Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Ralliautoilija Jari-Matti Latvala oppi paljon viime vuodesta: ”Olisi tyhmää hehkuttaa mestaruutta”

Urheilu
 
Markku Ulander / Lehtikuva
Jari-Matti Latvala ajoi ensimmäisen MM-rallinsa 17-vuotiaana. Uusi kausi alkaa uudella kymmenluvulla, kun Latvala on täyttänyt 30 vuotta.
Jari-Matti Latvala ajoi ensimmäisen MM-rallinsa 17-vuotiaana. Uusi kausi alkaa uudella kymmenluvulla, kun Latvala on täyttänyt 30 vuotta. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva
Fakta

Rallin MM-sarja

 Monte Carlo, 22.–24.1.

 Ruotsi, 12.–14.2.

 Meksiko, 4.–6.3.

 Argentiina, 22.–24.4.

 Portugali, 20.–22.5.

 Italia, 10.–12.6.

 Puola, 1.–3.7.

 Suomi, 28.–31.7.

 Saksa, 19.–21.8.

 Kiina, 9.–11.9.

 Ranska, 30.9.–2.10.

 Espanja, 14.–16.10.

 Britannia, 28.–30.10.

 Australia, 18.–20.11.

Ralliautoilija Jari-Matti Latvala ja hänen kartanlukijansa Miikka Anttila valitsivat oikean päivän matkustaa pois Suomesta.

Sankan lumipyryn sijasta Latvala ja Anttila suuntasivat tiistaina Monacoon, jossa alkaa ensi viikolla rallin neljäntoista osakilpailun MM-sarja.

Tosin lunta ja säätä voi olla tiedossa myös Monte Carlon seudulla, jossa keliolot ovat arvaamattomat.

”Yön jäljeltä voi olla yhtäkkiä 20 senttiä lunta, kun muuten on ollut kuivaa”, sanoo Latvala, joka ajoi viime kaudella sarjassa MM-hopeaa.

Viime vuonna Latvala ilmoitti lähes mahtipontisesti tavoittelevansa vain mestaruutta.

Kolmessa ensimmäisessä rallissa Latvala ei saanut yhtään pistettä. Käytännössä maailmanmestaruus oli menetetty jo maaliskuussa, vaikka hän voitti kesällä Jyväskylän MM-rallin ja loppukausi meni hyvin.

Tähän kauteen Latvala lähtee eri sävelin. ”Olisi tyhmää hehkuttaa mestaruutta. Kausi lähtee nollasta, ja jokaisessa kisassa pitää ajaa 110 prosentin teholla, jotta edes saa pisteitä”, sanoo Latvala.

”Aina ei tarvitse voittaa. Se on tilastollisesti mahdotonta”, vahvistaa Anttila, joka pitää huolta ajonuoteista ja aikatauluista.

Tiistaina hän tosin myöhästyi itse ralliparin lehdistötilaisuudesta runsaan lumisateen takia.

Rallin tätä kautta on jo ehditty kutsua välivuodeksi. Ranskalainen Citroën ei aja koko sarjaa, kun rallin säännöt muuttuvat 2017.

Sääntömuutos lisää ralliautojen tehoja ja mukaan tulee uusia talleja, kuten Tommi Mäkisen vetämä Toyota.

Latvala kiistää puheet välivuodesta.

”Citroën ajaa silti kymmenen ralli, Hyundia on mukana uudella autolla ja käytössä on uusi lähtöjärjestys, jonka takia kisoissa nähdään eri voittajia.”

Kuskit ajavat rallin kaksi ensimmäistä päivää MM-sarjan pistetilanteen mukaisessa järjestyksessä.

Esimerkiksi Monte Carlossa Latvala lähtee toisena. Ykkösenä starttaa viime vuoden maailmanmestari Sébastien Ogier.

Rallin päätöspäivänä ajetaan käännetyssä järjestyksessä siten, jolloin jännitys säilyy loppuun asti.

Meksikon, Portugalin ja Sardinian kaltaisissa ralleissa ykkösauto joutuu ajamaan muiden edellä liukkaalla soralla. Virheetön ajo on silloin vaikeaa.

”Virheitä sattuu kaikille”, sanoo Latvalalle. ”Itselle niitä sattuu, kun yritän liikaa.”

Latvala on jatkuvassa henkisessä valmennuksessa. Volkswagen-tallin mukana kiertää Christoph Treier, jonka kanssa Latvala sanoo saaneensa hyviä tuloksia.

”Jokaiseen kisaan pitää saada sama vire. Keskittyminen ei saisi herpaantua. Työn raskain puoli on jatkuva matkustaminen ja lentäminen”, sanoo Latvala, jolle tuli viime vuonna 220 matkapäivää.

Tänä vuonna matkustaminen kiihtyy, kun MM-sarjassa on yksi ralli enemmän kuin viime kaudella. Elokuussa rallikaravaani siirtyy Kiinaan, jossa on edellisen kerran ajettu MM-pisteistä vuonna 1999.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!