Auto    |   Autot

Tutustumisajossa Nissan Almera 2.2 Di Sedan Comfort Diesel

Moitetta saavat turboviive, pitkä viitosvaihde, matalat istuimet, niukat kuljettajanistuinsäädöt, kuormankantokyky ja dieselin lisähinta Kiitosta ansaitsevat polttonestetaloudellisuus, selkeä

Tilaajille

Timo Turkula

 Nissan Almera kuuluu alempaan keskiluokkaan, jonka markkinaosuus kokohenkilöautomyynnistä on Suomessa noin 40 prosenttia. Uusi ja Englannissatehty viistoperä-Almera tuli markkinoille viime keväänä. SyksylläAlmera-mallisto laajeni Sedanilla, jota valmistetaan Japanissa.

Yli 4,4 metrin pituudellaan Almera Sedan lähentelee isommankeskiluokan Nissan Primeran ja Opel Vectran mittoja, muttalyhyenpuoleinen2535 millin akseliväli kielii auton kuuluvan kuitenkin pienempäänkeskiluokkaan.

Nissan Almera 2.2 Diesel Sedan osoittautui kevyellä kuormallaoivalliseksi matka-autoksi. Sillä ajelee mielikseen kaikenlaisillamaanteillä, jolloin sen moottorin ja alustan ominaisuudet pääsevätoikeuksiinsa.

Taajamassa asiat eivät ole yhtä hyvin. Liikkeelle lähdössä moottorimiettii ja kylmänä koneen raksutus ja värinä tuntuu matkustamossa.

Pikkuajoon dieseliä ei kannata hankkia, sillä vastaavan teholuokanbensiinikäyttöisen Almera Sedanin saa yli 30000 markkaa edullisemmin.

Ajettavuus Nissan Almera on tuikitavallinen sedan, jonka antama ensivaikutelmaei juuri sykähdyttänyt.

Pitemmän ajolenkin jälkeen Almeran luonne hyvine ja huonoinepuolineen alkoi selvitä. Aluksi ohjaus tuntuu tahmealta. Totuttelunjälkeen ohjaustuntuma alkaa miellyttää maantieajossa, mutta pysäköitäessäse voisi olla kevyempikin.

Ajettavuus maantiellä on hyvänpuoleinen. Ohjaus keskittää sopivasti.Suuntavakavuus on hyvä kevyellä kuormalla ja tyynellä säällä. Raskaslastija sivutuulipuhurit saavat Almeran luikertelemaan.

Ulkomittoihin verrattuna lyhyt akseliväli vaatii veronsa. PikkutielläAlmera on hauska ja varman tuntuinen ajettava, sorasyheröissä se on kuinkotonaan. Rengaskoko on järkevä 185/65 R15, uraherkkyyttä ei ilmennyt.

Jousitus imaisee upeasti tien karkeuden, poikittaissaumat jakaikenlaiset kuopat. Almera on varsinainen syherön nielijä, jolla ajeleemielikseen mutkaisilla ja kuoppaisilla sorateillä.

Kuorman lisääminen heikentää ajomukavuutta ja ajettavuuttakin. Neljänhenkilön ja 50 kilon tavarakuormalla takapää heijaa ja pomppii isoissaheitoissa.

Melutaso riippuu ajotilanteesta ja tien pinnan laadusta.Hyväpintaisella tiellä Almera Diesel kulkee hiljaisesti. Moottori hyriseeja renkaat rallattavat vaimeasti.

Moottoritienopeudessa tuulen suhinat ylittävät moottorin surinan,mikä häipyy lähes kuulumattomiin. Karkealla tiellä renkaat rohisevatäänekkäästi. Kylmä moottori raksuttaa joutokäynnillä, ääni vaimeneekoneenlämmetessä.

Yleisvaikutelma ja sisätilat Reilut 4,4 metriä pitkä Almera näyttää tyypilliseltä, tavalliseltaporrasperämallilta. Pikkuisen lisää persoonallisuutta ei olisipahitteeksi. Nyt muoto on lähellä Primeraa ja edellistä Almeraa.

Sisätiloissa on enemmän ilmettä. Tyylikäs kojelauta ja viimeisteltyverhous luo laadun tuntua. Sisätilat riittävät neljälle, viides merkitseeahtautta. Mittanauhan mukaan sedanissa on pari senttiä enemmän jalkatilaamutta niukempi pääntila kuin viistoperämallissa.

Almera Sedan ei ole luokkansa tilavimpia. Tiloiltaankeskinkertaisessa Almerassa on enemmän jalkatilaa takana kuin senkovimmassa kilpakumppanissa, Toyota Corolla Sedanissa.

Euroopassa tehty Almera-viistoperä ansaitsee kehuja kuljettajanistuimen säätöjen mahdollisuuksista. Samaa ei voi sanoa JapanissatehdystäSedanista, jonka istuinten suunnittelussa näkyy japanilaisenpunakynämiehen käden jälki.

Sedanin penkki on sijoitettu matalammalle ja korkeussäätö nostaa vainistuimen takaosaa. Reisituki jää heikoksi, jos yrittää hilata penkinylös.Yläasennossakin istuin jää liian alas.

Sedanissa saisi olla viistoperämallista tuttu kunnollinenkorkeudensäätö, jossa istuimen etu- ja takaosan korkeuttaa voi säätääerikseen.

Sportdeck-mallissa selkänojan kallistusta voi säätää portaattomasti,mutta sedanissa tästäkin on tingitty. Selkänojan kulman säätö onportaallinen. Etuistuimet antavat riittävän sivutuen kaarreajossa.

Pääntukien korkeussäätövara on riittävä, mutta kallistussäätöpuuttuu. Aktiiviset pääntuet ja sivuturvatyynyt saa lisävarusteena 3900markalla. Ohjauspyörän korkeutta voi säätää.

Takapenkki on muotoiltu kahdelle. Keskipaikka sopii vaintilapäiskäyttöön, sillä keskellä pää osuu kattoverhoukseen.

Takapenkin pehmustus on vetelän tuntuinen, mikä tekee matalastaistuimesta vieläkin matalamman. Reisituki on olematon. Takapenkilläistutaan kuin jalat suussa. Isofix-kiinnikkeet puuttuvat Sedanista,vaikkaviistoperämallista ne löytyvät.

Korkeussäädöllä varustetut pääntuet ovat kaikilla istuinpaikoilla,mutta keskimmäinen pääntuki jää liian alas.

Viistoperämallissa on korkeammalle sijoitetut, paremmin varustetut jajämäkämmät istuimet kuin Japanissa valmistetussa sedanissa. Maahantuojanmukaan sedanin istuimiin on luvassa parannuksia.

Tavaratilat Almeran viistoperämalli on tunnettu säilytystiloistaan. Sedanissakintilaa pikkutavaroille löytyy, muttei niin paljon kuinSportdeck-malleissa.

Kojelaudan päällä on iso, kannella varustettu pientavaralokero.Hansikaslokero on keskikokoinen. Keskikonsolista löytyy kaksi käteväälokeroa. Etuovissa on ovitaskut, takaovissa ei. Lehtitaskut puuttuvat.

Luokassaan keskisuuri tavaratila vetää 460 litraa. Tilaa mahtui kaksiisoa matkalaukkua. Kolmaskin sopisi, ellei se ottaisi kiinnikeskiturvavyön rullan koteloon.

Lastenvaunujen lastaaminen on melkoista äheltämistä. Isotpyöränkotelot ovat tiellä. Vaunut mahtuivat kahdessa osassa vain moneenkertaan asettelemalla ja puoliväkisin runnomalla. Tavaratilassa onkassikoukut, mutta varsinaiset tavaroiden sidontalenkit puuttuvat.

Takapenkin selkänojat alaskääntämällä tilaa saadaan lisää, muttapieni väliaukko rajoittaa tilan monikäyttöisyyttä. Suksiluukkua ei ole,mutta toinen selkänojan puolisko alaskääntämällä parimetriset suksetsaadaan kuljetettua. Fillari juuttuu pieneen väliaukkoon.

Luukkua suljettaessa saranat tunkeutuvat tavaratilaan, mikä voivaurioittaa matkatavaroita. Kannen sisäpuoli on verhoilematon ja ilmanvetokahvaa. Terävät metallireunat eivät tee hyvää sormille.

Näkyvyys Keskikokoisen auton ulottuvuudet oppii äkkiä arvioimaan.Pienikokoinen kuljettaja toivoo parempaa istuimen korkeudensäätöä. Penkkijää liian alas parhaalle näkyvyydelle. Tehokkaiden ajovalojen puhtaudestahuolehtivat valonpesimet, joille on erillinen kytkin.

Koeajoautossa on vaalea sisäverhous, mutta onneksi kojelaudan yläosaon verhottu tummalla materiaalilla, mikä vähentää kojelaudanheijastumistatuulilasiin. Vain kojelaudan päällä olevan tavaralokeron kansi hiemanheijasteli vastavalossa.

Isot ulkopeilit lämpiävät ja säätyvät sähköllä. Törmäysturvallisuudenvuoksi paksujen etupilarien katve vaatii tarkkuutta risteysajossa.

Havaintoja Laadukkaan tuntuiset vivut ja vipstaakit toimivat jämäkästi jatäsmällisesti, vaihteensiirto on jäykkä, pakki takertelee sillointällöin.Vaihdekeppi nuppeineen on turhan ohut.

Mukavuusvarustelu on perusmalliksi hyvä. Sähkötoimisetikkunannostimet edessä ja kauko-ohjattu keskuslukitus ovat vakiotavaraa.Takaluukku on kytketty keskuslukitukseen. Ilmastointilaitteen saasiedettävään 4900 markan lisähintaan.

Puskurit ja kyljet on varustettu suojalistoin, edestä lista puuttuurekisterikilven kohdalta. Pienet roiskeläpät ovat vakiona.

Turvallisuus Uusi Almera ei ole vielä ehtinyt EuroNCAP-törmäystestiin. Edeltäjäänverrattuna uuden Almeran korirakennetta ja turvavarustelua on parannettu,joten sen törmäysturvallisuuden voi olettaa olevan ajan tasalla.

Törmäysturvallisuutta parantavia varusteita Almerassa ovat muunmuassa kuljettajan ja edessä matkustavan turvatyynyt sekäkolmipisteturvavyöt ja pääntuet kaikilla istuinpaikoilla.

Etuistuinten aktiiviset pääntuet ja sivuturvatyynyt saalisävarusteena 3900 markalla. Lasten turvaistuinten isofix-kiinnikkeet jatavaroiden sidontalenkit puuttuvat.

Ajoturvallisuus on hyvää tasoa. Kevyesti kuormattu Almera on varmantuntuinen ja täsmällinen ajettava huonollakin tiellä. Raskaalla kuormallaperän löysyys heikentää ajotuntumaa isoissa heitoissa.

Ajettavuuden ohella ajoturvallisuutta edistävät hyvät valotpesimineen, lämmitettävät ulkopeilit, ulkolämpömittari ja luokassaanedistyksellinen jarrujärjestelmä.

Lukkiutumattomattomia ABS-jarruja täydentää hätäjarrutustehostin elijarruassistentti. Se tunnistaa nopean hätäjarrutuksen ja varmistaatehokkaan jarrutuksen lisäämällä tehostusvoimaa automaattisesti.

Ajossa Almera tuntuu laadukkaalta. Hälyääniä ei kuulunut. Sisustuksentyön laatu on hyvä, tavaratilan viimeistelyssä on kuitenkinhuomauttamista. Verhoilematon takaluukku sulkeutuu rämähtäen jatavaratilan maton etureuna on huonosti sovitettu paikalleen.

Uuden automallin toimintavarmuutta on vaikea ennustaa,todennäköisesti uusi Almera on keskivertoautoa selvästi luotettavampi.Edellinen Almera sijoittuu parhaiden joukkoon Saksan katsastus- jatiepalvelun luotettavuustutkimuksissa.

Almera Sedanille voi veikata huolettomia kilometrejä. Lisäturvaaantaa pitkä takuuaika, kolme vuotta tai 100000 kilometriä.

Moottori Almeraa kuljettaa 2,2-litrainen turboahdettu suoraruiskutusdiesel,jonka suurin teho on 81 kW. Vääntöä löytyy mahtavat 230 Nm 2000 r/minkäyntinopeudella. Kilpailijoita suurempi iskutilavuus antaa aiheenolettaatavallista ripeämpää suorituskykyä.

Käytännössä voimakkaan moottorin paras terävyys hukkuu pitkiinvälityksiin. Alle 1500 kierroksella minuutissa moottori reagoiverkkaisesti kaasun painallukseen. Kierrosten noustessa lähellekahtatuhatta voimaa tulee runsaasti, pikkuvaihteilla jopa liikaa. Isossaturboahtimessa on pieni viive.

Almera on aneemisen tuntuinen ykkösellä paikaltaan lähtiessä jakakkosella kadunkulmissa.

Kun kierroksia on yli 1700 r/min, kone vetää puhdikkaasti, mikä takaahyvän tehon ohituksiin vaihteita käyttämällä. Viitosvaihde on Suomennopeusrajoituksiin liian pitkä, 80 km/h nopeudessa kierroksia on vain1500eli aivan moottorin joustavan vetoalueen alarajalla.

Heti kun nopeus tippuu alle kahdeksankympin, viitosen voimathyytyvät. Viitosella mitattu sitkeys 60-100 km/h on lähes kuusi sekuntiahitaampi kuin 15 kW pienempitehoisella Seat Leon TDI:llä. Kolmosella janelosella Almera yltää Seatin arvoihin.

Nissanin moottori on parhaimmillaan pitkässä maantieajossa, jossamoottorin alakierrosten uneliaisuus ei haittaa. Moottoritienopeudessaviitonen on elementissään ja menossa on vahvaa voiman tuntua.

Kylmänä moottori kalisee ja täristää joutokäynnillä, vauhtiin päästyämelut ja värinät eivät juuri haittaa. Turbon ujellus kuuluu hiemankiihdytettäessä.

Polttonestetaloudessa moottori lunasti tehtaan lupaukset. Testinkeskikulutukseksi tuli 5,73 litraa sadalla. Hyvä tulos, muttei aivanhuippua naftapihien suoraruiskudieselien joukossa.

Nollakelillä moottori lämpesi nopeasti, vaikka siinä ei ole mitäänlisälämmitintä. Pakkasten puuttuessa lämmityslaitteen tehoa ei pystyttyarvioimaan.

Nissan Almera Nissan Almera -malleja on kaikkiaan 18. Korimalleja on kolme:Sportdeck-viistoperä kolmi- tai viisiovisena sekä neliovinen Sedan. Ensikeväänä mallisto laajenee Almera Tino -tila-autolla.

Dieselmalleja on kolme: Almera 2.2 Di Sportdeck 3-ovinen Comfort149800 markkaa, 5-ovisena 154800 markkaa ja Sedan 4-ovisena 154900markkaa. Tutustumisajossa oli Sedan.

Kaikissa on sama 2.2-litrainen suoraruiskudiesel, joka kehittää 81kW. Viistoperämalleissa on ilmastointi vakiona dieselkoneen yhteydessä.

Almeraa on saatavana myös 1.5-litraisella 66 kW:n ja 1.8-litraisella84 kW:n bensakoneilla.

Edullisin Almera 1.5 maksaa 3-ovisena 105700 markkaa, 4-ovisena109800 markkaa ja 5-ovisena 110700 markkaa. 1.8-koneellaComfort-varustein3-ovinen maksaa 113700 markkaa, 5-ovinen 118700 markkaa ja 4-ovinen sedan123900 markkaa.

Nissan 1.8 Sedan (84 kW) on lähin bensavaihtoehto Diesel Sedanille.

Comfort-perusvarustein bensa-Almerat ovat luokassaan edullisia.Ylellisemmät Sport- ja Luxury-varustetasot nostavat hintaa reilusti.Dieselmoottorin yhteydessä varustetaso on aina Comfort.

Nissan Almera 2.2 Di Sedan Comfort Diesel -mallin kilpailijoita ovatmuun muassa Peugeot 306 XT Sedan 2.0 HDI (66 kW) 136900 markkaa, RenaultMégane Classic Confort 1.9 DTI (72 kW) 143900 markkaa, Ford Focus 1.8 TCISedan Ambiente (66 kW) 149500 markkaa, Opel Astra Sedan 2.0 DTH Comfort(74 kW) 157400 markkaa, Seat Toledo Stella 1.9 TDI (66 kW) 157500 markkaaja Volkswagen Bora Firstline 1.9 TDI (66 kW) 165900 markkaa.

Tekniikka Hinta 154900 markkaa

Toimituskulut pääkaupunkiseudulla 2500 markkaa

Valmistusmaa Japani

Takuu kolme vuotta / 100000 kilometriä

Korin puhkiruostumattomuustakuu 12 vuotta

Huoltoväli 15000 km / yksi vuosi

Dieselvero 2700 markkaa

KORI

Pituus 4425 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1445 mm

Akseliväli 2535 mm, raideleveys edessä 1470 mm, takana 1450 mm

Maavara: ei ilmoitettu

Tavaratila normaaliasento / monikäyttöasento 460 litraa / eiilmoitettu

Polttonestesäiliö 50 litraa

Omamassa / kokonaismassa 1325 kg / 1800 kg

Suurin sallittu perävaunumassa jarruin / ilman jarruja 1200 kg / 650kg

Suurin sallittu kattokuorma 75 kg

MOOTTORI

Iskutilavuus 2184 cm3

Suurin teho 81 kW (110 hv) / 4000 r/min

Suurin vääntömomentti 230 Nm / 2000 r/min

Polttoneste: Diesel

ALUSTA

Ohjaus: Kääntöympyrä puskurista 10,4 metriä

Jarrut: Lukkiutumattomat jarrut ABS, elektronisesti säätyväjarruvoiman jako EBD, hätäjarrutustehostin

Renkaat: 185/65 R15 88H Bridgestone B 391

SUORITUSKYKY

Kiihtyvyys 0-100 km/h 12,3 sekuntia, huippunopeus 185 km/h(valmistajan ilmoittama)

Sitkeys 60-100 km/h 5-vaihde 20,4 sekuntia, 4-vaihde 11,4 s, 3-vaihde7,6 s (mitattu)

Polttonesteenkulutus EU kaupunki / maantie / yhdistetty (valmistajanilmoittama)

7,7 / 4,9 / 5,9 litraa / 100 km

Hiilidioksidipäästö 156 g/km

Mitattu kulutus 5,73 litraa / 100 km

Matkamittarivirhe - 1,1 prosenttia

Nopeusmittari näyttö/todellinen 60/57, 80/76, 100/95 km/h

Koeajomatka 795 km, aika 8. 9. - 15. 9. 2000, ulkolämpö 0 . . .+ 15astetta

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Autot
  • Nissan

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    3. 3

      Suojelupoliisi haluaa perustaa vakoilukoulun – Supo ja Puolustusvoimat tarvitsevat 130 uutta työntekijää tiedustelulakeja toteuttamaan

    4. 4

      Asianajajaliitto pitää ”paimenkirjeiden” lähettelyä pelkän baarikeskustelunkin pohjalta hyväksyttävänä – ”Asianajajan velvollisuus numero yksi on lojaalius asiakasta kohtaan”

    5. 5

      Väitteet siitä, että presidenttipari ei kutsunut Linnan juhliin kulttuuriväkeä, ovat totaalista hölynpölyä

    6. 6

      Poliisi kiinnostui Sunny Car Centerin kadonneista miljoonista – Konkurssipesä: rahaa meni ”hupifirmalle” ja mausteyhtiölle

    7. 7

      Helsingissä rytisee nyt pelti, märkä lumi kaatanut kymmeniä puita – kolareita eri puolilla Suomea

    8. 8

      Kaarina Hazard nauraa asianajajan välityksellä uhkailevalle miehelle #MeToo-keskustelussa – ”Kasvoton valta yrittää sabotoida naisten järjestäytymis­yritykset”

    9. 9

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    10. 10

      Mies huijasi koko internetiä ja nosti takapihan varastonsa Lontoon 18 149 ravintolasta ykköseksi – vaikka tarjoili pelkkiä pakaste-eineksiä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kiinalaismedia: Hurjia selfie-kuvia harrastanut mies putosi pilvenpiirtäjästä ja kuoli

    2. 2

      #Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

    3. 3

      Venäjä saattaa antaa Ruotsille ikävän joululahjan: Iskander-ohjuksia naapuriin – Mutta miksi ohjus­kohut hymyilyttävät Venäjän tuntevia suomalais­sotilaita?

      Tilaajille
    4. 4

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    5. 5

      Vuosikymmeniä paraatipaikalla polkuhintaan kirjoja myynyt antikvariaatti kaatui Helsingin kaupungin vuokran­korotuksiin – ”Olemme pelanneet tähänkin asti minimikatteella”

    6. 6

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    7. 7

      Ahdistelijoista puhuneet naiset ovat saaneet vaientamiskirjeitä – Rikosoikeuden professori: ”Tuollaiset kirjeethän ovat puolittain uhkauksiakin”

    8. 8

      Ensin Vantaa kaatoi tonnikaupalla lasten ruokaa roskiin, nyt kaupunkilaiset maksavat siitä miljoona euroa – ”Käsittämätön virhe”, luonnehtii poliitikko

    9. 9

      Mielikuva automarketissa ravaavasta ”prisma­perheestä” lykkää lapsen­tekoa – kolme–nelikymppisten ruuhka­vuodet pakkautuvat yhä lyhyempään jaksoon

    10. 10

      Suomalaismies vaati Googlelta 120 000 euron korvauksia henkisestä kärsimyksestä, kivusta ja särystä, mutta joutui itse maksajaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    4. 4

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    5. 5

      Toimittaja kyykkäsi viikon ajan: asennon vaikeus ja kivistys yllättivät, muiden kummastelu ja muotikin haittasivat – lopulta käteen jäi uusi, terveellinen tapa

      Tilaajille
    6. 6

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    7. 7

      Kyykky on tämän hetken kovin hitti – Tätä Mariah Careyn kyykkyasentoa on vaikea päihittää, ja siksi fanit rakastavat sitä

    8. 8

      HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

    9. 9

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    10. 10

      Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

      Tilaajille
    11. Näytä lisää