Valta vaihtuu paalupaikalla - Autot | HS.fi

Valta vaihtuu paalupaikalla

Eiji Nagano siirtyy Suomesta Toyotan formulaosaston markkinointipäälliköksi

20.1.2001 2:00

Suomen Toyotan toimitusjohtaja Eiji Nagano jättää kolmivuotisen tehtävänsä huipulla. Japanilaismerkki lopetti viime vuonna Opelin ja Volkswagenin seitsemän vuoden valtakauden ja nousi maan myydyimmäksi automerkiksi.

Seuraavassa tehtävässä paalupaikka lienee vielä suuremman työn takana. Nagano siirtyy Toyotan formulaprojektin PR- ja markkinointiosaston päälliköksi. Suomen Toyotan toimitusjohtajuuden ottaa Eiichi Koike . Suomessa merkki hallitsi markkinoita niin henkilöautojen kuin pakettiautojenkin puolella. Myös kokonaismyynnissä mentiin japanilaisten tahtiin. Kaikkiaan suomalaiset ostivat viime vuonna reilut 15000 Toyotan henkilöautoa. Toyotan toimitusjohtajalle 12,5 prosentin siivu Suomen automarkkinoista kelpaa. Enempään hän ei edes näe realistisia mahdollisuuksia. "Saamme olla tyytyväisiä, jos kykenemme säilyttämään tämän markkinaosuuden. Missään muualla Euroopassa meillä ei ole vastaavaa", Nagano sanoo. Noin kymmenen prosentin siivuun Toyota yltää Irlannissa, Norjassa, Kreikassa, Islannissa ja Kyproksella. "Kasvaminen tästä eteenpäin on erittäin vaikeaa. Pikemminkin tavoitteenamme on säilyä Suomen ykkösenä." Tiukka kilpailu markkinaosuuksista heijastuu myös merkkien hintapolitiikkaan. Vuodenvaihteessa Opel siirtyi osittain autojensa nettohinnoitteluun. Sen seurauksena kymmenen prosentin siivu esimerkiksi Astran Caravanin ohjehinnasta haihtui taivaan tuuliin. Nagano ei usko Toyotan seuraavan Opelin esimerkkiä. Japanilaiset jättävät ainakin toistaiseksi hintasodan Opelin huoleksi. "Tässä vaiheessa me emme aio laskea hintojamme. Nettohinta on vakiohinta, siitä ei enää tingitä", Nagano muistuttaa pelivaran hiipumisesta ostotilanteessa. "Ja jos asiakas tuo samalla auton vaihtoon, miten sen arvon kanssa menetellään", hän pohtii. Tällä hetkellä leikatun ohjehinnan vaikutukset vaihtoautojen arvoon ovat arvailujen varassa. Toyotan leirissä käytetyn Opelin vaihtoarvon arvellaan putoavan neljän ja kymmenen prosentin välillä. Nagano jättää Suomen kolmen vuoden komennuksen jälkeen. Seuraavassakin virassa löytyy yhteys suomalaiseen ratinpyörittäjään. "Tulen tekemään töitä myös Mika Salon kanssa. Mietimme, miten hänen persoonaansa voidaan hyödyntää Toyotan imagon kannalta", hän kertoo. Toyotan miljardiluokan valmistelut formulasirkukseen ovat pitkällä. Vuoteen 2002 ajoittuvaa ensi-iltaa pohjustetaan täysipäiväisesti noin 500 ihmisen voimin. Uunituoretta ajokkia aletaan testata kuluvan vuoden maaliskuussa. Autolla ajetaan läpi kaikki formulakisojen radat heti pölyn laskeuduttua. Kun sirkus sunnuntaina lähtee paikkakunnalta, ilmestyy Toyota varikolle ja alkaa testata autoaan maanantaina. Formulasatsauksella pyritään entistä vahvempaan ja vakuuttavampaan läsnäoloon ostajien ja asiakkaiden tajunnassa. Tarjonnan kyllästämillä markkinoilla tulosta pyritään tekemään vahvoilla mielikuvilla. Muutama vuosi sitten Toyota julisti tavoitteekseen 800000 myytyä autoa Euroopassa vuonna 2005. Tuolloin myyntiluvut liikkuivat 540000:n paikkeilla. Viime vuonna asiakkaille toimitettiin 655000 ajokkia. Japanilaiset noudattavat kyynärpäätaktiikkaa jatkossakin. Markkinoille syydetään tänä vuonna seitsemän uutta mallia. Operaatiota valvoo japanilainen toimitusjohtaja, mutta jatkossa virkaa voisi kenties kierrättää. "Tällä hetkellä sijoitamme runsaasti rahaa Eurooppaan ja toteutamme uutta strategiaamme. Siksi jatkuva yhteys Japaniin on erittäin tärkeää. Mutta en näe, miksei työtä voisi hoitaa suomalainenkin."