Valikko
Ura

Yritykset palkkaavat nyt nuoria somettajia tuomaan luovuutta sisältöihin – 17-vuotias Sebastian Kontuniemi on ison elektroniikka­liikkeen somepäällikkö

Vasta peruskoulun käynyt Sebastian Kontuniemi sai töitä Hifistudiolta omalla aktiivisuudellaan. ”Lähetin seitsemän vinkkiä, miten voitte parantaa someanne.”

17-vuotias Sebastian Kontuniemi on työskennellyt tekniikkaketju Hifistudion sosiaalisen median päällikkönä kohta neljä kuukautta, helmikuusta asti. Hän ideoi, suunnittelee, kirjoittaa ja kuvaa sisältöä liikkeen Facebook-, Instragram- ja Youtube-kanaville, usein kännykällään. Sisältö voi olla esimerkiksi arvioita laitteista tai myyjän haastattelu jossain yrityksen kuudesta toimipisteestä ympäri Suomea.

Toimisto, eli kännykkä, kulkee taskussa.

Somepäällikön tehtävä on Kontuniemen ensimmäinen työpaikka, mutta hän ei oikeastaan pidä sitä edes työnä.

”Tämä on minulle vähän kuin harrastus ja oppimismahdollisuus omaa yritystä varten. Koska olen nuori, ymmärrän Facebookin ja tällaiset, joten homma sopii minulle hyvin.”

Useat yritykset ja tapahtumat ovat heränneet haalimaan riveihinsä nuoria kausityöntekijöitä- ja harjoittelijoita tekemään sosiaalisen median sisältöjä.

Tänä keväänä somettajia ovat tavoitelleet avoimella haulla esimerkiksi energiayhtiö Helen, joka etsi ”somesalamaa”, Kansallismuseo ”some-kuvaamisen” taitavaa ”museoseikkailijaa”ja Fazer somekanavat hallitsevaa promoottoria eli ”Kismet-kesäduunaria”. Inari-viikot etsii heinäkuulle vähintään 13 vuotta täyttänyttä somettajaa. Osassa työpaikkoja edellytyksenä on markkinoinnin opintoja tai ajokortti.

Mehubrändi Marli Juissi on jo vuodesta 2014 palkannut 15–17-vuotiaita ”kesäsomettajia”.

”Olimme varmaan Suomessa ensimmäisiä, jotka tekivät tällaista, kun haimme kesäsomettajia vuonna 2014. Saimmekin paljon hyviä hakemuksia”, kertoo Eckes-Graninin brändi- ja viestintäpäällikkö Nina Lindén, joka luotsasi somettajia kolmena kesänä.

Ensimmäisenä kesänä Marli Juissi haki kymmentä somettajaa, mutta palkkasi lopulta 17. Konseptia toteutettiin kolmena peräkkäisenä kesänä. Tänä vuonna Juissi ei enää hakenut uusia somettajia, vaan yhteistyötä on jatkettu osan aiempina vuosina rekrytoiduista kanssa hieman eri tyylillä. He tuottavat esimerkiksi videoita mehubrändin viralliselle Youtube-kanavalle yhdessä sosiaalisen median toimiston kanssa.

Marli Juissin ydinkohderyhmää ovat 13–17-vuotiaat, ja juuri heidän tavoittamisekseen nuoret palkattiin.

”Ajattelimme, että nuoret itse tietävät, mikä heitä kiinnostaa.”

Taustalla oli myös halu auttaa nuoria saamaan töitä ja arvokasta työkokemusta.

”Tuon ikäisenä on erittäin vaikea työllistyä. Mehutehtaallekin palkattavien pitää olla 18 vuotta täyttäneitä”, Lindén sanoo.

Hifistudion somepäällikkö Kontuniemi työskentelee joka päivä noin tunnin. Julkaisurytmi somessa on hänen mielestään hyvä pitää tiiviinä: joka päivä jotain uutta sisältöä. Palkkaa hän saa 1000 euroa kuussa. Vielä kotona asuva nuori mies panee sen säästöön, pääomaksi mahdollista tulevaa omaa yritystä varten.

Sosiaalisen median päällikkö on iso titteli. Kontuniemeä vastuu ei ahdista, päinvastoin. Hän ottaa sen tervetulleena harjoitteluna tulevaisuutta varten.

”Tehtävä valmistaa minua siihen, että voin joskus vaikkapa perustaa firman ja ottaa työntekijöistä vastuun.”

Peruskoulusta valmistunut Kontuniemi ei ole käynyt lukiota tai mitään muodollista markkinointikoulutusta. Sen sijaan hän on osallistunut maksulliselle amerikkalaisyrittäjä Tai Lopezin pitämälle somemarkkinoinnin verkkokurssille ja isojen yhdysvaltalaisyliopistojen ilmaiskursseille verkossa. Hän on myös lukenut paljon alaan liittyviä kirjoja.

”Lukiossa olisi ehkä viidesosa opetuksesta hyödyllistä. Nyt kun en joudu istumaan luokassa, voin oppia vaikka menemällä kävelylle ja kuuntelemalla samalla luentoa kuulokkeilla.”

Hän kertoo opiskelleensa jo monta vuotta itsekseen peruskoulun ohella esimerkiksi psykologiaa, markkinointia, matematiikka, logiikkaa, shakkia ja taloutta.

”Kaikenlaista, mikä kehittää mieltä.”

Hifistudion toimitusjohtaja Jarmo Nevari kehuu Kontuniemen tekemisen tasoa laadukkaaksi. Hänen mukaansa kukaan muu heillä ei pystyisi tekemään sitä, mitä Kontuniemi tekee.

”Meidän somemme on siirtynyt hänen aikanaan uudelle tasolle. Ostamme taitoa uudelta sukupolvelta.”

Työpaikka somepäällikkönä ei estäisi Kontuniemeä jatkamasta opintoja. Nevarikin sanoo suosittelevansa koulun käymistä.

”Kyllä koulutuksesta voi olla hyötyä, vaikka nyt ei tuntuisikaan siltä”, hän sanoo.

Pääsyy Kontuniemen palkkaamiseen oli se, että 55-vuotias Nevari halusi tukea yrittäjyyteen tähtäävää sinnikästä nuorta, koska on yrittäjä itsekin.

”Sebastian otti yhteyttä meihin useaan otteeseen, sähköpostilla ja puhelimitse. Hän on älyttömän innokas ja aktiivinen. On kiva, että voin tarjota hänelle mahdollisuuden.”

”Ensimmäisessä viestissäni yritykselle lähetin seitsemän vinkkiä, miten he voisivat parantaa someaan”, Kontuniemi kertoo.

Pelkkää hyväntekeväisyyttä Kontuniemen palkkaaminen ei ole ollut. Se vastasi yrityksen tarpeeseen nostaa sosiaalisen median näkyvyyttä ja tavoittaa asiakkaita uusia kanavia pitkin. Muutamassa kuukaudessa Kontuniemen aktiivisuus onkin lisännyt seuraajien määrää, auttanut tavoittamaan kohderyhmiä sosiaalisessa mediassa ja tuonut nuorekkuutta 36 vuotta vanhan yrityksen brändiin.

”Olemme vanha firma, mutta emme halua näyttäytyä kalkkiksena”, Nevari sanoo.

Kontuniemen energisyydellä on piristävä vaikutus työyhteisön sisällä, ja Nevari sanoo myös oppivansa ”kännykkä kädessä syntyneeltä” Kontuniemeltä koko ajan paljon uutta sosiaalisesta mediasta ja sisältöjen tekemisestä.

Oppiminen on molemminpuolista: Nevarista on tullut Kontuniemelle yksi tämän mentoreista.

Myös Marlin Lindén kehuu nuorten työpanosta.

”Nuoret eivät ole vielä jumiutuneita kuin me konttorirotat. Kun heille antoi vapautta ideointiin, tuli tosi luovia ja hauskoja ehdotuksia. He ovat niin näppäriä leikkaamaan ja käsittelemään kuvaa, että vanhempi tuottaja ei ehkä keksisi leikitellä brändille samanlaisia juttuja.”

Somettajilla oli Lindénin mukaan suhteellisen vapaat kädet tuottaa sisältöä brändin raamien sisällä. Riippuen omista kiinnostuksen kohteistaan tai osaamisestaan, he saattoivat tehdä videoita, kuvamateriaalia tai tekstiä brändin kanaville Youtubeen, Instagramiin ja Facebookiin. Ennen työn aloittamista järjestettiin koulutusta mehutehtaalla.

Lindénin mukaan raha ei ollut syy markkinointialalle kouluttamattomien työntekijöiden palkkaamiseen.

”Haimme Juissin ydinkohderyhmää, emme kustannussäästöjä.”

Hän myös huomauttaa, että yritysmaailmaan tottumattomien nuorten kouluttaminen, ohjelman ja matkojen suunnittelu olivat oma kustannuseränsä.

Kesä-heinäkuun ajan kestävä työ oli osa-aikaista etätyötä, enintään 15 tuntia viikossa. Somettajat saivat palkkaa noin 1 200 euroa koko ajalta sekä lisäksi työlaitteena käytetyn iPadin pestin loputtua. Työtä tehtiin enimmäkseen erilaisista tapahtumista tai missä sitten nuori kesällä kulkikin.

Marli Juissi pitää edelleen yhteyttä entisten somettajien kanssa kutsumalla heitä esimerkiksi säännöllisiin ideointiworkshopeihin.

”Kaipaan niitä kesiä somettajien kanssa. Heidän kanssaan oli niin aktiivista ja hauskaa tehdä erilaisia projekteja. Jos sanotaan, että nuoret on laiskoja, niin heidän kohdallaan se ei ainakaan pidä paikkaansa.”

Kesäsomettajat saivat myös omia faneja, jotka paitsi seurasivat heitä somessa, tulivat tapahtumiin pyytämään nimmareita. Monet entiset somettajat ovat jatkaneet samalla uralla tai ponnistaneet elämässään isosti eteenpäin, esimerkiksi yksityisyrittäjiksi, kertoo Lindén.

Niin ikään yrittäjäksi tähtäävä Hifistudion Kontuniemi rakentaa pestinsä ohella omaa seuraajajoukkoa. Hän esimerkiksi julkaisee Snapchatissa videosarjaa, joissa jakaa eri verkkokursseilta oppimiaan vinkkejä ja taitoja, yksi per video. Kohderyhmänä ovat muut nuoret.

Kontuniemen tavoitteena on paitsi jakaa osaamista ja saada seuraajia, tuottaa parempia sisältöjä someen.

”En pidä turhamaisista sisällöistä, kuten Kim Kardashianista ja sellaisista, mutta sen sijaan, että sanoisin vain tämän olevan huonoa, teen itse parempaa sisältöä.”

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Sosiaalinen media
  • Työ
  • Nuoret
  • Markkinointi

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Merkelin mitta täyttyi Trumpin öykkäröinnistä

    2. 2

      Päätoimittaja Atte Jääskeläinen lähtee Ylestä – ”Edellytyksiä tehtävän menestykselliseen hoitamiseen ei enää ollut”

    3. 3

      Vakava kiusaamisepäily Helsingissä: korkea virkamies polkee jalkaa, karjuu, paiskoo esineitä ja nöyryyttää julkisesti

    4. 4

      Poliisilla tarkastusoperaatio Helsinkiin saapuneella Tallink Megastarilla

    5. 5

      Pohjois-Korean vakavin uhka ei ole ydinase – maailma ei mahda diktatuurille mitään, koska sen tykistö muuttaisi Etelä-Korean pääkaupungin tulimereksi sekunneissa

    6. 6

      Kun työtuttava kertoi kahdesta kumppanistaan, tajusin nuorten arvomaailman muuttuneen

    7. 7

      S-kauppoihin tulee brittiläisen Tescon tuotteita – erityisesti gluteenittomien elintarvikkeiden määrä kasvaa

    8. 8

      Menestyksen salaisuus on taidossa rentoutua – Professori listasi olennaisimmat mielen taidot, joilla voi lisätä psyykkistä vahvuuttaan

    9. 9

      Niinistö lähtee presidentinvaaleihin ylivoimaisena suosikkina – kahdeksan syytä, joiden takia häntä on vaikea voittaa

    10. 10

      ”Se oli totuuden hetki” – Ranskan Macron kertoi, miksi hän kätteli niin pitkään Trumpia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Vakava kiusaamisepäily Helsingissä: korkea virkamies polkee jalkaa, karjuu, paiskoo esineitä ja nöyryyttää julkisesti

    2. 2

      Kun työtuttava kertoi kahdesta kumppanistaan, tajusin nuorten arvomaailman muuttuneen

    3. 3

      Trump sätti Pohjois-Koreaa ohjuksen ampumisesta: ”Osoittaa suurta epäkunnioitusta Kiinaa kohtaan”

    4. 4

      Miehet puukottivat toisensa sairaalakuntoon Helsingin Hakaniemessä – lapsiperheet kauhistelivat tapahtumia aivan vierestä

    5. 5

      Joukko suomalaisia perusti 46 vuotta sitten Israeliin kylän, jossa palkat menivät yhteiseen pottiin ja yhteisö tarjosi vaatteet ja asunnon – Mitä kuuluu Jad Hashmonaan nyt?

    6. 6

      F1-sarjakin irvailee Räikkösen olemukselle – yksi kuva palkintopallilta kiteyttää Räikkösen tunnelmat: ”Tämä oli yksi niistä päivistä”

    7. 7

      Pohjois-Korean vakavin uhka ei ole ydinase – maailma ei mahda diktatuurille mitään, koska sen tykistö muuttaisi Etelä-Korean pääkaupungin tulimereksi sekunneissa

    8. 8

      ”Se oli totuuden hetki” – Ranskan Macron kertoi, miksi hän kätteli niin pitkään Trumpia

    9. 9

      Jos presidentti Mauno Koivisto olisi kuollut lauantaina 13.5., olisiko seuraavana päivänä liputettu äideille vai noudatettu suru­liputusta?

    10. 10

      Päätoimittaja Atte Jääskeläinen lähtee Ylestä – ”Edellytyksiä tehtävän menestykselliseen hoitamiseen ei enää ollut”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Britannia ei usko Manchesterin pommittajan toimineen yksin, poliisi otti kiinni lisää ihmisiä

    2. 2

      Pariskunta osti ”aidot italialaiset nahkatakit” 1 200 eurolla Kannelmäen Prisman parkkipaikalta – Poliisi varoittaa vanhaa kikkaa käyttävistä huijareista Helsingissä

    3. 3

      Suomalaisen tunnistaa ulkomailla jo kaukaa

    4. 4

      Paljonko rahaa on sopiva lahja? Tapakouluttaja kannustaa kohtuuteen ja ihmettelee työikäisten matkakassoja

    5. 5

      Älä varaa lentoja liian aikaisin, aseta verkkoselain ”salattuun” tilaan – näin löydät halvat lentoliput verkosta

    6. 6

      Junaan jääneillä löytötavaroilla tehdään armotonta bisnestä

    7. 7

      Joukko suomalaisia perusti 46 vuotta sitten Israeliin kylän, jossa palkat menivät yhteiseen pottiin ja yhteisö tarjosi vaatteet ja asunnon – Mitä kuuluu Jad Hashmonaan nyt?

    8. 8

      Kiky-sopimus teki monien helatorstaista tavallisen työpäivän, eikä se miellytä kaikkia – ”Toki tämä päähän ottaa”

    9. 9

      Vakava kiusaamisepäily Helsingissä: korkea virkamies polkee jalkaa, karjuu, paiskoo esineitä ja nöyryyttää julkisesti

    10. 10

      Tellervo Koivisto jätti jäähyväiset aviomiehelleen Mauno Koivistolle

    11. Näytä lisää