Valikko
Ura

Tom Laine on LinkedInin verkostoitunein suomalainen – hän neuvoo, miten somea käytetään työnhaussa

Yksityisistä työpaikoista jo noin 70–80 prosenttia täytetään arvioiden mukaan ilman julkista hakua.

”Suomen ykkös­asiantuntija ­LinkedInissä.”

”Yksi Euroopan kokeneimmista sosiaalisen median rekrytoinnin / työnantajabrändäyksen kouluttajista.”

”Suomen verkostoitunein henkilö LinkedInissä.”

Sosiaalisen median kouluttaja Tom Laine tietää, kuinka oma osaaminen brändätään. Eivätkä esittelytekstit verkostoitumispalvelu LinkedInissä taida olla ihan pelkkää sanahelinää.

Laine on sarjayrittäjä, joka on hiljattain jälleen myynyt yhden miehen pikkufirmansa alan isommalle toimijalle. Aikoinaan hän perusti Suomen ensimmäisen sosiaalisen median rekrytointifirman, on työskennellyt sosiaalisen median rekrytointikonsulttina Lontoossa ja kouluttanut sittemmin kymmeniä yrityksiä ja organisaatioita tehokkaampaan somen käyttöön.

Asiakasluettelosta löytyy sekä suomalaisia että kansainvälisiä yrityksiä UPM:stä ja Atriasta Louis Vuittoniin, Ikeaan ja Mercedes Benziin.

Tuore valloitus on Saudi-Arabia. Siellä Laine on jakanut some-oppejaan muiden muassa päivittäistavaraketju Pandalle. Se aikoo tänä vuonna palkata huimat 11 000 uutta työntekijää. Rekrytointien täytyy sujua no­peasti, kustannustehokkaasti ja parhaat tekijät tavoittaen.

Tähän asiakkaat hakevat Laineen koulutuksista vinkkejä.

Sosiaalisesta mediasta leipänsä saava mies on itse asiassa oikea some-rekrytoinnin evankelista. Laineen mielestä some-rekrytoinnilla on perinteisiin työnvälityskanaviin nähden ylivertainen etu: sitä kautta työnantaja voi löytää haluamaansa tehtävään parhaan osaajan, ei vain parasta työnhakijaa.

Siksi hän kehottaa työntekijöitä verkostoitumaan ja jakamaan tietoa ammatillisesta osaamisestaan sosiaalisessa mediassa. Myös niitä, jotka eivät edes etsi uutta työpaikkaa.

Nurkan takaa saattaa löytyä vielä parempi.

Sosiaalista mediaa hyödyntävä rekrytointi yleistyy. Esimerkiksi tieto- ja viestintäalalla moni työpaikka liikkuu jo LinkedInin, Facebookin, Twitterin ja muiden some-kanavien kautta. Toisaalta useat muut sektorit ottavat kentällä vasta ensi askeliaan. EK:n viime vuonna toteuttaman jäsenkyselyn mukaan alle viidennes yrityksistä oli käyttänyt rekrytoinnissa sosiaalista mediaa.

Tärkeimmässä some-työnhakukanavassa LinkedInissä ilmoittelu kasvaa joka tapauksessa hurjaa vauhtia: kun runsaat kaksi vuotta sitten palvelussa oli suomalaisia työpaikkailmoituksia keskimäärin 200, nyt niitä on päivittäin 1 800–1 900. Mukana on jo perusduunaripaikkojakin.

Samaan aikaan korostuvat verkostot ja suorahaut.

”Suomessa rekrytoidaan tänä päivänä valtavasti suhteilla. Se on tärkeämpää kuin koskaan aiemmin”, Laine sanoo.

Yksityisistä työpaikoista jo noin 70–80 prosenttia täytetään eri arvioiden mukaan ilman julkista hakua. Ja näiden niin sanottujen piilotyöpaikkojen täyttämisessä käytetään usein hyväksi myös sosiaalista mediaa.

Työnantajille sosiaalinen media on rekrytointikanavana Laineen mielestä houkuttava monesta syystä.

Ensinnä suorahaku esimerkiksi LinkedInin kautta on ainakin välillä nopeampaa ja suoraviivaisempaa kuin julkinen haku.

”Jos Helsingissä laittaa ilmoituksen johonkin vähän yleisempään osaamisalueeseen, tulee tuhat hakemusta”, Laine sanoo.

Sellaisen määrän käsittely vaatii työnantajalta paljon resursseja. Siis rahaa. Laine sanoo yritysten säästävän some-opeilla valtavasti.

On myös tapauksia, jolloin organisaatio ei halua julkisesti mainostaa hakevansa uutta työvoimaa. Vaikka yrityksessä olisi vasta irtisanottu työntekijöitä yt-neuvotteluissa, uutta väkeä saatetaan hakea varovaisesti juuri sosiaalista mediaa hyödyntäen.

Tällaisia yrityksiä on Laineen mukaan ”valtava määrä”.

Mutta erityisen houkuttava potentiaali on some-lähettilään mielestä se, että asiantuntijuutta korostavasta verkostoitumispalvelusta löytyvät parhaat osaajat. Rekrytoiva työnantaja voi bongata somen kautta alan osaajia – niitäkin, jotka eivät juuri silloin etsi töitä aktiivisesti.

”Somessa korostuu se, että ihmisen ei tarvitse olla vapailla työmarkkinoilla vaihtaakseen työpaikkaa. LinkedInin tilastojen mukaan käyttäjistä 45 prosenttia olisi valmiita vaihtamaan työpaikkaa, jos tilaisuus tulee”, Laine sanoo.

Samansuuntaisia tuloksia työpaikan vaihtohaluista on saatu myös yksittäisiä aloja koskeneissa suomalaiskyselyissä.

Laine itse on pestannut ja tullut pestatuksi töihin sosiaalisen median kautta useamman kerran. Niin kuin silloin, kun lupaavasti alkanut työ rekrytointikonsulttina Lontoossa oli pakko jättää ja pakata tavarat Suomeen. Vaimon isä oli sairastunut vakavasti, ja perhe muutti Ouluun.

Niinpä Laine ilmoitti muiden muassa LinkedInissä etsivänsä uusia töitä. Yhteydenottoja tuli kolmisenkymmentä, joista muutamia kiinnostavia. Laine valitsi lopulta tarjouksista isoimman. Sen teki eräs brittiyritys.

”En koskaan tavannut heitä. He tiesivät Lontoosta jonkun, joka tiesi minut. Se riitti suositukseksi. Ja he olivat niin vakuuttavia puhelimessa, että ajattelin sen olevan riskin väärti.”

Puolitoista vuotta meni hyvin, kunnes verottajalta tuli yllätyslasku. Työnantaja oli Laineen mukaan jättänyt työnantajamaksut hoitamatta.

”Irtisanouduinkin etänä.”

Työnhakijalle sosiaalinen media on mahdollisuus erottautumiseen, asiantuntijuuden korostamiseen ja näkyvyyden rakentamiseen.

Piilotyöpaikkoja työnhakijan on silti usein vaikea löytää.

Piilotöitä kyllä liikkuu esimerkiksi LinkedInin työnhakuryhmissä. Useista ryhmistä on kuitenkin hiljattain tullut piilotettuja LinkedInin tekemien palvelumuutosten vuoksi, ja jäseneksi pääsee vain kutsusta.

Suomalaisia työnhakuryhmiä ovat esimerkiksi Talent Pool Finland, Uratärpit ja Ejobs.

Oman alan osaamisryhmiin kannattaa Laineen mukaan joka tapauksessa yrittää aktiivisesti hakeutua.

Some-kouluttajalla on myös muita neuvoja piilotyöpaikkojen etsijöille:

Ota aktiivisesti suoraan yhteyttä firmoihin – joko rekrytointihenkilöihin tai oman osaamisalueen vastuuihmisiin.

Etsi muitakin omaan osaamiseen liittyviä asiantuntijayhteisöjä ja käy keskusteluja eri kanavissa. Bloggaa.

Verkostoidu – joko kasvotusten tapahtumissa tai verkossa.

Laineella on silti lohdullista sanottavaa myös niille, joille some työnhaussa tuntuu vieraalta.

”Perinteiset toimintatavat ja digitaaliset palvelut eivät sulje toisiaan pois”, hän sanoo. Työpaikkojen sanomalehti-ilmoittelu ei katoa, sillä vain on nyt erilainen tehtävä kuin aiemmin – se on yritykselle myös brändi- ja imagomainontaa. Perinteiset työhaastattelut säilyvät. Rekrytointimessujakin tarvitaan.

Kun tulostaa Laineen oman LinkedIn-profiilin paperille, printteri sylkee ulos 16 sivua. Lista on hengästyttävä: firmoja, projekteja toisensa perään.

”Tykkään olla mukana siinä vaiheessa, kun asioita käynnistetään. Mutta sitten kun se muuttuu standardiksi normaaliksi liiketoiminnaksi, kiinnostukseni lopahtaa”, Laine sanoo.

Siksi startup-maailma sopii hänelle. Laine on kussakin hommassa mukana pari vuotta ja voi sitten myydä osuutensa pois.

”Onko se kypsymättömyyttä vai ADHD:tä”, hän heittää.

Laine on taas siirtymävaiheessa. Hän myi yhden miehen yrityksensä joulukuussa ylivieskalaiselle Projantille. Koulutuskeikat jatkuvat nyt sen palkkalistoilla. Laine vastaa myös kasvu­yrityksen uuden toimiston perustamisesta Ouluun.

Ja on kuulemma tyytyväinen tilanteeseen – ADHD:tään hän tyydyttää kirjoittamalla opasta verkkovaikuttamisesta.

Mutta palataan vielä yhteen esittelytekstiin: ”Suomen verkostoitunein henkilö LinkedInissä”.

Paljonko niitä kontakteja on?

Siihen Laine ei osaa lonkalta vastata. Ei ole tullut laskeneeksi, sillä verkostoitumispalvelu sallii yhdelle profiilille ”vain” 30 000 kontaktia. Se luku tuli jo aikoja sitten täyteen. Nyt profiileja on LinkedInissä yhteensä jo kuusi. Niitä Laine käyttää kouluttajan työssään.

Kontaktien määrästä on Laineen mukaan paljon hyötyä – ja hän sanoo suuren osan ihmisistä olevan jopa oikeasti hänen tuttujaan. Kontakteilla on suora vaikutus löydettävyyteen ja siihen, miten henkilön osaaminen pystytään tunnistamaan.

”LinkedIn rankkaa ihmisiä toisiaan vasten. Jos etsitään tietyn alan osaajaa, sillä on suora merkitys, missä järjestyksessä hakutulokset löydetään. Se, kuinka lähellä tai kaukana olet hakevan henkilön verkostosta, vaikuttaa siihen, mistä löydyt.”

Ja kun kontakteja on kymmeniätuhansia, voi päätyä intialaisen koulutusfirman kautta kouluttamaan vaikka saudiarabialaista supermarketketjua.

Tom Laine

 46-vuotias sarjayrittäjä Oulusta. Kouluttaa organisaatioita sosiaalisen median hyödyntämiseen erityisesti rekrytoinnissa ja työnantajakuvan brändäyksessä.

 Koulutukseltaan ohjelmistoinsinööri ja markkinointimerkonomi.

  Oma yritys BI-IT oli Suomen ensimmäinen some-rekrytointiyritys. Myi BI-IT:n Varamiespalvelu-Yhtiöille 2010.

 Työskennellyt Kööpenhaminassa ja Lontoossa, koulutuksia Suomen lisäksi paljon Venäjällä. Tänä vuonna useita koulutuskeikkoja Arabian niemimaalle.

 Perhe: Vaimo sekä 6- ja 7-vuotiaat tyttäret.

 Matkapäiviä viime vuonna 120–140. Lähettää reissuilta tyttärilleen kortteja erikoisilla postimerkeillä.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Rekrytointi
  • Työnhaku
  • Sosiaalinen media

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Venäjällä media valmistautuu Putinin Suomen-vierailuun syyllistämällä, nöyryyttämällä ja vähättelemällä Suomea

    2. 2

      Viisilapsisen perheen äiti Aino Kämäräinen tekee itse hammastahnansa, välttää vihannespusseja ja elää heinäkuun ilman muovia – näin sinäkin voit vähentää muovijätettäsi

    3. 3

      Räjähtäviä kaasuputkia ja rapistuvia moottoriteitä – edes Trumpin lupailemat tuhat miljardia eivät riitä korjaamaan USA:n rapakuntoon päässyttä infrastruktuuria

    4. 4

      Jalankulkijat kävelevät päin punaisia ja pyöräilijät ajelevat jalkakäytävillä – miksei liikenne­sääntöjen rikkomisesta sakoteta?

    5. 5

      Slush-vaikuttajien mielestä Suomi on tärvännyt liikaa aikaa soteen, kikyyn ja keskioluisiin – ”Meidän pitää rakentaa maailman parhaita yrityksiä”

    6. 6

      ”Naamat” on kuin tuhannen ihmisen kotibileet – Tältä näyttää festivaalilla, joka suututti Sami Hedbergin managerin ja jonka liput myytiin loppuun ennen kuin esiintyjiä oli edes julkistettu

    7. 7

      Kun Sakari Paakkisen leski-isä kuoli kesken työpäivän, poika meni heti iltalypsylle ja otti sukutilan hoitaakseen – näin poikamiehen elämä mullistui 30 vuodessa

    8. 8

      Jos alamme tuomita toisiamme kuvottavien mutta yksityisiksi tarkoitettujen sanomisten vuoksi, olemme matkalla takaisin keskiajalle

    9. 9

      Pikkupojat surmasivat 4-vuotiaan leikkitoverinsa, väitti Ruotsin poliisi vuonna 1998 – ”Tapaus Kevinin” esitutkinta-aineisto tuli vihdoin julki, ja lähes kaikki siinä viittaa veljesten syyttömyyteen

    10. 10

      Viileä kesä on oikeasti luksusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jos alamme tuomita toisiamme kuvottavien mutta yksityisiksi tarkoitettujen sanomisten vuoksi, olemme matkalla takaisin keskiajalle

    2. 2

      ”Naamat” on kuin tuhannen ihmisen kotibileet – Tältä näyttää festivaalilla, joka suututti Sami Hedbergin managerin ja jonka liput myytiin loppuun ennen kuin esiintyjiä oli edes julkistettu

    3. 3

      Pikkupojat surmasivat 4-vuotiaan leikkitoverinsa, väitti Ruotsin poliisi vuonna 1998 – ”Tapaus Kevinin” esitutkinta-aineisto tuli vihdoin julki, ja lähes kaikki siinä viittaa veljesten syyttömyyteen

    4. 4

      Dna-testi voi paljastaa sukusalaisuuksia satojen vuosien takaa – Laurin jälkeläisille selvisi, että he eivät polveudukaan Laurista

    5. 5

      ”Boksi” esti nukkumisen ja kuulustelijan sylki lensi – Ageeda Paavel muistaa tarkkaan, mitä KGB:n edeltäjä teki hänelle teinityttönä Tallinnan synkimmässä kellarissa kesällä 1946

    6. 6

      Venäjällä media valmistautuu Putinin Suomen-vierailuun syyllistämällä, nöyryyttämällä ja vähättelemällä Suomea

    7. 7

      Kolmen päivän katkaisuhoito ei riitä koko kesän jatkuneen tissuttelun lopettamiseen – tuntuu, että puolisoni on jätetty heitteille

    8. 8

      Kehäradan lipunmyynti on ajoittain ruuhkautunut Helsinki-Vantaalla – ”Oli säälittävää nähdä turhautuneet ulkomaalaiset ja kärsimättömät suomalaiset yhden lippuautomaatin edessä”

    9. 9

      Trump: Minulla on tarvittaessa ”täydelliset armahdusvaltuudet” – tutkijat kyseenalaistavat

    10. 10

      Lääkäri Pippa Laukka tyrmää epäilyn: ”Lankutuksella ei saa selän rasitusmurtumaa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ole oma kesäheilasi: Näin masturboit, jos sinulla on penis

    2. 2

      Asuntopula ajaa nuoria aikuisia Inarin metsiin – Kaisa Tikka peseytyy purossa ja käyttää jääkaappinaan kivenkoloa

    3. 3

      Elävien kuolleiden kaupungilta näyttävän Daytonin ruumishuoneelta on tila loppu – Yhdysvaltoja riivaa historian pahin huume-epidemia, ja yliannostuksia ottavat niin eläkeläiset kuin lapsetkin

    4. 4

      Joka kolmas muistisairaus voitaisiin ehkäistä korjaamalla elintapoja – tutkijat tunnistivat yhdeksän vaaran paikkaa, jotka altistavat dementioille eri elämänvaiheissa

    5. 5

      Lilli Pukka, 28, on ollut ilman parisuhdetta 10 vuotta ja järjestää ”mää-juhlat” juhlistaakseen sitä – tyytyväiset sinkut voidaan kuitenkin kokea itsekkäinä tai jopa uhkana, sanoo asiantuntija

    6. 6

      Australialaisnainen soitti hätänumeroon Yhdysvalloissa, paikalle tullut poliisi ampui hänet – omaiset vaativat vastauksia surmasta

    7. 7

      Maistamaan pakottaminen vain pahentaa lapsen nirsoilua, ja sipulin piilottaminen ruokaan on epäreilua – lastenpsykiatri neuvoo, miten valikoivan lapsen voi saada syömään

    8. 8

      Pikkupojat surmasivat 4-vuotiaan leikkitoverinsa, väitti Ruotsin poliisi vuonna 1998 – ”Tapaus Kevinin” esitutkinta-aineisto tuli vihdoin julki, ja lähes kaikki siinä viittaa veljesten syyttömyyteen

    9. 9

      Onko Helsinki kupla, jota muu Suomi ei ymmärrä? ”Osa muualla asuvien Helsinki-kritiikistä voi olla ihmettelyä sen äärellä, mihin ei itsellä ole mahdollisuutta”

    10. 10

      Jos alamme tuomita toisiamme kuvottavien mutta yksityisiksi tarkoitettujen sanomisten vuoksi, olemme matkalla takaisin keskiajalle

    11. Näytä lisää