Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Aika-ajojen tuolileikki ja radiohiljaisuus uuden F1-kauden suurimmat uudistukset

Aika-ajot muuttuvat F1-autojen tuolileikiksi, jossa vain yksi jää jäljelle.

Urheilu
 
Hoch Zwei / Reuters
Viime vuoden formulakisoissa Valtteri Bottas sai ajon aikana jatkuvasti ohjeita talliltaan. Tämä vuonna radioliikenne tallin ja kuskin välillä vähenee merkittävästi.
Viime vuoden formulakisoissa Valtteri Bottas sai ajon aikana jatkuvasti ohjeita talliltaan. Tämä vuonna radioliikenne tallin ja kuskin välillä vähenee merkittävästi. Kuva: Hoch Zwei / Reuters
Fakta

Formulakausi televisiossa

 Formula-kisojen televisioinnista vastaa Suomessa edelliskausien tapaan MTV.

 Kisalähetykset tulevat suorina MTV Max - ja Sport-kanavilta.

 Lähetys Melbournen aika-ajoista alkaa lauantaina klo 7.55 ja kisalähetys sunnuntaina klo 6.55.

F1-kauden tapahtumia seuraaville tv-katsojille formulakisojen tärkeimmät sääntömuutokset näkyvät – tai oikeammin kuuluvat – hiljaisuutena. Ilmaus on paradoksaalinen, mutta kuvaava.

F1-kuljettajien ja heidän talliensa välisestä radioliikenteestä katoaa noin 80 prosenttia, kun talli ei saa enää ohjata kuljettajaa varikolta entiseen tapaan.

Sääntömuutoksella kansainvälinen autoliitto FIA pyrkii hiljentämään naljailut, joiden mukaan formuloita ajavat maailman parhaat kuljettajat, jotka toimivat kisaradalla kuin opetetut apinat.

Viime kaudella kuljettajat saivat kisan aikana tietoa muun muassa renkaiden kulumisesta, radan tapahtumista, polttoaineenkulutuksesta ja tallikaverin tilanteesta. Heitä myös ohjeistettiin säästelemään milloin mitäkin. Nyt talleille on jaettu pitkä lista siitä, mikä radioliikenteessä on sallittua ja mikä ei.

Suurin muutos on kuitenkin tämä: kuskien täytyy kisan aikana tehdä kaikki ajamiseen liittyvät tärkeimmät ratkaisut itsenäisesti. Heidän täytyy esimerkiksi päättää, milloin renkaat täytyy vaihtaa ja polttoainetta tankata lisää. Ammattitaito ratkaisee.

Radiohiljaisuuden odotetaankin suosivan kokeneita mutta myös autostaan hyvin perillä olevia kuljettajia kuten Nico Rosbergia ja Valtteri Bottasta.

Toinen näkyvä muutos koskee alkavalla kaudella aika-ajoja. Uusi aika-ajosysteemi on jo ehtinyt herättää kummastusta ja ivailuakin: sitä on verrattu lasten tuolileikkiin, jossa marssitaan tuolien ympäri ja hitain istahtaja putoaa leikistä pois.

Aika-ajo kisataan nyt kolmessa jaksossa. Ensimmäisessä jaksossa ovat mukana kaikki kuljettajat. Seitsemän minuutin jälkeen alkaa pudotuspeli. Jokaisen seuraavan 90 sekunnin jakson jälkeen hitain kuljettaja putoaa pois.

Ensimmäisen jakson jälkeen jäljellä on 15 parasta ja leikki jatkuu: ajetaan 6 minuuttia, minkä jälkeen 90 sekunnin välein hitain putoaa pois.

Viimeisessä jaksossa mukana on kahdeksan kuljettajaa ja ajoaikaa ennen pudotuspeliä viisi minuuttia. Lopulta jäljellä on kaksi kuljettajaa, joista hitaamman ajan saavuttaneella on vielä 90 sekuntia aikaa vallata paalupaikka itselleen.

Ongelmalliseksi aika-ajomallin tekee se, että nopein aika saattaa syntyä heti alkuun, ja sen jälkeen nopein kuski voi tyytyä seurailemaan, pystyvätkö toiset parempaan.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!