Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Valtteri Bottas ajoi iltapäivän nopeimmat kierrosajat: ”Ihan hyvin tässä vaiheessa”

Urheilu
 
SERGIO PEREZ / Reuters
Valtteri Bottas vauhdissa viime viikon testeissä.
Valtteri Bottas vauhdissa viime viikon testeissä. Kuva: SERGIO PEREZ / Reuters

Montmelo. Valtteri Bottas tietää tiistain jälkeen hieman paremmin, miten uusi Williams kulkee vertailussa muihin. Sekä pehmeillä että ultrapehmeillä seoksilla suomalaiskuski kirjautti nimiinsä iltapäivän nopeimmat kierrosajat.

”Autoon on avauskisaan tulossa vielä uusia osia. Se, miltä auto nyt toimi, on ihan hyvin tässä vaiheessa”, Bottas taustoitti.

Lähes 560 kilometrin testipäivä tarjosi Bottakselle paljon positiivista.

”Aamulla teimme säätöjuttuja ja sitten aerotyötä. Iltapäivällä jatkoimme säätöjen kokeiluja, sitten teimme muutaman pidemmän ja muutaman lyhyemmän vedon. Kokeilimme ensi kerran vähän auton suorituskykyä. Nautin päivästä ja aivan erityisesti, kun pääsin ottamaan autolla tuntumaa pehmeämpiin renkaisiin. Oma ajaminen tuntui ihan hyvältä.”

Teknisiä murheita on riittänyt Groven kilpatiimillekin.

”On aina hankalaa sanoa mitään voimasuhteista ennen avauskisaa. Mercedes vaikuttaa olevan hyvin vahva, ja niin ovat myös Ferrari ja Red Bull. Mutta olemme siellä tai ainakin lähellä heidän kanssaan. Vaikea sanoa sen tarkemmin. Nyt ainakin tuntui hyvältä, kun pääsi vähän tykittämään, ja kierrosajat tulivat, mikä on hyvä merkki.”

Onko mahdollista saada Ferrari kiinni?

”Siihen pyrimme rajusti. Hyvä merkki oli, kun yritimme kokeilla suorituskykyä, ja sitä löytyi. Tosin paljon on vielä töitä edessä. Saammeko Ferrarin kiinni vai ei, sitä emme vielä tiedä. Toivomme ainakin taistelevamme Ferrarin ja Red Bullin kanssa.”

Uuden Ferrarin testikokeiluista paljon jää kolmen viimeisen ajopäivän varaan. Viime viikon tyyliin myös Kimi Räikkösen kolmaskin testivuoro meni puolittain varikolla nyhjöttelyyn.

Tällä kertaa Räikkönen joutui pysäyttämään Ferrarin iltapäiväjakson aluksi, kun vaihdelaatikko hajosi.

SF16-H -auton luotettavuus on yskinyt jokaisena Räikkösen ajopäivänä ja myös ensimmäisellä Sebastian Vettelin työvuorolla.

Miten huolestunut Räikkönen on autonsa luotettavuudesta?

”Tietysti tässä vaiheessa se voisi olla parempikin, mutta näin testatessa yksi tarkoitus on myös löytää mahdolliset viat, ja korjata ne ajoissa ennen avauskisaa.”

”Tämä on joka vuosi tavallaan samanlaista. Sitä vetää kierroksen kierroksen jälkeen, kokeilee uusia juttuja. Jos jotain menee rikki, sitten istutaan ja odotetaan, että vika saadaan korjatuksi.”

”En ole huolestunut sen enempää kuin ennenkään. Eihän tässä monta päivää ole ollut ajoaikaa. Monta asiaa on noussut esiin, ja olemme tehneet normaalia edistystä. Töitä on yhä jäljellä, mutta tärkeintä on se hyvä tunne, jonka uusi auto on tarjonnut.”

Nico Rosberg alitti talvitestien toisen jakson avauspäivänä 1,659 sekunnilla viime vuoden oman paaluaikansa Espanjan gp -kisaan. Mercedeksen saksalaiskuski ei kuitenkaan käynyt veikkailemaan tämän kauden aika-ajon voittoaikaa.

”Talvitestit eivät anna mitään vertailupohjaa. Kaikki vaihtuu siihen aika-ajoon mennessä. Nämä ovat kaksi eri maailmaa”, Rosberg kuittasi.

Rosberg hyödynsi uudessa autossa ensi kertaa kokeilemansa pehmeät renkaat päivän kärkiajalla. Espanjassa kisaviikonloppuna käytetään kovimpia seoksia, mutta tänä vuonna kolmanneksi renkaaksi kisaan tarjotaan mitä ilmeisimmin myös pehmeää kumia.

”Oli hienoa tuntea aamulla taas edistystä autossa. Ensi kertaa otimme bensiinit pois, ja sain vedetyksi vähän kovempaa pehmeillä renkailla.”

Rosberg povasi Mercedeksen joutuvan koville Ferrarin kanssa kauden avauksessa.

”Olemme lähekkäin. On vaikea sanoa tarkemmin, mutta he ovat tehneet hienoa työtä. Meillä on kuitenkin hyvä tunne autosta, ja olemme valmiit siihen taistoon”, Rosberg sanoi.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!