Auto

Lyhyin laivareitti Ruotsiin syntyi sattumalta

Tilaajille

Pohjanmaan rannikkoseudulta on aina lähdetty. Meri on avannut yhteydet maailmalle ja merenkulkijoiden mukana mannermaiset vaikutteet ja eurooppalaiset tuotteet ovat saapuneet muuta Suomea nopeammin Pohjanmaalle. Rannikon kulttuuri on rakentunut Euroopan vanavedessä.

Säännöllisellä laivaliikenteellä Merenkurkun Suomen puoleisista kaupungeista on pitkät perinteet. Suunta on aina ollut etelään, lähinnä Tukholmaan.

Jo vuonna 1837 Vaasan ja Uumajan välillä ajettiin muutama laivavuoro. Vähäisiä kokeiluja ja satunnaisia vuoroja ajettiin vuosien varrella vielä 1800-luvullakin, mutta pysyvään vuoroliikenteeseen päästiin vasta 50 vuotta sitten, jolloin Rederi Ab Vasa-Umeå aloitti liikenteen Merenkurkussa.

Varustamo syntyi itse asiassa lähes sattumalta.

Vesi-ja tierakennuspiirin insinööri Torsten Nordström esitelmöi Vaasan kauppaseuran kokouksessa Vaasan satamahankkeista kaupungin liikemiehille.

Illallisella Turkisteollisuus Oy:n johtaja Toivo Asp ja Wärtsilän paikallisjohtaja Helge von Schultz sattuivat puheisiin ja jälkimmäinen mainitsi, että Mansikkasaaren telakalla Vaasassa korjattavana oleva Suomi Shippingin s/s Pörtö oli kaupan.

"Köp Pörtö", Schultz usutti piloillaan.

Aspilla ei ollut minkäänlaista varustamotuntemusta tai merenkulun tietämystä. Hänet tunnettiin yhtä kaikki taitavana liikemiehenä, joka avarakatseisesti tutkaili kehitystä.

Yllättävä ehdotus kiehtoi Aspia. Hän on itse kertonut miettineensä asiaa muutaman minuutin ja hyväksyneensä ehdotuksen, periaatteessa.

Asp kehotti Schulzia pitämään laivan muutamia päiviä.

Vallitsevissa olosuhteissa laivakauppa oli täyshullu idea. Wärtsilä vaati laivan kunnostuksen takuiksi miljoonan markan shekin. Hanke piti rahoittaa.

Liikemiesystävät

perustivat varustamon Seuraavana päivänä Asp otti yhteyttä vaasalaiseen liikemiesystäväänsä Börje Lindemaniin, joka johti Lindemanin verkkotehdasta. Herrat tarvitsivat sijoittajan; Lindemanin Kokkolassa asuva sukulainen osoitti liikemiesten hankkeelle ymmärrystä ja ryhtyi varustamo-osakkaaksi.

Taikasanat "Köp Pörtö","Osta Pörtö", alkoivat toteutua.

Toukokuun lopussa 1948 varustamon perustamisasiakirjat olivat kunnossa ja Rederiaktiebolag Vasa-Umeå oli perustettu miljoonan markan osakepääomalla.

Vaasalaiset odottivat uutta laivaa ja liikenteen alkamista.

Pörtö maalattiin ja kastettiin Turisteniksi, mutta kaupunkilaisten puheissa se pysyi ikuisesti Pörtöna.

Myrsky saatteli

neitsytmatkalle Turistenin taru alkoi kurjasti. Neitsytmatka osui kauheaan myrskyyn. Aluksella olleesta 25 matkustajasta vain kolme uskaltautui ruokasaliin seitsemän boforin myrskyssä. Uumajan rannassa odotti vastaanottokomitea kalmankalpeita neitsytmatkalaisia.

Myrsky ei hellittänyt paluumatkallakaan. Koko kauheuden kruunasi konevika, joka pysäytti laivan. Onneksi etupurjeen avulla selvittiin takaisin Ruotsiin. Konevika korjattiin ja Turisten saapui useita tunteja myöhässä Vaasaan.

Reittiliikennettä ajettiin kolme matkaa suuntaansa viikossa. Pienen Pörtön kyydissä Merenkurkun yli seilasi liikennekauden aikana 6690 ihmistä. Jokseenkin sama määrä matkustajia kulki lahden poikki yhtenä ainoana ruuhkapäivänä viime kesänä.

Harvatahtinen liikenne alkoi Merenkurkussa kesäliikenteenä. Ensin alkoi matkustajaliikenne; tavaraa lastattiin vasta sen jälkeen, kun ensimmäinen autolautta Korsholm III saatiin Vaasan ja Uumajan välille 1958.

Pörtön jälkeen liikenteeseen tuli ss Korsholm, jolla voitiin kahdensadan matkustajan lisäksi kuljettaa kymmenen autoa. Korsholm ll oli hivenen suurempi, siinä oli jo 14 hyttiä ja matkustajamäärä nousi yli 300.

Örnen, vanha Wellamo, oli ensimmäinen tällä vuosisadalla rakennettu alus Merenkurkun liikenteessä. Siinä oli tilaa 40 autolle.

1960-luku johti nykyisen suuntaiseen liikenteeseen. Wasa Express ajoi Merenkurkussa kymmenen vuoden ajan 1964 lähtien. Autokannelle mahtui jo 107 ajokkia, matkustajia liki 800. Tuhannen matkustajan raja ylitettiin 1970-luvun lopulla, kun järjestyksessä toinen Wasa Express tuli Merenkurkkuun.

Vaasanlaivojen ensimmäinen suurlautta oli ms Wasa Star, johon mahtui 1800 matkustajaa ja autokannelle saattoi ajaa 500 henkilöautoa. Merenkurkun liikenteessä on seilannut kaikkiaan 25 alusta.

Monen isännän

tuottava reitti Merenkurkun liikenne on monista ruikutuksista huolimatta lyhimpänä meritienä Ruotsiin ollut kannattava. Vaasalaisliikemiesten perustama varustamo oli yksityisomistuksessa kymmenen vuotta. Enso Gutzeit hankki 1958 omistamansa Merivienti Oy:n kautta 62 prosenttia osakkeista. Silti se pysyi visusti taustalla ja varustamon yksityisomistuksellinen leima säilyi.

Rederi AB Vasa-Umeån nimi vaihtui 1965 Oy Vaasa-Umeå Ab:ksi.

Vuosikymmenen lopulla yhtiön koko osakekanta myytiin Ensolle ja nimeksi tuli Oy Vaasanlaivat-Vasabåtarna.

1982 Sally osti varustamon, mutta säilytti vanhan nimen.

1989 Effjohn osti Sallyn, ja pari vuotta myöhemmin yhtiön nimeksi tuli Oy Wasa Line Ab.

1993 Wasa Line fuusioitiin Silja Lineen ja yhtiön nimi muuttui Silja Lineksi.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    3. 3

      Walesilainen lammasfarmari äänesti brexitin puolesta, mutta nyt EU-ero vaarantaa koko elämäntyön: ”En koskaan halunnut kovaa brexitiä”

    4. 4

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    5. 5

      Espoo varautuu ongelmiin: Liikennekaaos uhkaa tammikuussa, kun länsimetron liityntäliikenne käynnistyy

    6. 6

      Helsinki-Vantaan lentokenttä meni sekaisin: Laukkujensa etsijöitä kehotettiin tiistaina lähtemään pois ja palaamaan aamulla asiaan

    7. 7

      Uusi Tähtien sota -elokuva The Last Jedi on niin hyvä, että se pääsee jo lähelle alkuperäistä trilogiaa

    8. 8

      Erikoisen ”tappaja-ankan” fossiili löytyi Mongoliasta – dinosaurus oli niin erikoinen, että tutkijat epäilivät otusta väärennökseksi

    9. 9

      Egyptiläinen laulajatar söi musiikkivideolla banaania alusvaatteissaan – tuomittiin kahdeksi vuodeksi vankilaan siveettömyydestä

    10. 10

      Ihminen tarttuu herkkuihin, kun elämä kaatuu päälle – ”Tunnesyöminen” on yleinen ilmiö, mutta sen voi saada kuriin yksinkertaisilla keinoilla

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      #Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

    3. 3

      Venäjä saattaa antaa Ruotsille ikävän joululahjan: Iskander-ohjuksia naapuriin – Mutta miksi ohjus­kohut hymyilyttävät Venäjän tuntevia suomalais­sotilaita?

      Tilaajille
    4. 4

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    5. 5

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    6. 6

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    7. 7

      Vuosikymmeniä paraatipaikalla polkuhintaan kirjoja myynyt antikvariaatti kaatui Helsingin kaupungin vuokran­korotuksiin – ”Olemme pelanneet tähänkin asti minimikatteella”

    8. 8

      Ensin Vantaa kaatoi tonnikaupalla lasten ruokaa roskiin, nyt kaupunkilaiset maksavat siitä miljoona euroa – ”Käsittämätön virhe”, luonnehtii poliitikko

    9. 9

      Mielikuva automarketissa ravaavasta ”prisma­perheestä” lykkää lapsen­tekoa – kolme–nelikymppisten ruuhka­vuodet pakkautuvat yhä lyhyempään jaksoon

    10. 10

      Suomalaismies vaati Googlelta 120 000 euron korvauksia henkisestä kärsimyksestä, kivusta ja särystä, mutta joutui itse maksajaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    4. 4

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    5. 5

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    6. 6

      HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

    7. 7

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    8. 8

      Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

      Tilaajille
    9. 9

      Järjestäjän Facebook-kirjoitus osoittaa: Töölöntorin alpakka­tapahtumalla haluttiin viedä huomio pois 612-kulkueesta ja saada se siirtymään muualle

    10. 10

      Toimittaja kyykkäsi viikon ajan: asennon vaikeus ja kivistys yllättivät, muiden kummastelu ja muotikin haittasivat – lopulta käteen jäi uusi, terveellinen tapa

      Tilaajille
    11. Näytä lisää