Auto

Bemari täyttää 100 vuotta: Näin BMW:stä tuli lentokoneiden, natsien ja laatuautojen kautta menestyksen symboli

Saksalaisautonvalmistaja BMW on yksi tunteita herättävimmistä ja mielipiteitä jakavimmista automerkeistä – ja tämä on myös sen valtti automarkkinoilla.

Kun näkee BMW:n, se herättää tunteita.

Joillekin ne ovat negatiivisia tunteita: juppi, pröystäilevä ja röyhkeä.

Toisille ne ovat positiivisia tunteita: tyylikäs, menestynyt ja dynaaminen.

Vaikka autot eivät kiinnostaisi yhtään, lähes kaikilla on mielikuva siitä ”bemarimiehestä”. Saksalaisautonvalmistaja BMW on yksi tunteita herättävimmistä ja mielipiteitä jakavimmista automerkeistä – ja tämä on myös sen valtti automarkkinoilla.

Miten entisestä lentokonemoottoreiden valmistajasta tuli sellainen? Siitä kerromme nyt, kun BMW juhlii tällä viikolla satavuotista historiaansa.

Puhutaan ensin tästä hetkestä.

BMW:llä menee hyvin. Se on maailman yhdenneksitoista arvokkain brändi ja ollut useina vuosina peräkkäin maailman myydyin premium-merkki Audin, Mercedes-Benzin ja Lexuksen edellä. Liikevaihto huitelee lähes 24 miljardissa eurossa, ja mallisto sen kun laajenee joka suuntaan.

BMW on esitellyt hiljattain 100-vuotisjuhlaviikon kunniaksi konseptin, joka vihjaa, millaisena se näkee tulevaisuuden auton. Sen nimi on Vision Next 100, ja se on itse ajava, sporttinen neliovinen auto.

Vision Next 100 on melkoisen kaukana niistä öljyisistä lentokonemoottoreista ja natsiyhteyksistä, jotka lymyilevät BMW:n historiassa.

BMW eli Bayerische Motoren Werke (Baijerilaiset Moottoritehtaat) valmisti alun perin lentokoneen moottoreita.

Yhtiön logo on pysynyt muuttumattomana sata vuotta, ja sen alkuperästä on kiistelty. Jotkut väittävät, että logo kuvaisi propellia, mutta tämä on ilmeisesti väärä tieto. Logo tulee New York Timesin tietojen mukaan Baijerin osavaltion lipun väreistä.

BMW alkoi valmistaa moottoripyöriä vuonna 1923, ja autonvalmistajaksi se ryhtyi vuonna 1929. Silloin se teki ensimmäisen auton Austin Motorsin lisenssillä. Ensimmäinen ihka oma, itse suunniteltu BMW valmistettiin 1932.

Seuraavana vuonna autonvalmistusyksikkö ja lentokonemoottorinvalmistusyksikkö erotettiin toisistaan, ja yritys esitteli ensimmäisen kuusisylinterisellä moottorilla varustetun autonsa, BMW 303:n. 303 oli ensimmäinen malli, josta saattoi erottaa ikoniset ”munuaiset”, jotka esiintyvät edelleen BMW:n etusäleikössä. Auto kulki nopeimmillaan 90 km/h.

BMW tuotti autoja kiihtyvissä määrin, muun muassa 328-urheiluautomallin, jonka autotoimittajat valitsivat vuonna 1999 25 finalistin joukkoon Vuosisadan auto -äänestyksessä.

Sitten tulivat Toinen maailmansota ja natsit.

Monet suuryritykset olivat läheisiä natsien kanssa toisen maailmansodan aikoihin.

Muun muassa Kodak, Nestlé, Volkswagen, Hugo Boss ja Coca Cola hyötyivät omalta osaltaan natseista, mutta BMW:ltä kesti kauan myöntää natsikytköksensä.

Vasta vuonna 2011 BMW:n suuromistaja, Quandtin suku, myönsi syytökset, joita vuonna 2007 julkaistu dokumentti oli paljastanut.

Quandtit olivat läheisissä suhteissa natseihin. Perheen pää Gunther oli natsipuolueen jäsen vuodesta 1933. Kun Gunther ja hänen vaimonsa Magda erosivat, Magda meni naimisiin natsien propagandaministerin Joseph Goebbelsin kanssa. Itse Adolf Hitler todisti avioliiton solmimista.

BMW:n autotuotanto keskeytyi, kun sen piti tehdä sotakoneita. Yhtiö käytti orjatyövoimaa ja tehtailla oli työläisinä myös keskitysleiriläisiä. BMW:n johto ei välittänyt muusta kuin tuloksesta, joten olosuhteet olivat kammottavat.

BMW kertoo verkkosivuillaan, että katuu suuresti tätä vaihetta historiassaan.

Maailmansodan melskeiden jälkeen BMW tuotti ensimmäisen autonsa vasta 1952.

Kyseessä oli auto nimeltään 501. Puhutaan siis periaatteessa edelleen tuotannossa olevan 5-sarjan ensimmäisestä autosta. Auto luettiin premium-autoksi, eikä se myynyt järin hyvin kalliin hintansa vuoksi.

1950-luvulla maailmalla oltiin pikkuautojen lumoissa, ja BMW:kin teki kahden istuttavat, munanmuotoisen Isetta-mallinsa.

Seuraava tärkeä malli oli sporttinen, neliovinen 1500-sarja 1960-luvulla, joka teki BMW:stä jälleen varteenotettavan ja modernin autonvalmistajan.

BMW valmisti vuosikymmenten saatossa paljon merkittäviä autoja, mutta erityisen merkittävä oli vuoden 1999 X5, joka käytännössä loi uuden autosegmentin maailmaan: katumaasturit olivat syntyneet.

Kun tarkastelee katumaastureiden huikeaa menekkiä tänä päivänä, voi todeta X5:den olleen merkittävä lanseeraus. Katumaasturibuumi nimittäin johti cross-overboomiin, eli tavallaan esimerkiksi Nissan on velkaa BMW:lle suositun Qashqai-mallinsa tiimoilta. BMW loi myös coupé-katumaasturisegmentin X6-mallillaan.

Uusimmista malleista merkittävä on ainakin i8. Kyseessä on pistokehybridiauto, joka osoittaa, että urheiluauton ei tarvitse olla bensasyöppö ollakseen houkutteleva.

BMW:n menetystä on selitetty sillä, että se tarjoaa autoja jokaiseen makuun. Tämä on mitä suurimmissa määrin totta etenkin nykyään, kun mallisto on räjähtänyt käsiin.

BMW:llä on aina ollut myös erittäin merkkiuskollinen asiakaskunta. Osaltaan tämä selittyy nimenomaan mallistolla, josta löytyy aina jotain uutta ja jännittävää kuhunkin elämäntilanteeseen. Nykyään BMW:llä on jopa etuvetoisia perheautoja, mikä on saanut vanhan liiton fanit takajaloilleen.

BMW käyttää useissa malleissaan samaa perusrakennetta, joten suuri mallisto ei tällä tavalla tule sille myöskään kalliiksi.

Mercedes-Benz ja Audi ovat seuranneet BMW:n jalanjäljissä niin ikään laajentamalla mallistoaan. Tämäkin kertoo siitä, että BMW:n taktiikka on ollut menestyksekäs.

Eikä siitä pääse mihinkään, että BMW:ssä on sitä ”ajamisen iloa”.

Olivat autot miten hyviä tai huonoja tahansa, lopulta BMW:n menestyksessä on kuitenkin kyse brändistä ja tarinasta. Siitä, mitä ”bemarimiehestä” ajatellaan. Kukaan ei nimittäin osta BMW:tä ilman, että haluaa viestiä sillä jotain.

Vaikka tämä mielikuva on joidenkin mielestä negatiivinen, se on myyntilukujen perusteella maailmanlaajuisesti monien mielestä erittäin tavoiteltava.

HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • BMW
  • Autoilu
  • Autoteollisuus
  • Historia

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Nyt.fi kommentti: Ylen A-teema osoitti jälleen, kuinka surkea konsepti sillä on – Ohjelmassa piti keskustella seksuaalisesta häirinnästä, mutta siellä keskusteltiin siitä, miten voi flirttailla

    2. 2

      Mies vei Saphira-koiransa hoitoon Lohjalle – kun hän meni myöhemmin katsomaan koiraa, löytyi vain tyhjä talo, josta oli lämpöpatteritkin viety

    3. 3

      Kukaan ei pelasta sinua täältä, sanoi ”lääkäri”, riisui toimittajan ja aloitti tutkimuksen – Kokeilimme, miltä tuntuu osallistua seksuaalisia fantasioita toteuttavaan esitykseen

    4. 4

      Meikkibloggari neuvoo: Näin sinun kannattaa meikata juuri nyt – Meikkaus on nyt kasvojen muotoilua, jossa kovimmat osaajat opettavat uusimmat kikat muille Youtube-videoilla

    5. 5

      Sukellusvene katosi salaperäisesti mukanaan 44 miehistön jäsentä – Argentiinan merivoimat käynnisti suuretsinnät Etelä-Atlantilla

    6. 6

      Sexpon puheenjohtaja ja seksityöntekijä kertoo, millaisia ovat ihmisten noloimmat seksikysymykset: ”Nykyään asiakkaat kyllä pyytävät huomattavan reippaasti”

    7. 7

      Varaslähtö länsi­metroon: astu kyytiin ja kiidä tunnelissa 36 kilometriä idästä länteen – verkko­retki kuvaa reitin kuljettajan silmin ja esittelee jokaisen aseman 360-kuvalla

    8. 8

      Suomeen vasta rantautuneen rikollis­jengin jäseniä tuomittiin vuosiksi vankilaan – pisin tuomio yli kymmenen vuotta

    9. 9

      Tuhat vuotta sitten valtava viikinkiarmeija vyöryi Suomeen ja sai selkäänsä hämäläisiltä – Näin kertoo taru, mutta mitä oikeasti tapahtui?

      Tilaajille
    10. 10

      ”Mökki tärisi niin kovasti, että sen täytyi tulla tähän lähelle” – kolme videota Lappia hämmästyttäneestä meteorista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies vei Saphira-koiransa hoitoon Lohjalle – kun hän meni myöhemmin katsomaan koiraa, löytyi vain tyhjä talo, josta oli lämpöpatteritkin viety

    2. 2

      Jätkäsaaren homehtuneen Wood Cityn suunnittelussa tehtiin virhe, tunnustaa Stora Enso – SRV myöntää, että puu­kerros­taloon hulahti rakennus­aikana runsaasti vettä

    3. 3

      Sexpon puheenjohtaja ja seksityöntekijä kertoo, millaisia ovat ihmisten noloimmat seksikysymykset: ”Nykyään asiakkaat kyllä pyytävät huomattavan reippaasti”

    4. 4

      Nyt.fi kommentti: Ylen A-teema osoitti jälleen, kuinka surkea konsepti sillä on – Ohjelmassa piti keskustella seksuaalisesta häirinnästä, mutta siellä keskusteltiin siitä, miten voi flirttailla

    5. 5

      Poliisi katkaisi liikenteen Pengerkadulla Helsingin Kalliossa – päihtynyt mies heitteli kerrostalosta irtaimistoa kadulle

    6. 6

      Tuhat vuotta sitten valtava viikinkiarmeija vyöryi Suomeen ja sai selkäänsä hämäläisiltä – Näin kertoo taru, mutta mitä oikeasti tapahtui?

      Tilaajille
    7. 7

      ”Mökki tärisi niin kovasti, että sen täytyi tulla tähän lähelle” – kolme videota Lappia hämmästyttäneestä meteorista

    8. 8

      Kone-nimensä vuoksi vankilaan joutunut suomalaismies vapautui syytteistä – aikoo haastaa Bulgarian EU-oikeuteen

    9. 9

      HS:n suuri kaupunkivertailu: Kuopion elinvoimaisuus kasvoi eniten, Salo romahti – katso, miten isot kaupungit pärjäävät vertailussa

      Tilaajille
    10. 10

      Kukaan ei pelasta sinua täältä, sanoi ”lääkäri”, riisui toimittajan ja aloitti tutkimuksen – Kokeilimme, miltä tuntuu osallistua seksuaalisia fantasioita toteuttavaan esitykseen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Joukossamme elää ihmisiä, joilla on pedon luonne – näin psykopaatti lipuu toisen ihmisen lähelle ja tekee tuhojaan

      Tilaajille
    2. 2

      Hätähuuto ihmiskunnan tulevaisuuden puolesta, 15 000 tieteentekijää varoittaa joukkotuhosta – ”Pitkään jatkunut nopea väestönkasvu on syy moniin ekologisiin ja jopa yhteiskunnallisiin uhkiin”

    3. 3

      ”Kukaan älykäs ja kaunis nainen ei halua seurustella työttömän, kouluttamattoman miehen kanssa” – 28-vuotias Valtteri ja 26-vuotias Kharouf kertovat tarinansa syrjäytymisestä

      Tilaajille
    4. 4

      Kolmevuotiaan lapsensa puukotuksesta epäillyn isän kuulustelut alkavat tiistaina, miehellä aiempaa rikostaustaa – Poliisi henkirikoksesta: ”Tapahtumia, joita ihmismieli ei meinaa käsittää”

    5. 5

      Varaslähtö länsi­metroon: astu kyytiin ja kiidä tunnelissa 36 kilometriä idästä länteen – verkko­retki kuvaa reitin kuljettajan silmin ja esittelee jokaisen aseman 360-kuvalla

    6. 6

      Turvapaikkapäätöstä odottava Sharif Qaderi potkaistiin ulos ryhmäkodista kun hän täytti 18 vuotta – Sitten itähelsinkiläinen lapsiperhe otti hänet luokseen asumaan

    7. 7

      Eräänä kesäiltana Seppo kaatui ja kuoli – se oli vakava paikka, sillä tämä raivokas nero yksin tiesi kaiken siitä, miten Suomen ydin­jäte haudataan turvallisesti

      Tilaajille
    8. 8

      Tuhat vuotta sitten valtava viikinkiarmeija vyöryi Suomeen ja sai selkäänsä hämäläisiltä – Näin kertoo taru, mutta mitä oikeasti tapahtui?

      Tilaajille
    9. 9

      Miksi vaikutusvaltaiset miehet panevat naiset katsomaan masturbointiaan? Asiantuntija vastaa

    10. 10

      Suomalainen peruskoulu on ajautunut muutamassa vuodessa sekavaan tilaan, joka vaarantaa oppilaiden oikeusturvan

    11. Näytä lisää