Auto

Autot ovat nyt täynnä hienoja ja kalliita ominaisuuksia, mutta autoilijat eivät käytä niitä, kertoo tutkimus

Autoilijat olivat kaikkein tyytymättömimpiä navigaatiojärjestelmiin. Yli puolet ei käytä auton omaa navigaattoria koskaan.

Uusissa autoissa alkaa olla jo niin paljon järjestelmiä, että ihmiset eivät tiedä, mihin kaikkeen heidän autonsa pystyvät. Joissain tapauksissa he eivät edes halua käyttää hankalia ja kalliita järjestelmiä, vaikka tietäisivät niiden olemassaolosta.

Näin kertoo markkinointitutkimusyhtiö J.D. Powerin selvitys.

Tutkimuksen mukaan ihmiset käyttävät etenkin turvallisuuteen liittyviä varusteita, mutta esimerkiksi integroitu navigaattori – joka on muuten erittäin kallis laite – jää usein pölyttymään, ja autoilijat navigoivat mieluummin vaikkapa puhelimensa avulla.

U.S. Tech Experience -nimisessä tutkimuksessa kysyttiin laitteiden käytöstä uusien autojen omistajilta, jotka olivat käyttäneet autoaan 90 päivää.

Heiltä kysyttiin kaikenlaisista auton laitteista turvallisuusvarusteista navigointijärjestelmien kautta viihdeteknologiaan.

Kyselyyn vastasi 13 269 yhdysvaltalaista autoilijaa.

Kun täyttä tyytyväisyyttä kuvattiin lukemalla 1 000 pisteellä, keskimäärin ihmiset olivat tyytyväisiä 730 pisteen edestä.

Tyytyväisimpiä oltiin turvallisuuteen liittyviin laitteisiin.

Esimerkiksi kuolleen kulman valvonta, kaistavahti ja peruutuskamera olivat kyselyyn vastanneiden mieleen. Turvalaitekategoria kokonaisuudessaan sai keskimäärin parhaat pisteet: 754.

Kaikkein eniten varusteista käytetään peruutuskameraa sekä kuolleen kulman valvontaa. Kolme neljästä kuljettajasta kertoi käyttävänsä näitä varusteita joka kerta ajaessaan.

Ne olivat myös haluttuja varusteita, sillä 96 prosenttia ilmoitti, että haluaa nämä varusteet seuraavaan autoonsa.

Pääsyy turvallisuuslaitteiden suosioon on varmasti nimenomaan turvallisuuden ja mukavuuden kaipuu, mutta niillä voi säästää myös rahaa. Turvalaitteet saattavat nimittäin ainakin tulevaisuudessa tehdä auton vakuutusmaksut halvemmiksi.

J.D. Powerin mukaan vielä tällä hetkellä autoja vakuuttavat yritykset ovat olleet hitaita alentamaan vakuutustaksojaan sen takia, että autoista on tullut turvallisempia, mutta asia on muuttumassa. Eräs yhdysvaltalainen yhtiö antaa jo nyt alennusta sellaisien autojen vakuutusmaksuista, joissa teini-ikäinen ajaa kattavilla turvallisuusvarusteilla varusteltua autoa.

Vaikka järjestelmät ovat kalliita ja tällä tavalla niiden voidaan perustella olevan vakuutusyhtiölle kuluerä mahdollisen kolarin yhteydessä, ne voivat parhaimmillaan vähentää kolareita merkittävästi. Se taas tarkoittaa, että vakuutuksen olisi oltava halvempi.

Mitä enemmän liikenne muuttuu autonomiseksi, sitä todennäköisemmin kolarit vähenevät. Tätä matematiikkaa vakuutusyhtiöissä joudutaan laskeskelemaan tulevaisuudessa entistä tarkemmin.

Kaikkein tyytymättömimpiä oltiin navigaatiojärjestelmiin, ja se sai huonoimmat pisteet: 687.

Kaksi kolmesta vastanneista kertoi käyttävänsä ainakin silloin tällöin auton navigaatiojärjestelmän sijaan jotain muuta navigointijärjestelmää, kuten puhelintaan. Yli puolet ei käytä auton omaa navigaattoria koskaan.

Yksi kolmesta sanoi, että käytti auton navigointijärjestelmää vähemmän kuin kaksi viikkoa, kunnes pitkästyi sen hankaluuteen ja vaihtoi johonkin muuhun navigointilaitteeseen.

Navigointijärjestelmien käyttöliittymät olivat kuljettajien mielestä työläitä ja vaikeaselkoisia täynnä tylsämieleisiä valikoita. Myös äänellä ohjattavat navigaattorit koettiin huonoiksi.

Erityisesti ärsytystä aiheutti se, että navigaattori ei usein anna syöttää osoitetta ajon aikana. Kyse on tietenkin turvallisuudesta, mutta se estää myös pelkääjän paikalla istuvaa syöttämästä osoitetta auton ollessa liikkeessä, ja siinä ei ole järkeä.

Navigaattori on hyvä esimerkki siitä, miten tärkeää helppous ja intuitio ovat mitä tahansa laitetta tai palvelua käytettäessä ja toisaalta miten laiskoja ihmiset ovat ottamaan selvää hieman hankalammin käytettävistä latteista.

Tutkimusta johtanut Kristin Kolodge esitti huolensa tutkimustulosten suhteen.

”On hälyttävää, että kuluttajilla on autoissaan paljon erilaisia teknologioita, joita he eivät joko osaa käyttää tai eivät edes tiedä, että heillä on niitä”, Kolodge sanoi.

Onhan se hassua: monet autojen hienoista lisävarusteista maksavat tuhansia euroa, ja sitten niitä ei edes käytetä.

Jos kyselytutkimukseen on luottaminen, syyttävän sormen voisi osoittaa ihmisten laiskuuden lisäksi myös valmistajiin ja autonmyyjiin: ei kukaan huvikseen anna tuhansien eurojen laitteiden pölyttyä.

Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun autojen erilaiset teknologiset laitteet aiheuttavat keskustelua.

Viime vuonna autoalan SAE-kongressin asiantuntijat olivat yhtä mieltä siitä, että autonvalmistajat yrittävät turhanpäiten tehdä autoista samanlaisia kuin älypuhelimet. Niihin asennetaan liikaa erilaisia toimintoja, joita autoilija ei kuitenkaan edes käytä.

”Nykyajan autoissa on liikaa toimintoja. Tänä päivänä autoissa olevat järjestelmät pyrkivät olemaan samannäköisiä kuin Applen iPhone. Ei se toimi”, entinen General Motorsin suunnittelija David Lyon sanoi.

HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Autoilu
  • Teknologia

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      New Yorkissa siskoni sopeutui hyvin joukkoon – Suomessa moni katsoo häntä kuin hänessä olisi jotain vikaa, ja se tuntuu pahalta

    2. 2

      Hyväosaiset omistavat yhteiskunnan, joka myötäilee heidän etuaan – siihen on yksi syy ylitse muiden

      Tilaajille
    3. 3

      Jouko Turkan perintö puhuttaa jälleen, kun raiskausharjoitteet ovat otsikoissa – Professorit Elina Knihtilä ja Hannu-Pekka Björkman kertovat, kuinka erilaista Teatterikorkeakoulussa nykyään on

    4. 4

      Kädet eivät toimineet, mutta silti Matti ja Outi todettiin työkykyisiksi – Pitkäaikaissairaat pelkäävät, että työttömyysturvan leikkaukset ovat uusi rangaistus etenkin heille

      Tilaajille
    5. 5

      Hygieniasta löytyy huomautettavaa sadoissa ravintoloissa Helsingissä – Katso hakukoneella, miten on kotikulmiesi ravintoloiden laita

    6. 6

      Maapallon pyöriminen hidastuu, tutkijat ennustavat ensi vuodeksi rajuja maanjäristyksiä – Helsingin yliopiston apulaisprofessori: ”Edelleenkään emme voi ennustaa, missä järisee”

    7. 7

      Tuntuuko, että kaikki muuttuu vaarallisemmaksi? Olet oikeassa, ja on terveellistä tunnustaa se

    8. 8

      Maailma teki uskomattoman tempun ja torjui happosateet ja otsonikadon – nyt 15 000 tutkijaa vetoaa ihmiskunnan selviämisen puolesta, mutta suurimpaan ongelmaan ei löydy ratkaisua

    9. 9

      Hallitusneuvottelujen katkeaminen ajoi Saksan poliittiseen kriisiin – Angela Merkelin aika voi olla ohi

    10. 10

      Jalkainfarkti tunnetaan huonosti, silti tuhannet ovat vaarassa saada sen ja joutua jopa amputaatioon

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Hygieniasta löytyy huomautettavaa sadoissa ravintoloissa Helsingissä – Katso hakukoneella, miten on kotikulmiesi ravintoloiden laita

    2. 2

      Niina Hartikainen ei ole pelkkä mies tai pelkkä nainen vaan muunsukupuolinen – Voiko hänestä pian tulla Niina Tero Hartikainen?

      Tilaajille
    3. 3

      Suvi Haimi kypsyi muovijätteen määrään kylpyhuoneessaan – syntyi uraauurtava keksintö, joka kiinnostaa jo kansainvälisiä kosmetiikkabrändejä

    4. 4

      Maapallon pyöriminen hidastuu, tutkijat ennustavat ensi vuodeksi rajuja maanjäristyksiä – Helsingin yliopiston apulaisprofessori: ”Edelleenkään emme voi ennustaa, missä järisee”

    5. 5

      Sdp:n kannatus lähestyy kokoomuksen suosiota – keskusta ja vihreät loivassa alamäessä

    6. 6

      Husin toimitusjohtaja HS:n mielipidepalstalla: ”En ole koskaan nähnyt Suomen terveyspolitiikkaa niin sekaisin kuin nyt”

    7. 7

      Salakirjoittaja ja piirtävä upseeri – sota toi yhteen suomalaisen pariskunnan, ja nyt heidän jäljiltään löytyi salaisuus: mitä vaitelias joukko upotti savolaiseen järveen?

      Tilaajille
    8. 8

      Jalkainfarkti tunnetaan huonosti, silti tuhannet ovat vaarassa saada sen ja joutua jopa amputaatioon

    9. 9

      Himoliikkuminen on maailmassa vain harvan oikeus – Suomessakin on ihmisiä, jotka eivät liiku lainkaan, erot tyttöjen ja poikien välillä näkyvät jo 3-vuotiaana

    10. 10

      Kaksion saa jo lähes yksiön hinnalla pääkaupunkiseudulla – Katso, mitä pienet asunnot maksavat omalla alueellasi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Hätähuuto ihmiskunnan tulevaisuuden puolesta, 15 000 tieteentekijää varoittaa joukkotuhosta – ”Pitkään jatkunut nopea väestönkasvu on syy moniin ekologisiin ja jopa yhteiskunnallisiin uhkiin”

    2. 2

      ”Kukaan älykäs ja kaunis nainen ei halua seurustella työttömän, kouluttamattoman miehen kanssa” – 28-vuotias Valtteri ja 26-vuotias Kharouf kertovat tarinansa syrjäytymisestä

      Tilaajille
    3. 3

      Kolmevuotiaan lapsensa puukotuksesta epäillyn isän kuulustelut alkavat tiistaina, miehellä aiempaa rikostaustaa – Poliisi henkirikoksesta: ”Tapahtumia, joita ihmismieli ei meinaa käsittää”

    4. 4

      Suvi Haimi kypsyi muovijätteen määrään kylpyhuoneessaan – syntyi uraauurtava keksintö, joka kiinnostaa jo kansainvälisiä kosmetiikkabrändejä

    5. 5

      Varaslähtö länsi­metroon: astu kyytiin ja kiidä tunnelissa 36 kilometriä idästä länteen – verkko­retki kuvaa reitin kuljettajan silmin ja esittelee jokaisen aseman 360-kuvalla

    6. 6

      Mies vei Saphira-koiransa hoitoon Lohjalle – kun hän meni myöhemmin katsomaan koiraa, löytyi vain tyhjä talo, josta oli lämpöpatteritkin viety

    7. 7

      Tuhat vuotta sitten valtava viikinkiarmeija vyöryi Suomeen ja sai selkäänsä hämäläisiltä – Näin kertoo taru, mutta mitä oikeasti tapahtui?

      Tilaajille
    8. 8

      Husin toimitusjohtaja HS:n mielipidepalstalla: ”En ole koskaan nähnyt Suomen terveyspolitiikkaa niin sekaisin kuin nyt”

    9. 9

      Turvapaikkapäätöstä odottava Sharif Qaderi potkaistiin ulos ryhmäkodista kun hän täytti 18 vuotta – Sitten itähelsinkiläinen lapsiperhe otti hänet luokseen asumaan

    10. 10

      Parisuhde tuhon partaalla – asiantuntija ja HS:n lukijat kertovat, millaiset syyt ajavat parit harkitsemaan eroa ja mikä lopulta sai pysymään yhdessä

      Tilaajille
    11. Näytä lisää