Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Räikkösen uutta autoa ei näytetty vielä tositoimissa – ääntä sai sentään kuunnella

Urheilu
 
Thaier Al-Sudani / Reuters
Kimi Räikkönen sijoittui viime kaudella MM-pisteissä neljänneksi.
Kimi Räikkönen sijoittui viime kaudella MM-pisteissä neljänneksi. Kuva: Thaier Al-Sudani / Reuters

Montmelo. Ferrarin uutuudenkarhea SF16-H -auto keräsi ensimmäiset kilometrinsä sunnuntaina Katalonian Grand Prix -radalla. Espanjan MM-areena oli varattu Ferrarille ns. filmauspäiväksi, jolloin talli voi ajaa enintään sata kilometriä.

Varikolla hommissa olivat kummatkin Ferrarin kisakuskit Kimi Räikkönen ja Sebastian Vettel. Ajamiset hoiti Vettel, joka lisäksi poseerasi suomalaisveteraanin kanssa kuvaajille eri työrutiineissa Katalonian kirkkaassa auringonloisteessa.

Kun talli varaa radan, se merkitsee yleensä porttikieltoa medialle. Helsingin Sanomat pääsi kuitenkin varikolle kuulemaan Ferrarin uuden moottorin uudistunutta ääntä, vaikka itse rata-ajamista ei pystynyt näkemään suljetuista katsomoista.

Samanlaisen huomion äänipuolen vahvistumisesta vahvisti myös mestaritiimi Mercedeksen henkilökunta, joka on todistamassa uuden W07-Hopeanuolen sisäänajoa perjantaina Silverstonessa.

Siirtyminen hybridiaikaan kaudeksi 2014 hiljensi F1-moottorien räimeen tykkänään. Nyt ääntä on tietoisesti taas palautettu. Desibelinoston lisäksi ääni itsessäänkin on nyt erilainen kuin viime vuonna.

Räikkönen saapui varikolle viininpunaisella Jeep Cherokee -autolla hieman ennen puoltapäivää. Hän muistutti innokkaita, ettei sunnuntai vielä ole mikään oikea testipäivä.

Filmauspäivän varaamiseen jo ennen ensimmäistä testipäivää on tietysti oma tarkoituksensa. Näin päästään tarkastamaan eri systeemien toimiminen sopivasti niin, että maanantaina testipäivä voidaan aloittaa saman tien täydellä ohjelmalla.

Räikkönen joutuu odottamaan omaa ajovuoroaan keskiviikkoaamuun asti. Kun viime vuonna Jerezissä Kimi aloitti ajamiset, nyt kahdesta ensimmäisestä päivästä vastaa Vettel.

Vaikka Ferrari-väki keskittyi kuvauskiireisiin, tutuilta kasvoilta oli selvästi aistittavissa ne korkeat odotukset, jotka uuden auton kasvavaan suorituskykyyn Maranellon tehtaalla on luvattu.

Myös uusi etujousitus parantaa varmasti auton ajettavuutta.

Kun Ferrari viimein siirtyi muiden tavoin vetotangosta työntötankojousitukseen, auton keulan pitäisi nyt toimia huomattavasti terävämmin. Tämä oli erityisen hyvä uudistus Räikköselle, jonka nopeus perustuu nimenomaan vakaaseen etupäähän. Eikä se ole ainakaan heikennys Vettelin ajotyyliäkään ajatellen.

Talvitestit alkavat maanantaina aamuna. Jo aniaikaisin – klo 7.50 paikallista aikaa – uusi amerikkalaistalli Haas esittelee ensimmäisen F1-autonsa. Heti perään klo 8.15 kolmatta perättäistä tuplamestaruutta hakeva Mercedes pitää sitten uuden autonsa virallisen julkistuksen.

Ajamiset alkavat aamuyhdeksältä. Testipäiviä on yhteensä kahdeksan. Neljä tällä ja neljä ensi viikolla.

Otsikkoa täsmennetty kello 19.23

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!