Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

MotoGP-kuski Niklas Ajo järkyttyi potkuistaan – samalla suhde isään lähentyi

Ratamoottoripyöräilijä ei ole löytänyt syytä potkuihin, vaikka on analysoinut tarkasti mennyttä kautta.

Urheilu
 
Vesa Koivunen
Vesa Koivunen
Niklas Ajo viihtyy nyt jääradalla.
Niklas Ajo viihtyy nyt jääradalla. Kuva: Vesa Koivunen
Kuka?

Niklas Ajo

 Niklas Ajo on syntynyt Valkeakoskella 10. heinäkuuta 1994 ja on menestyneen tiimipäällikön ja tiiminomistajan Aki Ajon poika.

 Niklas aloitti kilpailemisen 12-vuotiaana minimotoissa, ja vuonna 2008 hän pääsi Red Bull Rookie Cupiin.

 Vuonna 2012 Ajo ansaitsi 40 MM-pistettä ajaen ensimmäisen täyden kauden Moto3-luokassa. Vuonna 2013 Ajo oli 14.

 Kaudella 2014 Ajo pääsi Husqvarnan selkään Avant Tecno Husqvarna Ajo -talliin, jonka tallipäällikkönä toimi hänen isänsä. Hän sai kaudella 52 pistettä, joilla tuli kokonaistuloksissa 15. sija.

 Viime kaudella Ajo ajoi 11 osakilpailua saavuttaen 21 pistettä, jolla hän sijoittui MM-sarjassa sijalle 22.

Valkeakoski

Ratamoottoripyöräilijä Niklas Ajo tiesi, ettei alkukausi MM-sarjan Moto3-luokassa mennyt odotusten mukaisesti. Kauden ylitettyä puolivälin pisteen, Ajo ymmärsi, ettei hänen tilanteessa RBA Racing -tallissa ollut enää vakaalla pohjalla. Nuoren miehen mieliala heitteli, mutta hän yritti pitää ajatukset kurissa ja keskittyä pelkästään omaan tekemiseensä. Tukea hän haki isältään Aki Ajolta.

MM-sarjassa toimivan toisen tallin päällikkö ja tiimin omistaja on opetellut seuraamaan poikansa touhua hieman etäämmältä, mutta tämä kausi oli poikkeus.

”Olen ollut jo pitkään aika etäällä Niklaksen jutuista, sillä jokaisen pitää maksaa omat oppirahansa. Ei vanhempien pidä hoitaa kaikkia nuorten asioita, mutta tietenkin olin niin paljon tukena kuin pystyin. Tilanne oli vaikea, mutta vaikeuksia ja vaikeita aikoja on lähes kaikilla. Ne pitää kohdata”, Aki Ajo sanoo.

”Hyvää tässä oli se, että puhuimme varmasti enemmän kuin aikoihin ja varmasti tämä tilanne lähensi meitä huomattavasti”, Ajo jatkaa.

Potkuja edeltänyt Tšekin kilpailu oli todella vaikea. Niklas ei tiennyt tulevasta mutta vaistosi tilanteen. Mikään ei ollut kuten ennen, vaikka sitä ei sanottu ääneen.

Viimeinen kilpailu oli katastrofaalinen. Voisi jopa sanoa, että hengenvaarallinen. Paineet olivat kovat, eikä ajaminen ollut enää päällimmäisenä mielessä. Se kostautui virheinä. Hänen onnekseen mitään dramaattisempaa ei tapahtunut.

”Se kilpailu oli täysi pannukakku, menin monta kertaa nurin. En tiennyt potkuistani, mutta olihan se ilmassa. Totta kai kuljettaja haistelee tuollaisen tilanteen, eikä keskittyminen ole siinä tilanteessa helppoa. Tämä laji on niin paljon päästä kiinni, Niklas sanoo.

Nyt, puolisen vuotta myöhemmin, tilanne on tasaantunut ja nahkapuku vaihdettu autonasentajan haalariin. Samalla kova pettymys on vaihtunut optimismiin ja katse on tulevaisuudessa.

”Niinhän sitä sanotaan, että pessimisti ei pety, mutten oikein usko siihen. Totta kai potkut ottivat päähän todella kovasti, mutta ei auta vatvoa niitä asioita. Tapahtunut on tapahtunut ja sillä siisti. Nyt katsotaan eteenpäin”, Niklas Ajo toteaa.

Analysoidessaan mennyttä vuotta ja ajamistaan, hän ei pysty löytämään syytä potkuihin. Alkukausi oli huono, muttei niin huono, että sen takia pitäisi antaa potkut. Ajo oli tiimikaveriaan parempi ja jokainen tiimissä tiesi, ettei esimerkiksi testejä ollut tehty tarpeeksi ennen kauden alkua.

”Kyllähän se on selvä, että tuollaisessa tilanteessa katsotaan, millaiset kuljettajat tiimissä on, ja kuinka paljon kukin kantaa rahaa tiimiin. Pitää kuitenkin muistaa, etteivät asiat aina ole pelkästään taloudellisia tai poliittisia. Pitää pystyä katsomaan peiliin ja selvittää, oliko itsessä jotain vikaa. Jos ajaisi koko ajan palkintokorokkeelle, ei potkuja tulisi, Aki Ajo painottaa.

Tiiminomistajan ja tiimipäällikön poikana Niklas on saanut tottua siihen, että ihmiset pitävät hänen paikkaansa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjassa isänsä ansiona. Kilpailu ajopaikoista on kova ja kateus sen mukaista. Tällä kertaa Aki ei ole kuitenkaan auttanut poikaansa, sillä uutta työpaikkaa MM-varikolta ei ole löytynyt. Optimistina Niklas uskoo, että sellainen voi vielä löytyä, mutta samalla hän pyrkii realismiin.

”En ole ensimmäisten joukossa, kun ajopaikkoja jaetaan. Siellä on todella moni vielä kokeneempi kuljettaja ilman tiimipaikkaa, ja kyllä he menevät edelleni, mutta eihän sitä koskaan tiedä, Niklas hymähtää.

Moottoriurheilussa on sanonta, etteivät liian fiksut pärjää aivan viimeiselle huipulle saakka, ja se voi pitää Niklas Ajon tapauksessa paikkaansa. Häntä pidetään äärimmäisen viisaana ja osaavana miehenä, jolla on tulevaisuus lajin parissa varmasti, mutta ehkä kuljettajana hän ei vain pystynyt ottamaan riskiä. Sitä, mikä olisi vienyt hänet kaikkien muiden ohi.

Niklas on aikaisemmin sanonut, että MotoGP-varikot ovat aina hänen elämässään ja ajouran jälkeen hän hakeutuu sinne töihin. Siinä vaiheessa hän ei uskonut uran olevan näin nopeasti ohi, joten paluulla varikolle muissa tehtävissä ei ole kiire.

”Katsotaan nyt vielä, saadaanko ajopaikka hoidettua. Vaikka se on vaikeaa, ei toivoa ole menetetty. En ole vielä lopettanut”, Ajo sanoo.

Nopea paluu varikolle voisi antaa väärän signaalin siellä työskenteleville tiimeille. Jos Niklas palaisi muissa kuin ajajan tehtävissä varikolle, tarkoittaisi se sitä, että käytännössä nahkapuku jäisi roikkumaan seinälle.

Tämän takia Niklas hyppää rasvamonttuun päivä toisensa jälkeen ja tienaa rahaa peruselämiseen. Sitä tarvitaan, sillä kuljettajana hän ei vielä päässyt tienaamaan isoja rahoja.

Polte ajamiseen on kova, mutta sitä hoidetaan jääradalla.

”Olen aina tykännyt jääradasta ja viime vuonna menetin pikkuluokan Suomen mestaruuden ikävästi, kun yksi kilpailu jäi väliin.”

Nyt tavoitteena on voittaa Suomen mestaruus kahdessa pääluokassa, ja sen eteen Niklas tekee paljon töitä. Hän on aina uskonut kovaan työhön, ja vaikka pessimismi nostaa aina välillä päätään, on Niklas työntänyt sen sivuun. Kaksi Suomen mestaruutta jäältä hieroisi mukavasti balsamia viime kaudella syntyneille haavoille.

”Nyt hoidetaan tuplamestaruus jäältä, ja kyllä minä vielä palaan MotoGP-varikolle. Tavalla taikka toisella.”

Vesa Koivunen
Niklas Ajo ei ole löytänyt syytä potkuihinsa.
Niklas Ajo ei ole löytänyt syytä potkuihinsa.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?