Autosta hetkessä litteä ja sitten metallimöhkäle - Auto | HS.fi

Autosta hetkessä litteä ja sitten metallimöhkäle

10.11.2001 2:00

KEMIJÄRVI/HEINOLA. Ruskea öljy alkaa liristä vatiin, kun Matti Tiikkaja poistaa öljypohjan tulpan vanhasta Skodasta Kemijärven autohajottamolla.

"Myös vaihdelaatikkoöljyt täytyy poistaa sekä akku ja renkaat irrottaa ennen romutusta", Tiikkaja opastaa. Rahtaamme ajokin omalla kustannuksella viiden kilometrin päässä sijaitsevalle Kemijärven kaatopaikalle, missä valtava, rekan yhteydessä oleva paalain odottaa Skodamme käsittelyä. Skodan kylkipellit paukkuvat, kun Ville Isotalus litistää hetkessä ajokin lättänäksi. Paalaimen puristusteho on 420 tonnia. Lopuksi pitkä, mutta litteä ajokki puristetaan runsaan metrin pituiseksi metallimöhkäleeksi. Metalliset "heinäpaalit" on helppo rahdata junalla jälleenkäsittelyyn Kuusakoski Oy:lle Heinolaan. Isotalus on ehättänyt litistää sata lappilaisajokkia lättänäksi ennen meidän tuloa. Kupittaan Jätemetalli Oy vastaa Kuusakosken liikkuvasta romumetallin käsittelystä Suomessa ja osin myös Ruotsissa. Yhtiöllä on käytössä kolme noin 60 tonnin painoista, rekan mukana kulkevaa liikkuvaa leikkuria ja yksi paalain. Kemijärvellä romuauton saa viedä ilmaiseksi kaatopaikalle. Naapurikunnissa se maksaa 150 markkaa, mutta pääkaupunkiseudulla auton romutuksesta joutuu maksamaan noin 400 markkaa. Heinolan eteläpuolella maisemaa hallitsee litistettyjen romuautojen vuori. Myös Skodan pitäisi olla satojen litistettyjen autojen joukossa, joita nostetaan suurella teräskouralla Kuusakoski Oy:n monimetallitehtaan murskaimen nieluun. Auto murskataan pieniksi jakeiksi, jotka erotellaan. Magneetilla "imaistaan" ensiksi rautamurske omaan kasaan. Tuulitunnelissa erotetaan kevyt jae, kuten muoviosat ja istuimien superlonin palaset. Heinolan metallin kierrätys muistuttaa malmin rikastusta. Suurissa altaissa nostetaan veden ominaispainoa, jolloin magnesium ja kumi alkavat kellua. Seuraavassa vaiheessa erotetaan samalla menetelmällä alumiini sinkistä ja kuparista. Katsomme, kun Vesa Ryynänen kuonaa uunia eli irrottaa noin 700-asteisen sulan alumiinin pinnalta haitallista alumiinioksidia pois. Murskatuista autoista saatu alumiini jalostetaan asiakkaiden, kuten autotehtaiden, toivomusten mukaan lisäämällä siihen sulatossa kuparia ja piitä sekä hivenen titaania; reseptin mukaan. Reseptejä on satoja. "Alumiiniharkoista valmistetaan muun muassa moottorin mäntiä, vaihdelaatikoita, astinlautoja ja korin osia", materiaalipäällikkö Karri Naakka luettelee. Alumiini on yksi tärkeimmistä kierrätysjakeista, sillä siitä maksetaan keskimäärin viisi markkaa kilo, kun tavallisesta rautaromusta saa noin 50 penniä kilolta. Sinkkimurske höyrystetään oksidiksi tai hienoksi sinkkipölyksi, joka menee maali- ja kosmetiikkateollisuuteen. Sinkkiä käytetään muun muassa huulipunaan. Lyijy käytetään akkuihin ja kupari sähköjohtoihin. Ruostumattomasta teräksestä tehdään uusia terästuotteita. Autosta kierrätetään nyt noin 75 prosenttia. Romudirektiivin mukaan kierrätysaste nostetaan 85 prosenttiin vuoteen 2015 mennessä. "Se nostaa kierrätyskustannuksia, koska talteen on saatava entistä vaikeampia jakeita, kuten muovi ja lasi", tuotantopäällikkö Matti Tuukkanen sanoo. Heinolan yksikkö on ainoa maailmassa, jossa lähes koko kierrätys hoidetaan samalla tontilla.