Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Tiina Lehmosesta tulee Tommi Mäkisen oikea käsi – kuvailee työtään ”humppapuoleksi”

Suomalaisen autourheilun kattojärjestön vetäjä siirtyy rallin tekijäksi.

Urheilu
 
Akseli Valmunen / HS
Tiina Lehmonen siirtyy helmikuun alussa Tommi Mäkisen ja Toyotan uuden rallitallin pr- ja markkinointitehtäviin.
Tiina Lehmonen siirtyy helmikuun alussa Tommi Mäkisen ja Toyotan uuden rallitallin pr- ja markkinointitehtäviin. Kuva: Akseli Valmunen / HS
Kuka

Tiina Lehmonen

 50-vuotias.

 Syntynyt Hankasalmella.

 Asuinpaikka Helsinki.

 Aloittaa Tommi Mäkisen rallitallin (Toyota) markkinointijohtajana 1. helmikuuta 2016.

 AKK Sports Oy:n toimitusjohtaja tammikuun 2016 loppuun. Aiemmin talouspäällikkönä ja tapahtumapäällikkönä.

 Osallistunut Jyväskylän MM-rallin järjestämiseen useiden vuosien ajan.

 Opiskellut Jyväskylän yliopistossa romaanisia kieliä ja työskennellyt kulttuurialalla.

Tiina Lehmonen pakkasi alkuviikosta viimeisiä kertoja matkatavaroitaan AKK Sportsin toimitusjohtajana.

Lehmonen oli lähdössä työnsä puolesta Monte Carlon ralliin, joka avaa tämän kauden MM-sarjan.

Lehmonen vei mukanaan muutaman suomalaisen arvovieraan tutustumaan ralliin, kuten jalkapalloilija Jari Litmasen, jonka luulisi kiinnostavan maailmalla.

Monte Carlon jälkeen edessä on vielä työtehtäviä napapiirillä Tunturirallissa ensi viikolla.

Sen jälkeen suomalaisen autourheilun kattojärjestön vetäjän on aika siirtyä ”barrikadin” toiselle puolelle, kun hänestä tulee entisen ralliajajan Tommi Mäkisen aisapari ja oikea käsi.

Nelinkertainen maailmanmestari rakentaa Jyväskylän Puuppolassa Toyotan tehtaan uutta ralliautoa, jonka on määrä olla mukana ensi vuoden MM-sarjassa. Odotukset ja vaatimukset ovat kovat – samoin ennakkoluulot.

Tuleva rallipeli rakentuu Toyotan Yaris -mallin pohjalle.

Tallin japanilainen pääomistaja Toyota maksaa kaikki viulut, kunhan ne pysyvät järkevissä raameissa.

Budjettia ei ole kerrottu, mutta sen täytyy olla iso, vähintään kymmenissä miljoonissa euroissa.

Henkilöiden rekrytoinnissa ei tingitä laadusta. Tulevia kisakuskejakaan ei ole vielä valittu.

Suomen huipuista Jari-Matti Latvala ei halua ottaa riskiä ja siirtyä uuteen hankkeeseen, vaan hän jatkaa Volkswagenilla.

Toissa vuonna MM-ralleissa lopettanut Mikko Hirvonen ajaa Mäkiselle ainakin testejä, muttei palaa kisasarjaan.

Mikä sitten tässä kaikessa on Lehmosen rooli?

”Humppapuolta”, nauraa Lehmonen tehtäväkuvastaan työhuoneessaan AKK:n tiloissa Vantaalla.

”Tunnen paljon ihmisiä maailmalla, ja minulla on hyvät suhteet rallipiireihin”, sanoo Lehmonen, jonka ei tarvitse turvautua maailmalla Mäkiseltä tuttuun rallienglantiin.

Hyvin kielitaitoisella Lehmosella on edessään iso ruutu ja työsarka, kun hän vastaa noin sadan hengen tallin pr-työstä ja markkinoinnista.

Lehmonen on juuri oikea ihminen tähän työhön. Mäkisellä itsellään on kädet täynnä ralliauton teknisessä valmistelussa ja suunnittelussa.

Sitä paitsi Lehmonen on parempi small talkissa kuin joskus jäyhäliikkeinen Mäkinen.

”Varmaan tulemme hyvin juttuun. Tunnen Tommin pitkältä ajalta. Arvostan Tommin osaamista ja asennetta”, sanoo Lehmonen, joka on Mäkisen tapaan kotoisin Keski-Suomesta, ja hän on ollut vuosia järjestämässä Jyväskylän MM-rallia.

Synnyinpaikalleen Hankasalmelle Lehmonen ei kuitenkaan muuta, vaan uusi työ hoituu paljolti Helsingistä. ”Alussa käyn Tommin luona varmaan viikoittain.”

Sinällään hänellä ei olisi mitään Keski-Suomeen muuttoa vastaankaan – hänen vanhempansa asuvat edelleen Hankasalmella ja sisko Jyväskylän lähellä Muuramessa.

Mäkisen ja Lehmosen tiet kohtasivat viime vuonna Saksan MM-rallissa, jossa he olivat mukana kisajärjestäjien tapaamisessa.

Mäkinen kyseli Lehmosen kiinnostusta ja tarjosi töitä. Lehmonen pyysi miettimisaikaa.

Päätös siirtyä järjestöpuolelta haalarihommiin kypsyi joulun alla.

Julkisuudessa on epäilty, ettei Mäkinen pysty tai ei ehdi valmistamaan ajoissa Toyotalle toimivaa ralliautoa ensi kaudeksi.

Epäilijöiden mukaan Puuppola on liian pieni paikka tehdä maailmanluokan ralliautoa.

Lehmonen ei hämmästy eikä hätkähdä puheista.

”Autoa on tehty hiljaisuudessa. Uskon, että autosta tulee hyvä ajallaan. Monen silmät avautuvat, kun työ on valmista”, sanoo Lehmonen, joka siirtyi aikoinaan rallin pariin lähes pystymetsästä.

Vuonna 1991 Lehmonen näki Jyväskylän yliopistolla ilmoituksen, jolla haettiin vapaaehtoisia Jyväskylän Suurajoihin. ”En tuntenut rallia lainkaan”, muistaa Lehmonen.

Niin vain kävi, että nuori kielten opiskelija ja humanistinainen jäi sille tielleen. Neljän vuoden päästä hän järjesti vakituisella palkalla ja paikalla Suomen MM-rallia.

Yhtenä isona työnä oli kääntää rallin sääntöjä suomesta ranskaksi.

”Osasin kertoa moottorin turbosta kaiken ranskaksi, mutten tunnistanut esinettä, kun se oli pöydällä.”

AKK Sportsin toimitusjohtajaksi hän siirtyi kolme vuotta sitten. Lehmonen on luvannut auttaa vielä tämän vuoden Jyväskylän MM-rallin järjestelyissä.

”Oli hieno juttu, että saimme Harjun erikoiskokeen takaisin ralliin. Ja jos ajattelee Jyväskylän rallia ja Mäkisen rallitallia, niin se avaa hienoja näkymiä. Odotan jännityksellä, mitä tapahtuu.”

Ruutu+ ja Nelonen Pro seuraavat torstaina käynnistyneen Monte Carlon MM-rallin tapahtumia. Kilpailu päättyy sunnuntaina.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?