta. Mikä saa ammattitaitoisen ihmisen ahdistumaan uuden urakan edessä?

Jyväskylän yliopiston työpsykologian dosentti Taru Feldtin mukaan syyt voivat olla sekä yksilöllisiä että työyhteisöstä johtuvia. Jos mahdollisiin virheisiin suhtaudutaan työpaikalla hyvin negatiivisesti, pelkkä toimeen tarttuminenkin saattaa ahdistaa.

Myös persoonallisuuden piirteet vaikuttavat siihen, kuinka altis ihminen on kokemaan kelpaamattomuuden tunteita. Tutussa ympäristössä viihtyvä henkilö ei välttämättä näe uusia projekteja mielekkäinä haasteina vaan ahdistavina koitoksina.

Persoonallisuuteen liittyvät tekijät muuttuvat hitaasti. Siksi joskus voi käydä niin, että pieni alemmuuden tunne seuraa mukana vuodesta toiseen. Taru Feldtin mukaan se ei kuitenkaan ole välttämättä aina haitallista.

”Pieni huolestuneisuus saattaa jopa johtaa siihen, että työntekijä valmistautuu työhön tavanomaista huolellisemmin. Isoihin ponnistuksiin tarvitaan ylimääräistä energiaa, jota jännittäminen tuo mukanaan.”

Tavallista arkea haittaavista tunteista on kuitenkin mahdollista päästä eroon. Jos huomaat ahdistuvasi jatkuvasti, kokeile näitä keinoja.

1. Muistele onnistumisiasi

Jos edessä oleva urakka vaikuttaa mahdottomalta, kannattaa katse kääntää hetkeksi menneisyyteen. Miten vastaavasta haasteesta viimeksi selvittiin? On motivoivaa muistella, mitä teki oikein ja miten hyvältä onnistuminen jälkikäteen tuntui.

”Jos työkaveri tuskailee, häntä kannattaa muistuttaa, että ennenkin on selvitty. Vanhoja epäonnistumisia puolestaan on turha murehtia. Ennemmin kannattaa miettiä, mitä niistä voisi oppia”, Taru Feldt sanoo.

2. Puhu huolista ääneen

Hankalista tunteista ei ole syytä vaieta. Kahvipöytäkeskustelun lomassa saattaa paljastua, että yllättävän moni painiskelee samanlaisten ajatusten kanssa. Usein on helpottavaa huomata, ettei ole tunteineen yksin.

”Näistä asioista pitäisi voida puhua työyhteisössä ääneen tulematta mitätöidyksi. Vaikeiden tunteiden esiintuominen ei tee kenestäkään huonoa työntekijää. Päinvastoin, asiasta puhuminenhan osoittaa ihmisen olevan kiinnostunut työstään.”

3. Rauhoita yöunet

Eikö uni tule? Heikko unenlaatu voi kieliä siitä, ettei töissä ole kaikki hyvin.

”Unta kannattaa tarkkailla, ja siinä tapahtuviin negatiivisiin muutoksiin on syytä suhtautua vakavasti. Pari päivää kestävät unihäiriöt eivät ole vaaraksi, mutta jos yövalvominen pitkittyy, kannattaa etsiä apua.”

Yöunen aikana ihminen palautuu arjen rasituksista niin fyysisesti kuin psyykkisestikin. Jos tätä palautumista ei univajeen vuoksi tapahdu, alkavat työhaasteet tuntua tavallista hankalammilta ja toivottomammilta. Se aiheuttaa ahdistusta, joka tulevina öinä saattaa heikentää unenlaatua entisestään.

4. Juttele ammattilaiselle

Ajoittaiset tuskastumisen tunteet eivät ole vaaraksi niin mielenterveydelle kuin työn tuloksillekaan. Jos ahdistus sen sijaan on jatkuvaa tai erityisen voimakasta, siihen on syytä hakea ammattiapua. Asian purkaminen kannattaa aloittaa työterveyslääkärin pakeilta.

”Jos työstä ei tunnu tulevan mitään tai univaje on kova, kannattaa ehdottomasti hakeutua työterveyshuoltoon. Sieltä löytyy keskusteluapua, joka auttaa selvittämään ongelmien syitä.”

5. Anna ajan parantaa

Kyvyttömyyden ja alemmuuden tunteet saattavat vaivata erityisesti nuoria työntekijöitä tai alanvaihtajia. Virkaiän karttuessa luottamus omiin kykyihin kasvaa ja ahdistuneisuus vähenee.

”On luonnollista, että nuorena työntekijänä kokee huolestuneisuutta ja joskus jopa toivottomuutta uusissa tilanteissa. Olisin vähän ihmeissäni, jos näin ei olisi. Kun joutuu vähäisellä kokemuksella uusien tehtävien eteen, on syytäkin olla skarppina.”

6. Pomo, kannusta alaistasi

Esimies voi vaikuttaa merkittävästi työntekijöiden kokemaan turvallisuuden ja luottamuksen tunteeseen. Ahdistus vähenee, kun jokainen tietää, ettei pieni virhe työssä ole maailmanloppu.

”Esimiehen ja alaisen välisen keskustelun ei pitäisi olla vain kerran vuodessa tapahtuva, pakollinen rituaali. Työntekijöitä kannattaa rohkaista avoimeen keskusteluun. Myös virheiden sietäminen ja niihin reagointi on asia, josta kannattaa jutella.”

Akseli Valmunen / HS
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!