Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Datailu lisää koululaisten liikuntaa – "Nyt punaista tauluun!"

Espoolaiskoulu valjasti älypuhelimet liikunnan palvelukseen. Tulos: oppilaat liikkuvat enemmän

Urheilu
 
Sykemittarit opettavat Juvanpuiston koululaisia tuntemaan omaa kehoaan ja ymmärtämään omia tuntemuksiaan. Aktiivisuusmittari motivoi kilpailemaan kavereiden kanssa siitä, kuka liikkuu eniten. Liikunnanopettajille iPad on nykyajan kehärumpu. Se määrä tunnin tahdin ja auttaa neuvomaan, miten kahvakuulaliikkeet tehdään oikein. toimittaja: Erkki Kylmänen , kuvaus & editointi: Kimmo Räisänen

Täällä ei kehärumpu soi, mutta padi kyllä piippaa.

Niklas Kalske askeltaa Espoolaisen Juvanpuiston koulun jumppasalissa ylös penkille ja taas alas niin nopeasti kuin pystyy. Menossa on koulun kahdeksasluokkalaisten kuntopiiri. Yksi hyppää narua, toinen punnertaa, kolmas käyttää vatsarullaa, neljäs kahvakuulaa. . .

Kimmo Räisänen
Liikunnanopettaja Ari-Matti Rautomäki piirtää padin ruudulle oppilaan kahvakuulajumpan liikeradat ja selän asennon. Padi helpottaa oikean tekniikan opettelemista.
Liikunnanopettaja Ari-Matti Rautomäki piirtää padin ruudulle oppilaan kahvakuulajumpan liikeradat ja selän asennon. Padi helpottaa oikean tekniikan opettelemista.

Liikkeissä on jo vauhtia, mutta toistojen viimeiset kymmenen sekuntia mennään aivan täysillä.

"Nyt punaista tauluun!" liikunnanopettaja Ari-Matti Rautomäki kannustaa.

Jokaisella oppilaalla on sykemittari, jonka arvot välittyvät tietokoneelle ja heijastuvat salin peräseinän videoscreenille. Pohjaväri oppilaan nimen alla muuttuu vihreästä punaiseksi, kun syke nousee tarpeeksi korkealle.

Niklaksen ruutu on sydämenpunainen, sykelukema 201, kun padi sanoo, että aika on täysi ja liike vaihtuu.

Miltä sellainen syke tuntuu?

"Sydän lyö kovaa!" Niklas hymyilee.

Liikunnanopettajat Anu Immonen ja Ari-Matti Rautomäki tarkastelevat oppilaidensa Aamos Heikkilän (keskellä), Tristan Quinnin ja Milla Hammar-Staffin kanssa kuntopiirin sykelukemia. Niklas Kalskeen (vasemmalla) sykkeet kohosivat yli kahteensataan.
Liikunnanopettajat Anu Immonen ja Ari-Matti Rautomäki tarkastelevat oppilaidensa Aamos Heikkilän (keskellä), Tristan Quinnin ja Milla Hammar-Staffin kanssa kuntopiirin sykelukemia. Niklas Kalskeen (vasemmalla) sykkeet kohosivat yli kahteensataan.

Juvanpuiston koulu on mukana Opetushallituksen tukemassa aktiivisuushankkeessa, jonka tarkoituksena on tietotekniikan avulla edistää koululaisten liikuntaa.

"Yritämme kääntää asian niin, että älypuhelimien ja muun nykytekniikan käyttö lisäisi liikuntaa, eikä vähentäisi sitä", Ari-Matti Rautomäki sanoo.

Liikunnan lisäksi hän opettaa Juvanpuistossa tietotekniikkaa.

Padiaan Rautomäki käyttää paitsi kellona myös oppilaiden suoritusten kuvaamiseen. Videokuvan avulla hän voi korjata suoritusten tekniikkaa, Oikea tekniikka lisää liikkeiden tehoa ja turvallisuutta.

Artikkeliin liittyvät

"Padi on nykyliikunnanopettajan kehärumpu ja pilli", Rautomäki sanoo.

Myös oppilaiden älypuhelimet on valjastettu liikuntakäyttöön. Niiden avulla suunnistetaan. Rasteina toimivat puhelimella luettavat kaksiulotteiset ruutukoodit (QR-koodit), joiden avulla puhelimeen avautuu karttalinkki seuraavalle rastille.

"Suunnistamme myös sports tracker -sovelluksen avulla. Kierrän reitin etukäteen, kuvaan tiettyjä kohteita ja lataan kuvat nettiin. Oppilaat kiertävät kuvien ja kartan avulla saman reitin, etsivät kuvauspaikat ja kuvaavat samat kohteet. Karttaan merkitsen oikeaan paikkaan nuolen osoittamaan ilmansuuntaa, johon kuva on otettu", Rautomäki kertoo.

Suunnistuksen suosio on kasvanut koulussa huimasti.

Melina Virtanen (edessä) ja Sanni Koskinen jumppaavat vatsalihaksia. Tristan Quinn askeltaa penkille
Melina Virtanen (edessä) ja Sanni Koskinen jumppaavat vatsalihaksia. Tristan Quinn askeltaa penkille

Aktiivisuushankkeessa on mukana Polar Electro, jonka valmistamia mittareita oppilasryhmät käyttävät aina kolme viikkoa kerrallaan.

"Myös suihkussa", Juvanpuiston oppilaat Melina Virtanen, Janna Tukiainen ja Nea Sinkkonen vakuuttavat.

Ranneke kertoo, kuinka paljon ja minkä laatuista liikuntaa tytöt päivittäin harrastavat. Tavoite on puolitoistatuntia joka päivä. Sen on asettanut tyttöjen liikunnanopettaja Anu Immonen.

"Liikunta voi olla kevyttä, tehokasta tai tehokas plussaa" Melina Virtanen sanoo.

Mittari laskee askeleet, kulutetut kalorit, aktiivisuuden tason ja jopa yöunen laadun.

"Yöllä ei tullut ainakaan pyörittyä", Janna Tukiainen sanoo.

Ranneke ei huomioi esimerkiksi hidasta kävelyä, istumista tai vaikkapa pallon heittelyä. Se motivoi liikkumaan tosissaan.

Janna kertoo kilpailleensa kaverinsa kanssa, kumpi liikkuu enemmän, mutta kumpi voitti?

"Kaveri", Janna nauraa.

Kimmo Räisänen
Janna Tukiainen tekee vipunostoja. Syke ei nouse kovin korkealle.
Janna Tukiainen tekee vipunostoja. Syke ei nouse kovin korkealle.

Rautomäen, mukaan älypuhelinsovellusten ja muun tietotekniikan käyttö on selvästi lisännyt oppilaiden innostusta liikuntaan. Hän uskoo, että teknologian avulla voidaan pelastaa nuoria, jotka ovat vaarassa syrjäytyä liikunnan parista kokonaan.

Hän kertoo yhdeksäsluokkalaisesta pojasta, joka ei halunnut tehdä liikuntatunneilla juuri mitään ennen kuin sai mittarin ranteeseensa. Sen jälkeen hän saattoi mennä tekemään yksinään kahvakuulajumppaa, jos tunnilla sattui olemaan laji, josta hän ei pitänyt.

"Opettajalle nämä tapaukset ovat kaikkein palkitsevimpia" Rautomäki sanoo.

Oppilaat saavat palkinnoksi kissamerkkejä. He käyvät liikuntatunnin päätteeksi opettajansa kanssa läpi tunnin suoritukset ja koneelle tallentuneet arvot.

Jos syke on pysynyt kuntopiirissä tavoitealueella kymmenen minuuttia, palkaksi saa kissankuvan tietojärjestelmään. Jokaisen tunnin ja tehdyn harjoituksen tiedot tallentuvat Polarin verkkopalveluun.

"Sykemittarin ja -seurannan avulla oppilaat oppivat ymmärtämään omaa kehoaan ja kehon tuntemuksia", Rautomäki sanoo.