Auto    |   Autot

Komission turvaohjelma aikalisälle

Autoteollisuus ja komissio hakevat yhteistä linjaa

Tilaajille

Juha Salonen LYON. EU:n komission liikenneturvatalkoissa eletään kriittisiä hetkiä.Autoteollisuus ja komissio hakevat sitkeästi yhteistä linjaa, jollatiekuolemat käännetään laskuun.

Pöydällä on telemaattisiin sovellutuksiin perustuvaeSafety-turvallisuusohjelma, jota punnitaan liikenneturvan, talouden japolitiikan puntarein.

Teollisuuskomissaari Erkki Liikasen johdolla valmisteltua ohjelmaaodotettiin jo viikolla pidettyyn eSafety-konferenssiin Lyoniin. Asiallepuhallettiin kuitenkin aikalisä. Viestintä- ja tietotekniikkaan tukeutuva30 kohdan ohjelma kuoritaan esiin vasta marraskuussa.

Erityisesti juridiset vastuukysymykset askarruttavat alanteollisuutta. Myös ajajan ja käyttöliittymien vuorovaikutus, nopeudensäätely ja standardointi aiheuttavat päänvaivaa.

eSafetyn ympärillä pyöritetään yli neljääkymmentä tutkimusprojektia. Ohjelmakeskittyy erityisesti onnettomuutta edeltävän turvallisuudenparantamiseen.

Kehitteillä on muun muassa ajajan vireystilaa mittaava menetelmä,kameroitua kaistanvalvontaa ja hämäränäkyvyyttä sekä kevyen liikenteenhavainnointia parantavia järjestelmiä.

Yhteistyötä ja -ymmärrystä haetaan monelta tasolta. Tilaa varataankansallisille ja paikallisille päättäjille sekä telematiikkayrityksille.

Avainasemassa on kuitenkin autoteollisuus. Ilman sen voimavaroja javaikutusvaltaa käytännön tulokset jäisivät laihoiksi. Teollisuuskomissaari

Erkki Liikasen eteen avautuu kaikkiaan laaja pelikenttä.

"Kuljetussektori vastaa noin kymmentä prosenttia Euroopanbruttokansantuotteesta. Se työllistää noin kymmenen miljoonaaihmistä", Liikanen muistutti Lyonin eSafety -kongressissa.

Autoteollisuuden huolet ovat moninaiset. Erityisesti vastuukysymykset painavatautomiesten mieltä: kenen kontolle syy lankeaa, jos turvajärjestelmäpettää?

Suru on pohjimmiltaan juridista laatua. Kesken kaiken pettäväturvakalusto voisi aiheuttaa pahaa jälkeä. Alaa saattaisi uhata todellinenkanteiden hetteikkö.

Ainakin autojättien komentotorneissa kanta on yksiselitteinen.

"Viime kädessä kuljettaja on aina vastuussa",autonvalmistajien liiton (ACEA) puheenjohtajaJean-Martin Folz sanoi Lyonissa.

"Järjestelmälle ei kaikkea vastuuta voi antaa. Liiallinenluottavaisuus voi alentaa tarkkaavaisuutta jolloin seuraukset saattavatolla tuhoisat."

Folz painottaa myös turvajärjestelmien välisiä eroja. ABS-jarrujenkaltaiset laitteet luetaan alalla omaksi ryhmäkseen.

Varsinaisen eSafetyn piiriin Folz niputtaa kuljettajan, auton jaympäristön yhteydenpitoon liittyvät järjestelmät. Nämä monimutkaisetsovellutukset ovat myös alttiimpia häiriöille.

Teknologiseen epäluuloon löytyy toinenkin syy. Ulkomaailman kanssa kommunikoivatjärjestelmät mahdollistavat myös kajoamisen kaikkein pyhimpään,nopeuteen.

Autoteollisuuden suurimpiin peikkoihin kuuluu nopeutta säätelevänISA-järjestelmän(Intelligent speed adaptation) sisällyttäminen eSafety -ohjelmaan. Näin ei vielä ole käynyt.

Liikenneturvan kannalta ISA tarjoaa kuitenkin kiistätämättömiätuloksia. Ruotsalaisessa tutkimuksessa järjestelmä pudottihenkilövahinko-onnettomuuksien määrää arviolta 20 prosentilla.

Myös Ranskassa, Belgiasssa, Hollannissa ja Britanniassa tutkitaannopeudenrajoittimien siunauksellisuutta. Autoteollisuuden piirissäkehitystä ei katsota hyvällä.

"Emme halua autoilijan vapauksiin kajoavia laitteita.Kuljettajalla tulee olla ainakin oikeus kytkeä ne halutessaan poispäältä", Volkswagenin tutkimuspäällikkö Ullrich Eichhorn sanoiLyonissa.

Teollisuuspiireistä on kummunnut ääniä, jotka ovat vaatineettutkimusten saattamista ruotuun odottamaan vuoroaan.

Liikanen suhtautuu asioihin väljemmin. Autojen välisen etäisyyden janopeuden säätely saavat puoltolauseen.

"Kyllä tuollainen matkanopeuden ja etäisyyden säätö on ihanok. Ja järjestelmät ovat lähinnä kuljettajaa tukevia."

Ajajan ja laitteiston vuorovaikutusta pohditaan. Missä vaiheessa mittarit,nippelit, silmille hyppivät palkit ja hälytysäänet alkavat kuormittaakuljettajaa liikaa?

"Firmat ovat siitä vähän huolissaan. Pääteliittymät eivätsaa liikaa hajottaa kuljettajan tarkkaavaisuutta", Liikanenmyöntää.

Liikanen peräänkuuluttaa luotettavien mittausmenetelmienkehittämistä, jolloin myös kuljettajan ylikuormitusta voitaisiin paremmintutkia. Myös Folz näkee asian isona haasteena.

"Meidän tulee olla hyvin varovaisia, ettemme hukuta ajajaainformaation alle. Hänen perimmäinen tehtävänsä on kuitenkin katsoaeteensä ja kääntää rattia tarpeen mukaan."

Toisaalta Folz arvioi, että läheskään kaikkea auton turvalaitteistoaei osata nytkään täysin hyödyntää. Syynä on tietämättömyys.

"ABS:n kohdalla useimmat kuljettajat eivät tiedä niidentodellista tarkoitusta. ABS -jarrut säilyttävät auton ohjattavuudenkovimman mahdollisen jarrutuksenkin aikana."

Autoteollisuuden päämajoissa turvajärjestelmiä tarkastellaan myösliiketaloudelliselta kannalta: alan pitäisi kannattaa myös bisneksenä.

Turvallisuuden sijasta puhutaankin mieluummin laitteiden tarjoamastaajomukavuudesta. Taktiikkaan uskotaan ainakin vauhdikkaanliikennekulttuurin maissa.

Teollisuuskomissaari tasapainoilee liikenneturvan ja taloudenvälimaastossa. Autoteollisuuden näkökantoja myötäillään pitkälle, eikäsitovia direktiivejä juurikaan laadita.

Muun muassa Euroopan parlamentti on kritisoinut myötäsukaistataktiikkaa rajusti. Esimerkiksi jalankulkijoiden turvallisuutta eibetonoitu direktiivein, vaikka autonvalmistajat siihen valmistautuivat.

Komission mukaan kysymys on myös lainsäädännön temposta. Laitehättävät vanhentua tekniikan ripeässä riennossa.

Monet kriitikot kysyvät myös eSafety -ohjelman realismin perään. Tiekuolemat pitäisipikaisesti taittaa laskuun, mutta aika kuluu. Tällä hetkellä Euroopanteillä kuolee sata ihmistä päivässä.

Toinen kysymys on, kuinka nopeasti uudet turvatuotteet saadaanmarkkinoille ja suuren yleisön tietoisuuteen. Markkinoiden reaktioitakinvoi vain arvailla.

Liikenneturvaan vaikuttavia tuloksia voidaan odottaa vasta kunlaitteet on uitettu riittävään isoon automäärään.

Asiantuntijapiireissä prosessin arvioidaan kestävän jopakolmekymmentä vuotta.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Autot

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    3. 3

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    4. 4

      Walesilainen lammasfarmari äänesti brexitin puolesta, mutta nyt EU-ero vaarantaa koko elämäntyön: ”En koskaan halunnut kovaa brexitiä”

    5. 5

      Egyptiläinen laulajatar söi musiikkivideolla banaania alusvaatteissaan – tuomittiin kahdeksi vuodeksi vankilaan siveettömyydestä

    6. 6

      Espoo varautuu ongelmiin: Liikennekaaos uhkaa tammikuussa, kun länsimetron liityntäliikenne käynnistyy

    7. 7

      Pakkasukon porttikielto on hyvä uutinen

    8. 8

      Helsinki-Vantaan lentokenttä meni sekaisin: Laukkujensa etsijöitä kehotettiin tiistaina lähtemään pois ja palaamaan aamulla asiaan

    9. 9

      "Häirintää on todella runsain mitoin", sanoo Rakennusliiton puheenjohtaja – Nyt kymmenen eri alojen vaikuttajaa kertoo, miten he aikovat puuttua seksuaaliseen häirintään

      Tilaajille
    10. 10

      Erikoisen ”tappaja-ankan” fossiili löytyi Mongoliasta – dinosaurus oli niin erikoinen, että tutkijat epäilivät otusta väärennökseksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      #Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

    3. 3

      Venäjä saattaa antaa Ruotsille ikävän joululahjan: Iskander-ohjuksia naapuriin – Mutta miksi ohjus­kohut hymyilyttävät Venäjän tuntevia suomalais­sotilaita?

      Tilaajille
    4. 4

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    5. 5

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    6. 6

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    7. 7

      Vuosikymmeniä paraatipaikalla polkuhintaan kirjoja myynyt antikvariaatti kaatui Helsingin kaupungin vuokran­korotuksiin – ”Olemme pelanneet tähänkin asti minimikatteella”

    8. 8

      Ensin Vantaa kaatoi tonnikaupalla lasten ruokaa roskiin, nyt kaupunkilaiset maksavat siitä miljoona euroa – ”Käsittämätön virhe”, luonnehtii poliitikko

    9. 9

      Mielikuva automarketissa ravaavasta ”prisma­perheestä” lykkää lapsen­tekoa – kolme–nelikymppisten ruuhka­vuodet pakkautuvat yhä lyhyempään jaksoon

    10. 10

      Suomalaismies vaati Googlelta 120 000 euron korvauksia henkisestä kärsimyksestä, kivusta ja särystä, mutta joutui itse maksajaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    4. 4

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    5. 5

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    6. 6

      HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

    7. 7

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    8. 8

      Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

      Tilaajille
    9. 9

      Järjestäjän Facebook-kirjoitus osoittaa: Töölöntorin alpakka­tapahtumalla haluttiin viedä huomio pois 612-kulkueesta ja saada se siirtymään muualle

    10. 10

      Toimittaja kyykkäsi viikon ajan: asennon vaikeus ja kivistys yllättivät, muiden kummastelu ja muotikin haittasivat – lopulta käteen jäi uusi, terveellinen tapa

      Tilaajille
    11. Näytä lisää