Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Turvakaarikokeilu jakoi F1-väen mielipiteet: ”On kysymysmerkki, kuinka karsea se oikein on”

Urheilu
 
ALBERT GEA / REUTERS
Mercedeksen Nico Rosberg liputtaa turvakaaren puolesta.
Mercedeksen Nico Rosberg liputtaa turvakaaren puolesta. Kuva: ALBERT GEA / REUTERS

Montmelo. Kimi Räikkönen esitteli kattojärjestö FIA:n uusimman F1-autoilun turvatekijöitä parantavan pääsuojuksen uuden Ferrarin ohjaamon ympärillä torstaisen testipäivän aamuna.

Räikkönen ajoi yhden kierroksen Ferrarin hiilikuidusta rakentaman tilapäisen turvakaaren peittämällä autolla.

Turvakaari on suunniteltu ehkäisemään kuljettajan päähän kohdistuvia iskuja. Jules Bianchi menehtyi Japanin GP-kisassa 2014 kärsimäänsä päävammaan.

Niin sanottu katettu F1 jakaa vahvasti autourheilufanien mielipiteet. Enemmistö vastustaa ideaa. Myös kuljettajat suhtautuivat näkemäänsä varautuneesti.

Mercedeksen Nico Rosberg liputti voimakkaasti turvakaaren puolesta.

”Turvallisuus on iso asia tässä urheilussa, ja mielestäni tämä Ferrarin autossa nähty suojus on iso edistysaskel. Se olisi pelastanut useita viime vuosien onnettomuuksissa menehtyneitä ihmisiä.”

”Visuaalisesti se ei ole niin hyvä kuin nämä autot ovat tällä hetkellä, mutta Kimi Räikkösen ajama auto näytti kyllä muutamissa kulmissa – kuten suoraan edestä – ihan kivalta”, Rosberg pohdiskeli.

Williamsin Valtteri Bottas oli nähnyt kuvan Ferrarista.

”Vähän kaksijakoiset mietteet siitä jäi. Ei se sitä autoa hienommaksi tee. Se on se kysymysmerkki, kuinka karsea se oikein on”, Bottas tuumaili.

Kokeillun turvakaaren haittana on näkyvyyden heikentyminen.

Red Bullin tekninen päämies Adrian Newey muistutti, että korkeuserojen radoilla ylämäessä on aina nähdä kunnolla nykyautoillakin.

Myös mahdollisten irto-osien sinkoutuminen kohti ohjaamoa tuo omat riskinsä.

Esimerkiksi Unkarin aika-ajossa 2009 Felipe Massa loukkaantui vakavasti, kun Rubens Barrichellon autosta irronnut osa osui kuljettajan päähän. Sitä onnettomuutta tämä turvakaari ei olisi estänyt.

FIA:n suunnitelmissa on turvakaaren tuominen autoihin ensi vuodeksi, joten kehitystyö on jo täydessä vauhdissa.

Torstaina Räikkönen keräsi päähuomion turvakaarikokeilun ohella myös aamujakson huippuajoillaan. Ferrarin suomalaiskuski kirjasi nimiinsä talvitestien toistaisen paaluajan alitettuaan ultrapehmeillä renkailla tallikaverinsa Sebastian Vettelin viime viikon ajan 0,045 sekunnilla.

Iltapäivällä Räikkönen teki kisasimulaation.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!