Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Räikkösellä hankala totuttelupäivä uuteen autoonsa: ”Tietysti se tekee kipeää”

F1-veteraani arvioi, että uusi formaatti tuskin muuttaa aika-ajon voimasuhteita

Urheilu
 
SERGIO PEREZ / Reuters
Kimi Räikkönen ajoi keskiviikon testeissä 360 kilometriä.
Kimi Räikkönen ajoi keskiviikon testeissä 360 kilometriä. Kuva: SERGIO PEREZ / Reuters

Montmelo. F1-veteraani Kimi Räikkönen törmäsi pitkästä aikaa rutkasti rata-aikaa verottaneisiin teknisiin ongelmiin uuden autonsa ensimmäisenä testipäivänä.

Katalonian ratavarikolle aamutuimaan saapunut Ferrarin suomalaiskuski valmistautui aloittamaan työpäivän aamuyhdeksältä, mutta polttoainesysteemin korjaaminen esti aikeet puoleenpäivään asti.

Lopulta Räikkönen pystyi kuitenkin ajamaan enemmän kierroksia kuin tallikaveri Sebastian Vettel omana avauspäivänään maanantaina.

”Tietysti se tekee kipeää, kun näin käy, mutta vikojen ilmaantuessa uudessa autossa kuluu aina paljon aikaa. Pystyin lopulta kuitenkin ajamaan ihan kohtuullisen määrän kierroksia, vaikka ei tämä ihanteellinen alku ollutkaan”, Räikkönen haikaili.

Kotona alkuviikon viettänyt Räikkönen seurasi tavallista tarkemmin Vettelin testipäiviä.

”Katsoin kierrosaikoja ja olin yhteydessä tiimiin. Voin aina kysyä heiltä, jos haluan tietää jostain yksityiskohdasta enemmän.”

Keskiviikon aamujakson menettäminen merkitsi, että Räikkösen ohjelmaa rukattiin massiivisesti. Koko päivän ajan hän piti auton alkuperäisissä säädöissä eikä käyttänyt vielä yhtään kolmesta pehmeästä kumiseoksesta.

Kaikkiaan Räikkönen ajoi 360 kilometriä.

Paljon suomalaiskuskin iskukyvystä on liitetty uuden Ferrarin uudistuneeseen etujousitukseen, jonka pitäisi tehdä keulasta tarkasti ratin liikkeitä totteleva.

Saitko nyt sellaisen vahvan keulan kuin halusitkin?

”Kuka sitä vielä tietää. Tämä on varmuudella parempi kuin viime vuoden auto, mutta vielä tämän päivän perusteella on liian aikaista arvioida sen vahvuuksia. Ei siinä vain keulaa ole muutettu. Siinä on paljon uutta, johon tottuu sitten aika nopeasti, kun pääsemme testaamaan enemmän”, Räikkönen totesi.

Vettel piti Ferrarin kaksi päivää tuloslistan kärjessä. Nyt Räikkönen jäi kolmospaikalle Force Indian superpehmeillä renkailla nopeimman ajan tehneen Nico Hülkenbergin ja uuden Haas-tallin Romain Grosjeanin taakse.

F1-komissio päätti mullistaa aika-ajoformaatin pikavauhdilla jo täksi kaudeksi. Australian MM-avauksessa siirrytään uuteen pudotuspeliin, jossa hitain kuljettaja kolmella ajojaksolla karsitaan aina 90 sekunnin välein.

Ensimmäisessä ja toisessa aika-ajossa putoaa seitsemän kuskia. Finaalissa ajaa kahdeksan nopeinta, joista kaksi parasta ratkaisee sitten paalupaikan viimeisen puolentoista minuutin pyrähdyksessä.

Räikköseltä kysyttiin mielipidettä tällaisesta aika-ajomuutoksesta.

”Katsotaan, mitä tapahtuu, mutta tuskin se loppupeleissä paljon muuttaa tilannetta”, Räikkönen tuumaili.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!