Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Pyöräilyn uudet ammattilaiset elävät karua arkea – Matti Manninen, Hiski Kanerva ja Niklas Henttala ajavat työkseen

Urheilu
 
Sami Kilpiö
Hiski Kanerva sai ammattilaissopimuksen ja tekee nyt kaiken uransa eteen.
Hiski Kanerva sai ammattilaissopimuksen ja tekee nyt kaiken uransa eteen. Kuva: Sami Kilpiö
Fakta

Pyöräilytallit

 WorldTour-tallit edustavat maantiepyöräilyn korkeinta tasoa. Ensi kaudella joukkueita on 18, kussakin noin 30 kuskia.

 Pro Continental -tallit koostuvat 16–25 ajajasta. Joukkueet kilpailevat maanosakiertueiden etappi- ja yhden päivän kilpailuissa. Yksi 23 joukkueesta on Joonas Henttalan Novo Nordisk.

 Continental-talleissa ajaa kerrallaan 8–16 ajajaa. Ne saavat kilpailla sekä kansallisissa että UCI:n kakkoskategorian kisoissa. Euroopassa on yli 80 Continental-tallia, yhtenä niistä ruotsalainen Bliz-Merida.

Kun Jussi Veikkanen lopetti uransa, jäi suomalaiseen pyöräilymaailmaan aukko. Vaikka Veikkanen ei koskaan kuulunut lajinsa tähtiin, loi hän rautaisen ammattilaisuran. Viimeisellä kaudellaan hän polki vielä ranskalaisen FDJ-tallin apuajajana kaksi suurta ympäriajoa – Giron ja Vueltan.

Grand tourit eivät lähivuosina ole suomalaispyöräilijöiden ulottuvissa. Maantiepyöräilyn huippukilpailut ovat maastamme vauhtiin polkaiseville ajajille isojen uhrauksien ja raskaan työn takana.

Mutta uusi kaarti on tulossa. Joonas Henttala, 24, aloittaa yhdysvaltalaisessa Novo Nordisk -tallissa neljännen kautensa.

Joulun alla Suomi sai Henttalan rinnalle kolme uutta ammattilaista, kun Kansainvälinen pyöräilyliitto myönsi ruotsalaiselle Bliz-Merida-tallille continental-tason lisenssin. Sillä tarkoitetaan tallien kolmiasteisessa lisenssiluokituksessa alinta ammattilaiskategoriaa.

Lisenssin myötä tallissa jo viime kaudella polkeneet Matti Manninen, 23, Hiski Kanerva, 21, ja Henttalan pikkuveli Niklas, 19, kirjoittivat ammattilaissopimukset.

Kanervalle ja tempolupaus Henttalalle ne ovat uran ensimmäiset. Alle 23-vuotiaiden aika-ajon kaksinkertainen Suomen mestari Manninen käväisi jo viime kaudella brittiläisessä Raleigh GCA -joukkueessa.

Sopimus on nuorten urien kannalta tärkeä askel, vaikka huipulle onkin vielä pitkä matka. Jokainen heistä unelmoi kovemmissa joukkueissa ja kilpailuissa ajamisesta.

”Tiimipaikka on pyöräilijälle perusedellytys, joka tuo mukanaan hyvän kisakalenterin. Jos ajaa Suomesta käsin, ei edes pääse antamaan näyttöjä”, Kanerva selittää.

Bliz-Meridan saama lisenssi mahdollistaa ajamisen tasokkaammissa kansainvälisissä kilpailuissa. Niissä pärjääminen saattaa kiinnittää parempien joukkueiden huomion. Niin kävi aikoinaan Veikkasellekin.

Nuorelle kolmikolle lisenssin tuoma muutos on isompi paperilla kuin käytännön elämässä. Leveää elämää ruotsalaistalli ei pysty tarjoamaan. Manninen saa pientä palkkaa, Kanervalle talli kuittaa vain välttämättömät elinkustannukset.

”Saan ostettua ruokaa kaupasta, mutta eipä rahaa muuten hirveämmin tule”, Manninen valottaa.

Kuskit tekevät ammattiunelmansa eteen suuria uhrauksia. Arki on raadollista ja ajaminen kokopäivätyötä. Pyöräilijät asuvat tallin tiloissa Skaran kunnassa noin 130 kilometriä Göteborgista koilliseen.

Kausi kuluu istumalla satulassa kilpailumatkoilla ja harjoituksissa. Vuosi aloitetaan Portugalin treenileiriltä, ja joukkueen kisakalenterin ensimmäiset merkinnät löytyvät helmi–maaliskuun vaihteesta.

Yhteensä kisapäiviä kertyy 60–80.

”Perheen kanssa ei hirveästi tule vietettyä aikaa ja ystävät ovat vähemmällä”, Kanerva kertoo. Kaikki pelimerkit on laitettu yhden kortin varaan.

”En ole opiskellut mitään tai ollut töissä. Periaatteessa se mahdollisen ammattiuran jälkeinen elämä on vaakalaudalla. Ei ole pohjaa, jolle hypätä.”

Tuleva kausi on nuorille ajajille tärkeä. Isot tallit haluavat ajajat kasvamaan riveihinsä yleensä alle 23-vuotiaina. Tasoero continental- ja pro continental -tallien välillä on kuitenkin suuri. Sen loikan tekemiseen on vain yksi keino: menestyminen.

Eikä ripaus onneakaan ole pahitteeksi.

”Jos yksittäisessä kisassa olisi hyvä päivä, sattuisi mukaan oikeanlaiseen irtiottoon ja saisi palkintopallisijan. Se olisi hyvä lähtökohta”, Kanerva haaveilee.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?