Auto

Vaaleansinisestä sinivalkoisten tuore kesälook

Suomalainen raikkaus on niin Finnairin uusien työasujen kuin brandin tunnus

Tilaajille

Finnair on siirtynyt uuteen yksilöllisyyttä korostavaan aikaan - tosin uuden "kirkastetun" brandinsa raamien puitteissa. Näkyvimpänä brandi eli tuotemerkki on esittäytynyt yhtiön uudistetutussa logossa ja koneiden uusissa ulkoväreissä, jotka vuoteen 2005 mennessä kattavat koko laivaston.

Lentokoneiden sisustus täydentää linjaa askel askeleelta sekin. Euroopan liikenteessä nähdään jo kolme brandivärein sisustettua Airbus-konetta. Myös kaukoreittien MD-11-koneiden turistiluokkien istuimet hohtavat kirkkaansinisinä.

Miehistö sen sijaan saa uuden ilmeensä yhtä aikaa maaliskuun loppuun mennessä.

Uudet univormut nähdään myös lentoasema- ja lipputoimistovirkailijoilla.

Kymmenestätuhannesta finnairilaisesta neljäntuhannen kuuluu käyttää virka-asua työssään. Heistä 650 on lentäjiä, 1700 työskentelee matkustamoissa, loput 1650 lentoasemilla ja lipputoimistoissa eri puolilla maailmaa.

Aikamoinen määrä

kangasta siihen menee. Aika monta vaatekappaletta, aika montaa kokoa Helsinki-Vantaan lentoasemalle on kiikutettu, kun asukokonaisuuksiin kuuluu 24 osaa. Miesten univormu on kahdeksanosainen, naisilla vaatekappaleita on kuusitoista.

Melkoinen urakka mallimestarilta, joka myös mittasi erikokoiset ja -ikäiset käyttäjät. Mallikappaleita käytössä oli kolmesataa.

Uutta on entistä suurempi valinnanvara perusunivormuissa. Miehet saavat valita yksi- tai kaksirivisen puvuntakin ja kaksien housujen välillä. Miehillä suurin uudistus on kankaan elastaani, joka tuo käyttömukavuutta ja keveyttä.

Naisille on tarjolla kaksi jakkumallia, joista kummastakin oli mitoitukset kolmelle vartalotyypille.

Naisten univormuun

voi yhdistää vaihtoehtoisesti kaksi hametta tai kadet eri malliset housut, tai yhden kumpaakin.

Housut naisten asuun saatiin valinnaisena viisi vuotta sitten. Kotimaan pohjoisille reiteille tarkoitettu asu siirtyi kuin itsestään muille lennoille nuorten emäntien kannoilla.

Nyt noin puolet on valinnut housut hameen vaihtoehdoksi. Lopuista puolet on valinnut yksinomaan housut ja puolet vain hameet.

Housujen suosio ei ihmetytä vaateruljanssia pyörittänyttä Susanna Pykäläniemeä. "Ne ovat tosi tyylikkäät", hän toteaa.

Suurin ongelma

on ollut aikataulu. Brandin kirkastusohjelma käynnistettiin Finnairin uuden pääjohtajan Keijo Suilan myötä 1999. Neljä maagista branditunnusta kuuluvat: turvallinen, luotettava, suomalainen ja raikas.

Ensimmäiseksi tartuttiin tässäkin yhtiössä yrityksen logoon. Pallologosta tuli neliskulmainen ja vanhasta F-kirjaimesta tuli "aerodynaaminen F-logo", kuten asian ilmaisee markkinointiryhmän johtaja Mika Perho. Hänen mukaansa aikanaan tunteita nostattanut uudistus on nyt todettu onnistuneeksi.

Lentokaluston lisäksi myös toimistojen värit ja sisustus on määrä uusia. Toistaiseksi vain Helsinki-Vantaan lentoaseman kotimaanterminaali, Non-Schengen-lounge ja City Terminal sekä Pietarin- ja Hongkongin- toimistot näyttäytyvät tyylipuhtaina esimerkkeinä.

Tiukassa aikataulussa

on pysytty. Pukujen suunnittelu alkoi vasta syyskuussa 2000. Nyt univormuja kuljettavat autot ovat päivittäin tuoneet kuormia Raisa-Tuotteen tehtaalta Turusta. Myös paidat, puserot, esiliinat, neuleet ja asusteet ovat suomalaista valmistetta.

Virkapuvun on suunnitellut Pariisissa työskentelevä työ- ja älyvaatteisiin erikoistunut Anna-Kaisa Huttunen. Kokemusta lentoyhtiön univormuista 32-vuotiaalla suunnittelijalla on jo ennestään. Hän vastasi Finnairin edellisestä univormu-uudistuksesta viisi vuotta sitten ja on suunnitellut asuja myös kolmelle ranskalaiselle lentoyhtiölle.

Pohdittavaa riittää,

kun on monta tuhatta käyttäjää hyvin erilaisissa tehtävissä.

"Mietin kovasti yrityskuvaa", Huttunen toteaa. Budjettikaan ei ollut valtava, eikä mitään taikatemppua kuten "yhden lahkeen pöksyjä" voinut tehdä. Ja kuitenkin juuri palveluammatissa on tärkeätä tuntea olevansa viehättävä.

Ranskassa kahdeksan vuotta asunutta ihastuttaa ranskalaisnaisten tapaa arvottaa ulkonäköä. "Jakku voi olla niin tiukka, että rattia voi hädintuskin kääntää, mutta se onnistuu", Anna-Kaisa Huttunen kuvailee. Suomalaisnaiset arvostavat käytännöllisyyttä, ja se on hyvä asia. Ehkä ripaus ranskalaisuutta ei kuitenkaan olisi pahasta.

Työasun on

annettava oikea kuva yrityksestä, näytettävä hyvältä, ja kantajan on siinä viihdyttävä. Epäonnistunut asu luo epävarmuutta. Kovassa markkinakilvassa ulkoiset käyntikortit ovat tärkeitä. Finnairilla lentoemäntien ja stuerttien asujen merkitys on aina ymmärretty.

"Vaihdoimme Finnhostesseina pitkät kukalliset puvut päälle wc:ssä Amerikan-lennoilla", nyttemmin purserina matkustamon esimiestehtävissä toimiva Tuula Gummerus, 54, kertoo. Se oli 1970-luvulla, jolloin New Yorkiin lennettiin vielä ensimmäisessä luokassa.

Hän on viihtynyt kaikissa univormuissa ja pitää myös uusista vaihtoehdoista. Hän pitää monikäyttöisestä tummansinisestä villaponchosta , joka näyttää valloittaneen muutkin. "Erityisen hyvä on myös kesän vaaleansininen takkimekko", hän huomauttaa.

Huoli vaalean värin arkuudesta katoaa, kun hän saa kuulla viskoosikankaan teflonpinnoitteesta.

Likaa hylkivä

teflonpinta suojaa myös tummansinistä villasekoitteista univormua, siitä suunnittelija Anna-Kaisa Huttunen on pitänyt huolen. Teflonkäsittely on vain yksi lisäetu, hyvien sekoitteiden merkitys korostuu muutenkin materiaalivalinnoissa.

Kova käyttö vaatii kestäviä mutta helppohoitoisia, miellyttäviä ja kauniisti laskeutuvia materiaaleja. Älyvaatteiden prototyössä kunnostautunut suunnittelija arvostaa ja soisi kuluttajienkin ymmärtävän uusia koostumuksia. Hyvä esimerkki hänestä on paitojen ja puseroiden puuvillapontella.

Suunnittelijan taitavuus näkyy myös näkymättömissä yksityiskohdissa, kuten hameen vyötärön leikkauksessa. Hame mukautuu vartaloon olosuhteiden mukaan. Lentokoneessa ihminen turpoaa helposti, jolloin tällaisesta on suuri hyöty.

Hienostunut

vaaleansininen yhdistyy yllättävän hyvin peruspuvun tummansiniseen. "Se tuo mieleen entisen Pan Americanin", Finnairin univormuja monet kerrat suunnitellut ja edelleen taiteellisena konsulttina toimiva vaatesuunnittelun opettaja, taiteilijaprofessori Matti Seppänen nostalgoi.

Entä kuka muistaa Vuokko Nurmesniemen suunnittelemat Finnair-univormut, joihin kuului kirkkaanpunainen kesäasu? Keltaisia ja vihreitäkin kesäpukuja lentoemännillämme on ollut.

Uutta vaaleansinistä osa vieroksui ensin "Ei se minulle sovi" -ajatuksella. Sovitus muutti pian mielen.

Vaaleansinisiä ovat takkimekon lisäksi naisten kesäjakku ja liivit, joita on kahta pituutta. Puserot ovat vaaleansiniraitaiset, mutta niin ohutraitaiset, että vaikutelma on yksivärinen.

Miehet näyttävät

miehekkäiltä omissa tummansinisissä liiveissään. Hauskannäköisiä ovat myös pitkät kirkkaansiniset pariisilaistarjoilijoiden tapaan vyötärölle sidottavat esiliinat, joita käytetään kaukolentojen bisnesluokassa.

Lisäväriä naiset saavat pitkänomaisista kuviollisista huiveista, joissa vaalea lila on kesän ja punainen talven airuena. Solmiot, joista myös erottaa lentäjät stuerteista, ovat molemmilla maltillisen konservatiivisia.

Napeista tulee lisäpisteitä, niin tyylikkäitä ne ovat. Pieni, mutta tärkeä yksityiskohta.

Hihanauhoista,

joista erottaa muun muassa kapteenin (neljä) perämiehistä (kolme) on nyt tullut hopeanvärisiä entisen kullan sijasta. Purserilla on kolme nauhaa, service chefillä kaksi, stuertilla ja lentoemännällä yksi.

Hopeanvärisiksi ovat muuttuneet myös lentohenkilöstön siivet ja nimilaatat.

Vyöt, kengät ja laukut ovat mustat.

Vain lentäjillä on lakkinsa, matkustamon henkilökunta tervehtii ja hyvästelee ilman päähinettä käsineet kädessä.

Ne kuuluvat pakollisiin varusteisiin, jo turvallisuuden takia. Kuten kokenut toteaa: "Käsineet kädessä on helpompi tarttua vaikkapa johonkin palavaan." Ammattitaitoa ei hyvä ulkonäkökään pilaa.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    3. 3

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    4. 4

      Helsinki-Vantaan lentokenttä meni sekaisin: Laukkujensa etsijöitä kehotettiin tiistaina lähtemään pois ja palaamaan aamulla asiaan

    5. 5

      Väitteet siitä, että presidenttipari ei kutsunut Linnan juhliin kulttuuriväkeä, ovat totaalista hölynpölyä

    6. 6

      Egyptiläinen laulajatar söi musiikkivideolla banaania alusvaatteissaan – tuomittiin kahdeksi vuodeksi vankilaan siveettömyydestä

    7. 7

      Äärimmäisen vaikean My Summer Car -pelin suomalainen tekijä ansaitsi yli puoli miljoonaa euroa – Hittipeli on ”käytännössä tyhmää sekoilua kännissä”

    8. 8

      Erikoisen ”tappaja-ankan” fossiili löytyi Mongoliasta – dinosaurus oli niin erikoinen, että tutkijat epäilivät otusta väärennökseksi

    9. 9

      Uusi Tähtien sota -elokuva The Last Jedi on niin hyvä, että se pääsee jo lähelle alkuperäistä trilogiaa

    10. 10

      Paloasema ilman sähköä Espoossa – Helsingissä piti tarkistaa, onko ratikka vielä kiskoilla vai ei

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      #Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

    3. 3

      Venäjä saattaa antaa Ruotsille ikävän joululahjan: Iskander-ohjuksia naapuriin – Mutta miksi ohjus­kohut hymyilyttävät Venäjän tuntevia suomalais­sotilaita?

      Tilaajille
    4. 4

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    5. 5

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    6. 6

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    7. 7

      Vuosikymmeniä paraatipaikalla polkuhintaan kirjoja myynyt antikvariaatti kaatui Helsingin kaupungin vuokran­korotuksiin – ”Olemme pelanneet tähänkin asti minimikatteella”

    8. 8

      Ensin Vantaa kaatoi tonnikaupalla lasten ruokaa roskiin, nyt kaupunkilaiset maksavat siitä miljoona euroa – ”Käsittämätön virhe”, luonnehtii poliitikko

    9. 9

      Mielikuva automarketissa ravaavasta ”prisma­perheestä” lykkää lapsen­tekoa – kolme–nelikymppisten ruuhka­vuodet pakkautuvat yhä lyhyempään jaksoon

    10. 10

      Suomalaismies vaati Googlelta 120 000 euron korvauksia henkisestä kärsimyksestä, kivusta ja särystä, mutta joutui itse maksajaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    4. 4

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    5. 5

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    6. 6

      HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

    7. 7

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    8. 8

      Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

      Tilaajille
    9. 9

      Järjestäjän Facebook-kirjoitus osoittaa: Töölöntorin alpakka­tapahtumalla haluttiin viedä huomio pois 612-kulkueesta ja saada se siirtymään muualle

    10. 10

      Toimittaja kyykkäsi viikon ajan: asennon vaikeus ja kivistys yllättivät, muiden kummastelu ja muotikin haittasivat – lopulta käteen jäi uusi, terveellinen tapa

      Tilaajille
    11. Näytä lisää