Auto

Koeajoimme uuden Opel Astran ja testasimme sen todellista kulutusta – miten auto pärjäsi?

Uuden Astran virallinen kulutuslukema on 4,2 litraa dieseliä sadalla kilometrillä. Pitikö auto lupauksensa 1 400 kilometrin testissä?

Dieselmoottoreiden käyttö henkilöautojen voimanlähteinä loppuu ennusteiden mukaan jo lähitulevaisuudessa. Niiden päästöjen puhdistaminen niin, että ne täyttäisivät jatkuvasti kiristyvät vaatimukset, on yhä vaikeampaa.

Uusien dieselmoottoreiden kehityksestä tulee yksinkertaisesti liian kallista, jotta se olisi kannattavaa autonvalmistajille. Esimerkiksi Renault, Toyota ja Volvo ovat jo ilmaisseet haluttomuutensa jatkaa dieseleiden kehitystä kovin pitkään.

Samaan aikaan vaihtoehtoiset ja ekologisemmat voimanlähteet nostavat profiiliaan. Muutos ei kuitenkaan tapahdu sormia napsauttamalla, ja dieselautoja nähdään varmasti tien päällä vielä pitkään.

Dieselillä on myös puolustajansa, esimerkiksi Citroënia ja Peugeotia valmistava PSA-yhtymä ja Opel.

Opelin Astra on kuluvan vuoden hittituote, jonka uusi 1,6-litrainen BiTurbo-diesel on paperilla taloudellinen uutuus.

Voit katsoa Astraa eri puolilta liikuttamalla oheista liukuria:

Onko se taloudellinen?

Otimme kunnon kulutustestiin Opel Astran farmariversion ja uuden tuplaturbodieselin eli 1,6-litraisen BiTurbon yhdistelmän.

Auton virallinen yhdistelmäkulutuslukema on 4,2 litraa dieseliä sadalla kilometrillä, mikä vastaa 112 gramman hiilidioksidipäästöjä kilometrillä.

Ajoimme autolla runsaan 1 400 kilometrin matkan Suomen kesässä. Kyydissä oli kaksi tai kolme ihmistä matkatavaroineen.

Ajoimme yleisillä teillä muuta liikennettä seuraten ja tarvittaessa myös ohituksia tehden. Ajot olivat pääosin tavallista matka-ajoa kahdeksankympin ja satasen nopeusalueilla.

Mukaan mahtui satoja kilometrejä kulutusta nostattavaa moottoritieajoa ja jonkin verran taajama- ja kaupunkiajoa, myös sorateillä.

Keskinopeus oli korkeahko 81 kilometriä tunnissa. Keskikulutus sen sijaan jäi huomattavan matalaksi, tasaan neljään litraan sadalla. Itse suoritetut tankkaukset vahvistivat ajotietokoneen tiedon: neljän litran kulutus oli totta.

Pieni kulutus johtuu onnistuneista välityksistä ja käytännöllisestä väännöstä, joiden ansiosta moottori käy usein huomattavan matalin nopeuksin.

Esimerkiksi viides vaihde sopii hyvin jo kuudenkympin nopeudesta alkaen kytkettäväksi, ja moottoritiellä 120:n vauhti suurimmalla eli kuudennella vaihteella vastaa noin 2 200:aa kierrosta minuutissa matalahkoa käyntinopeutta.

Entä kaupungissa, jossa kulutuslu­kemat yleensä kasvavat nopeasti?

Kylmänä käynnistämisen jälkeen moottori saavutti normaalin toimintalämpötilan jo muutaman kilometrin aikana, ja kulutus asettui hitaassa taajama-ajossa 4,3 litraan sadalla.

Tähän vaikuttaa myös start/stop-järjestelmä, joka sammuttaa moottorin liikennevaloissa tai ruuhkissa seistessä.

Onko farmari käytännöllinen?

Farmarin tärkeimpiä hankintaperusteita ovat auton tilat. Uusi Astra häviää vain yhdelle kilpailijalle, Škoda Octavia Combille, jossa tavaratilan litroja on enemmän.

Astran 540 litran takatilojen laajentaminen on todella helppoa, ja käytännöllisiä lisävarusteita on tarjolla runsaasti.

Myös koeajoauton selälle paremmat AGR-etuistuimet ovat lisävaruste. Niissä oli kovahko nahkapinta.

Perusteiltaan ajoergonomia on hyvä, eikä kuljettaja väsy pitkälläkään matkalla. Vaikkapa 500 kilometrin ajorupeama sujuu AGR-istuimilla ongelmitta.

Tien päällä huomio kiinnittyy häiritseviin pikkuseikkoihin, kun perusasiat ovat hyvin kohdillaan.

Rengasmelua ei uudella si­leällä asvalttipinnalla ole Astrassa nimeksikään, mutta karkealla pinnalla se alkaa nopeasti lisääntyä.

Ilmavirran suhinoita ei ole juuri lainkaan. Nopeusrajoitusopastin Opel eye ei aina havaitse liikennemerkkien vaihtumista mutta on silti hyvä varuste.

Tuulilasinpyyhinten automatiikka ei tihkusateella aina osannut pyyhkäistä lasia silloin, kun kuljettaja olisi halunnut.

Mallistossa ei myöskään ole vielä nelivetoa eikä hybridiä. Parannettavaakin siis jää.

HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

Opel Astra Innovation Sports Tourer 1.6 EcoFLEX BiTurbo S/S 6MT

 Uusi dieselmoottori on järkevän kokoinen ja käyttöominaisuuksiltaan joustava. Moottori vetää hyvin jo heti tyhjäkäynnin yläpuolella.

 Riuskat voimavarat tekevät perusfarmarista varsin notkean kulkijan. Toistaiseksi tarjolla on vain kuusiportainen manuaalivaihteisto, joka on täsmällinen käyttää. Kytkimen liike on pitkähkö.

 Auto kykenee arjessakin lähes ilmoitettuihin kulutuslukemiin, mikä on nykyisin harvinaista. Kaupunkiliikenteessä sammutusautomatiikka toimii ripeästi.

 Jousitus on pintakovahko. Matka-ajossa pehmeyttä saisi olla enemmän. Opelin mukautuvaa FlexRide-alustaa ei saa ainakaan toistaiseksi tähän versioon.

 Tilat ovat kokoluokassaan hyvät, ja tavaratilan laajennus sujuu näppärästi.

 Kiihtyy sataseen 8,1 sekuntia, huippunopeus 220 km/h.

 Hinta: 28 367 euroa.

 Kulutus (ilmoitettu): EU-yhdistetty 4,2 litraa / 100 km diesel.

 Hiilidioksidipäästöt: 112 g/km.

 Kilpailijoita: Hyundai i30 Wagon, Ford Focus Wagon, Kia cee’d Sportswagon, Seat Leon ST, Toyota Auris Touring Sports, Škoda Octavia Combi, VW Golf Variant.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Koeajo
  • Opel
  • Autoilu

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    2. 2

      Hyytävä sää vyöryy nyt etelään asti: luvassa jopa päiväpakkasia ja räntää – ”Talvirenkaat alle”, suosittelee Liikenneturva

    3. 3

      Tapasi vastata puhelimeen saa ihmiset kuvittelemaan sinusta monta asiaa – tutkijat analysoivat tarkasti, millainen tervehdys kuulostaa luotettavalta

    4. 4

      Kuusta löytyi luola, mikä voi kiihdyttää Maan kiertolaisen asuttamista

    5. 5

      Yhdysvaltain entinen presidentti Bush arvosteli kovin sanoin Trumpin ajan politiikkaa mainitsematta Trumpia

    6. 6

      Laulaja Tomi Metsäketo kirjoittaa itseensä kohdistuneista häirintäsyytöksistä, mutta kiertää keskustelun seksuaalisesta häirinnästä – Tästä on kyse

    7. 7

      Miten terve, koulutettu ja menestyvä nainen voi uupua jopa ennen kuin täyttää 30?

    8. 8

      ”Ota poikasi kainaloon” – Jos haluat kasvattaa pojan, joka ei ahdistele, yksi keino on lastenpsykiatri Jari Sinkkosen mukaan ylitse muiden

    9. 9

      Alaikäisen epäillään puukottaneen puistossa kävellyttä naista Vaasassa – valitsi uhrinsa ilmeisesti sattumalta

    10. 10

      Länsimetron koeajo tyssäsi tällä kertaa vaihdevikaan Otaniemessä – Metrojohtaja: ”Kriittisiä vikoja on korjattavana 150–200”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ota poikasi kainaloon” – Jos haluat kasvattaa pojan, joka ei ahdistele, yksi keino on lastenpsykiatri Jari Sinkkosen mukaan ylitse muiden

    2. 2

      Hyytävä sää vyöryy nyt etelään asti: luvassa jopa päiväpakkasia ja räntää – ”Talvirenkaat alle”, suosittelee Liikenneturva

    3. 3

      Miten terve, koulutettu ja menestyvä nainen voi uupua jopa ennen kuin täyttää 30?

    4. 4

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    5. 5

      Laulaja Tomi Metsäketo kirjoittaa itseensä kohdistuneista häirintäsyytöksistä, mutta kiertää keskustelun seksuaalisesta häirinnästä – Tästä on kyse

    6. 6

      ”Väkisin viinaa, hotellihuone, seksuaalinen hyväksikäyttö / raiskaus”: Suomen elokuva-alalla ahdistellut naiset kertovat kokemuksistaan

    7. 7

      ”Jätä avaimet tuohon. Kiitos ja hei” – Työpsykologi Hanna Poskiparta sai nuorena yllätyspotkut unelmatyöstään, mutta oppi samalla paljon olennaista työyhteisöstä

      Tilaajille
    8. 8

      Länsimetron koeajo tyssäsi tällä kertaa vaihdevikaan Otaniemessä – Metrojohtaja: ”Kriittisiä vikoja on korjattavana 150–200”

    9. 9

      Kuura Maula ei kutsu lastaan pojaksi, Maisa Leppänen antoi poikansa pukeutua mekkoon – Näin toimii vanhempi, joka haluaa kasvattaa lapsensa feministisesti

      Tilaajille
    10. 10

      Tapasi vastata puhelimeen saa ihmiset kuvittelemaan sinusta monta asiaa – tutkijat analysoivat tarkasti, millainen tervehdys kuulostaa luotettavalta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ossi Nyman ei tee töitä ja sanoo, että työvoimatoimisto on ihmisoikeusloukkaus – näin ”ideologisesti työtön” taktikoi itselleen yhteiskunnan tuet

      Tilaajille
    2. 2

      ”Äiti soittaa”, vilkutti puhelin kuolleen pojan vieressä – oppilas Niina Sassi, poliisi Timo Leppälä ja muut Jokelan koulusurman kokeneet kertovat nyt, millaiset jäljet tragedia jätti

      Tilaajille
    3. 3

      Sairaanhoitaja Paula Vuotila, 61, eli 30 vuotta ”koulutetun eliittielämää” – sitten hän ajautui asumaan rappukäytävissä

    4. 4

      ”Kaikki alalla olevat tietävät sen ringin” – Suomen elokuva-alalta kerätyssä kymmenien ahdistelukertomusten aineistossa muutama nimi toistuu

    5. 5

      ”Ota poikasi kainaloon” – Jos haluat kasvattaa pojan, joka ei ahdistele, yksi keino on lastenpsykiatri Jari Sinkkosen mukaan ylitse muiden

    6. 6

      Aleksis Salusjärvi oli lukiossa, kun nainen kavahti häntä ensi kerran bussipysäkillä – #MeToo-kampanja herätti miehet kertomaan, miltä tuntuu, kun nainen pelkää

    7. 7

      ”Sinun hiljaisuutesi on valanut sementtiin itätytön stereotypian, ja se myy lisää poikamiesmatkoja”, kirjoittaa kirjailija Sofi Oksanen avoimessa kirjeessään Melania Trumpille

    8. 8

      Kirjailija kertoi olevansa ”ideologisesti” työtön ja kikkailevansa tukia – TE-toimisto katkaisee tuet ja aloittaa poikkeuksellisen selvityksen

    9. 9

      Kuura Maula ei kutsu lastaan pojaksi, Maisa Leppänen antoi poikansa pukeutua mekkoon – Näin toimii vanhempi, joka haluaa kasvattaa lapsensa feministisesti

      Tilaajille
    10. 10

      Trumpin lähipiiri pelkää presidentin olevan ”hajoamassa” – avustajat yrittävät pitää presidentin aisoissa, kun hän saapuu toimistolle kiihdyksissään

    11. Näytä lisää