Valikko
Ura

Kun stressaa, lepuuta aivoja edes hetki – asiantuntija neuvoo, miten pysäytät työstressin alkuunsa

Työstressi on monelle tuttu vaiva. Toimittaja Baba Lybeck ja työterveyspsykologi Tuuli Viranta-Naulapää kertovat, kuinka stressi nujerretaan.

Kärsitkö keskittymisvaikeuksista, vatsakivuista tai hengenahdistuksesta? Kyse saattaa olla työstressistä. Tilan tunnistaminen voi olla hankalaa, sillä stressin aiheuttamat oireet vaihtelevat paljonkin.

Työterveyslaitoksen mukaan neljäsosa suomalaisista kokee työstressiä. Juuri mikään toimiala ei ole stressiltä turvassa, arvioi johtava työterveyspsykologi Tuuli Viranta-Naulapää Terveystalosta.

”Yksi riskiryhmä ovat ihmissuhdetyötä tekevät henkilöt, joilla on paljon psyykkistä ja sosiaalista kuormitusta. Toisaalta stressaavia ovat varmasti kaikki sellaiset alat, joilla on meneillään isoja muutoksia. Sellaisia on tänä päivänä lukematon määrä”, Viranta-Naulapää sanoo.

Kaikki stressi ei ole vaaraksi. Stressi on luonnollinen reaktio, joka auttaa suoriutumaan haastavistakin työtehtävistä hyvin.

Ongelmia alkaa syntyä, jos stressitila pitkittyy.

”Hetkellisiä stressioireita ei tarvitse kauheasti pelästyä. Eri asia on, jos stressi jatkuu eikä työstä enää palaudu kunnolla. Silloin tila voi muuttua terveydelle vaaralliseksi”, Viranta-Naulapää sanoo.

Työstressi aiheuttaa tyypillisesti kognitiivisia oireita, kuten keskittymisvaikeuksia, muistihäiriöitä ja vaikeutta tarttua toimeen. Myös fyysiset oireet, kuten päänsärky, rytmihäiriöt, vatsaoireet ja verenpaineen nousu, ovat yleisiä. Lisäksi stressi voi aiheuttaa unettomuutta, väsymystä ja mielialan laskua.

Pitkään jatkuessaan stressi lisää muun muassa sydän- ja verisuonitautien sekä masennuksen riskiä. Myös vastustuskyky voi heikentyä.

Alkava työstressi kannattaakin kampittaa heti alkuunsa. Työterveyspsykologi Tuuli Viranta-Naulapää kertoo, kuinka omaa oloa voi parantaa:

1. Pidä taukoja työpäivän aikana

Työpäivän aikana kannattaa lepuuttaa sekä kehoa että mieltä. Jo muutaman minuutin tauko auttaa jaksamaan paremmin, jos sen sisältö on harkittu.

”On hyvä miettiä, mitä tauolla tekee. Jos istuu työkoneen ääressä ja lukee ruudulta iltapäivälehteä, se ei välttämättä palauta pätkän vertaa”, Tuuli Viranta-Naulapää sanoo.

Tauolla kannattaa keskittyä pienen hetken ajan sataprosenttisesti johonkin muuhun kuin työasioihin: kollegan kanssa jutteluun, mindfulness-harjoitukseen tai vaikka vain kahvin hakemiseen.

2. Lopeta työpäivä tietoisesti

Monen on vaikea päästää irti tehtävistään, vaikka työpäivä kellon mukaan päättyisikin. Työt kannattaisi kuitenkin työntää mahdollisimman tietoisesti syrjään, jotta niihin jaksaisi seuraavana päivänä tarttua uudella tarmolla.

”Helposti tulee ajatelleeksi vain tekemättömiä töitä. Niiden sijaan kannattaa päivän lopuksi miettiä, mitä kaikkea on tänään saanut aikaiseksi ja kiittää itseään hyvästä työstä”, Viranta-Naulapää ehdottaa.

Työn taakse jättämistä voi helpottaa myös asioiden listaaminen: jos jotakin on jäänyt päivän aikana tekemättä, se kirjataan seuraavan päivän tehtävälistan ensimmäiseksi. Siten työasioita ei tarvitse vatvoa päässään enää kotona.

3. Tee vapaa-ajasta mielekästä

Työpäivän jälkeen kannattaa tehdä jotain sellaista, mikä auttaa irrottautumaan työstä. Jumppa, lenkki, elokuvissa käynti tai lasten hakeminen tarhasta siirtää väkisinkin ajatukset pois työasioista.

Vapaa-aikaan tulisi mahtua riittävästi lepoa, mutta palautumisen ei suinkaan tarvitse olla pelkästään passiivista. Parhaiten toimii sopiva yhdistelmä rauhoittumista ja mieluisaa puuhastelua.

”Onnistumisen elämykset kasvattavat henkisiä voimavaroja. Uuden taidon opettelu voi siksi olla hyvinkin palauttavaa”, Viranta-Naulapää sanoo.

Vapaa-aikaa ei kuitenkaan tulisi kahlita liian tiukoilla aikatauluilla. Elämään pitäisi mahtua myös leppoisaa oleskelua ilman ulkopuolelta tulevia aikatauluja tai jatkuvia suorituspaineita, psykologi muistuttaa.

4. Panosta aamuihin ja iltoihin

Tuuli Viranta-Naulapää kehottaa kiinnittämään huomiota päivän aikana tapahtuviin siirtymävaiheisiin. Virkeästi alkanut aamu antaa energiaa koko työpäivään, rauhallinen ilta puolestaan takaa hyvät yöunet.

”Aamuisin kannattaa tehdä niitä asioita, jotka virkistävät itseä parhaiten. Aamupala on jaksamisen kannalta tärkeä. Keho saa energiaa ja viestin siitä, että päivä on nyt alkanut.”

Iltaisin rauhoittuminen on hyvä aloittaa muutamaa tuntia ennen nukkumaanmenoa, Viranta-Naulapää vinkkaa. Älylaitteet kannattaa sulkea ajoissa, mikäli mielii parantaa unensa laatua. Hyvin nukutun yön jälkeen työ tuntuu vähemmän kuormittavalta.

5. Jos stressi pitkittyy, hae apua

Omaa oloaan kannattaa tarkkailla. Jos työnteosta irrottautuminen tuntuu vaikealta, rentoutuminen ei onnistu tai univaikeudet vaivaavat, kannattaa etsiä ammattiapua. Työterveyspsykologi osaa auttaa stressin nujertamisessa.

”Suomalaiset sinnittelevät aika pitkään yksin. Jo ensimmäisten oireiden ilmaantuessa kannattaisi kuitenkin hakea itselleen apua. Kun siinä vaiheessa juttelee tilanteesta asiantuntijan kanssa, kurssia saadaan useimmiten korjattua ajoissa”, Viranta-Naulapää sanoo.

Toimittaja purkaa stressiä ulkoiluun

Toimittaja Baba Lybeckille stressi on tuttu tunne. Uutisvuodon ylituomarilla on takanaan kiireinen syksy: oman työnsä ohella hän valitsi kaunokirjallisuuden Finlandia-voittajan, joka julkistettiin torstaina.

Lybeck kertoo, mitä hän tekee stressin iskiessä:

”Stressin määrä työssäni vaihtelee hurjasti. Välillä on pitkään rauhallista, mutta sitten iskee akuutti paniikkitilanne, jolloin kaikki tuntuu kaatuvan päälle samaan aikaan. Silloin jätän kaiken levälleen ja lähden ulos lenkille, vaikka vain vartiksi.

Kaikkein mieluiten suuntaan merenrantaan tai metsään. Luonnossa on voimaa, joka kutistaa omat huolet pieniksi. Myrskyävän meren äärellä tajuaa, ettei mitään hätää oikeastaan ole. Metsä puolestaan raikastaa tunkkaisen mielen.

Kovassa stressitilanteessa kannattaa valita reitti, jota ei yleensä kulje, tai kävellä tuttua polkua eri suuntaan kuin tavallisesti. Se pakottaa ajatukset uusille urille ja helpottaa oloa. Hetkeä myöhemmin pahimmat solmut ovat auenneet.

Ulkona liikkuminen tepsii myös unettomuuteen. Jos stressi estää nukkumasta, lähden ulos kävelemään. Yöllinen kaupunki on maaginen paikka, siellä unohtuvat kaikki murheet. Joskus huuhkaja huhuilee, ja kerran Kaivopuistossa vastaan tuli yksipyöräisellä ajava mies.

Toinen suosikkikeinoni on lukeminen. Laitan kaikki sähköiset välineet kiinni ja tartun kirjaan. Kirjan sisällöllä ei oikeastaan ole mitään väliä, vaan sillä, että lukeminen vie aivot uusille raiteille. Yritän olla hieman ankara itselleni: en keskeytä lukemista ensimmäiseen häiriötekijään, vaan pakotan itseni jatkamaan.

Uutistoimituksessa työskennellessäni päiviin ei mahtunut lepotaukoja. Lounaatkin syötiin kirjoittamisen lomassa. Öisin kotiin päästessäni kävin kovilla kierroksilla. Silloinkin rauhoituin lukemalla.

Jos elämässä on meneillään hankalampi jakso, nukun tavallista enemmän. Se parantaa henkistä hyvinvointia merkittävästi. Tavallisesti yritän selvitä noin kahdeksan tunnin yöunilla, mutta aina välillä tarvitsen yli kymmenen tuntia unta. Suosin myös päiväunia.

Paniikkitilanteessa ratkaisuja ei näe, mutta unen aikana aivot saavat työrauhan. Myöhemmin tuntuu, kuin ongelmat ratkeaisivat melkein itsestään.”

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Stressi
  • Työuupumus
  • Hyvinvointi
  • Baba Lybeck

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää

    Luetuimmat

    1. 1

      Suomalaiset nimet aiheuttavat hauskoja ja kiusallisia tilanteita ulkomailla – ”Vieraat ihmiset saattavat hätkähtää, kun he huomaavat, etten ole arabi”

    2. 2

      Perusterveestä Kaisa Tolosesta, 52, tuli sairas työtön kuudessa vuodessa: ”Tulevaisuuteni jäi Mikkolan kouluun”

    3. 3

      Rivitaloremontti meni järkyttävällä tavalla pieleen Järvenpäässä – löperösti toiminut valvoja joutuu maksamaan peräti miljoonan euron korvaukset

    4. 4

      HS vieraili USA:n ”arabipää­kaupungissa”: Poliisipäällikkö pelkää Trumpin kääntävän muslimit viranomaisia vastaan – ”Siivoan presidentin päätösten jäljet”

    5. 5

      Patrik Laine hiljensi Toronton kotiyleisön ja rikkoi 30 maalin rajan – ”Kelpaa mulle”

    6. 6

      Lehti: Kim Jong-namin ruumis yritetty varastaa malesialaiselta ruumishuoneelta

    7. 7

      Miksei poliisi tullut paikalle, kun 15-vuotias sipoolaispoika pahoinpideltiin? Ylikomisario vastaa

    8. 8

      Tunnettu professori: Kova rasva ei olekaan haitallista sydämelle – suomalaisasiantuntijat ovat täysin eri mieltä

    9. 9

      Korot ovat yhä alhaalla, mutta tilanne ei jatku ikuisesti – Seitsemän vinkkiä asuntovelalliselle: näin varaudut korkojen nousuun

    10. 10

      Homoaktivisti Milo Yiannopoulos on sanonut transsukupuolisia sairaiksi ja kutsuu Trumpia isukiksi – lapsiseksipuheet kaatoivat oikeiston sananvapaus­soturin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Rivitaloremontti meni järkyttävällä tavalla pieleen Järvenpäässä – löperösti toiminut valvoja joutuu maksamaan peräti miljoonan euron korvaukset

    2. 2

      Suomalaiset nimet aiheuttavat hauskoja ja kiusallisia tilanteita ulkomailla – ”Vieraat ihmiset saattavat hätkähtää, kun he huomaavat, etten ole arabi”

    3. 3

      Pahoinpitelyt ja nöyryyttäminen mursivat 15-vuotiaan sipoolaispojan – Äiti kertoo, että nyt riittää: ”En anna tämän enää olla”

    4. 4

      Enontekiöläismies näki maalauksen pietarilaisen museonjohtajan seinällä – se olikin 150 vuotta kadoksissa ollut taideaarre

    5. 5

      Miksei poliisi tullut paikalle, kun 15-vuotias sipoolaispoika pahoinpideltiin? Ylikomisario vastaa

    6. 6

      Tunnettu professori: Kova rasva ei olekaan haitallista sydämelle – suomalaisasiantuntijat ovat täysin eri mieltä

    7. 7

      Tämä ”boouuuu” -ääni kuuluu nykyään melkein aina Hollywood-trailerissa, mutta miksi? Kysyimme äänisuunnittelijalta

    8. 8

      Sudet purivat poikaa Ähtärin eläinpuistossa – Toimitusjohtaja: ”Susiaidan viereen pääsee, jos sinne haluaa mennä”

    9. 9

      Tänään tv:ssä: Olivia Oras ryhtyi instaamaan, sai tuhansia seuraajia ja vietti 16-vuotiaana vip-elämää – mutta alkoi pelätä ja palasi kotiin

    10. 10

      Mullistava tutkimustulos helsinkiläiskouluissa: homevaurioiden ja myrkkyjen yhteys opettajien oireiluun todistettiin sian siittiöiden avulla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kansanedustaja Touko Aalto teki aidon facepalmin eduskunnan Aito avioliitto -keskustelussa

    2. 2

      Ex-toimitusjohtaja Kari Savolainen, 65, kyllästyi ahneuteen – antaa miljoona euroa, jotta Kirkkonummen korpeen saadaan halpojen asuntojen ekokylä

    3. 3

      Kiusattu koulupoika näki näyn ja perusti oman kirkon Kokkolaan – Patrick Tiaisella, 23, on paljon seuraajia ja outoja kokemuksia

    4. 4

      Rivitaloremontti meni järkyttävällä tavalla pieleen Järvenpäässä – löperösti toiminut valvoja joutuu maksamaan peräti miljoonan euron korvaukset

    5. 5

      USA:n media konservatiivista Foxia myöten päivittelee Trumpin käytöstä sekavassa lehdistö­tilaisuudessa: ”hullua”, ”häiriintynyttä”

    6. 6

      Trump viittasi terrori-iskuun Ruotsissa – Carl Bildt ihmetteli, onko presidentti poltellut jotain

    7. 7

      Pahoinpitelyt ja nöyryyttäminen mursivat 15-vuotiaan sipoolaispojan – Äiti kertoo, että nyt riittää: ”En anna tämän enää olla”

    8. 8

      Suomalaiset nimet aiheuttavat hauskoja ja kiusallisia tilanteita ulkomailla – ”Vieraat ihmiset saattavat hätkähtää, kun he huomaavat, etten ole arabi”

    9. 9

      Jäätyneenä Vuosaaresta löytynyt koiranpentu ”lopetettiin asianmukaisesti” – tapaus herätti raivoa jopa alamaailmaa myöten

    10. 10

      Sähköyhtiöiden hyvitettävä asiakkailleen ylisuuria siirtomaksuja – HS:n hakukone kertoo, oletko saajien joukossa

    11. Näytä lisää