Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Lahden kiisteltyyn J-mutkaan muutoksia: ”Ennen mutkaa vauhti tapetaan”

Urheilu
 
Sami Jauhojärvi kertoo, miksi Lahden MM-stadionin J-mutka on ollut niin vaikea paikka
Sami Jauhojärvi kertoo, miksi Lahden MM-stadionin J-mutka on ollut niin vaikea paikka
Olympiavoittaja näytti, miten ammattilainen selviytyy kunnialla helpotetusta kurvista, ja kertoi, missä on ollut hänen uransa vaativin kilpailu. Toimittaja: Jussi-Pekka Reponen, kuvaus ja leikkaus: Jukka Gröndahl
Fakta

Lipunmyynti vuoden 2017 Lahden MM-kisoihin alkaa sunnuntaina

 Lippuja aletaan myydä sunnuntaina 31.1. klo 10

 Ensimmäisenä myyntiin tulevat kahden tai useamman päivän lippupaketit

 Yksittäisten päivien liput tulevat myyntiin viimeistään syksyllä

 Edullisimmillaan päivälippu maksaa aikuiselle noin 30 euroa

 Alle 7-vuotiaat lapset pääsevät kisoihin ilmaiseksi

Lahti. Keltainen paistoi Sami Jauhojärven asusta harmaana ja räntäsateisena keskiviikkona, kun olympiavoittaja esitteli median edustajille Lahden ensi vuoden MM-kisojen latuja ja myös hiihtostadionin rinteessä sijaitsevaa tavaramerkkiä, niin sanottua J-mutkaa.

Keltainen oli myös värinä kuvaannollisessa varoituskortissa, jota Kansainvälinen hiihtoliitto (FIS) näytti syksyllä Lahdelle.

FIS:n viesti koski lähinnä juuri J-mutkaa, joka oli liiton asiantuntijoiden mielestä liian ahdas nykyhiihtoon ja etenkin yhteislähtökilpailuihin, jopa turvallisuusriski.

Vuosien varrella J-mutkassa on nähty monenlaisia, dramaattisiakin, kaatumisia ja kompurointeja.

FIS:n ja MM-isäntien kauhuskenaariossa kymmenkunta miestä lähestyi tiiviinä ryhmänä yhdistelmäkilpailun loppuratkaisua, ja kärjessä ollut jarrutti selviytyäkseen kunnialla J-mutkasta. Sen jälkeen saattoi syntyä letkassa rumaa jälkeä.

Nyt J-mutkaan on jo rakennettu FIS:n vaatimia muutoksia, ja lisää on tulossa runsaan vuoden päästä alkaviin MM-kisoihin.

Jauhojärvi kuvasi, että aiemmin kireä neulansilmäkäännös piti tehdä noin puolentoista metrin matkalla, ja samalla täytyi varoa, ettei suksi haukkaa aurauksen seurauksena väkisinkin laadulle kasaantuvaan irtolumeen.

Nyt tilaa on ainakin viiden metrin kaarrokseen, ja juuri mutkaa ennen on vauhtia hillitsevä kumpu.

Nykysääntöjen mukaan mukaan MM-kisoissa hiihtopaanan pitää olla 7,5 metrin levyinen myös J-mutkassa, jonka kääntösäde on nyt huomattavasti aiempaa laajempi.

Lahden MM-kisojen kilpailupäällikön Tami Kiurun mukaan leveyttä kurvissa on nyt noin kuusi metriä.

”Loppulevennys tehdään lumella”, Kiuru sanoi.

Latupohjaa on levennetty myös ennen mutkaa kaivamalla rinnettä pois. Siinä tulee kuitenkin äkkiä raja vastaan. Rinteen rouhiminen on teknisesti vaikeaa, koska sorapohjaisessa maaperässä on sortumariski.

Kolmen viikon päästä pidettävissä MM-esikisoissa mennään näillä ratkaisuilla, mutta itse MM-kisoissa 2017 se ei riitä.

”Sitä varten J-mutkaan tehdään isompia muutoksia ja pysyvä levennys, mutta se on vielä Lahden kaupungin puolella työn alla”, Kiuru sanoi.

FIS:n nimeämällä MM-kisojen kansallisella hiihdon suorituspaikkojen tarkastajalla Jussi Prykärillä on jo hahmollaan, miten asia hoidetaan.

”Mutkaa pyritään leventämään mahdollisimman paljon. Laskulinjaa muutetaan niin, että ennen mutkaa vauhti tapetaan. Itse mutka siirtyy vielä 7–8 metriä eteenpäin, ja se on tasaisella, kun se aiemmin on pudottanut voimakkaasti oikealle. Kääntösäteestä tehdään mahdollisimman leveä”, Prykäri tiivisti kaavailut.

Myös muualla MM-maastossa reittejä on levennetty.

Jukka Gröndahl / HS
Sami Jauhojärvi
Sami Jauhojärvi
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?