Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Monte Carlon kolari painaa yhä Jari-Matti Latvalan mieltä: ”Kaikki oli ohi sekunnissa”

Urheilu
 
Heikki Saukkomaa / Lehtikuva
Jari-Matti Latvala uskoo onnensa kääntyvän sitä mukaan, kun rallin MM-sarja etenee.
Jari-Matti Latvala uskoo onnensa kääntyvän sitä mukaan, kun rallin MM-sarja etenee. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Jari-Matti Latvala lähti suurin toivein tämän vuoden rallin MM-sarjaan.

Alku on kuitenkin mennyt kaikkea muuta kuin hyvin. Avauskisassa Monte Carlossa Latvala törmäsi katsojaan, ja hän joutui myöhemmin keskeyttämään autoon tulleiden vikojen takia.

Torstaina alkavasta toisesta MM-osakilpailusta Ruotsissa tulee tynkäralli. Rallin keskuspaikassa Karlstadissa on satanut kaatamalla ja lumi on sulanut.

Sen myötä tiet ovat niin huonossa kunnossa, että ralli lyhenee runsaaseen 200 kilometriin, kun alkujaan piti ajaa 331 kilometriä erikoiskokeita.

”Eihän se hyvältä. Uskon, että päästään fiilikseen, jos loppuviikosta kylmenee”, sanoi Latvala HS:lle puhelimitse.

Viime viikonlopun jäljiltä kilpailun järjestäjät peruivat torstain testipätkän ja yleisöerikoiskokeen.

”Teillä voisi ajaa, mutta niihin tulee isot urat. Se on järjestäjille kallista ja autojen renkaat eivät kestä, kun ajetaan pitkillä nastoilla sorapinnalla”, sanoi Latvala.

Myös reitin nuotitus on viivästynyt.

”Yritämme nuotittaa rallia keskiviikkona ja torstaina. Olisihan se ollut hienoa, että olisimme voineet ajaa oikeaa talvirallia”, harmitteli Latvala, jolla on vielä ikävästi mielessä kahden viikon takaiset tapahtumat. Latvala sai Monte Carlossa vaarallisesta ajosta 5 000 euron sakot ja ehdollisen kilpailukiellon.

Se astuu voimaan, jos Latvala törttöilee vielä yhdessäkin kisassa.

Latvala hyväksyi kisan tuomariston antaman rangaistuksen, mutta pitää tapahtumia valitettavana sattumana.

Latvalan Volkswagen suistui 90 astetta kääntyvässä mutkassa ojaan. Mutkassa oli vettä, josta Latvala ei ollut saanut etukäteen tietoa.

Auto törmäsi ensin tierumpuun ja sitä kautta katsojaan.

”En huomannut häntä lainkaan. Näin, että jotain heilahti sivupeilin vieressä. Kaikki oli ohi sekunnissa, mutta onneksi vauhti oli minimaalinen. Jatkoin maaliin ja kerroin tiimille, mitä oli tapahtunut”, kertasi Latvala.

Rallin sääntöjen mukaan kuljettajan on pysähdyttävä ja jäätävä paikoilleen, jos auto törmää katsojaan.

Jos katsoja on kunnossa, kuljettaja saa jatkaa matkaa. Muussa tapauksessa hänen tai kartanlukijan pitää hälyttää apua.

Tuomaristo ei uskonut Latvalan selitystä, vaan se tutki auton sisäkameran kuvat, joista näkyi vesihöyryn läpi, että katsoja oli kaatunut konepellin yli.

”Minä katsoin sillä hetkellä sivulle, en eteeni”, sanoi Latvala, joka kertoi maksaneensa sakot omasta pussistaan.

”Heti maksoin pois.”

Kolarin jälkeen Latvalan autosta oli hajonnut jousitus. Mekaanikot panivat sen kuntoon huollossa, mutta sen jälkeen autosta menivät sähköt. Ralli loppui siihen.

”Iso harmi, kun oli sillä hetkellä kolmantena, suunnitelmien mukaan. En ollut laskenut, että jään Monte Carlossa ilman pisteitä.”

Ruotsin MM-ralliin Latvala lähtee sijoilta 8–10. Tarkka lähtönumero ei ollut vielä tiedossa.

”Onko siitä etua vai haittaa? Ei auta. Eteenpäin on mentävä.”

Ruotsin MM-ralli alkaa ajetaan lyhennettynä perjantaista sunnuntaihin. Ruutu.fi ja Nelonen Pro näyttävät rallin tapahtumia.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!