Valikko
Ura    |   Kolumni

Suomalaismiesten suurin ammatti­ryhmä katoaa 10 vuodessa – työllisyystavoitteen pitäisi olla 50 prosenttia

Lisäämällä sokeasti työn määrää, ruokimme samalla onnettomuutta, kirjoittaa Pekko Vehviläinen.

Viime viikolla maamme hallitus esitteli työllisyyspakettinsa mediat paukkuen. Uhottiin peräti, että perustetaan ”Suomen Google”. Keskeiseksi tavoitteeksi asetettiin työllisyysprosentin nostaminen 72 prosentin tasolle.

Työ ja talous ovatkin hallitukselle ilmeisen tärkeitä asioita, sillä ne mainitaan hallitusohjelmassa yli 300 kertaa. Talouden korostaminen ohjelmassa on luonnollista, sillä maassamme on oikeistohallitus, jota johtaa entinen yritysjohtaja. Politiikan arvot ovat sen mukaiset.

Työ ja talous politiikan lähtökohtana on kuitenkin kovin yksiulotteista: talouskasvu nähdään itseisarvona, jota valtio lainsäädännöllään pyrkii edesauttamaan. Työn tehtävänä ja tarkoituksena on tällöin ruokkia taloutta ja sen kasvua.

Samaan aikaan työ itsessään on kuitenkin muuttumassa hyvin epätyypilliseksi ja työurat lyhyiksi. Lisäksi työ muuttuu koneiden tekemäksi yhä kiihtyvällä vauhdilla. Sillä on seurauksensa.

Kun ihmisen tekemä työ automatisoidaan, tekee kone tai ohjelmisto työn nopeammin, tehokkaammin ja väsymättä. Kone on ammattiliiton ukaasien ulkopuolella ja pelaa estoitta omistajansa pussiin.

Ihmistyöllä on talouden näkökulmasta arvoa ainoastaan silloin, kun ihminen tekee työtä, johon kone on vielä kykenemätön, tai silloin kun kone vaatii ihmisen apua. Ihmistyö suppenee kuitenkin lopulta olemattomiin. Mitä me silloin teemme?

Omassa työssäni hyvinvointiteknologian konsulttina olen päässyt kurkistamaan hyvin- ja pahoinvoinnin alkulähteille. Suurin yksittäinen huolta aiheuttava tekijä meille suomalaisille on oma talous, selviää suomalaista työelämää tutkineen, kansainvälisiä kyselyitä tekevän Edenredin tutkimuksesta. Stressaavimmaksi asiaksi lähes puolet työssäkäyvistä ilmoittaa huolen omasta ansiotasosta. Kolmasosa on huolissaan työpaikastaan.

Ei ihme, että ennenaikaisen eläköitymisen suurin yksittäinen syy ovat mielenterveyden ongelmat.

Lisäämällä sokeasti työn määrää, ruokimme samalla onnettomuutta. Suomalaisista työssäkäyvistä 7 prosenttia ilmoittaa, ettei ole koskaan onnellinen töissä. Määränä tämä tarkoittaa noin 170 000 työntekijää. 25 prosenttia puolestaan sanoo, että heidän työmotivaationsa on laskussa.

Lähes miljoona pakkotyöläistä siis? Toisaalta kolmannes, noin 800 000 työntekijää, on töissään onnellisia usein tai aina. Runsas puolet on jotain siltä väliltä. Työn sisällöllä ja työkulttuurilla on väliä!

Työviihtyvyyden tai -viihtymättömyyden lisäksi on muitakin haasteita. Ihmistyön lisääminen on pulmallista myös työn tuottavuuden kannalta.

Parhaimmillaan uusi yrittäjä synnyttää kansainvälisen kasvutarinan, ja luo siinä sivussa myös työpaikkoja. Harmi vain että yhä harvempi meistä soveltuu uuteen, ensisijaisesti luovuutta ja korkeaa asiantuntemusta vaativaan työhön.

Uusi Google olisi tietenkin Suomeen syntyessään jymyjuttu, mutta ihmistyötä uudet superyhtiöt synnyttävät rajallisesti tai välttävät sen kokonaan. Otetaan esimerkkinä vaikkapa Uber, jonka toimitusjohtaja sanoi tilaavansa Teslalta peräti puoli miljoonaa automaattiautoa. Tällöin Uberin liiketoiminnan ongelmallisin ja tehottomin osa, ihmiskuljettaja, on eliminoitu.

Googlen markkina-arvo on nyt noin 480 miljardia euroa, ja se teki 66 miljardin euron liikevaihdon. Se on maailman arvokkain yhtiö pörssiarvolla mitattuna. Työntekijöitä sillä on 57 000. Suomen BKT on noin 200 miljardia euroa, eli noin kolme Googlen tehoilla jylläävää yritystä tuottaa saman verran kuin koko Suomi vuodessa. Jos saisimme tällaisia yhtiöitä maahamme kolme, joutaisi työvoimamme 2 680 000 henkilöstä suurin osa, 2,5 miljoonaa, ennenaikaiselle eläkkeelle.

Hallituksen tavoitteet ovat ristiriitaisia ja mielettömiä: toisaalta tavoitellaan uuden teknologian mahdollistamia menestystarinoita ja samaan aikaan toivotaan työpaikkojen määrän tuntuvaa kasvua. Mahdoton yhtälö.

Suomessa kehitys tarkoittaa useiden töiden katoamista. Esimerkiksi suomalaisten miesten suurin ammattiryhmä, noin 80 000 moottoriajoneuvon kuljettajaa, katoaa seuraavan 5–10 vuoden kuluessa kokonaan automaattiautojen ja työkoneiden myötä. Mitä me silloin teemme näille työnsä ja identiteettinsä menettäneille kuljettajille? Ainakin uusien kouluttaminen tulisi välittömästi lopettaa.

Lähitulevaisuuden suurin haaste ei suinkaan ole työ ja työllisyys, vaan ihmisten nopeasti kasvava vapaa-aika, johon yhteiskuntamme on valmistautumaton.

Työhön sidottu identiteettimme romahtaa, ja tarpeettomuuden tunne uhkaa. Kulutukseen sidottu talousjärjestelmämme lakkaa toimimasta, sillä kuluttajien tulonlähde eli palkka lakkaa juoksemasta. Tämän johdosta automaatiota sekä monikansallisia yrityksiä pitäisi pystyä tehokkaasti verottamaan ja jakamaan näin saadut hyödyt tasapuolisesti kaikille.

Hallituksen tulisikin äkkiä muuttaa työllisyyspakettinsa ja hallitusohjelman suuntaa: työllisyystavoitteen pitäisi olla 50 prosenttia tai sen alle. Arvonlisäveroa nostamalla taattaisiin vapautuvalle työvoimalle perustulo. Ihmistyön tavoitteena ja ainoana arvona pitäisi olla sen tekijälleen tuottama onni ja hyvä olo.

Ihmisarvo mainitaan sentään hallitusohjelmassa kerran. Se onkin hyvä alku. Sillä tärkeintä on miettiä mitä me sitten teemme, kun kaikki ovat eläkkeellä?

Oikaisu maanantaina kello 19.35: Kolumnissa kirjoitettiin aiemmin virheellisesti, että Googlen tulos olisi ollut 66 miljardia euroa. Googlen liikevaihto oli 66 miljardia euroa.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Mätä brassiliha järkyttää, mutta Suomessakin kuluttajaa sumutetaan – ihan joka päivä

    2. 2

      Maailmanselitysten uusi supertähti povaa, että ihmislaji on tulossa tiensä päähän

    3. 3

      Donald Trump on hylännyt vallan kolmijako-opin ja haluaa hallita kuin Aurinkokuningas tai Mussolini, sanoo professori Martti Koskenniemi

    4. 4

      Kalliolaiskaksion hinnalla ostaisi Tallinnasta lukaalin, Lontoosta rahalla ei saisi yksiötäkään – HS vertaili, mitä saa 250 000 eurolla viiden eurooppalaisen pääkaupungin ”Kalliosta”

    5. 5

      George W. Bush vangitsi tauluihinsa Irakissa vammautuneen sotilaan katseen – näin suomalaisgalleristi arvioi maailmalla kehutun presidentin kyvyt

    6. 6

      Rekkojen ulosajot ovat päivittäinen ongelma valtatiellä 21 – Taksikuski: ”Tie on aivan katastrofaalinen, aina joku auto penkkaan pyllähtäneenä”

    7. 7

      Alko harppaa ajassa taaksepäin Töölössä – pullot pyydettävä syksystä lähtien myyjien selän takaa palvelutiskiltä

    8. 8

      Suomi on kaukana tasa-arvosta, sanoo tutkija – ”Rakenteellisia esteitä on vaikea nähdä, jos niitä ei itse kohtaa”

    9. 9

      Gerbiili peräaukossa ja muita syitä, miksi mielipiteet eivät muutu, vaikka faktat muuttuvat

    10. 10

      Poliisi: Cincinnatin yökerhoammuskelussa ei toistaiseksi viitteitä terrorismista – yksi kuollut, 14 loukkaantunut

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Alko harppaa ajassa taaksepäin Töölössä – pullot pyydettävä syksystä lähtien myyjien selän takaa palvelutiskiltä

    2. 2

      Tampereella myydään marmorista miljoonataloa, jota on tirkistelty hakupalveluissa jo satatuhatta kertaa – HS kävi katsomassa Kruunukalusteen perustajien elämäntyötä

    3. 3

      Tässäkö on Suomen vanhin käytössä oleva kännykkä? Mikkoset soittelevat 15 vuotta vanhalla oranssilla Nokialla – ja sen akku kestää viikon

    4. 4

      Mätä brassiliha järkyttää, mutta Suomessakin kuluttajaa sumutetaan – ihan joka päivä

    5. 5

      Suomi on kaukana tasa-arvosta, sanoo tutkija – ”Rakenteellisia esteitä on vaikea nähdä, jos niitä ei itse kohtaa”

    6. 6

      Amatöörin voittama Jussi-palkinto on märkä rätti ammatti­näyttelijöiden kasvoille – Yleisön suosikit on Jusseissa unohdettu

    7. 7

      Suomi on jo riittävän tasa-arvoinen, sanoo BMW:n ex-johtaja Mia Miettinen – ”Minulle ei ole koskaan ollut ongelma tehdä uraa ja samalla silittää mieheni paidat”

    8. 8

      Kalliolaiskaksion hinnalla ostaisi Tallinnasta lukaalin, Lontoosta rahalla ei saisi yksiötäkään – HS vertaili, mitä saa 250 000 eurolla viiden eurooppalaisen pääkaupungin ”Kalliosta”

    9. 9

      Rekkojen ulosajot ovat päivittäinen ongelma valtatiellä 21 – Taksikuski: ”Tie on aivan katastrofaalinen, aina joku auto penkkaan pyllähtäneenä”

    10. 10

      Lupsakka puolalaiskuvaaja tallensi kuviinsa koko savolaisen ihmiskirjon sylivauvasta keppikerjäläiseen – katso upeat kuvat yli sadan vuoden takaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    2. 2

      Vanha hinnasto saattaa olla arvokkaampi kuin romaani eivätkä Myrna-kupit kiinnosta ketään – asiantuntijat kertovat, mitkä käytetyt tavarat nyt käyvät kaupaksi

    3. 3

      Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

    4. 4

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    5. 5

      Hampurilaistesti: Maistoimme juustohampurilaisia kuudesta helsinkiläisravintolasta – selkeä voittaja ja häviäjä löytyivät

    6. 6

      Lenkille lähtenyt helsinkiläisnainen huomasi itkevän autoilijan tien poskessa – kuljetti satamaan ja juoksi takaisin

    7. 7

      Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

    8. 8

      Ottelun parhaaksi pelaajaksi valitun hyökkääjän tunteellinen emämoka: kiitti haastattelussa vaimoaan – ja tyttöystäväänsä

    9. 9

      Finnair perui koko kesän Miamin-lennot – mitä lentoyhtiössä oikein tapahtuu?

    10. 10

      Vanhuksia on jäänyt ilman ruokaa Helsingissä, eikä edes kaupunki tavoita uutta lähettiyritystä – lopulta kotihoito tilasi ruokaa Helvi Ukkola-Saariselle, 91

    11. Näytä lisää