Ura

Yritykset palkkaavat nyt nuoria somettajia tuomaan luovuutta sisältöihin – 17-vuotias Sebastian Kontuniemi on ison elektroniikka­liikkeen somepäällikkö

Vasta peruskoulun käynyt Sebastian Kontuniemi sai töitä Hifistudiolta omalla aktiivisuudellaan. ”Lähetin seitsemän vinkkiä, miten voitte parantaa someanne.”

17-vuotias Sebastian Kontuniemi on työskennellyt tekniikkaketju Hifistudion sosiaalisen median päällikkönä kohta neljä kuukautta, helmikuusta asti. Hän ideoi, suunnittelee, kirjoittaa ja kuvaa sisältöä liikkeen Facebook-, Instragram- ja Youtube-kanaville, usein kännykällään. Sisältö voi olla esimerkiksi arvioita laitteista tai myyjän haastattelu jossain yrityksen kuudesta toimipisteestä ympäri Suomea.

Toimisto, eli kännykkä, kulkee taskussa.

Somepäällikön tehtävä on Kontuniemen ensimmäinen työpaikka, mutta hän ei oikeastaan pidä sitä edes työnä.

”Tämä on minulle vähän kuin harrastus ja oppimismahdollisuus omaa yritystä varten. Koska olen nuori, ymmärrän Facebookin ja tällaiset, joten homma sopii minulle hyvin.”

Useat yritykset ja tapahtumat ovat heränneet haalimaan riveihinsä nuoria kausityöntekijöitä- ja harjoittelijoita tekemään sosiaalisen median sisältöjä.

Tänä keväänä somettajia ovat tavoitelleet avoimella haulla esimerkiksi energiayhtiö Helen, joka etsi ”somesalamaa”, Kansallismuseo ”some-kuvaamisen” taitavaa ”museoseikkailijaa”ja Fazer somekanavat hallitsevaa promoottoria eli ”Kismet-kesäduunaria”. Inari-viikot etsii heinäkuulle vähintään 13 vuotta täyttänyttä somettajaa. Osassa työpaikkoja edellytyksenä on markkinoinnin opintoja tai ajokortti.

Mehubrändi Marli Juissi on jo vuodesta 2014 palkannut 15–17-vuotiaita ”kesäsomettajia”.

”Olimme varmaan Suomessa ensimmäisiä, jotka tekivät tällaista, kun haimme kesäsomettajia vuonna 2014. Saimmekin paljon hyviä hakemuksia”, kertoo Eckes-Graninin brändi- ja viestintäpäällikkö Nina Lindén, joka luotsasi somettajia kolmena kesänä.

Ensimmäisenä kesänä Marli Juissi haki kymmentä somettajaa, mutta palkkasi lopulta 17. Konseptia toteutettiin kolmena peräkkäisenä kesänä. Tänä vuonna Juissi ei enää hakenut uusia somettajia, vaan yhteistyötä on jatkettu osan aiempina vuosina rekrytoiduista kanssa hieman eri tyylillä. He tuottavat esimerkiksi videoita mehubrändin viralliselle Youtube-kanavalle yhdessä sosiaalisen median toimiston kanssa.

Marli Juissin ydinkohderyhmää ovat 13–17-vuotiaat, ja juuri heidän tavoittamisekseen nuoret palkattiin.

”Ajattelimme, että nuoret itse tietävät, mikä heitä kiinnostaa.”

Taustalla oli myös halu auttaa nuoria saamaan töitä ja arvokasta työkokemusta.

”Tuon ikäisenä on erittäin vaikea työllistyä. Mehutehtaallekin palkattavien pitää olla 18 vuotta täyttäneitä”, Lindén sanoo.

Hifistudion somepäällikkö Kontuniemi työskentelee joka päivä noin tunnin. Julkaisurytmi somessa on hänen mielestään hyvä pitää tiiviinä: joka päivä jotain uutta sisältöä. Palkkaa hän saa 1000 euroa kuussa. Vielä kotona asuva nuori mies panee sen säästöön, pääomaksi mahdollista tulevaa omaa yritystä varten.

Sosiaalisen median päällikkö on iso titteli. Kontuniemeä vastuu ei ahdista, päinvastoin. Hän ottaa sen tervetulleena harjoitteluna tulevaisuutta varten.

”Tehtävä valmistaa minua siihen, että voin joskus vaikkapa perustaa firman ja ottaa työntekijöistä vastuun.”

Peruskoulusta valmistunut Kontuniemi ei ole käynyt lukiota tai mitään muodollista markkinointikoulutusta. Sen sijaan hän on osallistunut maksulliselle amerikkalaisyrittäjä Tai Lopezin pitämälle somemarkkinoinnin verkkokurssille ja isojen yhdysvaltalaisyliopistojen ilmaiskursseille verkossa. Hän on myös lukenut paljon alaan liittyviä kirjoja.

”Lukiossa olisi ehkä viidesosa opetuksesta hyödyllistä. Nyt kun en joudu istumaan luokassa, voin oppia vaikka menemällä kävelylle ja kuuntelemalla samalla luentoa kuulokkeilla.”

Hän kertoo opiskelleensa jo monta vuotta itsekseen peruskoulun ohella esimerkiksi psykologiaa, markkinointia, matematiikka, logiikkaa, shakkia ja taloutta.

”Kaikenlaista, mikä kehittää mieltä.”

Hifistudion toimitusjohtaja Jarmo Nevari kehuu Kontuniemen tekemisen tasoa laadukkaaksi. Hänen mukaansa kukaan muu heillä ei pystyisi tekemään sitä, mitä Kontuniemi tekee.

”Meidän somemme on siirtynyt hänen aikanaan uudelle tasolle. Ostamme taitoa uudelta sukupolvelta.”

Työpaikka somepäällikkönä ei estäisi Kontuniemeä jatkamasta opintoja. Nevarikin sanoo suosittelevansa koulun käymistä.

”Kyllä koulutuksesta voi olla hyötyä, vaikka nyt ei tuntuisikaan siltä”, hän sanoo.

Pääsyy Kontuniemen palkkaamiseen oli se, että 55-vuotias Nevari halusi tukea yrittäjyyteen tähtäävää sinnikästä nuorta, koska on yrittäjä itsekin.

”Sebastian otti yhteyttä meihin useaan otteeseen, sähköpostilla ja puhelimitse. Hän on älyttömän innokas ja aktiivinen. On kiva, että voin tarjota hänelle mahdollisuuden.”

”Ensimmäisessä viestissäni yritykselle lähetin seitsemän vinkkiä, miten he voisivat parantaa someaan”, Kontuniemi kertoo.

Pelkkää hyväntekeväisyyttä Kontuniemen palkkaaminen ei ole ollut. Se vastasi yrityksen tarpeeseen nostaa sosiaalisen median näkyvyyttä ja tavoittaa asiakkaita uusia kanavia pitkin. Muutamassa kuukaudessa Kontuniemen aktiivisuus onkin lisännyt seuraajien määrää, auttanut tavoittamaan kohderyhmiä sosiaalisessa mediassa ja tuonut nuorekkuutta 36 vuotta vanhan yrityksen brändiin.

”Olemme vanha firma, mutta emme halua näyttäytyä kalkkiksena”, Nevari sanoo.

Kontuniemen energisyydellä on piristävä vaikutus työyhteisön sisällä, ja Nevari sanoo myös oppivansa ”kännykkä kädessä syntyneeltä” Kontuniemeltä koko ajan paljon uutta sosiaalisesta mediasta ja sisältöjen tekemisestä.

Oppiminen on molemminpuolista: Nevarista on tullut Kontuniemelle yksi tämän mentoreista.

Myös Marlin Lindén kehuu nuorten työpanosta.

”Nuoret eivät ole vielä jumiutuneita kuin me konttorirotat. Kun heille antoi vapautta ideointiin, tuli tosi luovia ja hauskoja ehdotuksia. He ovat niin näppäriä leikkaamaan ja käsittelemään kuvaa, että vanhempi tuottaja ei ehkä keksisi leikitellä brändille samanlaisia juttuja.”

Somettajilla oli Lindénin mukaan suhteellisen vapaat kädet tuottaa sisältöä brändin raamien sisällä. Riippuen omista kiinnostuksen kohteistaan tai osaamisestaan, he saattoivat tehdä videoita, kuvamateriaalia tai tekstiä brändin kanaville Youtubeen, Instagramiin ja Facebookiin. Ennen työn aloittamista järjestettiin koulutusta mehutehtaalla.

Lindénin mukaan raha ei ollut syy markkinointialalle kouluttamattomien työntekijöiden palkkaamiseen.

”Haimme Juissin ydinkohderyhmää, emme kustannussäästöjä.”

Hän myös huomauttaa, että yritysmaailmaan tottumattomien nuorten kouluttaminen, ohjelman ja matkojen suunnittelu olivat oma kustannuseränsä.

Kesä-heinäkuun ajan kestävä työ oli osa-aikaista etätyötä, enintään 15 tuntia viikossa. Somettajat saivat palkkaa noin 1 200 euroa koko ajalta sekä lisäksi työlaitteena käytetyn iPadin pestin loputtua. Työtä tehtiin enimmäkseen erilaisista tapahtumista tai missä sitten nuori kesällä kulkikin.

Marli Juissi pitää edelleen yhteyttä entisten somettajien kanssa kutsumalla heitä esimerkiksi säännöllisiin ideointiworkshopeihin.

”Kaipaan niitä kesiä somettajien kanssa. Heidän kanssaan oli niin aktiivista ja hauskaa tehdä erilaisia projekteja. Jos sanotaan, että nuoret on laiskoja, niin heidän kohdallaan se ei ainakaan pidä paikkaansa.”

Kesäsomettajat saivat myös omia faneja, jotka paitsi seurasivat heitä somessa, tulivat tapahtumiin pyytämään nimmareita. Monet entiset somettajat ovat jatkaneet samalla uralla tai ponnistaneet elämässään isosti eteenpäin, esimerkiksi yksityisyrittäjiksi, kertoo Lindén.

Niin ikään yrittäjäksi tähtäävä Hifistudion Kontuniemi rakentaa pestinsä ohella omaa seuraajajoukkoa. Hän esimerkiksi julkaisee Snapchatissa videosarjaa, joissa jakaa eri verkkokursseilta oppimiaan vinkkejä ja taitoja, yksi per video. Kohderyhmänä ovat muut nuoret.

Kontuniemen tavoitteena on paitsi jakaa osaamista ja saada seuraajia, tuottaa parempia sisältöjä someen.

”En pidä turhamaisista sisällöistä, kuten Kim Kardashianista ja sellaisista, mutta sen sijaan, että sanoisin vain tämän olevan huonoa, teen itse parempaa sisältöä.”

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Sosiaalinen media
  • Työ
  • Nuoret
  • Markkinointi

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Mies ajoi päin väkijoukkoa Annankadulla Helsingin keskustassa – Poliisi: Yksi kuollut, neljä sairaalahoitoon

    2. 2

      Poika harrasti seksiä kehitysvammaisen tytön kanssa – oikeus hylkäsi syytteen törkeästä raiskauksesta, koska oli epäselvää, miten tyttö kieltäytyi

    3. 3

      Leikki-ikäinen lapsi putosi viitisentoista metriä kerrostalon ikkunasta Pitäjänmäessä – poliisi ei epäile rikosta

    4. 4

      23-vuotiaalla Jami Särkisellä on kaksi tyttöystävää ja hän nauttii siitä niin, ettei yksiavioisuuteen ole paluuta – Polyamoria eli monisuhteisuus yleistyy

    5. 5

      Helsinkiläinen yökerho myöntää: vain suomalaiset ajokortit kelpaavat – Lady Moon käännytti meksikolaisen ovelta ”koska tämä on Suomi”

    6. 6

      Helsinkiin muuttavien opiskelijoiden asuntohakemukset myöhästyivät Postin virheen vuoksi – ”Minä vain oletin, että kirje olisi perillä kolmessa päivässä”

    7. 7

      USA ja Japani: Pohjois-Korea laukaisi ballistisen ohjuksen

    8. 8

      Professori Markku Kivinen: Putin lähetti lehdistötilaisuudessa piiloviestin Suomelle

    9. 9

      Melkein toivon, ettei Ultra Bra tee enää lisää konsertteja – mutta sellaisista nyt vihjaillaan

    10. 10

      Veitsihyökkäys supermarketissa Hampurissa – yksi kuoli ja viisi haavoittui

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori Markku Kivinen: Putin lähetti lehdistötilaisuudessa piiloviestin Suomelle

    2. 2

      Helsinkiläinen yökerho myöntää: vain suomalaiset ajokortit kelpaavat – Lady Moon käännytti meksikolaisen ovelta ”koska tämä on Suomi”

    3. 3

      23-vuotiaalla Jami Särkisellä on kaksi tyttöystävää ja hän nauttii siitä niin, ettei yksiavioisuuteen ole paluuta – Polyamoria eli monisuhteisuus yleistyy

    4. 4

      Poika harrasti seksiä kehitysvammaisen tytön kanssa – oikeus hylkäsi syytteen törkeästä raiskauksesta, koska oli epäselvää, miten tyttö kieltäytyi

    5. 5

      Mies ajoi päin väkijoukkoa Annankadulla Helsingin keskustassa – Poliisi: Yksi kuollut, neljä sairaalahoitoon

    6. 6

      Seksuaaliseen häirintään törmää Helsingissä kaikkialla

    7. 7

      Yhdysvaltain senaatti kaatoi yhdellä äänellä Obamacaren ”laihan kumouksen” – McCain taas ratkaisijoiden joukossa

    8. 8

      Trumpin uuden viestintäjohtajan alatyylinen vuodatus vei Valkoisen talon sisäiset riidat uudelle tasolle – haukkui kansliapäällikköä ”skitsoksi” ja uhkasi erottaa kaikki alaisensa

    9. 9

      Presidentti Niinistö esitti onnistuneesti jäyhää länsisuomalaista äijää – samalla hän viestitti Putinille, että Suomi kuuluu länteen

    10. 10

      ”Lapsena silvottu nainen ei välttämättä tiedä, miltä sukuelimien tulisi näyttää” – Britanniassa silpomisesta saa kovan rangaistuksen, Suomessa ei ole edes silpomista koskevaa lakia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      23-vuotiaalla Jami Särkisellä on kaksi tyttöystävää ja hän nauttii siitä niin, ettei yksiavioisuuteen ole paluuta – Polyamoria eli monisuhteisuus yleistyy

    2. 2

      Pikkupojat surmasivat 4-vuotiaan leikkitoverinsa, väitti Ruotsin poliisi vuonna 1998 – ”Tapaus Kevinin” esitutkinta-aineisto tuli vihdoin julki, ja lähes kaikki siinä viittaa veljesten syyttömyyteen

    3. 3

      Lilli Pukka, 28, on ollut ilman parisuhdetta 10 vuotta ja järjestää ”mää-juhlat” juhlistaakseen sitä – tyytyväiset sinkut voidaan kuitenkin kokea itsekkäinä tai jopa uhkana, sanoo asiantuntija

    4. 4

      Sompasaunassa on ahdasta, alastonta ja aitoa – ”Helsinki on paljon siistimpi kuin Tukholma”

    5. 5

      Ruokatoimittaja ja viestintäyrittäjä Elina Jyväs kuoli 40-vuotiaana

    6. 6

      Lappiin matkalla oleva kaupunkifillari hämmensi Hämeenlinnassa – ”Mies otti valokuvia ja uhkasi lähettää ne poliisille”

    7. 7

      Mies tyydytti itseään sekasaunassa, toinen kommentoi naisten vartaloita – seksuaalinen häirintä varjostaa Sompasaunaa

    8. 8

      Professori Markku Kivinen: Putin lähetti lehdistötilaisuudessa piiloviestin Suomelle

    9. 9

      ”Naamat” on kuin tuhannen ihmisen kotibileet – Tältä näyttää festivaalilla, joka suututti Sami Hedbergin managerin ja jonka liput myytiin loppuun ennen kuin esiintyjiä oli edes julkistettu

    10. 10

      Jos alamme tuomita toisiamme kuvottavien mutta yksityisiksi tarkoitettujen sanomisten vuoksi, olemme matkalla takaisin keskiajalle

    11. Näytä lisää