Urheilu

255 miljoonaa silmäparia – Tässä on sosiaalisen median seuratuin ihminen

Cristiano Ronaldoa seuraa sosiaalisessa mediassa yli 255 miljoonaa ihmistä. Hänen somesuosionsa hakee vertaistaan. Äskettäin hän solmi Niken kanssa elinikäisen yhteistyösopimuksen, jonka arvo on miljardi dollaria.

Kuka on tällä hetkellä maailman seuratuin ihminen sosiaalisessa mediassa?

Se ei ole poptähti Justin Bieber, vaikka hänen Twitter-tiliään seuraa yli 91 miljoonaa ihmistä.

Se ei ole Bieberin entinen tyttöystävä ja yli 106 miljoonan Instagram-seuraajan Selena Gomez.

Eikä kukaan Kardashianien julkkisperheestä.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Maailman seuratuin somehahmo on jalkapalloilun portugalilainen supertähti Cristiano Ronaldo, kun mittarina käytetään Facebook-, Twitter- ja Instagram-seuraajien yhteismäärää.

Ronaldoa seuraa sosiaalisessa mediassa jo yli 255 miljoonaa ihmistä. Pelkästään Facebookissa hänellä on lähes 120 miljoonaa tykkääjää.

Viihde- ja musiikkimaailman tähdistä lähimmäksi Ronaldoa yltää laulaja Taylor Swift vajaalla 254 miljoonalla seuraajallaan. Justin Bieber olisi noin 247 miljoonallaan hyvä kolmonen, jos mukaan laskettaisiin hänen jo lopettamansa Instagram-tilin seuraajamäärä.

Ronaldon asema maailman seuratuimpana sometähtenä ei kuitenkaan ole kiistaton. Seuraajalukuihin ei ole laskettu musiikintekijöille tärkeitä Youtube-kanavia, koska urheilijoiden ja viihdetähtien luvut eivät olisi vertailukelpoisia keskenään.

Jalkapallo on edelleen tv-laji, ja jalkapalloilijoiden video- ja tv-esiintymisiä sääntelevät seurojen, sarjojen ja suurkisojen sopimat tv-lähetysoikeudet. Urheilijat ja seurat tekevät kyllä videoita, jotka julkaistaan Youtubessa, mutta Youtube-yleisön sijasta niiden tärkeimmät kohderyhmät löytyvät Facebookista, Instagramista ja Twitteristä.

Tilanne muuttuisi mutkikkaammaksi myös, jos suosiovertailuun otettaisiin mukaan videoiden näyttökerrat.

Millainen johtopäätös pitäisi tehdä siitä, että maailman suosituimman tubettajan PewDiePien videoita on katsottu Youtubessa jo yli 14 miljardia kertaa?

Tai siitä, että Cristiano Ronaldon sosiaalisen median tileille tehtiin viime vuonna runsaat 1 500 postausta, jotka talouslehti Forbesin mukaan keräsivät jopa 25 miljardia hänen tukijoilleen arvokasta mainosnäyttöä?

Urheilun somemaailmassa CR7 – eli Cristiano Ronaldo – on kiistaton ykkönen.

Urheilijoiden media-arvoa mittaavan, urheilijoiden ja yritysten yhteistyöhön erikoistuneen Hookit-sivuston mukaan Ronaldolla oli jo viime vuonna yksinään enemmän seuraajia kuin Koripalloliiga NBA:lla, amerikkalaisen jalkapallon liigalla NFL:llä, jääkiekkoliiga NHL:llä ja baseball-liiga MLB:llä yhteensä.

Urheilijoista lähimmäksi Real Madridissa pelaavaa Ronaldoa yltävät vanha kilpakumppani, FC Barcelonaa edustava argentiinalainen jalkapalloilija Lionel Messi ja hänen seurakaverinsa brasilialainen Neymar.

Huolimatta siitä, ettei Messillä ole omaa Twitter-tiliä, hänen someseuraajiensa määrä nousee lähes 152 miljoonaan. Neymarin lukema on hieman yli 151 miljoonaa. Suurimpien koripallotähtien LeBron Jamesin ja Stephen Curryn lukemat jäävät kauas jalkapalloilijoiden taakse. Jääkiekkoilijoita suosituimpien listoilla ei näy.

Valtava somemenestys on nostanut Ronaldon markkina- ja media-arvon aivan omaan luokkaansa.

Hookitin viime vuoden lopulla tekemän laskelman mukaan Ronaldon massiivinen suosio sosiaalisessa mediassa tuotti hänen tärkeimmälle yhteistyökumppanilleen Nikelle mainosarvoa 474 miljoonan dollarin eli 445 miljoonan euron edestä.

Ronaldo siis sometti Nikelle lähes puoli miljardia euroa.

Tutkimuksessa otettiin huomioon kuinka suuren kohdeyleisön Ronaldon someviestit tavoittivat ja millainen vaikutus niillä oli yleisöön. Lisäksi huomioitiin, millaisen satsauksen vastaavan vaikutuksen ostaminen mainosmarkkinoilta olisi vaatinut.

Tutkimusajankohtaan mennessä Ronaldo oli tehnyt viime vuonna 329 postausta, joissa Nike esiintyi tavalla tai toisella. Hookitin tutkimuksesta kertoneen Forbesin mukaan postaukset tuottivat yhteensä 443,5 miljoonaa tykkäystä, kommenttia, jakoa tai muuta sosiaaliselle medialle tyypillistä reaktiota.

Pelkästään Ronaldon johtaman Portugalin maajoukkueen voittamaa Euroopan mestaruutta käsitellyt kuva Instagramissa tuotti Nike-logoineen media-arvoa 5,8 miljoonan dollarin edestä, Hookit laski.

Vuonna 2017 Ronaldon media-arvon voi odottaa vain kasvavan. Siitä menetys jalkapallokentillä pitää osaltaan huolen.

Euroopan mestaruus ja Mestarien liigan voittaminen Real Madridin riveissä toivat Ronaldolle vuoden 2016 parhaan jalkapalloilijan tittelin – ja koko vuosi noin 70 miljoonaa seuraajaa lisää. Siitä on hyvä jatkaa.

Hookitin mukaan Ronaldon kaupallisen menestyksen avain on siinä, että hän on onnistunut muuntamaan jalkapallomenestyksensä valtavaksi somesuosioksi ja somesuosion sekä itsensä että yhteistyökumppaneidensa hyödyksi.

Kun urheilijan media-arvoa määritellään ratkaisevaa on paitsi someseuraajien määrä myös seuraajien sitoutuneisuus. Ja sitoutuneita faneja Ronaldolla riittää.

Suomessa toimivan, sponsorointia tutkivan Sponsor Insight Nordicin tutkimusjohtaja Klaus Virkkunen ja yhteyspäällikkö Laura Peltonen pitävätkin Ronaldon arvoa kuvaavia Hookitin lukuja uskottavina.

”Luvut ovat suuntaa antavia, mutta noin tajuttomilla someseuraajamäärillä ne eivät kuulosta ollenkaan mahdottomilta”, Virkkunen sanoo.

”Kun seuraajia on paljon, arvoa kertyy nopeasti.”

Ronaldon seuraajien sitoutuneisuus näkyy heidän reaktioissaan, jotka ovat yhteistyökumppaneiden kannalta erittäin tärkeitä ja kiinnostavia.

”Kohdeyleisö kertoo sosiaalisessa mediassa välittömästi, kiinnostaako urheilijan postaus vai ei, tykkäävätkö he siitä vai eivät. Sitoutuneet seuraajat myös jakavat postausta eteenpäin”, Peltonen sanoo.

Kun Ronaldon Facebook-sivuilla julkaistiin kuva maailman parhaalle pelaajalle jaettavasta kultaisesta maapallosta, jonka päälle oli aseteltu valkoinen, uutuutta hohtava ja CR7 logolla varustettu Niken jalkapallokenkä, tykkäyksiä kertyi 1,2 miljoonaa ja jakoja yli 31 000.



Yrityksen kanssa yhteistyössä tuotettu hyvä sisältö on Laura Peltosen mukaan nimenomaan sellaista, että se sopii urheilijan itse tuottamaan sisältöön ja hänen julkisuuskuvaansa. Sen Ronaldo taustajoukkoineen osaa kenties paremmin kuin kukaan muu urheilija.

Keinoja somessa on paljon. Niinpä Ronaldo, kuten nykyisin jokainen tähtiurheilija, noudattaa häntä varten laadittua somestrategiaa.

Peltosen mukaan urheilija ja yritys voivat tehdä yhdessä esimerkiksi videon, joka ”kertoo jotain uutta ja siistiä sekä urheilijasta että yrityksen tuotteesta”. Esimerkiksi kurkistukset kulissien taakse ovat suosittuja someyleisöjen keskuudessa.

Kun Ronaldon Facebook-sivulla julkaistiin kuva hänestä yhdessä äitinsä ja sisarensa sekä muiden perheenjäsenten kanssa, tykkäyksiä kertyi 1,4 miljoonaa ja tunteita kuvastavilla emojikuvilla varustettuja kommentteja yli 10 000. Kommentit tulivat joka puolelta maailmaa ja valtaosassa viesti oli sama: olet paras, rakastamme sinua.



Joulun tienoissa Ronaldo julkaisi Facebookissa mainosvideon, jossa hän ajaa peilin edessä partaa ilman paitaa ja laulaa hammasharjamikrofoniin hyvän joulun ja uudenvuoden toivotuksen. Pesualtaan reunalla on hajuvesipulloja ja laulun jälkeen ruutuun ilmestyy iPhone, jonka ruudulla näkyy portugalia puhuva Cristiano. Video päättyy portugalilaisen teleyhtiön MEO:n logoon.

Näyttökertoja laulavalla Ronaldolla on jo 7,8 miljoonaa.



Sponsorin kannalta oleellinen mittari on myös klikkausten määrä. Klikkaukset kertovat, miten somessa toimivan urheilijan kautta ohjautuu yleisöä yrityksen palvelujen ja tuotteiden pariin.

”Erilaiset analytiikkavälineet, kuten Google Analytics kertovat, mistä liikennettä tulee yrityksen sivuille tai somekanaville”, Peltonen sanoo.

Suuret yritykset seuraavat tarkasti sponsoriyhteistyö vaikutuksia tuotteidensa myyntiin. Niin myös Nike.

Niken ja Ronaldon yhteistyö kuuluu urheiluvälinemyynnin ja -markkinoinnin suuriin menestystarinoihin.

Yhteistyö alkoi, kun nuori ja kapeaharteinen poikanen siirtyi Manchester Unitediin vuonna 2003. Forbesin mukaan Ronaldo on sen jälkeen käyttänyt 60:tä erilaista Nike-tuotetta: jalkapallokenkiä, asusteita ja muita varusteita, jotka nykyisin leimataan CR7 tuotemerkillä.

Yhteistyöstä Ronaldo on saanut kelpo korvauksen. Niken kanssa solmitun nykyisen sopimuksen arvo on runsaat 12 miljoona euroa vuodessa – mukava osuus Ronaldon runsaan 80 miljoonan euron vuosituloista.

Mutta tulevaisuus on vielä paljon rikkaampi.

Ronaldo solmi marraskuussa Niken kanssa elinikäisen sopimuksen kolmantena urheilijana kautta aikojen.

Vastaavanlaisen sopimuksen ovat aiemmin tehneet vain koripallolegenda ja Niken air-tuotteiden kantaisä Michael Jordan sekä LeBron James.

Ronaldon sopimuksen arvo on tiettävästi miljardi dollaria – nykykurssilla 940 miljoonaa euroa.

Talouslehti Forbesin mukaan Nike pääsi Ronaldon somesuosioon suhteutettuna halvalla.

Fakta

Sosiaalisen median suosikkeja


 Jalkapalloilija Cristiano Ronaldo, 255 miljoonaa seuraaja.

 Laulaja Taylor Swift, 254 milj.

 Laulaja Katy Perry, 226 milj.

 Laulaja Selena Gomez, 208 milj.

 Jalkapalloilija Lionel Messi, 152 milj.

 Jalkapalloilija Neymar, 151 milj.

 Koripalloilija LeBron James, 84 milj.

 Jalkapalloilija Zlatan Ibrahimovic, 52 milj.

 Juoksija Usain Bolt, 30 milj.

Luvuissa seuraajat yhteensä Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Jalkapallo
  • Erkki Kylmänen
  • Sanoma Pro
Urheilun luetuimmat
  1. 1

    Trump vaati kansallislaulun aikana protestoiville NFL-pelaajille potkuja – Jacksonville Jaguarsin omistaja riviin pelaajien rinnalle

  2. 2

    Suomalaissensaation MM-unelma hyytyi niukalla tappiolla – ”Kuulun tälle tasolle”

  3. 3

    Trump haukkui rodullista tasa-arvoa vaativat NFL-pelaajat ja perui NBA-mestarin kutsun Valkoiseen taloon – Pelaajat antoivat takaisin: ”Vierailu oli kunnia, ennen kuin sinä ilmestyit”

  4. 4

    Tamperelainen tanssinopettaja teki historiaa MM-tatamilla: ”Tiesin, miten pitkäksi aikaa saa mielihyvää, kun onnistuu tällaisessa paikassa”

  5. 5

    HJK:n mestaruus ei sinetöitynyt ainakaan vielä – RoPS piti FC Lahden kurissa

  6. Näytä lisää
  1. 1

    Tamperelainen tanssinopettaja teki historiaa MM-tatamilla: ”Tiesin, miten pitkäksi aikaa saa mielihyvää, kun onnistuu tällaisessa paikassa”

  2. 2

    Trump haukkui rodullista tasa-arvoa vaativat NFL-pelaajat ja perui NBA-mestarin kutsun Valkoiseen taloon – Pelaajat antoivat takaisin: ”Vierailu oli kunnia, ennen kuin sinä ilmestyit”

  3. 3

    Trump vaati kansallislaulun aikana protestoiville NFL-pelaajille potkuja – Jacksonville Jaguarsin omistaja riviin pelaajien rinnalle

  4. 4

    Huippulääkäri Sakari Orava kertoo meheviä tarinoita urheilutähtien maailmasta: Beckhamit popsivat pizzaa, toiset huusivat mamma miaa ja suihkuhuone vilisi torakoita

  5. 5

    Jyväskylän MM-rallin voittanut Esapekka Lappi paljastaa: Halusi F1-kuljettajaksi Valtteri Bottaksen tavoin, mutta rahaa ei ollut riittävästi

  6. Näytä lisää
  1. 1

    Mauri Salomäki, 86, ratkoo yo-matematiikan minuuteissa eikä ole koskaan nähnyt internetiä – ja hänen opeillaan rakennettiin Suomen nopein ihminen

  2. 2

    Huippulääkäri Sakari Orava kertoo meheviä tarinoita urheilutähtien maailmasta: Beckhamit popsivat pizzaa, toiset huusivat mamma miaa ja suihkuhuone vilisi torakoita

  3. 3

    Tamperelainen tanssinopettaja teki historiaa MM-tatamilla: ”Tiesin, miten pitkäksi aikaa saa mielihyvää, kun onnistuu tällaisessa paikassa”

  4. 4

    Mystinen arabišeikki opiskeli jujutsua valenimellä ja loi miljardeillaan lukkopainista kansainvälisen menestystarinan – mutta mitä suomalainen Marko tekee hänen organisaatiossaan?

  5. 5

    Trump haukkui rodullista tasa-arvoa vaativat NFL-pelaajat ja perui NBA-mestarin kutsun Valkoiseen taloon – Pelaajat antoivat takaisin: ”Vierailu oli kunnia, ennen kuin sinä ilmestyit”

  6. Näytä lisää

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tutkimus: Runsas huonojen hiilihydraattien käyttö lisää kuolleisuutta – Pastan, pullan ja valkoisen riisin riskit tulisi ottaa vakavasti, sanoo asiantuntija

    2. 2

      Kuvia Suomesta: Outi Pyhäranta kuvasi Miss Suomi -kisan osallistujia arkioloissa

    3. 3

      Saksan vaaleissa jyrännyt oikeistopopulistinen AfD: ”Me aiomme muuttaa tämän maan” – Merkelille hutera torjuntavoitto

    4. 4

      Venäläinen kenraali kuoli taistelussa Syyriassa

    5. 5

      Törkeitä veropetoksia, törkeitä pahoinpitelyjä ja törkeitä rattijuopumuksia – HS selvitti kuntapäättäjien rikostuomiot, katso millaisiin rötöksiin kotikunnassasi on syyllistytty

    6. 6

      Trump vaati kansallislaulun aikana protestoiville NFL-pelaajille potkuja – Jacksonville Jaguarsin omistaja riviin pelaajien rinnalle

    7. 7

      ”Emme halua enää muslimeja” – Tšekki on ottanut vastaan vain kourallisen pakolaisia, eikä juuri kukaan halua enempää

    8. 8

      Pyöreälehtinen viherkasvi paljastaa nyt trendikodin – kasvin pikkuversoista maksetaan jo isoja summia

    9. 9

      Saksan vaalitulos pähkinänkuoressa: Kolme pääasiaa

    10. 10

      Ateistia pidetään moraalittomana ihmisenä – paitsi Suomessa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kuvia Suomesta: Outi Pyhäranta kuvasi Miss Suomi -kisan osallistujia arkioloissa

    2. 2

      Törkeitä veropetoksia, törkeitä pahoinpitelyjä ja törkeitä rattijuopumuksia – HS selvitti kuntapäättäjien rikostuomiot, katso millaisiin rötöksiin kotikunnassasi on syyllistytty

    3. 3

      Rinta-Nikkolat ostivat kodin pelkkään kuntokartoitukseen luottaen, sitten todellisuus alkoi paljastua – kirpparilla myyty patja paljasti talon karmean kunnon

    4. 4

      ”Hän on se, jonka silmät ovat täynnä iloa” – Viisivuotias Lucas Räisänen on vakavasti sairas, ja nyt viranomaiset pohtivat, saako hän jopa miljoonia maksavan lääkkeen

    5. 5

      Viikko, jolloin kyllästyin olemaan feministi

    6. 6

      Tutkimus: Runsas huonojen hiilihydraattien käyttö lisää kuolleisuutta – Pastan, pullan ja valkoisen riisin riskit tulisi ottaa vakavasti, sanoo asiantuntija

    7. 7

      Ateistia pidetään moraalittomana ihmisenä – paitsi Suomessa

    8. 8

      ”Emme halua enää muslimeja” – Tšekki on ottanut vastaan vain kourallisen pakolaisia, eikä juuri kukaan halua enempää

    9. 9

      Nykymissit valmistautuvat kilpailuunsa kuin urheilijat – ja näyttävät saunapuhtainakin hämmentävän hyviltä, koska kauneuden eteen tehdään töitä enemmän kuin koskaan

    10. 10

      Näyttää aivan tavalliselta rahtikontilta, onkin raskas kranaatinheitin – suomalaiset kehittivät uuden asejärjestelmän Arabiemiraattien pyynnöstä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksinkertaiset aivoharjoitukset mullistivat lasten käytöksen – arvosanat nousivat, keskittyminen helpottui ja nukkuminen parani

    2. 2

      Maailmanloppu tulee lauantaina, kun mysteeriplaneetta iskeytyy Maahan, selittää amerikka­lainen profeetta – Voiko aurinko­kunnassamme piileskellä tuntematon planeetta?

    3. 3

      Päiväkoti irtisanoi lapsen Lauttasaaressa

    4. 4

      Helsingin poliisin raiskaustilastoissa toistuu tuttu tarina – HS:n kokoama kartta näyttää, mihin kaupunginosiin raiskaukset keskittyvät

    5. 5

      Jos olet ollut lapsi 1990-luvulla, syönyt, leikkinyt, pukeutunut, käynyt koulua tai viettänyt synttäreitä, teit näitä asioita

    6. 6

      Nuori lääketieteen nero Helsingin Tammisalosta keksi aivoporan – pääsi huippukirurgin ryhmään heti opintojen alussa

    7. 7

      Bussikaaos jatkuu myös iltapäivällä pääkaupunki­seudulla – Nobinan lakko vaikuttaa 200 000 ihmisen liikkumiseen

    8. 8

      Mies kaatoi pastakattilan lattialle Punavuoressa – alkoi riita, jonka seurauksena taloyhtiö vaatii mieheltä 30 000 euron korvauksia

    9. 9

      ”Hän on se, jonka silmät ovat täynnä iloa” – Viisivuotias Lucas Räisänen on vakavasti sairas, ja nyt viranomaiset pohtivat, saako hän jopa miljoonia maksavan lääkkeen

    10. 10

      Hyvältä tuntuva vatsa ei aina voi hyvin, ja vehnäleipä jämähtää klöntiksi – nämä seitsemän asiaa sinun tulee tietää, jos haluat välttää vatsavaivoja

    11. Näytä lisää