Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Rosbergin ”suomalainen sisu”, aika-ajojen tuolileikki, hiljenevät radiot – lue HS:n kattava ennakko viikonloppuna alkavaan F1-kauteen

Nico Rosbergin pahin vastustaja löytyy läheltä. Hänen täytyy lyödä tallitoverinsa Lewis Hamilton. ”Onhan se haasteiden haaste”, hän sanoo.

Heikki Kulta

Melbourne

Harmikseen formulakuljettaja Nico Rosberg on kahtena vuotena peräkkäin hävinnyt maailmanmestaruuden F1-sarjan parhaalla autolla jäätyään häviölle kaksintaistelussa ikä- ja tallitoveriaan Lewis Hamiltonia vastaan.

2014 MM-taisto huipentui vasta Abu Dhabin finaalissa. Viime vuonna titteli ratkesi jo kauden neljänneksi viimeisessä kisassa Yhdysvaltain Austinissa.

Hamilton on useimpien asiantuntijoiden veikkauksissa myös tämän kauden vahvin mestariehdokas. Onko Hamilton sitten tyrmännyt Rosbergin?

”Kaikkea kanssa! Tarvitaan enemmän, että minut tyrmää. Minut on ladattu suomalaisella sisulla”, Rosberg kuittasi Helsingin Sanomien kysymyksen.

Hamiltonille toinen perättäinen mestaruus merkitsi paljon juhlia loppukauteen. Mercedeksen brittitähti myönsikin käyttäneensä tilaisuutta vähän liikaakin hyväkseen.

Rosberg iski kauden kolmessa viimeisessä kisassa kauden vahvimman jaksonsa. Aika-ajoissa MM-kakkonen otti viime kauden kuusi viimeistä paalua, ja uuteen kauteen hän lähtee kolmen perättäisen voiton putkessa.

”Lähdemme ihan kaikki taas nollilta liikkeelle. Ei viime kauden paaluilla ja voitoilla ole enää mitään merkitystä. Tietysti hyvistä tuloksista kuljettaja saa aina hieman lisää luottamusta, ja kun on voittanut edelliset kisat, kyllä siitä voi ammentaa aina luottoa matkaan tähänkin kauteen”, Rosberg tuumii.

Talvitesteissä Rosberg vakuuttui uuden autonsa luodinkestävästä luotettavuudesta. Sen paras vauhti tulee esiin vasta Australian aika-ajossa ja kisassa.

”Tiedämme suurin piirtein, missä menemme. Insinöörimme pitivät laskelmillaan meidät ajantasalla muiden vauhdista. Tiedämme, että Ferrari tulee kovaa. Olen kuitenkin luottavainen, Meillä on erittäin kilpailukykyinen – ja myös innovatiivinen – auto heitä vastaan”, Rosberg sanoo.

Tappiot ovat terästäneet Nicon intohimoa nostaa Rosbergit Graham ja Damon Hillin rinnalle toisena perheenä, jossa sekä isä että poika ovat voittaneet mestaruuden.

Siihen vaaditaan, että Rosberg vihdoin päihittää Hamiltonin. Kuinka vaikealta se haaste tuntuu miehestä itsestään?

”Onhan se haasteiden haaste. Lewis on päihittänyt minut kahtena vuonna, ja nyt minun on käännettävä voimasuhteet toisin päin. Lewis on saavuttanut erittäin korkean suoritustason, joka kestää koko kauden. Hän on näyttänyt, että niin pystyy tekemään, joten olen valmistautunut siihen.”

Taistelemaan Rosberg on tottunut aina.

”Rakastan taistelua elämässäni. Teen sitä aina. Jos menen pelaamaan tennistä, haluan pelata itseäni parempaa pelaajaa vastaan ja yritän päihittää hänet.”

”En sano, että Lewis olisi minua parempi kuljettaja, mutta hän on vain ollut edellä kolmena viime kautena. Tämä on loistava taisto. Minulle on kuin kutsumustehtävä, että ohitan hänet”, Rosberg latautuu.

Sääntömuutokset rengas- ja aika-ajopuolella eivät Rosbergiä hätkäytä.

”Radioliikenteen väheneminen on erittäin haastavaa, kun taktiset ratkaisut ovat itsestä kiinni. Kuskin on päätettävä enemmän ja enemmän kuulematta ohjeita. Se avaa uusia mahdollisuuksia”, Rosberg kiitteli.

Maamme-laulun soittamisesta kolme vuotta

Tänään torstaina päivälleen kolme vuotta siitä, kun Maamme-laulu kajahti viimeksi gp-kisan jälkeen. Silloin Kimi Räikkönen voitti Lotuksella Australian MM-avauksen.

Kolme vuotta ja yhteensä 56 kisaa ilman suomalaisvoittoa on toiseksi pisin tauko sen jälkeen, kun Mika Häkkisestä tuli F1-historian toinen suomalaisvoittaja Jerezissä 1997.

Räikkösen Belgian täysosuman 2009 ja tuon Australian voiton 2013 välissä ajettiin 63 gp-starttia ilman Maamme-laulun soittamista palkintopallilla.

Uuden kauden aattona menestysodotukset ovat aina korkeimmillaan. Ajaakseen kärjessä kuljettaja tarvitsee voittaja-auton, eikä sellaista luksusta ainakaan etukäteen ole sen paremmin Räikkösen kuin Valtteri Bottaksenkaan käytössä.

Räikkönen jakaa yhteensä 20 ykkössijallaan voittoisimman suomalaiskuskin tittelin yhdessä Mika Häkkisen kanssa. Yksi lisää ja Ferrarin suomalaiskuski ohittaisi Häkkisen.

”Oma tavoitteeni kuskina ja tallin jäsenenä on parantaa tuloksiamme viime vuodesta. Teemme työmme niin hyvin kuin osaamme. Katsotaan, mihin se riittää, kun olemme lähtöruudussa”, Räikkönen sanoo.

36-vuotias Räikkönen pääsee kauteen viime vuoden tiimillä. Kaikki on hiottu toimimaan paremmin.

”Kunhan vältämme viime vuoden virheet, en epäile hetkeäkään, etteikö vauhtini riittäisi yhä voittamiseen. Jos sitä epäilisin, en olisi enää täällä, vaan tekisin jotain ihan muuta”, Räikkönen toteaa.

Bottas lähtee neljänteen kisakauteensa Williamsilla. Hänestä odotetaan kuumeisesti historian viidettä suomalaisvoittajaa.

”Tärkeintä on tietysti saada enemmän pisteitä ja palkintoja kuin viime kaudella, mutta kyllä minä haluan voittaakin”, Bottas toteaa.

”Totta kai tämä on näytönpaikka. Täytyy yrittää pitää ajamalla itsensä esillä. Kilpailu paikoista vain kovenee, ja se on ihan hyvä. Tavoitteeni ovat korkealla”, hän sanoo.

Radioliikenne hiljenee, ja aika-ajot muuttuvat tuolileikiksi

F1-kauden tapahtumia seuraaville tv-katsojille formulakisojen tärkeimmät sääntömuutokset näkyvät – tai oikeammin kuuluvat – hiljaisuutena. Ilmaus on paradoksaalinen, mutta kuvaava.

F1-kuljettajien ja heidän talliensa välisestä radioliikenteestä katoaa noin 80 prosenttia, kun talli ei saa enää ohjata kuljettajaa varikolta entiseen tapaan.

Sääntömuutoksella kansainvälinen autoliitto FIA pyrkii hiljentämään naljailut, joiden mukaan formuloita ajavat maailman parhaat kuljettajat, jotka toimivat kisaradalla kuin opetetut apinat.

Viime kaudella kuljettajat saivat kisan aikana tietoa muun muassa renkaiden kulumisesta, radan tapahtumista, polttoaineenkulutuksesta ja tallikaverin tilanteesta. Heitä myös ohjeistettiin säästelemään milloin mitäkin. Nyt talleille on jaettu pitkä lista siitä, mikä radioliikenteessä on sallittua ja mikä ei.

Suurin muutos on kuitenkin tämä: kuskien täytyy kisan aikana tehdä kaikki ajamiseen liittyvät tärkeimmät ratkaisut itsenäisesti. Heidän täytyy esimerkiksi päättää, milloin renkaat täytyy vaihtaa ja polttoainetta tankata lisää. Ammattitaito ratkaisee.

Radiohiljaisuuden odotetaankin suosivan kokeneita mutta myös autostaan hyvin perillä olevia kuljettajia kuten Rosbergia ja Bottasta.

Toinen näkyvä muutos koskee alkavalla kaudella aika-ajoja. Uusi aika-ajosysteemi on jo ehtinyt herättää kummastusta ja ivailuakin: sitä on verrattu tunnettuun lasten tuolileikkiin. jossa marssitaan tuolien ympäri ja hitain istahtaja putoaa leikistä pois.

Aika-ajo kisataan nyt kolmessa jaksossa. Ensimmäisessä jaksossa ovat mukana kaikki kuljettajat. Seitsemän minuutin jälkeen alkaa pudotuspeli. Jokaisen seuraavan 90 sekunnin jakson jälkeen hitain kuljettaja putoaa pois.

Ensimmäisen jakson jälkeen jäljellä on 15 parasta ja leikki jatkuu: ajetaan 6 minuuttia, minkä jälkeen 90 sekunnin välein hitain putoaa pois.

Viimeisessä jaksossa mukana on kahdeksan kuljettajaa ja ajoaikaa ennen pudotuspeliä viisi minuuttia. Lopulta jäljellä on kaksi kuljettajaa, joista hitaamman ajan saavuttaneella on vielä 90 sekuntia aikaa vallata paalupaikka itselleen.

Ongelmalliseksi aika-ajomallin tekee se, että nopein aika saattaa syntyä heti alkuun, ja sen jälkeen nopein kuski voi tyytyä seurailemaan, pystyvätkö toiset parempaan.

David Ramos / Getty images
Nico Rosberg ajoi auringonpaisteessa testiajoissa Barcelonan radalla maaliskuun alussa.
Nico Rosberg ajoi auringonpaisteessa testiajoissa Barcelonan radalla maaliskuun alussa.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?