Valikko
Ura

Paranna yöunta ja tehokkuuttaa helpon somepaaston avulla – 5 vinkkiä

Lotta Backlund paljastaa, että somelakko kuulostaa kamalalta ajatukselta. Asiantuntija kannustaa silti minipaastoon.

Somepaasto kannattaa. Näin tiivistää A-klinikkasäätiön viestintäpäällikkö Aino Majava, joka on perehtynyt toiminnallisiin riippuvuuksiin, kuten nettiriippuvuuteen.

”Yleensäkin on hyödyllistä tehdä asioita toisin. Kun tekee jotain rutiineistaan poikkeavalla tavalla, havaitsee paremmin, mikä muuttuneen asian merkitys omassa elämässä on.”

Jos töissään tarvitsee sosiaalista mediaa, tilanne on hankalampi. Silloin sometusta ei voi lopettaa kokonaan. Rajat voi silti vetää, vaikka Majava tietää, että helppoa se ei välttämättä ole.

”En itse käyttänyt somea aiemmin työajalla ollenkaan. Sitten työni meni osittain someen, ja huomasin, että rupesin helpommin katsomaan myös henkilökohtaista sosiaalista mediaa”, Majava kertoo.

”Mutta jos ei ole toimittaja tai poliitikko, niin kyllä ihminen aika selkeästi tietää ne rajat, tekeekö somessa työtä vai omia juttuja. Kissavideoiden katselu ei oikeasti liity kovinkaan moneen työhön.”

Somepaasto voi auttaa keskittymään siihen, mikä on töissä tärkeää. Kun nykyään puhutaan paljon mindfulnessista ja tietoisesta läsnäolosta, Facebookin pläräys toisella silmällä on kaikkea muuta.

”Multitaskaus ei kannata. Jos haluaa päästä tavoitteisiin, kannattaa miettiä ennalta, mitä tehdä ja toimia sen mukaan, eikä lähteä liskoaivojen matkaan.”

Liskoaivoilla Majava tarkoittaa aivojen alkeellisinta osaa, joka hakee ensisijaisesti nopeaa mielihyvää.

”Some tarjoaa flow-tilan. Ajantaju unohtuu, ja ihminen kokee uusia oivalluksia ja yhteyksiä asioiden välillä. Ihminen voi kyllä tykätä tästä, mutta työn kannalta ei ole hyvä, jos some-flow vie minne sattuu.”

Omasta somettamisesta kannattaa huolestua, jos kokee, että se vaikuttaa tehokkuuteen tai yöuneen. Myös silloin voi olla tsekkauksen paikka, jos joku muu huomauttelee somessa roikkumisesta. Omaa tilannettaan voi tarkastella esimerkiksi A-klinikkasäätiön julkaisemilla Facebook-riippuvuustestillä tai nettiriippuvuustestillä.

Kokeile minipaastoa sometteluun

Jos somepaasto kiinnostaa, mutta et töiden takia pysty täyslakkoon, kokeile näitä neuvoja. A-klinikkasäätiön viestintäpäällikkö Aino Majava antaa vinkit minipaastoon:

1. Poista Facebook- tai Twitter-sovellus puhelimestasi. Kun homma vaatii tietokoneen avaamisen, tulee sometettua vähemmän.

2. Määrää itsellesi aikaraja. Päätä esimerkiksi, että klo 21 jälkeen et enää avaa sosiaalisen median sovelluksia.

3. Kirjaudu vain työtililläsi. Jos tarvitset somea töissäsi, kirjaudu palveluihin vain sillä tilillä, mitä tarvitset työntekoon.

4. Kokeile olla kokonaan ilman kännykkää vaikkapa iltaisin tai lomalla. Tai jos et tarvitse puhelinta työssäsi, jätä kännykkä kassiin työpäivän ajaksi.

5. Puhu asiasta. Lakot ja paastot onnistuvat paremmin, kun kerrot niistä muille. Päivitä Facebookiin, että nyt olet somepaastolla seuraavan viikon.

Kun minipaaston ansiosta sinulle jää vähän luppoaikaa, tarkkaile miltä maailma näyttää. Miltä lapsen tai puolison kasvot todella näyttävät tilanteessa, jossa normaalisti kaikki ovat keskittyneet somessa roikkumiseen.

Ryhtyisitkö somepaastolle, Lotta Backlund?

Lotta Backlund, Warner Bros Suomen kehityspäällikkö ja Twitter-aktiivi

”En ole koskaan kokeillut somepaastoa, ja ajatuskin siitä tuntuu kamalalta. En ole kokenut, että tarvitsisin sometaukoa.

Aivoni toimivat symbioosissa Twitterin kanssa. Tapahtui sitten hyvä tai huono asia, ensimmäinen reaktioni on, että tästä pitää twiitata.

Lähimmäksi somepaastoa olen päässyt kyläillessäni veljeni luona Yhdysvalloissa. Kun omaa 4g-verkkoa ei viitsi pitää päällä, olen siellä Wi-Fin armoilla. En ole näillä reissuilla kaivannut niinkään somea, mutta nettiä kyllä. On niin helppo googlata joku epäselvä asia.

Tosin kerran New Yorkissa harmitti. Näin auton, jonka rekisterinumero muistutti ”kakkaa”, mutta en päässyt twiittaamaan siitä.

Tarvitsen töissäni somea. Etsimme somen kautta esimerkiksi sopivia ihmisiä ohjelmiimme. Vastaan myös uusien ohjelmien kehittämisestä, joten on tärkeää pysyä kärryillä eri ilmiöistä ja siitä, mistä ihmiset puhuvat.

Jos puhelin on kädessä, sitä tulee selattua aivottomasti. Jos haluaisin rajoittaa somen käyttöä, päättäisin varmaan jonkun aikarajan, jonka jälkeen en käyttäisi somea.

Nytkin, kun lapsi on töiden jälkeen haettu koulusta, laitan kännykän kokonaan pois kädestäni. Silloin käytän kännykkää vain, jos tulee puhelu tai esimerkiksi tekstiviesti. Eli on minullakin vuorokaudessa tunteja, jolloin yritän käyttää kännykkää mahdollisimman vähän.

Uskon, että ihminen itse tuntee itsensä parhaiten ja tietää, onko somepaastolle tarvetta. Minua sometteluni ei ole koskaan ahdistanut, eikä siitä ole kukaan minulle huomauttanut. Jos tapaan ystäviäni, olen tärkeässä palaverissa tai teen jotain keskittymistä vaativaa työhommaa, en räpläile kännykkää.

Sitten kun pidän töissä taukoa ja lähden vaikkapa vessaan, otan kännykän mukaan. Se on hyvä hetki twiitata.”

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Sosiaalinen media
  • nettiriippuvuus

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Kela rankaisi ystävääni vanhemman menettämisestä

    2. 2

      Hallitus jakaa lisää rahaa tutkimukseen, mutta ei saanut leikattua yritystukia – työttömyystuki heikkenee, jos ei käy töissä tai työllistämis­ohjelmissa

    3. 3

      Näin upeina et ole koskaan nähnyt Signe Branderin ja muiden Helsinki-kuvaajien otoksia – tästä päivästä lähtien huippulaatuisia kuvia saa käyttää vapaasti

    4. 4

      Kolmen tunnin juhlarahakohu – suomalaisten päivittäisen pöyristymisen tarve synnyttää merkityksettömiä mikroskandaaleja

    5. 5

      Kun pienten tyttöjen isä nukkui viiden tunnin päiväunia, se ei ollut merkki väsymyksestä vaan aivosyövästä – Kirsi Karhusen mies sai Suomen parasta saattohoitoa, mutta moni muu ei saa

    6. 6

      USA:n ulkopolitiikalle ei löydy johtajaa – ulkoministeri Tillersonia kutsutaan nimellä ”Yksin kotona”

    7. 7

      Uuden asunnon arvo voi nousta käytettyä hitaammin – näin vältät sudenkuopat vastavalmistunutta asuntoa harkitessasi

    8. 8

      Juhlarahakohu meemeinä: Rahapajan versiossa teloitetaan vankeja, internet kehitteli heti vaihtoehtoisia ”juhlavuoden” aiheita

    9. 9

      Kehysriihen lopputulos vaikuttaa monen etuuksiin – Nämä ovat hallituksen tärkeimmät päätökset

    10. 10

      Aiheuttavatko heräilevät vauvat todella kärsimystä vanhemmilleen?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun pienten tyttöjen isä nukkui viiden tunnin päiväunia, se ei ollut merkki väsymyksestä vaan aivosyövästä – Kirsi Karhusen mies sai Suomen parasta saattohoitoa, mutta moni muu ei saa

    2. 2

      Ministeriö vetää takaisin punavankien teloitusta esittävän juhlarahan – Orpo pahoittelee: ”En kiinnittänyt riittävää huomiota asetuksen visuaaliseen suunnitelmaan”

    3. 3

      Munkkiniemessä ei jaettu postia liki kahteen viikkoon, mutta Posti väitti kaiken olevan kunnossa – Nyt ääni muuttui kellossa: ”Nöyrimmät pahoittelut asiakkaille”

    4. 4

      Kaksi eläkeläistä ja suojana 12 poliisia – saksalaispariskunta antoi oikeistopopulismille kasvot, eivätkä kaikki pitäneet siitä

    5. 5

      Kätilöopisto on sairastuttanut kymmeniä ihmisiä, kertovat kätilöt – migreenikohtauksia, ihottumaa, astmaa, jatkuva elohiiri raajoissa

    6. 6

      Juhlarahakohu meemeinä: Rahapajan versiossa teloitetaan vankeja, internet kehitteli heti vaihtoehtoisia ”juhlavuoden” aiheita

    7. 7

      Syövän on epäilty johtuvan stressistä, ujoudesta, jopa kielteisistä ajatuksista – laaja kartoitus murtaa sairastuneille haitallisia myyttejä

    8. 8

      Asumistukeen leikkauksia, ministereitä kolme lisää – HSTV:n suora lähetys hallituksen tiedotustilaisuudesta juuri nyt

    9. 9

      Kielletyn sisällissotakolikon suunnittelija ja tilaaja puolustavat työtä: ”Kansakunnan sivistyneisyys punnitaan sillä, kuinka se pystyy käsittelemään omaa historiaansa”

    10. 10

      Kolmen tunnin juhlarahakohu – suomalaisten päivittäisen pöyristymisen tarve synnyttää merkityksettömiä mikroskandaaleja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ammattikoulutuksen tila on kelvoton – poikani lukujärjestys on tyhjä ja hän joutuu lorvimaan kotona

    2. 2

      Oudot tuntemukset juoksulenkillä paljastuivat syöväksi – Entinen huippu-urheilija Kirsi Valasti uskoo, että liikunnan tuoma kehotietoisuus pelasti hänet

    3. 3

      Bostonin maratonin voittajan uurteiset reisilihakset hämmästyttävät: ”En ole nähnyt koskaan mitään vastaavaa”

    4. 4

      ”Se on kuin jokin uskonto: usein kun suomalainen lähtee töistä, hän ei enää vastaa puhelimeen” – USA:ssa uraa tehnyt Tero Kuittinen hämmästelee suomalaista keskustelua työuupumuksesta

    5. 5

      Kolmentuhannen euron lasku kuoleman jälkeen yllätti omaiset

    6. 6

      Kun pienten tyttöjen isä nukkui viiden tunnin päiväunia, se ei ollut merkki väsymyksestä vaan aivosyövästä – Kirsi Karhusen mies sai Suomen parasta saattohoitoa, mutta moni muu ei saa

    7. 7

      Selvitys: Lähes kolmannes pohjoiskorealaisista käyttää huumeita – metamfetamiini on monille jo arkipäiväistä

    8. 8

      Ravitsemusterapeutti kärsi vuosia kipeästä vatsasta ja ilmavaivoista – Sitten ystävä kertoi ruokavaliosta, joka toi helpotuksen

    9. 9

      Onko tässä Helsingin pienin ja kallein vuokrayksiö? 10 neliömetriä, 1 941 euroa kuukaudessa

    10. 10

      Nyt on hyvä aika päivittää televisio – alle kuukauden päästä kanavasi voivat pimentyä

    11. Näytä lisää