Valikko
Ura

Tom Laine on LinkedInin verkostoitunein suomalainen – hän neuvoo, miten somea käytetään työnhaussa

Yksityisistä työpaikoista jo noin 70–80 prosenttia täytetään arvioiden mukaan ilman julkista hakua.

”Suomen ykkös­asiantuntija ­LinkedInissä.”

”Yksi Euroopan kokeneimmista sosiaalisen median rekrytoinnin / työnantajabrändäyksen kouluttajista.”

”Suomen verkostoitunein henkilö LinkedInissä.”

Sosiaalisen median kouluttaja Tom Laine tietää, kuinka oma osaaminen brändätään. Eivätkä esittelytekstit verkostoitumispalvelu LinkedInissä taida olla ihan pelkkää sanahelinää.

Laine on sarjayrittäjä, joka on hiljattain jälleen myynyt yhden miehen pikkufirmansa alan isommalle toimijalle. Aikoinaan hän perusti Suomen ensimmäisen sosiaalisen median rekrytointifirman, on työskennellyt sosiaalisen median rekrytointikonsulttina Lontoossa ja kouluttanut sittemmin kymmeniä yrityksiä ja organisaatioita tehokkaampaan somen käyttöön.

Asiakasluettelosta löytyy sekä suomalaisia että kansainvälisiä yrityksiä UPM:stä ja Atriasta Louis Vuittoniin, Ikeaan ja Mercedes Benziin.

Tuore valloitus on Saudi-Arabia. Siellä Laine on jakanut some-oppejaan muiden muassa päivittäistavaraketju Pandalle. Se aikoo tänä vuonna palkata huimat 11 000 uutta työntekijää. Rekrytointien täytyy sujua no­peasti, kustannustehokkaasti ja parhaat tekijät tavoittaen.

Tähän asiakkaat hakevat Laineen koulutuksista vinkkejä.

Sosiaalisesta mediasta leipänsä saava mies on itse asiassa oikea some-rekrytoinnin evankelista. Laineen mielestä some-rekrytoinnilla on perinteisiin työnvälityskanaviin nähden ylivertainen etu: sitä kautta työnantaja voi löytää haluamaansa tehtävään parhaan osaajan, ei vain parasta työnhakijaa.

Siksi hän kehottaa työntekijöitä verkostoitumaan ja jakamaan tietoa ammatillisesta osaamisestaan sosiaalisessa mediassa. Myös niitä, jotka eivät edes etsi uutta työpaikkaa.

Nurkan takaa saattaa löytyä vielä parempi.

Sosiaalista mediaa hyödyntävä rekrytointi yleistyy. Esimerkiksi tieto- ja viestintäalalla moni työpaikka liikkuu jo LinkedInin, Facebookin, Twitterin ja muiden some-kanavien kautta. Toisaalta useat muut sektorit ottavat kentällä vasta ensi askeliaan. EK:n viime vuonna toteuttaman jäsenkyselyn mukaan alle viidennes yrityksistä oli käyttänyt rekrytoinnissa sosiaalista mediaa.

Tärkeimmässä some-työnhakukanavassa LinkedInissä ilmoittelu kasvaa joka tapauksessa hurjaa vauhtia: kun runsaat kaksi vuotta sitten palvelussa oli suomalaisia työpaikkailmoituksia keskimäärin 200, nyt niitä on päivittäin 1 800–1 900. Mukana on jo perusduunaripaikkojakin.

Samaan aikaan korostuvat verkostot ja suorahaut.

”Suomessa rekrytoidaan tänä päivänä valtavasti suhteilla. Se on tärkeämpää kuin koskaan aiemmin”, Laine sanoo.

Yksityisistä työpaikoista jo noin 70–80 prosenttia täytetään eri arvioiden mukaan ilman julkista hakua. Ja näiden niin sanottujen piilotyöpaikkojen täyttämisessä käytetään usein hyväksi myös sosiaalista mediaa.

Työnantajille sosiaalinen media on rekrytointikanavana Laineen mielestä houkuttava monesta syystä.

Ensinnä suorahaku esimerkiksi LinkedInin kautta on ainakin välillä nopeampaa ja suoraviivaisempaa kuin julkinen haku.

”Jos Helsingissä laittaa ilmoituksen johonkin vähän yleisempään osaamisalueeseen, tulee tuhat hakemusta”, Laine sanoo.

Sellaisen määrän käsittely vaatii työnantajalta paljon resursseja. Siis rahaa. Laine sanoo yritysten säästävän some-opeilla valtavasti.

On myös tapauksia, jolloin organisaatio ei halua julkisesti mainostaa hakevansa uutta työvoimaa. Vaikka yrityksessä olisi vasta irtisanottu työntekijöitä yt-neuvotteluissa, uutta väkeä saatetaan hakea varovaisesti juuri sosiaalista mediaa hyödyntäen.

Tällaisia yrityksiä on Laineen mukaan ”valtava määrä”.

Mutta erityisen houkuttava potentiaali on some-lähettilään mielestä se, että asiantuntijuutta korostavasta verkostoitumispalvelusta löytyvät parhaat osaajat. Rekrytoiva työnantaja voi bongata somen kautta alan osaajia – niitäkin, jotka eivät juuri silloin etsi töitä aktiivisesti.

”Somessa korostuu se, että ihmisen ei tarvitse olla vapailla työmarkkinoilla vaihtaakseen työpaikkaa. LinkedInin tilastojen mukaan käyttäjistä 45 prosenttia olisi valmiita vaihtamaan työpaikkaa, jos tilaisuus tulee”, Laine sanoo.

Samansuuntaisia tuloksia työpaikan vaihtohaluista on saatu myös yksittäisiä aloja koskeneissa suomalaiskyselyissä.

Laine itse on pestannut ja tullut pestatuksi töihin sosiaalisen median kautta useamman kerran. Niin kuin silloin, kun lupaavasti alkanut työ rekrytointikonsulttina Lontoossa oli pakko jättää ja pakata tavarat Suomeen. Vaimon isä oli sairastunut vakavasti, ja perhe muutti Ouluun.

Niinpä Laine ilmoitti muiden muassa LinkedInissä etsivänsä uusia töitä. Yhteydenottoja tuli kolmisenkymmentä, joista muutamia kiinnostavia. Laine valitsi lopulta tarjouksista isoimman. Sen teki eräs brittiyritys.

”En koskaan tavannut heitä. He tiesivät Lontoosta jonkun, joka tiesi minut. Se riitti suositukseksi. Ja he olivat niin vakuuttavia puhelimessa, että ajattelin sen olevan riskin väärti.”

Puolitoista vuotta meni hyvin, kunnes verottajalta tuli yllätyslasku. Työnantaja oli Laineen mukaan jättänyt työnantajamaksut hoitamatta.

”Irtisanouduinkin etänä.”

Työnhakijalle sosiaalinen media on mahdollisuus erottautumiseen, asiantuntijuuden korostamiseen ja näkyvyyden rakentamiseen.

Piilotyöpaikkoja työnhakijan on silti usein vaikea löytää.

Piilotöitä kyllä liikkuu esimerkiksi LinkedInin työnhakuryhmissä. Useista ryhmistä on kuitenkin hiljattain tullut piilotettuja LinkedInin tekemien palvelumuutosten vuoksi, ja jäseneksi pääsee vain kutsusta.

Suomalaisia työnhakuryhmiä ovat esimerkiksi Talent Pool Finland, Uratärpit ja Ejobs.

Oman alan osaamisryhmiin kannattaa Laineen mukaan joka tapauksessa yrittää aktiivisesti hakeutua.

Some-kouluttajalla on myös muita neuvoja piilotyöpaikkojen etsijöille:

Ota aktiivisesti suoraan yhteyttä firmoihin – joko rekrytointihenkilöihin tai oman osaamisalueen vastuuihmisiin.

Etsi muitakin omaan osaamiseen liittyviä asiantuntijayhteisöjä ja käy keskusteluja eri kanavissa. Bloggaa.

Verkostoidu – joko kasvotusten tapahtumissa tai verkossa.

Laineella on silti lohdullista sanottavaa myös niille, joille some työnhaussa tuntuu vieraalta.

”Perinteiset toimintatavat ja digitaaliset palvelut eivät sulje toisiaan pois”, hän sanoo. Työpaikkojen sanomalehti-ilmoittelu ei katoa, sillä vain on nyt erilainen tehtävä kuin aiemmin – se on yritykselle myös brändi- ja imagomainontaa. Perinteiset työhaastattelut säilyvät. Rekrytointimessujakin tarvitaan.

Kun tulostaa Laineen oman LinkedIn-profiilin paperille, printteri sylkee ulos 16 sivua. Lista on hengästyttävä: firmoja, projekteja toisensa perään.

”Tykkään olla mukana siinä vaiheessa, kun asioita käynnistetään. Mutta sitten kun se muuttuu standardiksi normaaliksi liiketoiminnaksi, kiinnostukseni lopahtaa”, Laine sanoo.

Siksi startup-maailma sopii hänelle. Laine on kussakin hommassa mukana pari vuotta ja voi sitten myydä osuutensa pois.

”Onko se kypsymättömyyttä vai ADHD:tä”, hän heittää.

Laine on taas siirtymävaiheessa. Hän myi yhden miehen yrityksensä joulukuussa ylivieskalaiselle Projantille. Koulutuskeikat jatkuvat nyt sen palkkalistoilla. Laine vastaa myös kasvu­yrityksen uuden toimiston perustamisesta Ouluun.

Ja on kuulemma tyytyväinen tilanteeseen – ADHD:tään hän tyydyttää kirjoittamalla opasta verkkovaikuttamisesta.

Mutta palataan vielä yhteen esittelytekstiin: ”Suomen verkostoitunein henkilö LinkedInissä”.

Paljonko niitä kontakteja on?

Siihen Laine ei osaa lonkalta vastata. Ei ole tullut laskeneeksi, sillä verkostoitumispalvelu sallii yhdelle profiilille ”vain” 30 000 kontaktia. Se luku tuli jo aikoja sitten täyteen. Nyt profiileja on LinkedInissä yhteensä jo kuusi. Niitä Laine käyttää kouluttajan työssään.

Kontaktien määrästä on Laineen mukaan paljon hyötyä – ja hän sanoo suuren osan ihmisistä olevan jopa oikeasti hänen tuttujaan. Kontakteilla on suora vaikutus löydettävyyteen ja siihen, miten henkilön osaaminen pystytään tunnistamaan.

”LinkedIn rankkaa ihmisiä toisiaan vasten. Jos etsitään tietyn alan osaajaa, sillä on suora merkitys, missä järjestyksessä hakutulokset löydetään. Se, kuinka lähellä tai kaukana olet hakevan henkilön verkostosta, vaikuttaa siihen, mistä löydyt.”

Ja kun kontakteja on kymmeniätuhansia, voi päätyä intialaisen koulutusfirman kautta kouluttamaan vaikka saudiarabialaista supermarketketjua.

Tom Laine

 46-vuotias sarjayrittäjä Oulusta. Kouluttaa organisaatioita sosiaalisen median hyödyntämiseen erityisesti rekrytoinnissa ja työnantajakuvan brändäyksessä.

 Koulutukseltaan ohjelmistoinsinööri ja markkinointimerkonomi.

  Oma yritys BI-IT oli Suomen ensimmäinen some-rekrytointiyritys. Myi BI-IT:n Varamiespalvelu-Yhtiöille 2010.

 Työskennellyt Kööpenhaminassa ja Lontoossa, koulutuksia Suomen lisäksi paljon Venäjällä. Tänä vuonna useita koulutuskeikkoja Arabian niemimaalle.

 Perhe: Vaimo sekä 6- ja 7-vuotiaat tyttäret.

 Matkapäiviä viime vuonna 120–140. Lähettää reissuilta tyttärilleen kortteja erikoisilla postimerkeillä.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Rekrytointi
  • Työnhaku
  • Sosiaalinen media

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      ”Se on kuin jokin uskonto: usein kun suomalainen lähtee töistä, hän ei enää vastaa puhelimeen” – USA:ssa uraa tehnyt Tero Kuittinen hämmästelee suomalaista keskustelua työuupumuksesta

    2. 2

      Lapsitähden jäähyväiset – ”Oli pakko antaa periksi, jouduin tekemään kuntoliikkujan treenejä”

    3. 3

      Facebook valtasi Suomen 10 vuotta sitten ja muutti meitä ihmisinä – vaikutus on tutkijan mukaan ”järisyttävän iso”

    4. 4

      Sekä kuljettaja että matkustaja simahtivat ”Haagan jättiläiseen” – sekavat miehet oli Helsingin poliisin mukaan pakko pitää sidottuina vielä sairaalassakin

    5. 5

      Kieltäytyikö isoisä puhumasta sodasta? Vanhemman sukulaisen vaiheista talvi- ja jatkosodassa saa selville yllättävän paljon netissä

    6. 6

      Kela ja VR noudattivat Antti Tuiskun ohjetta – mutta jokin tässä tökkii

    7. 7

      Japanin hävittäjiä liittyi Yhdysvaltojen laivasto-osastoon, Pohjois-Korea uhkasi upottaa tukialuksen

    8. 8

      Nyt on hyvä aika päivittää televisio – alle kuukauden päästä kanavasi voivat pimentyä

    9. 9

      54-metrinen purjevene hämmästytti kansaa Pohjanmaan teillä – video näyttää lajissaan maailman suurimman veneen kuljetuksen

    10. 10

      Järkevä keskustelu korkeakoulujen maksullisuudesta on mahdotonta, koska Suomessa vallitsee luottamuspula

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt on hyvä aika päivittää televisio – alle kuukauden päästä kanavasi voivat pimentyä

    2. 2

      Kolmentuhannen euron lasku kuoleman jälkeen yllätti omaiset

    3. 3

      ”Se on kuin jokin uskonto: usein kun suomalainen lähtee töistä, hän ei enää vastaa puhelimeen” – USA:ssa uraa tehnyt Tero Kuittinen hämmästelee suomalaista keskustelua työuupumuksesta

    4. 4

      54-metrinen purjevene hämmästytti kansaa Pohjanmaan teillä – video näyttää lajissaan maailman suurimman veneen kuljetuksen

    5. 5

      Hoitokoti vastaa HS:n mielipide­kirjoitukseen: ”Kuolleen asukkaan huonetta ei olisi ollut tarvetta tyhjentää heti, pahoittelemme”

    6. 6

      Virkamiesten ehdotus: Helsingin keskustasta pois kilometreittäin autokaistaa – Kaivokatu suljettaisiin autoilta

    7. 7

      Selvitys: Lähes kolmannes pohjoiskorealaisista käyttää huumeita – metamfetamiini on monille jo arkipäiväistä

    8. 8

      Kela ja VR noudattivat Antti Tuiskun ohjetta – mutta jokin tässä tökkii

    9. 9

      Kieltäytyikö isoisä puhumasta sodasta? Vanhemman sukulaisen vaiheista talvi- ja jatkosodassa saa selville yllättävän paljon netissä

    10. 10

      Facebook valtasi Suomen 10 vuotta sitten ja muutti meitä ihmisinä – vaikutus on tutkijan mukaan ”järisyttävän iso”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä tuotteet katoavat kauppojen hyllyistä varkaiden taskuun – kauppa päätyi piilottamaan jopa 1,30 euron kurkumapurkit palvelutiskin taakse

    2. 2

      Maailman vaarallisin tulivuori oireilee uhkaavasti – Kun Campi Flegrei taas räjähtää, vaarassa on miljoonia ihmisiä

    3. 3

      Ammattikoulutuksen tila on kelvoton – poikani lukujärjestys on tyhjä ja hän joutuu lorvimaan kotona

    4. 4

      16 tutkijaa loi ennusteen: Tällaista on suomalaisten arki 25 vuoden päästä

    5. 5

      Moni helsinkiläis­nainen pelkää liikkuessaan kaupungilla – miksi siitä ei puhuta enempää?

    6. 6

      Oudot tuntemukset juoksulenkillä paljastuivat syöväksi – Entinen huippu-urheilija Kirsi Valasti uskoo, että liikunnan tuoma kehotietoisuus pelasti hänet

    7. 7

      Bostonin maratonin voittajan uurteiset reisilihakset hämmästyttävät: ”En ole nähnyt koskaan mitään vastaavaa”

    8. 8

      Gynekologian ohittaminen on kultakaivos työterveyshuollon palveluita tuottavalle yritykselle

    9. 9

      Kolmentuhannen euron lasku kuoleman jälkeen yllätti omaiset

    10. 10

      Ravitsemusterapeutti kärsi vuosia kipeästä vatsasta ja ilmavaivoista – Sitten ystävä kertoi ruokavaliosta, joka toi helpotuksen

    11. Näytä lisää