Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Urheilun sponsorointi kasvaa jopa tiukassa taloustilanteessa

Jääkiekko pitää pintansa kiinnostavimpana kohteena ennen jalkapalloa. Pesäpallo kerää enemmän rahaa kuin koripallo.

Urheilu
 
Vesa Koivunen
Jääkiekko on sponsorien suosikki. Laji kerää vuosittain noin 45 miljoonaa euroa. HIFK:n ja Sinebyrchoffin yhteistyösopimus sopimus on Suomen arvokkaimpia. Yhteistyö alkoi vuonna 1985. Kuvassa Thomas Nykopp.
Jääkiekko on sponsorien suosikki. Laji kerää vuosittain noin 45 miljoonaa euroa. HIFK:n ja Sinebyrchoffin yhteistyösopimus sopimus on Suomen arvokkaimpia. Yhteistyö alkoi vuonna 1985. Kuvassa Thomas Nykopp. Kuva: Vesa Koivunen

Suomen talous junnaa paikallaan ja jopa kutistuu, mutta sponsorointi yllättää.

Sponsoroinnin tutkimiseen erikoistunut Sponsor Insight-yhtiön tuoreiden tietojen mukaan yritykset käyttivät vuonna 2015 kaikkeen sponsorointiin Suomessa 212 miljoonaa euroa. Se on kaksi prosenttia enemmän kuin vuonna 2014.

Myös urheilun sponsoripotti kasvoi samaa vauhtia. Kun vuonna 2014 urheilu keräsi sponsorirahaa 128 miljoonaa euroa, oli summa viime vuonna 131 miljoonaa euroa.

Maailmalla sponsorointi on kasvanut tasaisesti, kun taas Suomessa sponsoroinnin kokonaissumma pysyi pitkään samana tai jopa väheni.

Sponsor Insightin tutkimusjohtajan Klaus Virkkusen mukaan sponsoroinnin kokonaissumma kääntyi vuonna 2013 Suomessakin kasvuun, vaikka talouden kasvuluvut ovat olleet nollan pinnassa.

”Se on jo voitto, että sponsorointi on pysynyt plussalla, sillä yritysten panostukset markkinointiin ovat olleet ylipäätään vaisuja”, Virkkunen sanoo.

Urheilun lisäksi myös kulttuurin ja muiden eli lähinnä yhteiskunnallisten kohteiden sponsorointi on urheilun tavoin kasvussa. Vuonna 2015 kulttuuri keräsi 33 miljoonaa euroa ja muut kohteet 48 miljoonaa euroa.

Yhtenä syynä sponsoroinnin aseman vahvistumiseen osana yritysten markkinointiviestintää ja samalla urheilun tulonhankintaa on sen edullisuus.

”Suomessa hintataso on todella kohtuullinen useimmissa kohteissa. Yritykset pääsevät suhteellisen pienillä panostuksilla hyödyntämään urheilun julkisuutta”, Virkkunen sanoo.

Primoz Jeroncic
Yksilölajien urheilijat keräävät sponsorirahaa vuodessa 12 miljoonaa euroa. Kaisa Mäkäräinen on sponsorien silmissä yksi kiinnostavimmista urheilijoista.
Yksilölajien urheilijat keräävät sponsorirahaa vuodessa 12 miljoonaa euroa. Kaisa Mäkäräinen on sponsorien silmissä yksi kiinnostavimmista urheilijoista.

Myös urheilijoiden, seurojen, liigojen ja liittojen osaaminen kasvaa. Yhä useampi urheilutoimija osaa tarjota yhteistyökumppaneilleen muutakin kuin logonäkyvyyttä.

Virkkunen nostaa esiin onnistuneesta yhteistyöstä aitajuoksija Nooralotta Nezirin ja Subwayn kampanjan.

”Kampanjan huomioarvo on huippu-urheilijan kanssa paljon suurempi, kuin jos sen olisi tehnyt tuntematon ruotsalainen näyttelijä.”

Kehuja saavat myös muun muassa Koripalloliiton ja Pirkan, Jokerien ja Huawein sekä HIFK:n ja Sinebrychoffin yhteistyöt.

Vesa Koivunen
Jalkapallo on urheilun toiseksi suosituin sponsorikohde. HJK ja Adidas jatkoivat joulukuussa 50 vuotta kestänyttä yhteistyötään viiden vuoden ja yli miljoonan euron arvoisella sopimuksella. Kuvassa Mehmet Hetemaj.
Jalkapallo on urheilun toiseksi suosituin sponsorikohde. HJK ja Adidas jatkoivat joulukuussa 50 vuotta kestänyttä yhteistyötään viiden vuoden ja yli miljoonan euron arvoisella sopimuksella. Kuvassa Mehmet Hetemaj.

Suomessa yritysten suosikkilaji on jääkiekko, joka keräsi vuonna 2014 urheilun koko 128 miljoonaan euron sponsoripotista liki kolmanneksen eli 45 miljoonaa euroa.

”Jääkiekon suurin uhka on jäädä paikoilleen. Siitä oli aiemmin viitteitä, mutta hyvin he ovat luovineet, vaikka kotikisojen aiempien lippumokat ja juniorikiekon kalleus ovat tuoneet säröjä”, Virkkunen sanoo.

”Toisaalta juniorien MM-kotikisoissa järjestelyt menivät nappiin, ja joukkue pelasi upeasti.”

Jalkapallo keräsi 20 miljoonaa euroa ja eri yksilölajien alaiset urheilijat yhteensä 12 miljoonaa euroa. Yksilölajien liitot ja seurat eivät ole mukana luvuissa.

Sponsor Insightin Virkkusen mukaan vuoden 2015 luvut ovat samaa luokkaa, mutta lopulliset laskelmat eivät ole vielä valmistuneet.

Virkkusen mukaan urheilun sponsoripotin kasvu koostuu pienistä puroista. Isoista lajeista selvin kasvu on nähtävissä miesten maajoukkueen menestystä hyödyntäneessä koripallossa.

Maajoukkueen laajasta näkyvyydestä huolimatta koripallo jää sponsorieuroissa esimerkiksi pesäpallon taakse.

”Pesäpallo on monella paikkakunnalla ykköslaji, eikä sillä ole välttämättä yhtä paljon kilpailua kuin koripallolla”, Virkkunen arvioi.

”Koripallo on kuitenkin hoitanut asiansa aivan hyvin, ja kasvua näkyy.”

Entä miksi jalkapallo on vielä kaukana jääkiekon sponsorirahoista?

”Kaikki lähtee seurojen hyvinvoinnista”, Virkkunen toteaa.

”Veikkausliiga oli viime kaudella jännittävin aikoihin, ja väitän, että se näkyy jo jalkapallon sponsorituloissa. Maajoukkueen pärjääminen olisi viimeinen silaus.”

Lauri Heino
Pesäpallon keräämä 6,5 miljoonan euron sponsoripotti on palloilulajeista kolmanneksi suurin. Sotkamon Jymyn 934 000 euron budjetti oli viime kaudella Superpesiksen ylivoimaisesti suurin. Seuralla on yli sata yrityskumppania. Kuvassa Toni Kohonen.
Pesäpallon keräämä 6,5 miljoonan euron sponsoripotti on palloilulajeista kolmanneksi suurin. Sotkamon Jymyn 934 000 euron budjetti oli viime kaudella Superpesiksen ylivoimaisesti suurin. Seuralla on yli sata yrityskumppania. Kuvassa Toni Kohonen.

Jalkapallossa on sponsoroinnin näkökulmasta paljon potentiaalia, sillä lajin harrastajapohja on laajin ja medianäkyvyys suurta.

Laji on saamassa myös HJK:n rinnalle uusia lippulaivoja kuten mestari SJK:n. Perinteikkäiden Ilveksen ja HIFK:n paluu virkistää myös sarjaa. Samalla seurojen markkinointiosaaminen on vahvistunut.

Valta-asema ei ole kuitenkaan ikuinen, vaan siitä on pidettävä huolta. Esimerkiksi Virkkunen nostaa mäkihypyn, joka menetti aikaisempien väärien päätösten myötä harrastajat, menestyksen ja sponsorit.

”Laji ei saa jäädä paikoilleen, vaan on reagoitava ympäristön muutoksiin”, hän sanoo.

”Missään nimessä ei saa olla ylimielinen.”

Juha Tamminen
Jalkapallo on urheilun toiseksi suosituin sponsorikohde. HJK ja Adidas jatkoivat joulukuussa 50 vuotta kestänyttä yhteistyötään viiden vuoden ja yli miljoonan euron arvoisella sopimuksella. Kuvassa Mehmet Hetemaj.
Jalkapallo on urheilun toiseksi suosituin sponsorikohde. HJK ja Adidas jatkoivat joulukuussa 50 vuotta kestänyttä yhteistyötään viiden vuoden ja yli miljoonan euron arvoisella sopimuksella. Kuvassa Mehmet Hetemaj.

Vesa Koivunen
Maajoukkueen menestys on tuonut lisää rahaa koripalloon. Kuvassa Petteri Koponen.
Maajoukkueen menestys on tuonut lisää rahaa koripalloon. Kuvassa Petteri Koponen.

Vesa Koivunen
Maajoukkueen menestys on tuonut lisää rahaa koripalloon.
Maajoukkueen menestys on tuonut lisää rahaa koripalloon.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?