Auto

HS koeajoi uuden Alfa Romeon – näin kulkee italialaismerkin kohtalon auto

Uusi Giulia pyrkii premiumtasolle. Se on Alfa Romeon kohtalon auto.

Italialaisella Alfa Romeolla eletään kohtalon hetkiä. Pitkään odotettu uusi Giulia-malli saadaan toden teolla myyntiin, ja sen vastaanotto autonostajien keskuudessa alkaa paljastua.

Giulia on Alfa Romeolle äärimmäisen tärkeä auto, sillä sen on pakko onnistua kaupallisesti. Viime vuosina Alfa Romeon mallikirjo on näivettynyt yhden mallin, Giuliettan, varaan.

Millä eväin eteenpäin?

Giulia on täysin uusi auto. Se perustuu pitkään salaisena pidettyyn Giorgio-perusrakenteeseen. Sille rakennetaan myöhemmin lukuisia muita korimalleja, myös katumaasturi.

Huomionarvoisinta kuitenkin on, että Alfa Romeo palaa juurilleen: takavetojen joukkoon.

Giulian tavoite on kilpailla ennen kaikkea saksalaisten takavetoisten premiummallien, BMW 3-sarjan ja Mercedes-Benz C-sarjan kanssa. Samaan ryhmään liittyvät myös Jaguar XE ja Lexus IS.

Yli miljardin euron tuotekehityskulut kertovat italialaismerkin ankarasta yrittämisestä ja tahtotilasta.

Giulian muotoilu on italialaistuotteeksi jopa konservatiivista mutta onnistuu silti säväyttämään etenkin matalan ja roh­kean keulansa, lyhyen etuylityksensä ja voimaa uhkuvan peränsä ansiosta.

Moni näkee autossa varmasti selkeitä yhtäläisyyksiä BMW:n kanssa. Siitä huolimatta Giulia on selkeästi tunnistettava aito Alfa Romeo.

Laadukas tuntu jatkuu myös Giulian sisätiloissa.

Viihtyykö ratin takana?

Moottorivalikoima kattaa Suomessa kaiken 150 hevosvoiman dieselmanuaalista aina 510 hevosvoiman Ferrari-sukuiseen, 2,9-litraiseen tuplaturbo-V6-bensiiniin.

Menestyneintä mallia odotetaan kuitenkin yrityspuolen vauhdittamana 180 hevosvoiman 2,2-litraisesta dieselautomaatista. Se maksaa parempana Super-varustetasona runsaat 45 000 euroa.

Myöhemmin saataville tulee 2,0-litrainen 200 hevosvoiman turboahdettu bensiiniversio, joka saattaa olla dieseliä hienostuneempi ja siten sopivampi Giu­lian luonteeseen. Se on myös edullisempi.

Automaatin toiminta dieselin parina on esimerkillistä. Jos haluaa säästää parituhatta euroa, voi valita myös kuusiportaisen ma­nuaalin.

Se ei yllä käytettävyydeltään aivan täsmällisempien kilpailijoiden tasolle.

Voit pyörittää Giuliaa oheista liukuria liu’uttamalla:

Kuljettaja pääsee Giuliassa nauttimaan. Ajotuntuma herättää luottamusta, eikä ohjauksessa ole moitittavaa.

Ohjausvaste on neutraali ja antaa tarkan viestin auton etenemissuunnasta ilman jatkuvaa ohjailutarvetta.

Kun veto on takana, asiat loksahtavat helpommin oikeille paikoilleen ajamisen nautinnon suhteen.

Jotkut saattavat karsastaa takavetoisia autoja, mutta se on tänä päivänä turhaa. Giuliassa käytetään järjestelmää, jonka avulla auton hallittavuus säilyy parempana, jos kuljettajan kyvyt eivät aivan riitä pidon vähetessä, esimerkiksi talvella.

Järjestelmä korjaa tehokkaasti mahdollista yliohjautumisen taipumusta.

Alfa Romeon toimitusjohtaja HS:lle: Jos Giulia ei menesty, katumaasturisuunnitelma on vaarassa

Jos Giulia ei menesty, saamme ehkä heittää hyvästit vuoden 2018 katumaasturille, sanoi Alfa Romeon toimitusjohtaja Harald J Wester HS:lle. HS tapasi hänet keväällä Geneven autonäyttelyssä, hyvissä ajoin ennen Giulian markkinoille saapumista.

”Autoja ostavilla asiakkailla on nykyisin hyvin monia odotuksia, joihin on pystyttävä vastaamaan. Uusi Giulia on tätä ajatellen päänavauksemme. Perusrakenteen modulaarisuuden ansiosta sille voidaan rakentaa esimerkiksi nelivetoinen, kompakti katumaasturi. Mutta olennaista on, voimmeko olla jatkossa kilpailukykyisiä tuotteillamme. Ilman suuria tuotantomääriä yhtälö ei ole toimiva”, Wester sanoi.

Kuusikymppinen autoalan konkari Wester on työskennellyt vuosikymmenten varrella Volkswagenille, autoalan alihankkija Magna Steyerille ja nykyisin Fiat Chrysler Automobilesille FCA:lle. Nykyisen työnantajansa leivissä hän noussut niin Abarthin, Maseratin kuin Alfa Romeonkin toimitusjohtajaksi.

Onko Giuliasta luvassa urheilullinen farmariversio?

”Se on mahdollista, mutta ei tällä hetkellä tärkeysjärjestyksen kärjessä. Seuraava uusi mallimme on kannaltamme tärkein tulevien viiden vuoden aikajänteellä, ja sen on oltava katumaasturi, kuten Maseratilla juuri julkistettu Levante-malli. Näköpiirissä on myös pistokehybridi, mutta silti tulevaisuuden Alfa Romeon on aina oltava eksklusiivinen, urheilullinen ja miellyttävä ajaa”, Wester sanoi.

”Meidän oltava rehellisiä perinteillemme, Fiat-aikakaudellamme niin ei useinkaan ole ollut.”

Mikä on pienemmän Giuliettan kohtalo?

”Nykyisistä malleistamme Giuliettasta tulee uusi versio jo ensi vuonna, mutta emme voi luvata sen olevan takavetoinen. Eurooppa on meille tärkeä markkina-alue, mutta katseet on suunnattava myös Kiinaan, ja siellä odotukset ovat hieman toisenlaiset kuin meillä täällä.”

Entä hybridit?

”Ennustan, että kymmenen seuraavan vuoden aikana näemme vähintään viiden prosentin markkinaosuuden erityyppisissä sähköisissä malleissa, joten kokonaisuus on hyvin monimuotoinen. Siksi eri mallien tuotekehityshaasteet on jaettu eri merkkiemme harteille. Silti on vaikea sanoa, kuinka kauan kestää, ennen kuin olemme entisaikojen kunniakkaassa tilanteessa, jossa Alfa Romeon visio on jälleen kristallinkirkas. Se on kuitenkin tavoitteemme.”

HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

Alfa Romeo Giulia 2.2 Diesel 180hv MT6 Super

 Giulia tähtää premiumautoksi. Design on aina ollut Alfa Romeon valtti. Nyt siihen liitetään jälleen takaveto.

 Auto on pienempää keskikokoluokkaa. Sisätilat ovat vähintään kilpailijoiden tasoa. Italialaisuus näkyy koristeellisuutena sisällä.

 Ohjauspyörän säädöt ovat miellyttävän laajat, ja ajoasennosta saa luontevan.

  2,2-litran dieselvoimanlähteen nykyaikainen alumiini-sylinteriryhmä tuntuu liian äänekkäältä ja rouhealta. Suorituskyky on perusvahvaa.

 Suomessa vakiovarusteina on saatavilla muun muassa sähkösäätöiset ja lämmitettävät etuistuimet, lämmitettävä ohjauspyörä ja kaadettavat takaistuimen selkänojat.

 Kiihtyy sataseen 7,2 sekunnissa, huippunopeus 230km/h.

 

 Hinta: 43 490 euroa.

 Kulutus (ilmoitettu): EU-yhdistetty 4,2 litraa / 100 km diesel.

 Hiilidioksidipäästöt: 109 g/km.

 Kilpailijoita: Audi A4, BMW 3-sarja, Jaguar XE, Lexus IS 300h, Mercedes-Benz C-sarja, Volvo S60.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Koeajo
  • Alfa Romeo
  • Autoilu

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Taksinkuljettaja törmäsi tahallaan pyöräilijään kevyen liikenteen väylällä Espoossa – jyräsi vielä kaatuneen pyöränkin

    2. 2

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    3. 3

      Ivanka Trump oli isäänsä viisaampi

    4. 4

      Tapiolan metroasemasta onnistuttiin loihtimaan hissien ja yhdyskäytävien monimutkainen labyrintti – matkalla metroilta busseille iskee uskonpuute

    5. 5

      HS maistoi 8 täyteläistä joulupöydän punkkua – yksi sai viisi tähteä

      Tilaajille
    6. 6

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    7. 7

      Walesilainen lammasfarmari äänesti brexitin puolesta, mutta nyt EU-ero vaarantaa koko elämäntyön: ”En koskaan halunnut kovaa brexitiä”

    8. 8

      Entinen pornotähti riisumassa juhla­mekkoaan oli liikaa – Intia kielsi kondomi­mainokset tv:ssä

    9. 9

      Ihminen tarttuu herkkuihin, kun elämä kaatuu päälle – ”Tunnesyöminen” on yleinen ilmiö, mutta sen voi saada kuriin yksinkertaisilla keinoilla

      Tilaajille
    10. 10

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    3. 3

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    4. 4

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    5. 5

      #Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

    6. 6

      Vuosikymmeniä paraatipaikalla polkuhintaan kirjoja myynyt antikvariaatti kaatui Helsingin kaupungin vuokran­korotuksiin – ”Olemme pelanneet tähänkin asti minimikatteella”

    7. 7

      Suomalaismies vaati Googlelta 120 000 euron korvauksia henkisestä kärsimyksestä, kivusta ja särystä, mutta joutui itse maksajaksi

    8. 8

      Venäjä saattaa antaa Ruotsille ikävän joululahjan: Iskander-ohjuksia naapuriin – Mutta miksi ohjus­kohut hymyilyttävät Venäjän tuntevia suomalais­sotilaita?

      Tilaajille
    9. 9

      Taksinkuljettaja törmäsi tahallaan pyöräilijään kevyen liikenteen väylällä Espoossa – jyräsi vielä kaatuneen pyöränkin

    10. 10

      Mies huijasi koko internetiä ja nosti takapihan varastonsa Lontoon 18 149 ravintolasta ykköseksi – vaikka tarjoili pelkkiä pakaste-eineksiä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    4. 4

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    5. 5

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    6. 6

      HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

    7. 7

      Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

      Tilaajille
    8. 8

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    9. 9

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    10. 10

      Järjestäjän Facebook-kirjoitus osoittaa: Töölöntorin alpakka­tapahtumalla haluttiin viedä huomio pois 612-kulkueesta ja saada se siirtymään muualle

    11. Näytä lisää