HS vertaili: Näin katumaasturit pärjäävät jorpakossa - Autot | HS.fi

HS vertaili: Näin katumaasturit pärjäävät jorpakossa

Suositut katumaasturit pystyvät myös maastoajoon. Kesäkeleillä etuvetokin voi riittää.

Kuva osoittaa, kuinka korkealle autot jaksoivat kiivetä soramäkeä. Yeti hyytyi alkuun, Land Cruiser pääsi pisimmälle.

9.8.2014 2:00 | Päivitetty 13.8.2014 10:24

HS vertaili: Suositut katumaasturit pystyvät myös maastoajoon. Kesäkeleillä etuvetokin voi riittää.

Maailmassa on "maastureita" ja sitten on Maastureita.

Kun puhutaan maastureista isolla M:llä, tarkoitetaan jotain sellaista kuin vaikkapa Toyotan Land Cruiser.

Youtube on väärällään videoita, joissa Land Cruiser ottaa mittaa mudasta ja mäestä. Useimmiten se nousee niistä voittajana.

Nykyään varsinaisia maastureita suositumpia ovat kuitenkin Škoda Yetin tai Honda CR-V:n kaltaiset crossoverit ja katumaasturit. Crossovereilla tarkoitetaan autoja, joissa on yhdistetty henkilöauton ja katumaasturin ominaisuuksia. Ne näyttävät maastureilta, mutta ovat usein etuvetoisia.

Etuvetoinen mukamaasturi voi kuulostaa joutavanpäiväiseltä. Kun autossa on isommat renkaat, enemmän painoa ja suurempi ilmanvastus, se kuluttaa aina enemmän kuin vastaava henkilöauto. HS:n koeajojen kulutusmittauksissa ero on ollut mallista riippuen puolesta litrasta puoleentoista litraan sadalla kilometrillä.

Kulutus on silti etuvetojen suuri plussa. Neliveto kun kasvattaisi kulutusta entisestään. Vähiten kulutusta lisää tarpeen mukaan päälle kytkeytyvä neliveto, eniten jatkuva neliveto, jossa siis kaikki neljä pyörää vetävät kaiken aikaa.

Mutta jos pannaan tällaiset mukamaasturit oikean maasturin rinnalle ylittämään liukkaita mäkiä ja korkeita esteitä, kuinka niillä pärjää?

Testi 1: Maavara

Metsätiellä syvissä ajourissa tulee ensimmäisenä vastaan maavara. Honda CR-V kärsii nyt tila-automaisuudestaan. Sen sisällä on hyvin tilaa, sillä auton tekniikka nelivetoineen sijaitsee alhaalla auton alla.

Testipaikassa CR-V hipaisee ainoana tien keskikumpareen hiekkaa. Yeti ylittää esteen hiuksenhienosti, Land Cruiser selvemmin.

Auton maavaraa ei välttämättä näe ulkomuodosta tai kuvista. CR-V:n matalin kohta ei ole keulassa eikä astinlaudoissa, vaan syvällä auton alla.

Kaikilla testiautoilla pärjää silti huonoillakin metsäteillä. Iso Land Cruiser liikkuu järeän runkonsa kanssa mukavimmin ja luotettavimmin. Yeti täristää tien epätasaisuuksissa eniten, koska siinä on pienimmät ja matalimmat renkaat.

Puiden välissä puikkelehtimista auttavat auton näppärä koko ja hyvin hahmottuvat ulkomitat. Yetin kulmikkuus on kätevää verrattuna sukkulamaisempaan CR-V:hen, jonka kulmia on paljon vaikeampi nähdä.

Yetin ja CR-V:n puute on se, että niistä puuttuu nelivetojen hidas alue, jonka avulla voi edetä ryömintävauhtia. Se on usein maastossa järkevin nopeus. Katumaastureilla on ajettava ykkösvaihteella, mutta sekin on usein liikaa. Silloin on pakko jarrutella menoa kytkimen ja jarrun avulla.

Manuaalivaihteisen Hondan kytkintä joutuu hidastellessa painamaan usein. Sen hyvin vääntävä dieselmoottori taas toimi mainiosti.

Kaksoiskytkinautomaatilla varustettu Škoda ei vaadi paljoa jalkatyötä, mutta se lähtee ryömiessä liikkeelle turhan ponnahtelevasti.

Testi 2: Ojan ylitys

Vertailun mittatikkumaasturi Land Cruiser menee noin metrin syvyisen kuivan ojan yli vinottain, mutta ei aivan itsestään. Kaasua joutuu antamaan paljon, mutta vain roiskeläpät hipovat maata.

CR-V:n pohja ottaa ensimmäisenä kiinni ojanpenkkaan. Pidemmälle ei pääse, mutta auto sentään nousee peruttamalla takaisin töyräälle.

Etuvetoinen Yeti selviää yllättäen ojanylityksestä nelivetoista CR-V:tä paremmin. Sen maavara on Hondaa isompi. Yetin pyörät ovat myös lähellä kulmia, ja siksi keula ja perä eivät osu kovin helposti maahan.

Yetin sähköinen tasauspyörästön lukko jakaa voimaa molemmille vetäville pyörille, vaikka toinen sutisi. Fiksusta elektroniikasta ja maastoajoon sopivasta pohjan muodosta on hyötyä.

Testi 3: Etenemiskyky

Kun ajaa vauhdilla ylös jyrkkää mäkeä, jossa on karkeaa irtosoraa, saa vähän käsitystä auton etenemiskyvystä talvikeleillä.

Nyt etuvedon kyvyt loppuvat kesken. Yeti ei saa soramäkeen riittävästi vauhtia, ja mäen jyrkentyessä sen meno loppuu lyhyeen.

Paremman alkuvauhdin saa nelivetoinen CR-V. Mäen puolivälissä meno muuttuu röykytykseksi, Honda alkaa pomppia, vetopito katoaa ja meno loppuu.

Vertailun mittatikku Land Cruiser pysyy paremmin tiessä kiinni ja selvittää mäen ylös asti ilman isompia sutimisia.

Testi 4: Liikkeellelähtö mäestä

Jotkin paikat ovat jopa oikealle maasturille liikaa. Irtosoralla jyrkässä mäessä Land Cruiserkin on vaikeuksissa. Tilanne on vähän sama kuin yrittäisi lähteä liikkeelle isosta lumipenkasta.

Testissä lähdettiin liikkeelle keskeltä soramäkeä. Autoja ajettiin kerrallaan metri ylöspäin ja lähdettiin uudestaan liikkeelle – niin kauan kuin päästiin.

Land Cruiserin jatkuva neliveto ja voiman tasaisesti etu- ja taka-akseleille jakava keskilukko auttavat aluksi, mutta ei tekniikkakaan ihmeitä tee. Mäen jyrkimmässä kohdassa Land Cruiser kaivautuu soraan kaikilla neljällä pyörällään.

Yeti tyssää jo loivassa. Sen ongelma ovat soratielle aivan sopimattomat urheilulliset renkaat. Suurin syy on silti auton etuveto. Pitoa ei ole niin kuin nelivedossa.

Honda pärjää liikkeellelähdössä hiukan Yetiä paremmin. Sen ongelma on kytkeytyvän nelivedon toteutus. Kun pito loppuu, Honda sutaisee ensin kevyesti etupyörillä, kunnes takapyörät tulevat apuun. Sutaisu riittää kaivamaan eturenkaille irtosoraan kuopat, joista Honda ei enää nouse ylös.

 

Autolla ja millään muullakaan moottoriajoneuvolla ei saa ajaa teiden ulkopuolella ilman maanomistajan tai -haltijan lupaa. Tämä testi tehtiin Katisten kartanon maastoajokeskuksessa Hämeenlinnassa.

HS:n vertailussa kolme katumaasturia

Kulmikkaiden muotojen ystävälle

Škoda Yeti on pykälän verran Hondaa pienempi crossover eli auto, joka yhdistelee katumaasturin ja henkilöauton ominaisuuksia. Suurin osa Yetin ostajista valitsee etuvedon. Yeti on silti muodoiltaan jopa Hondaa maasturimaisempi. Testiautossa oli bensiiniturbomoottori, etuveto ja automaattivaihteisto.

Arvio:Etuvetoinen Yeti sopii kuljettajalle, joka tykkää kulmikkaista muodoista. Yeti on pienten etuvetoisten crossovereiden parhaimmistoa. Jos pitää kiskoa raskasta perävaunua tai puskea talvella mökille lumen läpi, kannattaa maksaa muutama tonni lisää nelivetoisesta oikeasta maasturista.

 

Suomen ostetuin mukamaasturi

Honda CR-V on ollut Suomen ostetuin maasturi melkein koko 2000-luvun. Nykyinen malli muistuttaa sisältä enemmän tila-autoa kuin maasturia. Nykyään saatavilla on myös etuvetoinen versio, mutta neliveto on vielä suosituin. Testiauto oli manuaalivaihteinen diesel, jossa on tarpeen mukaan päälle kytkeytyvä neliveto.

Arvio: Neliveto on todella tarpeen vasta, jos pitää ajaa vaikeissa talviolosuhteissa. Huonoilla teillä ajavan kannattaa kiinnittää huomiota maavaraan, pohjan muotoon ja alustan suojaukseen. Silloin CR-V ei ole paras valinta. Enemminkin Honda on miellyttävän helppokäyttöinen ja tilava monikäyttöauto. Se sopii parhaiten juuri sellaiseen arkikäyttöön, mihin katumaastureita oikeasti hankitaan.

 

Arkikäytössä hirmuhintainen

Toyota Land Cruiser on selvästi Suomen suosituin perinteinen maasturi. Land Cruiser on rakennettu erilliselle rungolle, jonka päällä kori lepää. Rakenne on kestävä, mutta painava verrattuna tavalliseen itsekantavaan koriin. Testiautossa oli dieselmoottori, automaattivaihteisto, hitaat välitykset maastoajoon ja jatkuva neliveto.

Arvio: Land Cruiser ei tunnu arkikäytössä mitenkään hintansa – yli 85 000 euron – arvoiselta. Se vaikuttaa työkalumaiselta.

Tosimaasturin hankinta kannattaa vain, jos ajaa oikeasti maastossa tai arvostaa äärimmäistä kestävyyttä ja huolettomuutta pikkuteillä.

Suomalaisilla metsäteillä varovaiselle kuskille riittää aivan mainiosti halvempi katumaasturi.

Artikkeliin liittyviä aiheita