Auto

Volkswagen tähtää miljoonan sähkökäyttöisen auton myyntiin vuodessa, koska sen on pakko

Dieseleiden markkinaosuus Euroopassa on pudonnut. Volkswagen vaihtoi diesel-strategiansa sähköstrategiaan.

Viime joulukuussa tapahtui autoilun kannalta merkittäviä asioita.

Suuri osa maailmasta todennäköisesti hurrasi tai oli ainakin tyytyväinen siihen, että maailma pääsi jonkin sortin sopuun Pariisin ilmastokokouksessa kasvihuonepäästöjen vähentämisestä.

Autonvalmistajat – tai ainakin osa heistä – sen sijaan kiristelivät hampaitaan, sillä tiukat päästörajoitukset ohjaavine poliittisine linjauksineen ovat perinteiselle autoteollisuudelle lähtökohtaisesti murheenkryyni.

Toisaalta osa autonvalmistajajohtajista saattoi kääriä myös hihojaan valmistautuakseen kovaan mutta mahdollisesti rahakkaaseen puhteeseen. Se, joka valtaa vähäpäästöisten autojen markkinoilta leijonanosia, on tulevaisuudessa hyvin rikas yhtiö.

Muun muassa Volkswagen on viime aikoina ryhtynyt toden teolla vähäpäästöiseen bisnekseen. Sen täytyy toki puhdistaa mainettaan päästöhuijausskandaalin tiimoilta, mutta yhtä lailla sen täytyy vastata alati tiukkeneviin päästörajoituksiin.

Se ei onnistunut (ainakaan sääntöjen mukaan) dieselmoottoreilla, joten VW panostaa nyt sähköön.

Yhtiö kertoo, että vuonna 2025 sen tavoitteena on myydä miljoona sähköautoa ja pistokehybridiautoa. Asiasta uutisoi Autonews.

Se olisi valtava loikkaus tämänhetkisestä.

Osasyy VW:n sähköintoon saattaa olla myös se, että dieselmoottoreilla varustetut autot eivät ole ainakaan tällä haavaa suosiossa. Päinvastoin, niiden suosio on laskenut ainakin Euroopassa.

Viime vuosina dieselautojen markkinat ovat olleet yli puolet Länsi-Euroopan kokonaisautomarkkinoista. Nyt markkinaosuus on pudonnut lyhyessä ajassa – VW:n huijauksen jälkimainingeissa – alle 50 prosenttiin.

Maailman suurimman autonvalmistajan tittelistä Toyotan kanssa taisteleva VW panosti vuosia päästörajat alittaakseen nimenomaan pieniin dieselmoottoreihin. Kun tämä taktiikka ei toiminut, yhtiöllä on kiire laittaa pökköä pesään sähkön suhteen.

Tällä hetkellä VW on kokoonsa nähden verrattain pieni peluri sähkö- ja pistokehybridiautomarkkinoilla.

Ottaen huomioon, että VW omistaa muun muassa Audin ja Porschen, on suorastaan hämmästyttävää, että yhtiöllä on mallistossaan vain kolme sähköautoa.

Ne ovat pikkuauto e-Up, perheauto e-Golf ja superauto Audi R8 e-tron.

Lisäksi sillä on kuusi pistokehybridiä: Perheauto Golf GTE, iso perheauto Passat GTE, pieni perheauto Audi A3 Sportback e-tron, katumaasturi Q7 e-tron Quattro, luksusauto Porsche Panamera S E-Hybrid ja katumaasturi Cayenne S E-Hybrid.

Vuoteen 2020 mennessä VW aikoo laajentaa mallistoaan kahteenkymmeneen erilaiseen sähkö- ja pistokehybridiautoon. Kaksi näistä olisi suoria kilpailijoita Teslalle: Porsche Mission E sekä Audi e-tron Quattro.

Jälkimmäinen autoista olisi todennäköinen kilpailija Teslan Model 3 -autolle, jota on ennakkovarattu hämmästyttävät määrät, liki 400 000.

VW:n täytyy kyetä kasvattamaan myyntiään todella nopeasti, sillä tällä hetkellä sen vähäpäästöisten (eli tässä yhteydessä sähkö- ja pistokehybridiautojen) autojen myynti on umpisurkeaa.

Yhtiö myy maailmanlaajuisesti melkein 10 miljoonaa autoa vuodessa, mutta se odottaa myyvänsä tämän vuoden loppuun mennessä reilut 100 000 vähäpäästöistä autoa.

Huomionarvoista on, että kyseessä ei ole edes yhden vuoden myyntiluku, vaan niin sanottu kumulatiivinen luku: Volkswagen on myynyt olemassaolonsa aikana ainoastaan 100 000 vähäpäästöistä autoa.

Toinen suurpeluri Toyota myi pelkästään viime vuonna 75 400 pistokehybridi-Prius-autoa. Renault-Nissan taas myi Autonewsin mukaan vuoden aikana 85 000 sähköautoa.

Sähköautomarkkinoille on kovalla vauhdilla tulossa uusia mielenkiintoisia ja halvahkoja autoja, joiden toimintasäde alkaa olla riittävää 300 kilometrin luokkaa. Lue lisää tulevista sähköautoista tästä.

VW nousi jo kerran maailman suurimmaksi autonvalmistajaksi dieseltaktiikallaan. Päästöskandaalin jälkeen Toyota ohitti sen ja nousi maailman suurimmaksi. Jos Volkswagen onnistuu rehellisin keinoin sähköautohankkeessaan, VW saattaa olla jättiyhtiönä merkittävä osa liikenteen päästötalkoissa.

VW:n sähköautojen kehittely on kuitenkin ollut vuosia melkoista näpertelyä ja kompromissien tekemistä verrattuna vaikkapa toiseen saksalaiseen BMW:hen, jolla on kokonainen oma i-divisioonansa sähkö- ja pistokehybridiautojen kehittelyyn.

Esimerkiksi Toyota taas oli ensimmäisiä yhtiöitä hybridiautomarkkinoilla Priuksensa kera. Puhumattakaan Teslasta, joka tekee ainoastaan täyssähköautoja ja voi tällä tavalla keskittyä niihin rauhassa.

HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Volkswagen
  • Autoilu

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Hyytävä sää vyöryy nyt etelään asti: luvassa jopa päiväpakkasia ja räntää – ”Talvirenkaat alle”, suosittelee Liikenneturva

    2. 2

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    3. 3

      Tapasi vastata puhelimeen saa ihmiset kuvittelemaan sinusta monta asiaa – tutkijat analysoivat tarkasti, millainen tervehdys kuulostaa luotettavalta

    4. 4

      Kuusta löytyi luola, mikä voi kiihdyttää Maan kiertolaisen asuttamista

    5. 5

      Laulaja Tomi Metsäketo kirjoittaa itseensä kohdistuneista häirintäsyytöksistä, mutta kiertää keskustelun seksuaalisesta häirinnästä – Tästä on kyse

    6. 6

      ”Ota poikasi kainaloon” – Jos haluat kasvattaa pojan, joka ei ahdistele, yksi keino on lastenpsykiatri Jari Sinkkosen mukaan ylitse muiden

    7. 7

      Miten terve, koulutettu ja menestyvä nainen voi uupua jopa ennen kuin täyttää 30?

    8. 8

      Alaikäisen epäillään puukottaneen puistossa kävellyttä naista Vaasassa – valitsi uhrinsa ilmeisesti sattumalta

    9. 9

      Yhdysvaltain entinen presidentti Bush arvosteli kovin sanoin Trumpin ajan politiikkaa mainitsematta Trumpia

    10. 10

      Länsimetron koeajo tyssäsi tällä kertaa vaihdevikaan Otaniemessä – Metrojohtaja: ”Kriittisiä vikoja on korjattavana 150–200”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ota poikasi kainaloon” – Jos haluat kasvattaa pojan, joka ei ahdistele, yksi keino on lastenpsykiatri Jari Sinkkosen mukaan ylitse muiden

    2. 2

      Hyytävä sää vyöryy nyt etelään asti: luvassa jopa päiväpakkasia ja räntää – ”Talvirenkaat alle”, suosittelee Liikenneturva

    3. 3

      Miten terve, koulutettu ja menestyvä nainen voi uupua jopa ennen kuin täyttää 30?

    4. 4

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    5. 5

      Laulaja Tomi Metsäketo kirjoittaa itseensä kohdistuneista häirintäsyytöksistä, mutta kiertää keskustelun seksuaalisesta häirinnästä – Tästä on kyse

    6. 6

      ”Väkisin viinaa, hotellihuone, seksuaalinen hyväksikäyttö / raiskaus”: Suomen elokuva-alalla ahdistellut naiset kertovat kokemuksistaan

    7. 7

      ”Jätä avaimet tuohon. Kiitos ja hei” – Työpsykologi Hanna Poskiparta sai nuorena yllätyspotkut unelmatyöstään, mutta oppi samalla paljon olennaista työyhteisöstä

      Tilaajille
    8. 8

      Länsimetron koeajo tyssäsi tällä kertaa vaihdevikaan Otaniemessä – Metrojohtaja: ”Kriittisiä vikoja on korjattavana 150–200”

    9. 9

      Kuura Maula ei kutsu lastaan pojaksi, Maisa Leppänen antoi poikansa pukeutua mekkoon – Näin toimii vanhempi, joka haluaa kasvattaa lapsensa feministisesti

      Tilaajille
    10. 10

      Tapasi vastata puhelimeen saa ihmiset kuvittelemaan sinusta monta asiaa – tutkijat analysoivat tarkasti, millainen tervehdys kuulostaa luotettavalta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ossi Nyman ei tee töitä ja sanoo, että työvoimatoimisto on ihmisoikeusloukkaus – näin ”ideologisesti työtön” taktikoi itselleen yhteiskunnan tuet

      Tilaajille
    2. 2

      ”Äiti soittaa”, vilkutti puhelin kuolleen pojan vieressä – oppilas Niina Sassi, poliisi Timo Leppälä ja muut Jokelan koulusurman kokeneet kertovat nyt, millaiset jäljet tragedia jätti

      Tilaajille
    3. 3

      Sairaanhoitaja Paula Vuotila, 61, eli 30 vuotta ”koulutetun eliittielämää” – sitten hän ajautui asumaan rappukäytävissä

    4. 4

      ”Kaikki alalla olevat tietävät sen ringin” – Suomen elokuva-alalta kerätyssä kymmenien ahdistelukertomusten aineistossa muutama nimi toistuu

    5. 5

      ”Ota poikasi kainaloon” – Jos haluat kasvattaa pojan, joka ei ahdistele, yksi keino on lastenpsykiatri Jari Sinkkosen mukaan ylitse muiden

    6. 6

      Aleksis Salusjärvi oli lukiossa, kun nainen kavahti häntä ensi kerran bussipysäkillä – #MeToo-kampanja herätti miehet kertomaan, miltä tuntuu, kun nainen pelkää

    7. 7

      ”Sinun hiljaisuutesi on valanut sementtiin itätytön stereotypian, ja se myy lisää poikamiesmatkoja”, kirjoittaa kirjailija Sofi Oksanen avoimessa kirjeessään Melania Trumpille

    8. 8

      Kirjailija kertoi olevansa ”ideologisesti” työtön ja kikkailevansa tukia – TE-toimisto katkaisee tuet ja aloittaa poikkeuksellisen selvityksen

    9. 9

      Kuura Maula ei kutsu lastaan pojaksi, Maisa Leppänen antoi poikansa pukeutua mekkoon – Näin toimii vanhempi, joka haluaa kasvattaa lapsensa feministisesti

      Tilaajille
    10. 10

      Trumpin lähipiiri pelkää presidentin olevan ”hajoamassa” – avustajat yrittävät pitää presidentin aisoissa, kun hän saapuu toimistolle kiihdyksissään

    11. Näytä lisää