Auto

Lisää hiljaista asvalttia tulossa

Tielaitos haluaa päällystää uudelleen kaikki pääkaupunkiseudun pääväylät

Tilaajille

Tielaitos laajentaa hiljaisen asvaltin kokeilua pääkaupunkiseudulla. Kuluneen viikon aikana Hämeenlinnanväylän pohjoiseen johtava ajorata sai viiden kilometrin matkalla hiljaisen päällysteen.

Lokakuussa liikenteelle avattavalle Kehä II:lle tulee viisi erilaista tieosuutta, joista neljällä kokeillaan hiljaisia asvalttilaatuja ja yksi päällystetään tavallisella asvaltilla.

Kehä III:lle valmistuvassa Tuupakan eritasoliittymässä puolestaan kokeillaan neljänsadan metrin matkalla kaksikerrosasvalttia, jossa huokoinen alempi kerros imee ylemmän kerroksen melua.

Hollannissa saatujen kokemusten perusteella tämän pitäisi tehdä hiljaisesta asvaltista vieläkin vaimeampaa.

Tielaitos aikoo myös lisätä hiljaisten päällysteiden tutkimus- ja tuotekehitysrahoja.

Hämeenlinnanväylän

pohjoisen ajoradan uudesta hiljaisesta päällysteestä huolimatta Kaarelan ja Hakuninmaan asukkaiden melupiina jatkuu, koska etelään menevä ajorata jyrisee entiseen tapaan.

Diplomi-insinööri Elisa Sanasvuori Uudenmaan tiepiiristä toivoo, että eteläänkin johtava ajorata vaimennettaisiin, vaikka uutta pinnoitetta ei kuluneisuuden vuoksi vielä tarvita. Kannelmäen, Kaarelan ja Hakuninmaan alue kuuluu pääkaupunkiseudun meluntorjunnan ykköskohteisiin.

Alueella asuu 1600 asukasta yli 55 desibelin melualueella. Suunnitelmien mukaan sinne pitäisi rakentaa yli 15 miljoonalla markalla meluesteitä vuoden 2001 loppuun mennessä.

Sanasvuoren mielestä Hämeenlinnanväylä olisi myös erinomainen tutkimuskohde.

"Hiljaisen asvaltin tuoma kolmen desibelin pudotus ei poista alueelta meluesteiden tarvetta, mutta olisi tärkeä osa kokonaisratkaisua", hän sanoo.

Maastossa kolmen desibelin vaimentuminen merkitsee samaa kuin melulähteen siirtyminen kaksi kertaa kauemmaksi.

Tielaitoksen asvalttiaseman

päällikkö Keimo Komulainen ehdottaa kaikkien pääkaupunkiseudun pääväylien päällystämistä hiljaisella asvaltilla ja meluesteiden rakentamista vasta sen jälkeen tarpeen mukaan. Meluesteiden rakentamiseen on tarkoitus kuluttaa 75,5 miljoonaa markkaa vuoden 2004 loppuun mennessä.

"Jos pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnan YTV:n meluntorjuntaohjelman ykkösvaiheen tiet päällystettäisiin hiljaisella asvaltilla, rahaa kuluisi vain seitsemäsosa siitä mitä aitoihin on päätetty uhrata, ja työ voitaisiin tehdä jo vaikka tämän kesän aikana", Komulainen arvioi.

Komulaisen mielestä olisi myös kohtuullista hiljentää päällysteillä heti ne tiet, joiden varsilla asukkaat joutuvat odottamaan meluaitoja ohjelman mukaisesti jopa 20 vuotta.

"Päätiet kuluvat kaikki nopeasti ja niiden asvalttipinnoitus joudutaan uusimaan. Teiden päällystäminen hiljaisella asvaltilla ei välttämättä olisi edes kovin suuri lisäkulu, koska jo nyt saatujen kokemusten mukaan hiljainen asvaltti kestää lähes yhtä hyvin kuin jyrisevämpi pinnoite", Komulainen toteaa.

Viime keväänä

valmistuneen YTV:n meluntorjuntaohjelman mukaan 225000 pääkaupunkiseudun asukasta kärsii liikennemelusta. Pääväylien melu häiritsee 68000:tta asukasta, joista 1600 joutuu kärsimään yli 65 desibelin melusta.

YTV:n viime maaliskuussa hyväksymä meluntorjuntaohjelma vähentäisi seuraavan 20 vuoden aikana 16000 asukkaan kärsimää melua. Rahaa meluesteiden rakentamiseen kuluisi 200 miljoonaa markkaa. Hankkeen rahoitus on kuitenkin vielä avoin.

Meluntorjuntaohjelmassa meluesteiden rakentaminen on meluntorjunnan viimeisin keino ja esteiden rakentaminen laastarointia, jolla korjataan aikaisemmin syntyneitä ratkaisuja.

Tielaitoksen pääjohtajan

Lasse Weckströmin mielestä hiljainen asvaltti on erittäin lupaava kehityskohde, mutta vielä uutta Suomessa.

Liikenneministeriö määrittelee vuosittain tavoitteet mm. sille, kuinka monen ihmisen kärsimää melua Tielaitoksen on vuosittain vähennettävä. Nyt näissä tavoitteissa puhutaan lähinnä meluesteistä.

"Tulostavoitteissamme ei ole otettu huomioon hiljaista asvalttia, eikä sitä näin ollen ole vielä virallisesti olemassa. Mutta kun me saamme lisää tutkittua tietoa, voi olla hyvinkin, että liikenneministeriö vaatii meiltä tietyn kilometrimäärän hiljaista asvalttia vuosittain", Weckström sanoo.

Elisa Sanasvuoren

mukaan meluntorjunnassa pitäisi käyttää kaikkia mahdollisia keinoja. Uudet tiet voidaan jo rakentaa hiljaisiksi ja eristää asutuksesta, mutta ongelmana ovat vanhat tiet.

"Kaikkia keinoja pitäisi voida käyttää ja asettaa myös nopeusrajoituksia, koska 20 kilometrin nopeuden alentaminen vähentää melua kolme desibeliä", Sanasvuori huomauttaa.

Hän sanoo, että joissakin tapauksissa pitäisi voida ostaa talo asukkailta ja muuttaa se toimistoiksi, mikäli se tulisi edullisemmaksi kuin lähes mahdoton meluesteiden rakentaminen.

"Meluaitoja ei voida välttää, vaikka ne ovat kaupunkikuvallisesti huono ratkaisu. Ne auttavat myös vain pihalla tai korkeintaan ensimmäisessä kerroksessa asuvia. Hiljaiset päällysteet taas torjuvat melua jo sen lähteessä ja vähentävät kaikkien asukkaiden kokemaa melua", Sanasvuori sanoo.

Melusta kärsivien joukon arvioidaan lähivuosina kasvavan voimakkaasti mm. muuttoliikkeen ja yhdyskunnan mahdollisen tiivistymisen seurauksena.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    3. 3

      Helsingissä rytisee nyt pelti, märkä lumi kaatanut kymmeniä puita – kolareita eri puolilla Suomea

    4. 4

      Väitteet siitä, että presidenttipari ei kutsunut Linnan juhliin kulttuuriväkeä, ovat totaalista hölynpölyä

    5. 5

      Asianajajaliitto pitää ”paimenkirjeiden” lähettelyä pelkän baarikeskustelunkin pohjalta hyväksyttävänä – ”Asianajajan velvollisuus numero yksi on lojaalius asiakasta kohtaan”

    6. 6

      Suojelupoliisi haluaa perustaa vakoilukoulun – Supo ja Puolustusvoimat tarvitsevat 130 uutta työntekijää tiedustelulakeja toteuttamaan

    7. 7

      Poliisi kiinnostui Sunny Car Centerin kadonneista miljoonista – Konkurssipesä: rahaa meni ”hupifirmalle” ja mausteyhtiölle

    8. 8

      Kaarina Hazard nauraa asianajajan välityksellä uhkailevalle miehelle #MeToo-keskustelussa – ”Kasvoton valta yrittää sabotoida naisten järjestäytymis­yritykset”

    9. 9

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    10. 10

      Mies huijasi koko internetiä ja nosti takapihan varastonsa Lontoon 18 149 ravintolasta ykköseksi – vaikka tarjoili pelkkiä pakaste-eineksiä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      #Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

    2. 2

      Kiinalaismedia: Hurjia selfie-kuvia harrastanut mies putosi pilvenpiirtäjästä ja kuoli

    3. 3

      Venäjä saattaa antaa Ruotsille ikävän joululahjan: Iskander-ohjuksia naapuriin – Mutta miksi ohjus­kohut hymyilyttävät Venäjän tuntevia suomalais­sotilaita?

      Tilaajille
    4. 4

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    5. 5

      Vuosikymmeniä paraatipaikalla polkuhintaan kirjoja myynyt antikvariaatti kaatui Helsingin kaupungin vuokran­korotuksiin – ”Olemme pelanneet tähänkin asti minimikatteella”

    6. 6

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    7. 7

      Ensin Vantaa kaatoi tonnikaupalla lasten ruokaa roskiin, nyt kaupunkilaiset maksavat siitä miljoona euroa – ”Käsittämätön virhe”, luonnehtii poliitikko

    8. 8

      Mielikuva automarketissa ravaavasta ”prisma­perheestä” lykkää lapsen­tekoa – kolme–nelikymppisten ruuhka­vuodet pakkautuvat yhä lyhyempään jaksoon

    9. 9

      Ahdistelijoista puhuneet naiset ovat saaneet vaientamiskirjeitä – Rikosoikeuden professori: ”Tuollaiset kirjeethän ovat puolittain uhkauksiakin”

    10. 10

      Suomalaismies vaati Googlelta 120 000 euron korvauksia henkisestä kärsimyksestä, kivusta ja särystä, mutta joutui itse maksajaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    4. 4

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    5. 5

      Toimittaja kyykkäsi viikon ajan: asennon vaikeus ja kivistys yllättivät, muiden kummastelu ja muotikin haittasivat – lopulta käteen jäi uusi, terveellinen tapa

      Tilaajille
    6. 6

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    7. 7

      Kyykky on tämän hetken kovin hitti – Tätä Mariah Careyn kyykkyasentoa on vaikea päihittää, ja siksi fanit rakastavat sitä

    8. 8

      HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

    9. 9

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    10. 10

      Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

      Tilaajille
    11. Näytä lisää