Auto    |   Tutustumisajossa

Tila-autojen edelläkävijä

Uusi Scénic on hienostunut yhdistelmä modernia muotoilua ja monikäyttöistä tilaa. Ranskalaiseen tapaan jousitusmukavuus on mainio. Scénic on luokkansa hiljaisimpia.

Tilaajille

Alemman keskiluokan tila-autojen edelläkävijä, Renault Scénic, on edennyt jo toiseen sukupolveen samaan aikaan kun monet kilpailijat ovat vasta äskettäin tuoneet ensimmäisen mallin tähän yhä suositumpaan luokkaan.

Suosioon on monta syytä. Tilat muuntuvat hetkessä käyttötarpeen mukaan. Korkeassa autossa on hyvä näkyvyys ja mukava ajoasento. Sisään ja ulos pääsee helposti. Ajettavuus on kehittynyt tavallisten henkilöautojen tasolle. Perusmallien hinta on yksityiselle autonostajalle vielä siedettävällä tasolla.

Uusi Scénic on hienostunut yhdistelmä modernia muotoilua ja monikäyttöistä tilaa. Ranskalaiseen tapaan jousitusmukavuus on mainio. Scénic on luokkansa hiljaisimpia.

Mukavuutensa ansiosta Scénic antaa tiukan vastuksen kilpailijoiden parhaille uutuusmalleille, joita ovat Ford Focus C-Max, Toyota Corolla Verso ja Volkswagen Touran. Ajettavuus: Scénic on käteen käypä yleisauto moneen lähtöön. Kohtuullisten ulkomittojen ansiosta Scénic on ketterä kaupungissa. Hyvän alustan vuoksi se on hauska mutkatiellä ja vakaa valtateillä.

Ohjaustuntuma on outo kuten muissakin Méganeissa. Ohjaus keskittää hyvin, mutta rattia käännettäessä vaste on keinotekoinen ja tarvittava ohjausvoima vaihtelee.

Ohjauksen omituisuuksiin tottuu kesäkelillä, mutta jäisellä tiellä tuntuma tiehen ja keliin jää heikoksi varsinkin kitkarenkailla.

Tanakka jousitus ja iskunvaimennus pitävät kallistelun kurissa. Ajotuntuma on yleensä jämäkkä ja kiinteä, mutta raskaalla kuormalla takapää hytkyy ison heiton jälkeen.

Jousituksessa on painotettu enemmän mukavuutta kuin urheilullisuutta. Jousitusmukavuus osoittautui mainioksi kelirikon runtelemilla teillä. Jousitus nielee nimismiehen kiharat ja muut tien epätasaisuudet leveistä renkaista huolimatta. Edeltäjää vaivannut takapään jysähtely on poistunut.

Jousitus silottaa tien karkeuden. Kulku on hienostunutta ja tasaista kuin pykälää isommassa autossa.

Heti ensi ajamalta kuski ja matkustajat huomaavat Scénicin miellyttävän hiljaisuuden. Renaultin Mégane ja Scénic kuuluvat alemman keskiluokan äänettömimpiin autoihin.

Hyvillä teillä kitkarenkaiden melu on olematon. Karkeilla teillä renkaiden rallatus toki kuuluu, mutta on vaimeampaa ja sävyltään miellyttävämpää kuin kilpailijoissa, ainakin ajossa olleilla pehmeillä kitkarenkailla.

Hiljaisuus ja hyvä jousitus antavat ajoon ison auton leppoisaa tuntua, mikä lisää matkustusmukavuutta pitkillä reissuilla. Turvallisuus ja laatu: EuroNCAP-törmäystestissä tuli kehuja.

Kuljettajan ja matkustajien suojasta Scénic sai loistavan arvosanan, täydet viisi tähteä, johon on tässä luokassa yltänyt Scénicin lisäksi Toyota Corolla Verso ja Volkswagen Touran.

Jalankulkijatestissä Scénic sai kaksi tähteä neljästä ja lasten suojasta kolme tähteä viidestä.

Hyvä törmäysturvavarustelu käsittää kuusi turvatyynyä, muun muassa turvaverhot edessä ja takana.

Kaikilla istuinpaikoilla on pääntuet, takapenkillä isofix-kiinnikkeet ja tavaratilassa sidontalenkit. Matkustamon ja tavaratilan väliin saa suojaverkon, jonka voi kiinnittää sekä etuistuinten että takaistuinten taakse.

Ajoturvallisuutta lisäävät leppoisa ajettavuus, näkyvyys, hyvät ajovalot, ilmastointi, ulkolämpömittari sekä lukkiutumattomat ABS-jarrut.

Lisää turvallisuutta saa ESP-ajonvakautusjärjestelmällä (700 euroa), rengaspainevaroittimella (500 euroa) sekä Bi-Xenon ajovaloilla (1000 euroa).

Ajossa Scénic tuntui laadukkaalta. Ei kolinoita eikä räminöitä. Uuden mallin luotettavuudesta ei ole tilastoa. Edeltäjä sijoittui heikosti saksalaisessa tiepalveluraportissa. Näkyvyys: Korkeasta autosta on hyvä näkyvyys lukuun ottamatta tuulilasin pilareiden katvetta.

Viiston konepellin etureuna ei näy kuskin paikalta, mikä vaatii totuttelua.

Raskaalla kuormalla takaikkunan yläreuna painuu alas ja näkyvyys sisäpeilistä heikkenee.

Ajovalot ovat tehokkaat ja varustettu pesimin, jotka toimivat tarpeettomasti päiväkäytössä. Havaintoja: Kojelautaan sijoitettu vaihdevipu on erittäin hyvin käsillä. Kuusivaihteisuus lisää vaihtamisen tarvetta. Sähkötoimiseen pysäköintijarruun tottuu nopeasti.

Ajovalojen korkeuden ja mittariston valojen säätövivut ovat piilossa kojelaudan alareunassa, mistä niitä on hankala hapuilla.

Avainkortti on erikoisuuden tavoittelua ilman hyötyä. Kortti lipsahtaa helposti kädestä. Kortin painonappien piskuiset merkinnät näkyvät heikosti hämärässä, mikä vaikeuttaa ovien avaamista tai lukitsemista.

Takarenkaiden painesuositus on alhainen tila-autolle, jonka kuormitus vaihtelee. Suositus on nopeuden eikä kuorman mukaan, edessä 2,3, takana 2,0, moottoritiellä 2,4 ja 2,1. Muotoilu ja sisätilat: Moderni ulkomuoto on sukua muiden Mégane-mallien kanssa. Sisustus poikkeaa edukseen aistikkuudellaan ja ranskalaisella omintakeisuudellaan.

Kuljettajan istuin on entistä jämäkämpi, paremman sivutuen antava ja varustettu korkeussäädöllä.

Taakse pääsee helposti. Takapenkillä on tilaa reilusti kahdelle, kohtalaisesti kolmelle. Takaistuimet saisivat olla korkeammat, mikä parantaisi reisitukea.

Pikkutavaroille on hyvät säilytystilat monissa lokeroissa. Ovilokerot ovat suuret. Etuistuinten välissä on iso lokero, johon tavarat saa piiloon liukuvan sälekannen alle. Tavaratilat: Selkeämuotoinen tavaratila peitteen alla on lyhyt, mutta korkea. Tila vetää 430-480 litraa liukuvien takaistuinten asennosta riippuen.

Hyllyn alle mahtuu kolme isoa matkalaukkua tai lastenvaunut kahdessa osassa. Kun takaistuimia liu'utetaan eteenpäin, mukaan sopii neljä isoa laukkua. Peite poistettuna lastenvaunut mahtuvat kokonaisena.

Monikäyttöasennossa takaistuimet voi taittaa tai irrottaa kokonaan. Tilaa saadaan lähes kaksi kuutiota. Iso fillari mahtuu kokonaisena kyytiin.

Tavaratilan kansi saisi nousta ylemmäksi. Pitkä lastaaja kolauttaa päänsä takaluukun muhkeaan sisäverhoukseen. Moottori: Kaksilitrainen bensiinimoottori antaa mainion suorituskyvyn.

Kuusinopeuksisen vaihteiston tiheät välitykset parantavat osaltaan sitkeyttä ja kiihtyvyyttä. Sitkeydessä Rellu päihitti saman painoisen Volvo S40 2.4:n.

Ohituskiihtyvyys on hyvä kolmosella ja nelosella. Kuutosvaihdekaan ei ole mikään turha loikkari, vaan käyttökelpoinen ajovaihde jopa mutkaisella pikkutiellä.

Kone antaa voimaa jouheasti ja pitää mölyt mahassaan.

Bensaa paloi 8,2 litraa sadalla, mikä on kohtuullinen arvo kuljetus- ja suorituskykyyn verrattuna. Kaksilitraisen kulutuslisä 1.6-litraiseen edeltäjään verrattuna oli vain puolisen litraa. Tutustumisajossa oli Renault Scénic 2.0, jonka hinta on Pack-perusvarustein 26600 euroa. Lisävarusteina olivat Confort-paketti (1000 euroa) ja Expression-varusteet (700 euroa), jotka nostivat hinnan 28300 euroon.

Kiitosta ansaitsevat kolariturvallisuus, mukavuus, hiljaisuus, ajettavuus varauksin, tilavuus, muunneltavuus, sisään ja ulospääsy, säilytystilat pikkutavaroille, tyylikkyys, suorituskyky ja tasapainoinen kokonaisuus.

Moitetta saavat tunnoton ohjaus kitkarenkain, keinotekoinen ohjausvaste, rengaspainesuositukset, piilotettu ajovalojen korkeudensäädin ja avonaisen takaoven mataluus.

Scénic kuuluu laajaan Renaultin Mégane-sarjaan, jossa on peräti seitsemän korimallia ja 88 mallia. Scénicin korimalli on viisiovinen tila-auto. 5-paikkaisia Scénic-malleja on 12 ja pitempiä 7-paikkaisia Grand Scénic malleja kahdeksan.

Moottorivaihtoehtoja on neljä. Bensiinimoottorit ovat 1.4 (72 kW), 1.6 (83 kW) ja 2.0 (99 kW). Diesel on 1.9 dCi (88 kW). Pienintä 1.4-moottoria ei saa Grand Scéniciin. Perusvarustelu on Pack ja ylellisempi on Confort.

Lisäksi on valittava jokin neljästä design-varustepaketeista, Authentique ilman lisähintaa, Expression (700 euroa), Dynamique tai Privilège (1500 euroa). Pakettien lisäksi löytyy runsaasti erillisiä valinnaisia varusteita. Automaattivaihteiston saa 1.6- ja 2.0-bensiinimoottoreihin, muttei dieseliin. Edullisin Scénic on 1.4 Pack, hinta 22500 euroa, ja kallein Grand Scénic diesel 1.9 dCi Confort, hinta 32400 euroa.

Scénic valmistetaan Ranskassa.

Takuuaika on kaksi vuotta ilman kilometrirajaa.

Huoltoväli on 30000 kilometriä tai kaksi vuotta.

Toimituskulut pääkaupunkiseudulla ovat 600 euroa.Kilpailijoita on runsaasti: Hyundai Matrix 1.8 GLS (20900 euroa), Daewoo Tacuma 2.0 CDX (21800), Citroën Xsara Picasso 1.8i (23600), Nissan Almera Tino 1.8 Cool (24690), Mazda Premacy 2.0 Exclusive (25900), Peugeot 307 2.0 SW (27700), Toyota Corolla Verso 1.8 Linea Terra (28850), Ford Focus C-Max 2.0i Trend (29050), Volkswagen Touran 1.6 FSI Firstline (29390) ja Opel Zafira 1.8i Comfort (29960 euroa).

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Koeajo
  • Autot
  • Renault

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    3. 3

      Suojelupoliisi haluaa perustaa vakoilukoulun – Supo ja Puolustusvoimat tarvitsevat 130 uutta työntekijää tiedustelulakeja toteuttamaan

    4. 4

      Asianajajaliitto pitää ”paimenkirjeiden” lähettelyä pelkän baarikeskustelunkin pohjalta hyväksyttävänä – ”Asianajajan velvollisuus numero yksi on lojaalius asiakasta kohtaan”

    5. 5

      Väitteet siitä, että presidenttipari ei kutsunut Linnan juhliin kulttuuriväkeä, ovat totaalista hölynpölyä

    6. 6

      Poliisi kiinnostui Sunny Car Centerin kadonneista miljoonista – Konkurssipesä: rahaa meni ”hupifirmalle” ja mausteyhtiölle

    7. 7

      Helsingissä rytisee nyt pelti, märkä lumi kaatanut kymmeniä puita – kolareita eri puolilla Suomea

    8. 8

      Kaarina Hazard nauraa asianajajan välityksellä uhkailevalle miehelle #MeToo-keskustelussa – ”Kasvoton valta yrittää sabotoida naisten järjestäytymis­yritykset”

    9. 9

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    10. 10

      Mies huijasi koko internetiä ja nosti takapihan varastonsa Lontoon 18 149 ravintolasta ykköseksi – vaikka tarjoili pelkkiä pakaste-eineksiä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kiinalaismedia: Hurjia selfie-kuvia harrastanut mies putosi pilvenpiirtäjästä ja kuoli

    2. 2

      #Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

    3. 3

      Venäjä saattaa antaa Ruotsille ikävän joululahjan: Iskander-ohjuksia naapuriin – Mutta miksi ohjus­kohut hymyilyttävät Venäjän tuntevia suomalais­sotilaita?

      Tilaajille
    4. 4

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    5. 5

      Vuosikymmeniä paraatipaikalla polkuhintaan kirjoja myynyt antikvariaatti kaatui Helsingin kaupungin vuokran­korotuksiin – ”Olemme pelanneet tähänkin asti minimikatteella”

    6. 6

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    7. 7

      Ahdistelijoista puhuneet naiset ovat saaneet vaientamiskirjeitä – Rikosoikeuden professori: ”Tuollaiset kirjeethän ovat puolittain uhkauksiakin”

    8. 8

      Ensin Vantaa kaatoi tonnikaupalla lasten ruokaa roskiin, nyt kaupunkilaiset maksavat siitä miljoona euroa – ”Käsittämätön virhe”, luonnehtii poliitikko

    9. 9

      Mielikuva automarketissa ravaavasta ”prisma­perheestä” lykkää lapsen­tekoa – kolme–nelikymppisten ruuhka­vuodet pakkautuvat yhä lyhyempään jaksoon

    10. 10

      Suomalaismies vaati Googlelta 120 000 euron korvauksia henkisestä kärsimyksestä, kivusta ja särystä, mutta joutui itse maksajaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    4. 4

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    5. 5

      Toimittaja kyykkäsi viikon ajan: asennon vaikeus ja kivistys yllättivät, muiden kummastelu ja muotikin haittasivat – lopulta käteen jäi uusi, terveellinen tapa

      Tilaajille
    6. 6

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    7. 7

      Kyykky on tämän hetken kovin hitti – Tätä Mariah Careyn kyykkyasentoa on vaikea päihittää, ja siksi fanit rakastavat sitä

    8. 8

      HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

    9. 9

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    10. 10

      Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

      Tilaajille
    11. Näytä lisää