Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Kärpät on suosituin, HIFK ylivoimaisesti inhotuin – siitä hyötyvät Liigan muut seurat

Oulun Kärpät ja Helsingin IFK ovat jääkiekkoliigan kiinnostavimmat joukkueet: kumpikin menestyy suosituimpien ja inhotuimpien joukkueiden listalla.

Urheilu
 
Vesa Koivunen
HIFK:n Toni Söderholm (oik.) ja Kärppien Jari Viuhkola kamppailivat kiekosta maaliskuussa 2014.
HIFK:n Toni Söderholm (oik.) ja Kärppien Jari Viuhkola kamppailivat kiekosta maaliskuussa 2014. Kuva: Vesa Koivunen
Fakta

Näin tutkimus tehtiin

 TNS Gallup selvitti HS:lle nettipaneelissaan, mitä SM-liigan joukkuetta suomalaiset kannattavat. Tutkimukseen haastateltiin 1 126 ihmistä.

 Ensin heille esitettiin kysymys: ”Mitä SM-liigan jääkiekkojoukkuetta kannatat eniten?”

 Vaihtoehdon ”asia on minulle täysin yhdentekevä” valitsi 38 prosenttia joukosta. Loppuosa eli 696 vastaajaa muodostavat ”suomalaisen jääkiekon ystäviksi” kutsutun joukon. Kannattajien prosenttiosuudet on laskettu tästä.

  Lisäkysymykset heille olivat: ”Entä mihin muihin liigajoukkueisiin suhtaudut myönteisesti?” ja ”onko jääkiekon liigajoukkueissa sellaisia, joista et pidä tai joille et käytännössä koskaan toivo menestystä?”

 Jääkiekon ystäviä koskeva tilastollinen virhemarginaali on noin 4,5 prosenttiyksikköä suuntaansa.

”Kärpät on puolen Suomen seura.”

Tämä lause on usein kuultu Oulun Kärppien toimitusjohtajan Juha Junnon lausumana.

Junno on pitänyt sloganinsa pohjana Kärppien asemaa Pohjois-Suomen suurimpana ja seuratuimpana urheiluseurana. TNS Gallupin HS:lle tekemä selvitys kertoo, että puheille on katetta.

Kärpät nousi selväksi ykköseksi, kun TNS Gallup kysyi suomalaisilta jääkiekon ystäviltä heidän suosikkijoukkuettaan.

Vastanneista 14 prosenttia kertoi kannattavansa Kärppiä. Toiseksi isoimman kannatuksen keräsi Helsingin IFK (11 prosenttia). Kolmanneksi suosituin oli Tampereen Tappara (10 prosenttia).

Kärpät piti kärkipaikkansa myös, kun kysyttiin ”mihin muihin joukkueisiin suhtaudut myönteisesti?”

Vastaajista 18 prosenttia ilmoitti suhtautuvansa Kärppiin myönteisesti, Tappara oli kakkonen (16 prosenttia) ja HIFK kolmas (13 prosenttia).

Kun kannattajat ja myönteisesti suhtautuvat laskettiin yhteen, oli Kärpät ylivoimainen ykkönen. Sitä sympatisoi 32 prosenttia vastanneista. Tapparan luku oli 26 prosenttia ja HIFK:n 24 prosenttia.

Junno on työskennellyt Kärppien toimitusjohtajana vuodesta 1996. Hänen aikanaan seura on voittanut kuusi miesten SM-kultaa ja tuottanut tukuittain huippupelaajia liigaan, maajoukkueeseen ja NHL:ään asti.

Näitäkin tärkeämpänä Junno pitää Kärppien identifioitumista koko Pohjois-Suomen seuraksi.

”Olemme integroituneet koko Pohjois-Suomen yhteiskuntaan. Meidän identiteettimme on rakennettu vahvasti Pohjois-Suomeen. Uskoakseni siinä Kärpät on onnistunut”, Junno sanoo.

Kärpät saa hyvää mainetta myös omistuspohjansa kautta. Seuran pääomistaja on Kärppä-säätiö, jonka ainoa tehtävä on tukea pohjoissuomalaista juniorikiekkoilua.

”Kärppä-säätiö on jakanut pienemmille seuroille tähän mennessä yli 500  000 euroa yli 170 kohteeseen”, Junno kehuu.

Myös Kärpät hyötyy yhteistyöstä.

”Muistaakseni 45 näiden pienempien seurojen pelaajaa on tullut 2000-luvulla meidän juniorien kautta liigajoukkueeseen.”

TNS Gallupin mukaan Kärpillä on enemmän ystäviä kuin millään muulla seuralla, noin 800 000 suomalaista.

Jos Kärppien ykköspaikka oli odotettu, myöskään Liigan inhokkijoukkue ei ollut yllätys.

Kun vastaajilta kysyttiin, mistä seuroista he eivät pidä tai mille seuroille he eivät toivo koskaan menestystä, nousi ylivoimaiseksi ykköseksi Helsingin IFK.

HIFK on rakentanut brändiään stadilaisuuteen ja fyysiseen peliin. Nämä piirteet ärsyttävät Kehä III:n ulkopuolella.

Vastanneista peräti 18 prosenttia ilmoitti inhoavansa IFK:ta.

”Tämä kertoo, että Helsingin IFK herättää tunteita. Se on olennainen osa meidän olemassaoloamme hyvässä ja pahassa. Tunteita tarvitaan, jotta saadaan yleisöä otteluihin”, toimitusjohtaja Jukka Valtanen sanoo.

Siitähän hyötyvät myös Liigan muut joukkueet?

”Olemme aika suosittuja muiden seurojen keskuudessa. Jos kysyy seuroilta, minkä joukkueen he haluaisivat vierasjoukkueeksi lauantaina ylimääräiseen peliin, niin olemme siinä korkealla”, Valtanen toteaa.

HIFK:n kannattajaryhmä oli Kärppien jälkeen toiseksi suurin. Tutkimukseen vastanneista yksitoista prosenttia ilmoitti suosikkiseurakseen IFK:n.

”Me olemme ennen kaikkea Stadin joukkue ja täällä pääkaupunkiseudulla kiekon kiinnostus jakaantuu vähän laajemmalle.”

Valtanen nostaa IFK:n tärkeimmiksi vahvuuksiksi historian ja perinteet.

”Ne ovat jotain sellaista, mitä ei voi ostaa rahalla. Lisäksi meillä on todella lojaali kannattajakunta.”

HIFK kilpailee Helsingissä kannatuksesta tiukasti KHL-seura Jokerien kanssa, joka ei ollut mukana tässä tutkimuksessa.

Paikalliskilpailija Blues sen sijaan jää IFK:n jalkoihin. Espoolaisseuraa kannatti vain neljä prosenttia vastanneista.

Hajuton ja mauton Blues ei kuitenkaan ole. Inhokkien listalla se nousi neljänneksi HIFK:n, Kärppien ja TPS:n jälkeen.

Kärppien sijoitusta selittää todennäköisesti menestys, Blues on etelän seura. Myös TPS muistetaan mestaruuksistaan, ja turkulaisuudesta on suomalaisilla on perinteisesti ollut voimakkaita mielipiteitä.

Vähiten kielteisiä ajatuksia herättivät Ilves, HPK ja Pelicans. Niitä ilmoitti inhoavansa vain prosentti vastaajista.

Täksi kaudeksi Liigaan noussut KooKoo jäi selvityksessä viimeiseksi. Sitä kannatti vain prosentti vastanneista. Myös myönteisesti suhtautuvia oli vähiten.

KooKoo:n toimitusjohtaja Sakari Välimaa ei hätkähdä.

”Olemme harvoja seuroja, joilla katsojakeskiarvo on budjetoitua edellä. Tavoite oli 3 500 katsojaa peliä kohti, nyt toteutuma on 3 700.”

Välimaan mukaan KooKoo:lle riittää tilaa, vaikka Pelicansin ja SaiPan lisäksi ensi kaudella Liigaa pelataan myös Mikkelissä.

”Kaikilla on omat markkina-alueensa. Meillä taitaa olla 2–3 yhteistä yhteistyökumppania.”

Muualla Suomessa Kouvola on saanut imagon ankeana paikkana, mutta KooKoo on ylpeä kotikaupungistaan.

”Ne puheet ovat kuuluisaa hubbabubbaa. Kouvola ei ole ainut paikka, jossa on tehty rumia taloja 60-luvulla.”

”Ja urheilukaupunkina Kouvola on Suomen kärkeä. Täällä pelataan pääsarjaa kolmessa kärkilajissa”, Välimaa sanoo.

Ville Honkonen
Oulun Kärpät kerää yleisöä ympäri Pohjois-Suomea.
Oulun Kärpät kerää yleisöä ympäri Pohjois-Suomea.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!