Auto    |   Autot

Autoliiton veromalli ajoi suoraan ojaan

Muut järjestöt arvostelevat esitystä, josta valtiovarainministeriövaikenee

Tilaajille

Ilpo Mattila

 Autoliiton viimeviikkoinen ehdotus autoveron alentamiseksi ei saakannatusta autoalan järjestöiltä. Autoalan keskusliitto, Autotuojat jaKaasu- ja öljyalan keskusliitto hyväksyvät kyllä Autoliitonveroehdotuksentavoitteet, mutta muun muassa ylimenokauden aikana portaittain kasvavakäyttömaksu aiheuttaisi järjestöjen mukaan markkinahäiriöitä jasekavuutta.

Autoliitto kertoi veromallin julkistamistilaisuudessa, että se olivalmistellut veroehdotuksensa yhteistuumin autojen maahantuojien jaöljyalan kanssa. Autotuojien toimitusjohtaja Pekka Puputti, Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Harri Nykänenja Kaasu- ja öljyalan keskusliiton toimitusjohtajaJarmo Nupponenkuitenkin kiistävät osallistuneensa veromallin valmistelutyöhön.

"Kävin viikkoa ennen julkistamistilaisuutta 20 minuutinkeskustelun Autoliiton kanssa ehdotuksesta, siinä kaikki", PekkaPuputti toteaa. Autoliitto ei kuitenkaan kirjannut malliinsa Puputintekemiä huomautuksia.

Harri Nykänen on keskustellut Autoliiton kanssa autoverosta montakertaa viime vuosina ja hyväksyy ehdotuksen tavoitteet, muttaveronalennusten keinovalikoimaa hän ei pidä toteuttamiskelpoisena.

Nykäselle ei ole selvää, onko Autoliitto itsekään sitoutunutehdotukseensa.

Jarmo Nupponen ei myöskään ollut mukana ehdotuksen valmistelussa,eikä edes keskustellut siitä Autoliiton kanssa. "Mutta ehkä heovat tutustuneet Autoalan keskusliiton ja meidän yhteiseen veromalliimme,jonka esittelimme neljä vuotta sitten ja jonka päivitimme vuosisitten", Nupponen sanoo.

Kolmikko on tyytyväinen siihen, että Autoliitto "vihdoinvaivautui" tekemään oman ehdotuksen ja laskelman autoveronalentamisesta.

"Hekin varmasti ovat nyt huomanneet, ettei tästä umpikujastaole ihan helppo päästä ulos", Nupponen arvioi.

Puputti on kiusaantunut tilanteesta eikä haluaisi esiintyäjarrumiehenä, koska "tieliikenteen verotus ei voi jatkossa enäänousta 30 asteen kulmassa, kuten tähän asti on tapahtunut, vaan asiallepitäisi tehdä jotain".

Puputin mielestä Autoliiton ehdotusta on kuitenkin erittäin vaikeahallinnollisesti toteuttaa.

Autoliiton toimitusjohtajanPasi Niemisenmukaan nyt olisi aika tarkastella tieliikenteen verotustakokonaisuutena ja etsiä uusia malleja. Autoliitto ei "senkummemmin sitoudu" esittämäänsä malliin, jonka se toi lähinnäpohjaksi keskustelulle.

"Tavoitteet ovat sellaisia, joihin kaikki yhtyvät, muttakeinoistahan voidaan olla eri mieltä", Nieminen perustelee.

Valtiovarainministeriön vanhempi hallitussihteeri ja autoverotuksen erikoistaitajaHeikki Kuitunenei halua kommentoida Autoliiton ehdotusta.

YmpäristöministeriSatu Hassi (vihr) esitti hiljattain, että liikenteen verotuksen perusteenakäytettäisiin ajoneuvon kulutusta periaatteella se maksaa jokasaastuttaa.

Tieliikenteen verotuksen kehittäminen on mukanahallitusohjelmassakin, mutta sen käsittely on päätetty siirtää muidenkulutusverojen tapaan hallituskauden lopulle.

Liikenneministeriö on jo pitkään esittänyt tieliikenteen verotuksenmuuttamista ja autoveron painopisteen siirtämistä hankinnan verotuksestakäytön verotukseen. Tavoitteena on uusien autojen osuuden kasvattaminenautokannassa ympäristö- ja turvallisuussyistä.

Autoverokysymys tuskin liikahtaa Suomessa niin kauan kuinEY-tuomioistuin käsittelee korkeimman hallinto-oikeuden sille tekemääkysymystä Suomen käytettyjen autojen verotuksesta. Vastausta joudutaanodottelemaan puolitoista vuotta.

Autoliitto esitti laskelman, jonka mukaan valtio voisi alentaa autoveroa 15 prosenttiavuodessa viiden vuoden siirtymäajalla. Autoliiton laskelmissa valtionverotulot vähenisivät uudistuksessa vain noin kaksi miljardia markkaa.

Valtion menettämiä verotuloja korvattaisiin vuosimaksulla, jokanousisi vuosittain niin että vuoden 2000 autoista maksu olisi 1400markkaaja viisivuotiskauden lopulla 2600 markkaa.

Ehdotus on uutta Autoliiton historiassa, sillä tähän asti se on ainavastustanut jyrkästi vuosittaisia käyttömaksuja.

Veromallissa on useita kohtia, jotka eivät sovi suomalaiseenhallintojärjestelmään. Verotuottojen jäädyttäminen jonkin vuoden tasollenähdään huonona ratkaisuna, kuten myös tapahtumien ajoittaminenseuraavalle hallituskaudelle. Eri vuosina ostetuilla autoilla olisi jopaseitsemän erisuuruista vuosimaksua.

Autoliiton ehdottaman mallin mukaisesti markkinoilla olisi ennenvuotta 2000 hankittuja autoja, joiden vuotuinen vero on 500 tai 700markkaa, ja viiden vuoden siirtymäaikana hankittuja autoja, joissavuosimaksu vaihtelee 1400 ja 2600 markan välillä.

Tieliikenteen verotus muuttuu todennäköisesti ympäristö- ja turvallisuussyistä.

Suomessa on yli miljoona vuonna 1989 tai sitä ennen käyttöönotettuaautoa. Kun keskiverto 1989 käyttöön otettu henkilöauto päästääkäyttöikänsä aikana 3750 kiloa happamoittavia Nox- ja HC-päästöjä, vuonna1994 käyttöön otettu auto päästää vain kymmenesosan siitä eli 375 kiloa.

Paras uusi vuonna 1999 käyttöön otettu auto päästää elinkaarensaaikana vain 38 kilogrammaa, eli sadasosan vuoden 1989 päästötasosta.

Henkilöautojen energiatehokkuuden ja ominaiskulutuksen arvellaanlaskevan edelleen 1-1,5 prosenttia vuodessa. Tämä johtaa myöshiilidioksidipäästöjen vähentymiseen.

Liikenneministeriön asettaman arviointiryhmän mukaan tieliikenteenhiilidioksidipäästöt ovat vähentyneet 4,3 prosenttia vuodesta 1990, janiiden arvioidaan vähentyvän edelleen vuoteen 2010, jolloin nealittaisivat seitsemän prosenttia vuoden 1990 tason.

Kaiken liikenteen osuus Suomen hiilidioksidipäästöistä on noinviidennes. Tieliikenteen osuus on 16 prosenttia, josta henkilöautojenosuus 59 prosenttia. Henkilöautoliikenteen osuus koko Suomenhiilidioksidin kokonaispäästöistä on 10 prosenttia.

Hiilidioksidi ei ole varsinainen pakokaasupäästö, eikä sillä oleterveysvaikutuksia, mutta se on tärkein ns. kasvihuoneilmiötä aiheuttavakaasu. Hiilidioksidia ei voida vähentää muuten kuin polttoaineenkulutustavähentämällä.

Uudet autot myös suojaavat matkustajia onnettomuuksissa paljon paremmin kuinvanhemmat.

Vuonna 1997 tehdyn selvityksen mukaan loukkaantumisriski allekaksivuotiaissa autoissa oli vain 65 prosenttia keskiarvosta. Sen mukaanjoka kolmas henkilö olisi säästynyt loukkaantumiselta.

Tilanne paranee vuosi vuodelta muun muassa entistä parempien jarrujenja ajovakauden hallintajärjestelmien yleistyessä.

Henkilöautokannan keski-ikä on Sveitsissä kuusi vuotta, Saksassa 6,8vuotta, Italiassa 7,3 vuotta, Tanskassa 8,6 vuotta, Ruotsissa 9,8 vuottaja Suomessa 10,2 vuotta.

Henkilöautojen keskimääräinen romutusikä Suomessa on 17,5 vuotta.

Autokanta alkaa uusiutua, kun uusien autojen myynti ylittää 140000vuodessa.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Autot

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    3. 3

      Walesilainen lammasfarmari äänesti brexitin puolesta, mutta nyt EU-ero vaarantaa koko elämäntyön: ”En koskaan halunnut kovaa brexitiä”

    4. 4

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    5. 5

      Egyptiläinen laulajatar söi musiikkivideolla banaania alusvaatteissaan – tuomittiin kahdeksi vuodeksi vankilaan siveettömyydestä

    6. 6

      Lasten ruutuaika ei saisi ylittää paria tuntia päivässä, sanoo silmälääkäri: ”Laitteiden tuijotus on jo nyt lisännyt lasten silmävaivoja, emmekä tiedä, mitä puhelin ja tietokoneet oikeasti tekevät silmille”

    7. 7

      Helsinki-Vantaan lentokenttä meni sekaisin: Laukkujensa etsijöitä kehotettiin tiistaina lähtemään pois ja palaamaan aamulla asiaan

    8. 8

      Pakkasukon porttikielto on hyvä uutinen

    9. 9

      Espoo varautuu ongelmiin: Liikennekaaos uhkaa tammikuussa, kun länsimetron liityntäliikenne käynnistyy

    10. 10

      Terveydenhuoltoa ei uudisteta pelkoja lietsomalla – Heikki Hiilamo paljasti asenteensa puhuessaan yksityisistä yrityksistä härskeinä välistävetäjinä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      #Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

    3. 3

      Venäjä saattaa antaa Ruotsille ikävän joululahjan: Iskander-ohjuksia naapuriin – Mutta miksi ohjus­kohut hymyilyttävät Venäjän tuntevia suomalais­sotilaita?

      Tilaajille
    4. 4

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    5. 5

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    6. 6

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    7. 7

      Vuosikymmeniä paraatipaikalla polkuhintaan kirjoja myynyt antikvariaatti kaatui Helsingin kaupungin vuokran­korotuksiin – ”Olemme pelanneet tähänkin asti minimikatteella”

    8. 8

      Ensin Vantaa kaatoi tonnikaupalla lasten ruokaa roskiin, nyt kaupunkilaiset maksavat siitä miljoona euroa – ”Käsittämätön virhe”, luonnehtii poliitikko

    9. 9

      Mielikuva automarketissa ravaavasta ”prisma­perheestä” lykkää lapsen­tekoa – kolme–nelikymppisten ruuhka­vuodet pakkautuvat yhä lyhyempään jaksoon

    10. 10

      Suomalaismies vaati Googlelta 120 000 euron korvauksia henkisestä kärsimyksestä, kivusta ja särystä, mutta joutui itse maksajaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    4. 4

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    5. 5

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    6. 6

      HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

    7. 7

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    8. 8

      Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

      Tilaajille
    9. 9

      Järjestäjän Facebook-kirjoitus osoittaa: Töölöntorin alpakka­tapahtumalla haluttiin viedä huomio pois 612-kulkueesta ja saada se siirtymään muualle

    10. 10

      Toimittaja kyykkäsi viikon ajan: asennon vaikeus ja kivistys yllättivät, muiden kummastelu ja muotikin haittasivat – lopulta käteen jäi uusi, terveellinen tapa

      Tilaajille
    11. Näytä lisää