Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Nico Rosberg juhli Belgian romurallissa

Lewis Hamilton nousi 21. ruudusta kolmanneksi. Kimi Räikkönen ajoi yhdeksänneksi.

Urheilu
 
Olivier Matthys / Reuters
Kimi Räikkösen auto vaurioitui ensimmäisessä mutkassa sattuneessa kolarissa. Suomalainen ajoi lopulta yhdeksänneksi.
Kimi Räikkösen auto vaurioitui ensimmäisessä mutkassa sattuneessa kolarissa. Suomalainen ajoi lopulta yhdeksänneksi. Kuva: Olivier Matthys / Reuters

Spa-Francorchamps

Nico Rosberg katkaisi odotetusti Lewis Hamiltonin neljän perättäisen grand prix -voiton ketjun ja liitti ensi kertaa nimensä klassisen Belgian kisan voittajalistaan. Samalla Rosberg kipusi kaikkien aikojen listalla Mika Häkkisen ja ja nyt yhdeksänneksi sijoittuneen Kimi Räikkösen rinnalle uransa 20. täysosumalla.

Rosberg hallitsi kisaa lähdöstä maaliin. Hamilton teki kuitenkin järisyttävää jälkeä noustuaan yhteensä 60 lähtöpaikan rangaistustensa jälkeen 21. ruudusta palkintopallille kolmanneksi.

Näin Hamilton minimoi moottorivaihtojen tuomat tappiot ja pysyi MM-kärjessä yhdeksän pisteen turvin. Samalla mestari sai tietyn edun puolelleen, kun hänellä on nyt yksi voimayksikkö enemmän reservissä kuin tallitoverillaan.

Span kisa tunnetaan värikkyydestään, ja myös sunnuntaina sattui ja tapahtui todella paljon.

Kimi Räikkönen aprikoi jo etukäteen, ettei koskaan tiedä, mitä ensimmäisessä mutkassa tapahtuu. Nyt siellä rytisi, kun loistavan lähdön saaneet Ferrarit ja Max Verstappenin Red Bull kolaroivat keskenään.

Verstappen herätti enemmänkin närää Ferrari-leirissä järjestettyään kiistellyt jarrutestit taas niin Räikköselle kuin Sebastian Vettelille.

Mercedeksen kilpailujohtaja Toto Wolff kehui tietysti Hamiltonin nousua, mutta pani sen pitkälti juuri tuon ensimmäisen mutkan kolarisuman piikkiin.

”Siinä pyyhkäistiin pois kolme päävastustajaamme, jotka kaikki olisivat olleet kisassa Hamiltonin edellä maalissa”, Wolff totesi.

Ferrarin kuskit osuivat toisiinsa myös Kiinan ensimmäisessä mutkassa, mutta Vettelin mukaan tilanteita ei voi verrata.

”Sain nyt erittäin hyvän lähdön verrattuna edestäni startanneisiin. Olin Rosbergin takana ulkopuolella etummaisena siitä ryhmästä kääntymässä ensimmäiseen mutkaan. Näin hädin tuskin Kimin auton. Kimi luultavasti näki minut ja ehkä myös Maxin, joka sukelsi heikomman starttinsa jälkeen sisäkautta mutkaan.”

”Siinä ei ole tilaa kuin kahdelle autolle. Kun käänsin mutkaan, Kimi ei pystynyt kääntämään sinne sisälle. Osuimme keskenämme, minkä jälkeen hän osui Maxiin”, Vettel kertaili tapahtunutta.

Verstappen oli tulta ja tappuraa tapahtuneesta ja syytti Hollannin televion haastattelussa onnettomuudesta Ferrareita.

”Ferrari tuhosi kisani ensimmäisessä mutkassa. Mieluummin työnnän heidät radalta kuin annan ohittaa. Tuhoan heidän kisansa, jos he tuhoavat minun kisani. He saisivat valittaa vähemmän, kun puolustan vain asemaani radalla”, Verstappen jyrisi.

Räikkönen koki samanlaista jarrutustilanteessa liikkumista jo taistellaan Verstappenin kanssa Unkarissa. Nyt Ferrarin suomalaiskuski oli entistä tuohtuneempi.

”Jos en olisi jarruttanut, olisi tullut massiivinen onnettomuus. Olen varma, että niin käy ennemmin tai myöhemmin. jos tuollainen käyttäytyminen ei muutu. Mielenkiintoista sitten nähdä, kun jotain sattuu – ketä silloin syytetään”, Räikkönen puhisi.

YVES HERMAN / Reuters
Nico Rosberg hallitsi Belgian osakilpailua alusta loppuun.
Nico Rosberg hallitsi Belgian osakilpailua alusta loppuun.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?