Valikko
Ura

Kun stressaa, lepuuta aivoja edes hetki – asiantuntija neuvoo, miten pysäytät työstressin alkuunsa

Työstressi on monelle tuttu vaiva. Toimittaja Baba Lybeck ja työterveyspsykologi Tuuli Viranta-Naulapää kertovat, kuinka stressi nujerretaan.

Kärsitkö keskittymisvaikeuksista, vatsakivuista tai hengenahdistuksesta? Kyse saattaa olla työstressistä. Tilan tunnistaminen voi olla hankalaa, sillä stressin aiheuttamat oireet vaihtelevat paljonkin.

Työterveyslaitoksen mukaan neljäsosa suomalaisista kokee työstressiä. Juuri mikään toimiala ei ole stressiltä turvassa, arvioi johtava työterveyspsykologi Tuuli Viranta-Naulapää Terveystalosta.

”Yksi riskiryhmä ovat ihmissuhdetyötä tekevät henkilöt, joilla on paljon psyykkistä ja sosiaalista kuormitusta. Toisaalta stressaavia ovat varmasti kaikki sellaiset alat, joilla on meneillään isoja muutoksia. Sellaisia on tänä päivänä lukematon määrä”, Viranta-Naulapää sanoo.

Kaikki stressi ei ole vaaraksi. Stressi on luonnollinen reaktio, joka auttaa suoriutumaan haastavistakin työtehtävistä hyvin.

Ongelmia alkaa syntyä, jos stressitila pitkittyy.

”Hetkellisiä stressioireita ei tarvitse kauheasti pelästyä. Eri asia on, jos stressi jatkuu eikä työstä enää palaudu kunnolla. Silloin tila voi muuttua terveydelle vaaralliseksi”, Viranta-Naulapää sanoo.

Työstressi aiheuttaa tyypillisesti kognitiivisia oireita, kuten keskittymisvaikeuksia, muistihäiriöitä ja vaikeutta tarttua toimeen. Myös fyysiset oireet, kuten päänsärky, rytmihäiriöt, vatsaoireet ja verenpaineen nousu, ovat yleisiä. Lisäksi stressi voi aiheuttaa unettomuutta, väsymystä ja mielialan laskua.

Pitkään jatkuessaan stressi lisää muun muassa sydän- ja verisuonitautien sekä masennuksen riskiä. Myös vastustuskyky voi heikentyä.

Alkava työstressi kannattaakin kampittaa heti alkuunsa. Työterveyspsykologi Tuuli Viranta-Naulapää kertoo, kuinka omaa oloa voi parantaa:

1. Pidä taukoja työpäivän aikana

Työpäivän aikana kannattaa lepuuttaa sekä kehoa että mieltä. Jo muutaman minuutin tauko auttaa jaksamaan paremmin, jos sen sisältö on harkittu.

”On hyvä miettiä, mitä tauolla tekee. Jos istuu työkoneen ääressä ja lukee ruudulta iltapäivälehteä, se ei välttämättä palauta pätkän vertaa”, Tuuli Viranta-Naulapää sanoo.

Tauolla kannattaa keskittyä pienen hetken ajan sataprosenttisesti johonkin muuhun kuin työasioihin: kollegan kanssa jutteluun, mindfulness-harjoitukseen tai vaikka vain kahvin hakemiseen.

2. Lopeta työpäivä tietoisesti

Monen on vaikea päästää irti tehtävistään, vaikka työpäivä kellon mukaan päättyisikin. Työt kannattaisi kuitenkin työntää mahdollisimman tietoisesti syrjään, jotta niihin jaksaisi seuraavana päivänä tarttua uudella tarmolla.

”Helposti tulee ajatelleeksi vain tekemättömiä töitä. Niiden sijaan kannattaa päivän lopuksi miettiä, mitä kaikkea on tänään saanut aikaiseksi ja kiittää itseään hyvästä työstä”, Viranta-Naulapää ehdottaa.

Työn taakse jättämistä voi helpottaa myös asioiden listaaminen: jos jotakin on jäänyt päivän aikana tekemättä, se kirjataan seuraavan päivän tehtävälistan ensimmäiseksi. Siten työasioita ei tarvitse vatvoa päässään enää kotona.

3. Tee vapaa-ajasta mielekästä

Työpäivän jälkeen kannattaa tehdä jotain sellaista, mikä auttaa irrottautumaan työstä. Jumppa, lenkki, elokuvissa käynti tai lasten hakeminen tarhasta siirtää väkisinkin ajatukset pois työasioista.

Vapaa-aikaan tulisi mahtua riittävästi lepoa, mutta palautumisen ei suinkaan tarvitse olla pelkästään passiivista. Parhaiten toimii sopiva yhdistelmä rauhoittumista ja mieluisaa puuhastelua.

”Onnistumisen elämykset kasvattavat henkisiä voimavaroja. Uuden taidon opettelu voi siksi olla hyvinkin palauttavaa”, Viranta-Naulapää sanoo.

Vapaa-aikaa ei kuitenkaan tulisi kahlita liian tiukoilla aikatauluilla. Elämään pitäisi mahtua myös leppoisaa oleskelua ilman ulkopuolelta tulevia aikatauluja tai jatkuvia suorituspaineita, psykologi muistuttaa.

4. Panosta aamuihin ja iltoihin

Tuuli Viranta-Naulapää kehottaa kiinnittämään huomiota päivän aikana tapahtuviin siirtymävaiheisiin. Virkeästi alkanut aamu antaa energiaa koko työpäivään, rauhallinen ilta puolestaan takaa hyvät yöunet.

”Aamuisin kannattaa tehdä niitä asioita, jotka virkistävät itseä parhaiten. Aamupala on jaksamisen kannalta tärkeä. Keho saa energiaa ja viestin siitä, että päivä on nyt alkanut.”

Iltaisin rauhoittuminen on hyvä aloittaa muutamaa tuntia ennen nukkumaanmenoa, Viranta-Naulapää vinkkaa. Älylaitteet kannattaa sulkea ajoissa, mikäli mielii parantaa unensa laatua. Hyvin nukutun yön jälkeen työ tuntuu vähemmän kuormittavalta.

5. Jos stressi pitkittyy, hae apua

Omaa oloaan kannattaa tarkkailla. Jos työnteosta irrottautuminen tuntuu vaikealta, rentoutuminen ei onnistu tai univaikeudet vaivaavat, kannattaa etsiä ammattiapua. Työterveyspsykologi osaa auttaa stressin nujertamisessa.

”Suomalaiset sinnittelevät aika pitkään yksin. Jo ensimmäisten oireiden ilmaantuessa kannattaisi kuitenkin hakea itselleen apua. Kun siinä vaiheessa juttelee tilanteesta asiantuntijan kanssa, kurssia saadaan useimmiten korjattua ajoissa”, Viranta-Naulapää sanoo.

Toimittaja purkaa stressiä ulkoiluun

Toimittaja Baba Lybeckille stressi on tuttu tunne. Uutisvuodon ylituomarilla on takanaan kiireinen syksy: oman työnsä ohella hän valitsi kaunokirjallisuuden Finlandia-voittajan, joka julkistettiin torstaina.

Lybeck kertoo, mitä hän tekee stressin iskiessä:

”Stressin määrä työssäni vaihtelee hurjasti. Välillä on pitkään rauhallista, mutta sitten iskee akuutti paniikkitilanne, jolloin kaikki tuntuu kaatuvan päälle samaan aikaan. Silloin jätän kaiken levälleen ja lähden ulos lenkille, vaikka vain vartiksi.

Kaikkein mieluiten suuntaan merenrantaan tai metsään. Luonnossa on voimaa, joka kutistaa omat huolet pieniksi. Myrskyävän meren äärellä tajuaa, ettei mitään hätää oikeastaan ole. Metsä puolestaan raikastaa tunkkaisen mielen.

Kovassa stressitilanteessa kannattaa valita reitti, jota ei yleensä kulje, tai kävellä tuttua polkua eri suuntaan kuin tavallisesti. Se pakottaa ajatukset uusille urille ja helpottaa oloa. Hetkeä myöhemmin pahimmat solmut ovat auenneet.

Ulkona liikkuminen tepsii myös unettomuuteen. Jos stressi estää nukkumasta, lähden ulos kävelemään. Yöllinen kaupunki on maaginen paikka, siellä unohtuvat kaikki murheet. Joskus huuhkaja huhuilee, ja kerran Kaivopuistossa vastaan tuli yksipyöräisellä ajava mies.

Toinen suosikkikeinoni on lukeminen. Laitan kaikki sähköiset välineet kiinni ja tartun kirjaan. Kirjan sisällöllä ei oikeastaan ole mitään väliä, vaan sillä, että lukeminen vie aivot uusille raiteille. Yritän olla hieman ankara itselleni: en keskeytä lukemista ensimmäiseen häiriötekijään, vaan pakotan itseni jatkamaan.

Uutistoimituksessa työskennellessäni päiviin ei mahtunut lepotaukoja. Lounaatkin syötiin kirjoittamisen lomassa. Öisin kotiin päästessäni kävin kovilla kierroksilla. Silloinkin rauhoituin lukemalla.

Jos elämässä on meneillään hankalampi jakso, nukun tavallista enemmän. Se parantaa henkistä hyvinvointia merkittävästi. Tavallisesti yritän selvitä noin kahdeksan tunnin yöunilla, mutta aina välillä tarvitsen yli kymmenen tuntia unta. Suosin myös päiväunia.

Paniikkitilanteessa ratkaisuja ei näe, mutta unen aikana aivot saavat työrauhan. Myöhemmin tuntuu, kuin ongelmat ratkeaisivat melkein itsestään.”

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Stressi
  • Työuupumus
  • Hyvinvointi
  • Baba Lybeck

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Japanilaissotilaat häpesivät niin, että jatkoivat toista maailmansotaa viidakoissa melkein 30 vuotta

    2. 2

      Kaljaa läikkyy ja hyttyset syövät, mutta kun Ukkometso jyrähtää soimaan, ei märkiä housuja muista enää kukaan – Tältä näyttää juhannushurmos Himoksella

    3. 3

      Britti Joel Willans muutti Suomeen ja hämmästyi uskollista sääntöjen tottelemista – ”Ehkä suomalaiset juovat itsensä niin humalaan juuri sääntöjen takia”

    4. 4

      Barcelonalaisilla työttömyyttäkin suurempi huoli: Turismi

    5. 5

      En usko selviäväni yhteislauluista ja vadelmakääretortun syönnistä palvelutalossa – edessäni on elämä vanhana vaikeana naisena

    6. 6

      Mitä synnytyksissä todella tapahtuu? – Lue sinulle räätälöity juttu siitä, miten lapsesi tulisi maailmaan

    7. 7

      Irakin joukot vapauttivat satoja siviileitä Mosulissa – Isisin joukot ovat entistä ahtaammalla

    8. 8

      Elimistö polttaa rasvaa solujen tarpeeseen – ravinnon ylimääräinen energia jää elimistöön ja muuttuu rasvaksi

    9. 9

      Perussuomalaisten Laura Huhtasaari kertoo nyt, miltä tuntuu kun puolue hajoaa – ”Haava kyllä arpeutuu”

    10. 10

      Arabiemiraattien kuninkaallisia tuomittiin ihmiskaupasta – palvelijat nukkuivat prinsessojen ovien takana patjoilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Japanilaissotilaat häpesivät niin, että jatkoivat toista maailmansotaa viidakoissa melkein 30 vuotta

    2. 2

      Britti Joel Willans muutti Suomeen ja hämmästyi uskollista sääntöjen tottelemista – ”Ehkä suomalaiset juovat itsensä niin humalaan juuri sääntöjen takia”

    3. 3

      Sitä Timo Soinia, jonka olemme tunteneet, ei enää ole

    4. 4

      Mitä synnytyksissä todella tapahtuu? – Lue sinulle räätälöity juttu siitä, miten lapsesi tulisi maailmaan

    5. 5

      Perussuomalaisten Laura Huhtasaari kertoo nyt, miltä tuntuu kun puolue hajoaa – ”Haava kyllä arpeutuu”

    6. 6

      Miksi amerikkalaiset pelkäävät alastomuutta, mutta suomalaiset eivät? ”Tässä suhteessa emme ole kauhean kaukana muslimimaista”

    7. 7

      Viisi kuoli sähköiskuun uima-altaassa vesipuistossa Turkissa – kolme kuolleista lapsia

    8. 8

      Helmut Kohlin hautajaisista kehkeytyi kiusallinen draama Saksassa – entisen liittokanslerin leski ei halua puhujaksi Angela Merkeliä vaan EU:n hylkimän Unkarin pääministerin

    9. 9

      Presidentinvaalit hävinnyt Mannerheim pakeni kahvilayrittäjäksi Hankoon – Tällainen pikkutarkan omistajan kahvila oli ja on

    10. 10

      Viranomaiset selvittävät Suomessa trendilelu fidget spinnerin turvallisuutta – sormihyrriä markkinoidaan aikuisille mutta myydään lapsille

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Moni mies kärsii tietämättään testosteronin puutteesta, mutta saa vääriä lääkkeitä – Tunnista nämä oireet

    2. 2

      Ole oma juhannusheilasi: Näin masturboit jos sinulla on klitoris ja vagina

    3. 3

      Kullervo Hynysen keksintö saattaa mullistaa syövän, Alzheimerin ja Parkinsonin taudin hoidon – fyysikon löytöjä on verrattu penisilliinin ja röntgenkuvauksen keksimiseen

    4. 4

      Mitä synnytyksissä todella tapahtuu? – Lue sinulle räätälöity juttu siitä, miten lapsesi tulisi maailmaan

    5. 5

      Joonas Tolvanen opiskeli Shaolin-soturimunkkien koulussa – nyt hän on lääkäri Kuopiossa, eikä suosittele Kiinan kung-fu-opintoja kenellekään

    6. 6

      Kerrostalotyömaan tulipalo työllisti palokuntaa myöhään yöhön Pohjois-Helsingissä – poliisi teki kaasupulloja vaarattomiksi ampumalla

    7. 7

      Pankkiiriliikkeen entinen johtaja paljastaa, miten sijoituksia myytiin: ”Asiakkaiden eduista ei kukaan halunnut huolehtia”

    8. 8

      Haluatko elämääsi lisää seksiä? Kolme seksuaali­terapeuttia kertoo tärkeimmät vinkkinsä

    9. 9

      Oikeusasiamies ihmettelee: Miksi poliisi pakottaa musliminaiset riisumaan huivin valokuvassa?

    10. 10

      Krp: Temppeliaukion kirkon suuroperaatio johtui terrori-iskuun varautumisesta – poliisin mukaan välitöntä uhkaa ei ole

    11. Näytä lisää