Valikko
Ura

Kun stressaa, lepuuta aivoja edes hetki – asiantuntija neuvoo, miten pysäytät työstressin alkuunsa

Työstressi on monelle tuttu vaiva. Toimittaja Baba Lybeck ja työterveyspsykologi Tuuli Viranta-Naulapää kertovat, kuinka stressi nujerretaan.

Kärsitkö keskittymisvaikeuksista, vatsakivuista tai hengenahdistuksesta? Kyse saattaa olla työstressistä. Tilan tunnistaminen voi olla hankalaa, sillä stressin aiheuttamat oireet vaihtelevat paljonkin.

Työterveyslaitoksen mukaan neljäsosa suomalaisista kokee työstressiä. Juuri mikään toimiala ei ole stressiltä turvassa, arvioi johtava työterveyspsykologi Tuuli Viranta-Naulapää Terveystalosta.

”Yksi riskiryhmä ovat ihmissuhdetyötä tekevät henkilöt, joilla on paljon psyykkistä ja sosiaalista kuormitusta. Toisaalta stressaavia ovat varmasti kaikki sellaiset alat, joilla on meneillään isoja muutoksia. Sellaisia on tänä päivänä lukematon määrä”, Viranta-Naulapää sanoo.

Kaikki stressi ei ole vaaraksi. Stressi on luonnollinen reaktio, joka auttaa suoriutumaan haastavistakin työtehtävistä hyvin.

Ongelmia alkaa syntyä, jos stressitila pitkittyy.

”Hetkellisiä stressioireita ei tarvitse kauheasti pelästyä. Eri asia on, jos stressi jatkuu eikä työstä enää palaudu kunnolla. Silloin tila voi muuttua terveydelle vaaralliseksi”, Viranta-Naulapää sanoo.

Työstressi aiheuttaa tyypillisesti kognitiivisia oireita, kuten keskittymisvaikeuksia, muistihäiriöitä ja vaikeutta tarttua toimeen. Myös fyysiset oireet, kuten päänsärky, rytmihäiriöt, vatsaoireet ja verenpaineen nousu, ovat yleisiä. Lisäksi stressi voi aiheuttaa unettomuutta, väsymystä ja mielialan laskua.

Pitkään jatkuessaan stressi lisää muun muassa sydän- ja verisuonitautien sekä masennuksen riskiä. Myös vastustuskyky voi heikentyä.

Alkava työstressi kannattaakin kampittaa heti alkuunsa. Työterveyspsykologi Tuuli Viranta-Naulapää kertoo, kuinka omaa oloa voi parantaa:

1. Pidä taukoja työpäivän aikana

Työpäivän aikana kannattaa lepuuttaa sekä kehoa että mieltä. Jo muutaman minuutin tauko auttaa jaksamaan paremmin, jos sen sisältö on harkittu.

”On hyvä miettiä, mitä tauolla tekee. Jos istuu työkoneen ääressä ja lukee ruudulta iltapäivälehteä, se ei välttämättä palauta pätkän vertaa”, Tuuli Viranta-Naulapää sanoo.

Tauolla kannattaa keskittyä pienen hetken ajan sataprosenttisesti johonkin muuhun kuin työasioihin: kollegan kanssa jutteluun, mindfulness-harjoitukseen tai vaikka vain kahvin hakemiseen.

2. Lopeta työpäivä tietoisesti

Monen on vaikea päästää irti tehtävistään, vaikka työpäivä kellon mukaan päättyisikin. Työt kannattaisi kuitenkin työntää mahdollisimman tietoisesti syrjään, jotta niihin jaksaisi seuraavana päivänä tarttua uudella tarmolla.

”Helposti tulee ajatelleeksi vain tekemättömiä töitä. Niiden sijaan kannattaa päivän lopuksi miettiä, mitä kaikkea on tänään saanut aikaiseksi ja kiittää itseään hyvästä työstä”, Viranta-Naulapää ehdottaa.

Työn taakse jättämistä voi helpottaa myös asioiden listaaminen: jos jotakin on jäänyt päivän aikana tekemättä, se kirjataan seuraavan päivän tehtävälistan ensimmäiseksi. Siten työasioita ei tarvitse vatvoa päässään enää kotona.

3. Tee vapaa-ajasta mielekästä

Työpäivän jälkeen kannattaa tehdä jotain sellaista, mikä auttaa irrottautumaan työstä. Jumppa, lenkki, elokuvissa käynti tai lasten hakeminen tarhasta siirtää väkisinkin ajatukset pois työasioista.

Vapaa-aikaan tulisi mahtua riittävästi lepoa, mutta palautumisen ei suinkaan tarvitse olla pelkästään passiivista. Parhaiten toimii sopiva yhdistelmä rauhoittumista ja mieluisaa puuhastelua.

”Onnistumisen elämykset kasvattavat henkisiä voimavaroja. Uuden taidon opettelu voi siksi olla hyvinkin palauttavaa”, Viranta-Naulapää sanoo.

Vapaa-aikaa ei kuitenkaan tulisi kahlita liian tiukoilla aikatauluilla. Elämään pitäisi mahtua myös leppoisaa oleskelua ilman ulkopuolelta tulevia aikatauluja tai jatkuvia suorituspaineita, psykologi muistuttaa.

4. Panosta aamuihin ja iltoihin

Tuuli Viranta-Naulapää kehottaa kiinnittämään huomiota päivän aikana tapahtuviin siirtymävaiheisiin. Virkeästi alkanut aamu antaa energiaa koko työpäivään, rauhallinen ilta puolestaan takaa hyvät yöunet.

”Aamuisin kannattaa tehdä niitä asioita, jotka virkistävät itseä parhaiten. Aamupala on jaksamisen kannalta tärkeä. Keho saa energiaa ja viestin siitä, että päivä on nyt alkanut.”

Iltaisin rauhoittuminen on hyvä aloittaa muutamaa tuntia ennen nukkumaanmenoa, Viranta-Naulapää vinkkaa. Älylaitteet kannattaa sulkea ajoissa, mikäli mielii parantaa unensa laatua. Hyvin nukutun yön jälkeen työ tuntuu vähemmän kuormittavalta.

5. Jos stressi pitkittyy, hae apua

Omaa oloaan kannattaa tarkkailla. Jos työnteosta irrottautuminen tuntuu vaikealta, rentoutuminen ei onnistu tai univaikeudet vaivaavat, kannattaa etsiä ammattiapua. Työterveyspsykologi osaa auttaa stressin nujertamisessa.

”Suomalaiset sinnittelevät aika pitkään yksin. Jo ensimmäisten oireiden ilmaantuessa kannattaisi kuitenkin hakea itselleen apua. Kun siinä vaiheessa juttelee tilanteesta asiantuntijan kanssa, kurssia saadaan useimmiten korjattua ajoissa”, Viranta-Naulapää sanoo.

Toimittaja purkaa stressiä ulkoiluun

Toimittaja Baba Lybeckille stressi on tuttu tunne. Uutisvuodon ylituomarilla on takanaan kiireinen syksy: oman työnsä ohella hän valitsi kaunokirjallisuuden Finlandia-voittajan, joka julkistettiin torstaina.

Lybeck kertoo, mitä hän tekee stressin iskiessä:

”Stressin määrä työssäni vaihtelee hurjasti. Välillä on pitkään rauhallista, mutta sitten iskee akuutti paniikkitilanne, jolloin kaikki tuntuu kaatuvan päälle samaan aikaan. Silloin jätän kaiken levälleen ja lähden ulos lenkille, vaikka vain vartiksi.

Kaikkein mieluiten suuntaan merenrantaan tai metsään. Luonnossa on voimaa, joka kutistaa omat huolet pieniksi. Myrskyävän meren äärellä tajuaa, ettei mitään hätää oikeastaan ole. Metsä puolestaan raikastaa tunkkaisen mielen.

Kovassa stressitilanteessa kannattaa valita reitti, jota ei yleensä kulje, tai kävellä tuttua polkua eri suuntaan kuin tavallisesti. Se pakottaa ajatukset uusille urille ja helpottaa oloa. Hetkeä myöhemmin pahimmat solmut ovat auenneet.

Ulkona liikkuminen tepsii myös unettomuuteen. Jos stressi estää nukkumasta, lähden ulos kävelemään. Yöllinen kaupunki on maaginen paikka, siellä unohtuvat kaikki murheet. Joskus huuhkaja huhuilee, ja kerran Kaivopuistossa vastaan tuli yksipyöräisellä ajava mies.

Toinen suosikkikeinoni on lukeminen. Laitan kaikki sähköiset välineet kiinni ja tartun kirjaan. Kirjan sisällöllä ei oikeastaan ole mitään väliä, vaan sillä, että lukeminen vie aivot uusille raiteille. Yritän olla hieman ankara itselleni: en keskeytä lukemista ensimmäiseen häiriötekijään, vaan pakotan itseni jatkamaan.

Uutistoimituksessa työskennellessäni päiviin ei mahtunut lepotaukoja. Lounaatkin syötiin kirjoittamisen lomassa. Öisin kotiin päästessäni kävin kovilla kierroksilla. Silloinkin rauhoituin lukemalla.

Jos elämässä on meneillään hankalampi jakso, nukun tavallista enemmän. Se parantaa henkistä hyvinvointia merkittävästi. Tavallisesti yritän selvitä noin kahdeksan tunnin yöunilla, mutta aina välillä tarvitsen yli kymmenen tuntia unta. Suosin myös päiväunia.

Paniikkitilanteessa ratkaisuja ei näe, mutta unen aikana aivot saavat työrauhan. Myöhemmin tuntuu, kuin ongelmat ratkeaisivat melkein itsestään.”

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Stressi
  • Työuupumus
  • Hyvinvointi
  • Baba Lybeck

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää

    Luetuimmat

    1. 1

      Olivia Oras alkoi instaamaan, sai tuhansia seuraajia ja vietti 16-vuotiaana VIP-elämää – Mutta alkoi pelätä imeytymistä someen ja palasi kotiin

    2. 2

      Obama määräsi Wikileaks-vuotaja Chelsea Manningin vapautettavaksi – nyt kysytään jo, mitä tekee Julian Assange

    3. 3

      Juristi menetti työttömyys­korvauksensa, vaikka ei ollut tienannut senttiäkään – työttömyysturvassa on sudenkuoppia, jos pyrkii työllistymään itse

    4. 4

      ”En syö juuri mitään, enkä silti laihdu” – Asiantuntijat kertovat, kuinka paljon aineenvaihdunnan hidastuminen oikeasti vaikuttaa laihtumiseen

    5. 5

      Muutin 41-vuotiaana vanhempieni luokse ja toivon, että oma lapseni voi keski-ikäisenä kivuta syliini itkemään

    6. 6

      Pikkupakkanen sai Ranskan sähköyhtiön vetoamaan kansaan: älkää käyttäkö tulostinta, tuhotkaa vanhat sähköpostit

    7. 7

      Brittilehti: Yhdysvaltaisnainen haastaa Trumpin oikeuteen ahdistelusta

    8. 8

      Jukka Jalonen Patrik Laineesta: ”Minulle ja varmaan muillekin yllätys”

    9. 9

      Jarkko Niemisellä voitokas liigadebyytti: ”Ei ole maskotin puuhaa”

    10. 10

      Influenssa vai tavallinen flunssa? Lääkäri kertoo, miksi influenssaa kannattaa seurata tarkasti

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Olivia Oras alkoi instaamaan, sai tuhansia seuraajia ja vietti 16-vuotiaana VIP-elämää – Mutta alkoi pelätä imeytymistä someen ja palasi kotiin

    2. 2

      Muutin 41-vuotiaana vanhempieni luokse ja toivon, että oma lapseni voi keski-ikäisenä kivuta syliini itkemään

    3. 3

      ”En syö juuri mitään, enkä silti laihdu” – Asiantuntijat kertovat, kuinka paljon aineenvaihdunnan hidastuminen oikeasti vaikuttaa laihtumiseen

    4. 4

      Tammikuun palkkakuitissa odottaa yllätys – tarkista, paljonko maksusi ovat nousseet kilpailukykypäätösten takia

    5. 5

      Sarjahukuttamisista tuomittu on yhä kateissa, poliisi julkaisi kasvokuvan – ”mahdolliset vihjeet hätäkeskukseen”

    6. 6

      Parisuhteissa mies ei päätä juuri mistään, sanoo asiantuntija – ”Tasa-arvoisesta suhteesta on ajauduttu hyvin kauas”

    7. 7

      Japanilaiset tutkijat varoittavat: Älä näytä rauhanmerkkiä sosiaalisessa mediassa

    8. 8

      Influenssa vai tavallinen flunssa? Lääkäri kertoo, miksi influenssaa kannattaa seurata tarkasti

    9. 9

      Lähes kaikki Kelan etuudet pienenevät tänä vuonna – HS kertoo, miten muutokset vaikuttavat sinun tuloihisi

    10. 10

      Juristi menetti työttömyys­korvauksensa, vaikka ei ollut tienannut senttiäkään – työttömyysturvassa on sudenkuoppia, jos pyrkii työllistymään itse

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ulkomailla asuneet suomalaiset kertovat rajusta paluusokista: ”Tuntui siltä, että ainoa vaihtoehto on lähteä taas pois”

    2. 2

      Parisuhteissa mies ei päätä juuri mistään, sanoo asiantuntija – ”Tasa-arvoisesta suhteesta on ajauduttu hyvin kauas”

    3. 3

      Uudet seksitavat lisäävät rajusti nielusyöpien määrää – tutkija ehdottaa HPV-rokotusohjelman laajentamista poikiin

    4. 4

      Fysioterapeutti: Moni nainen kärsii tietämättään vatsalihasten erkaumasta – näin treenaat keskivartalosi kuntoon

    5. 5

      Joukko Munkkiniemen yhteiskoulun lukion oppilaita karkasi bileristeilylle Ruotsiin – Rehtori: ”Viitteitä suuresta salajuonesta”

    6. 6

      Olivia Oras alkoi instaamaan, sai tuhansia seuraajia ja vietti 16-vuotiaana VIP-elämää – Mutta alkoi pelätä imeytymistä someen ja palasi kotiin

    7. 7

      Lohikäärmeet pilaavat seksielämäni

    8. 8

      Heli Kurjanen kehitti maailman myydyimmän kuukautiskupin – suorasukainen markkinointi on järkyttänyt Yhdysvalloissa

    9. 9

      Kukaan ei tunne 25-vuotiasta Axel Thesleffiä, mutta hänen biisinsä oli viime vuoden suurin Suomi-hitti, jota on kuunneltu yli 130 miljoonaa kertaa – Miten se on mahdollista?

    10. 10

      Huonossa parisuhteessa on turha roikkua – olen suomalainen nainen 2010-luvulla ja voin tehdä mitä haluan

    11. Näytä lisää