Auto

Yksi alusta, monta autoa

Pohjalevystrategia auttaa valmistajia entistä tehokkaampaan tuotantoon

Tilaajille

Kova kilpailu autoalalla on poikinut toimintoja, joista ei takavuosina puhuttu mitään. Uusia malleja syntyy tiuhaan tahtiin. Yhä useammin auto on rakennettu samalle pohjalevylle tai alustalle kuin jokin jo olemassa oleva auto.

Volkswagen-konserni esimerkiksi on käyttänyt Golfin pohjalevyä, alustaa tai parhaiten asian ilmaisevaa perusrakennetta monessa eri autossa. Jopa erimerkkisten autojen (Audi, Seat, Škoda, Volkswagen) malleja tehdään samalle perustalle.

"Samasta perusrakenteesta voidaan tehdä erilaisia tuotteita. Näin kokonaiskustannukset pysyvät kurissa ja autojen hinnat siedettävinä", selvitti Lauri Haapala VW-autosta. Haapala on Volkswagen-henkilöauto-osaston johtaja.

Hieman kärjistäen voisi ajatella, että sama tuote kääritään vain eri paperiin ja annetaan paketille uusi nimi. Näin ei asia kuitenkaan ole.

"Muunneltavuutta on paljon. Akseliväli, raideväli ja auton massa voivat olla täysin erilaiset. Silloin muuttuu myös jousitusgeometria. Toiset autot rakennetaan kantamaan enemmän, toiset ovat jäykempiä, toiset pehmeämpiä. Lopputulokset ovat yksilöllisiä", Haapala sanoi.

Kehityksen juuret löytyvät jo 20 vuoden takaa. Vuonna 1985 VW havaitsi, että henkilöautomarkkinat olivat jakautuneet yhdeksään segmenttiin (luokkaan). Nykyään automalleja riittää jo 40 segmenttiin.

Markkinoiden huipulla kilpailevan autonvalmistajan on kyettävä tarjoamaan jokaiseen segmenttiin vaihtoehto, jos mieli säilyttää asemat. "Jokainen ymmärtää, että kustannukset olisivat huikeat, jos kaikissa malleissa jokainen osa ja asia olisi tehtävä alusta asti", Haapala selosti.

Pohjalevystrategia perustuu siihen, että alustan ja varsinaisen pohjalevyn lisäksi eri autoissa voi olla muitakin samanlaisia tai samankaltaisia osia. Jarrujärjestelmä, ohjausjärjestelmä, jousitus, iskunvaimentimet, kaikki kelpaavat saman perusrakenteen alle.

"VW-konsernissa puhutaankin mieluummin moduulistrategiasta kuin pohjalevystrategiasta. Kehitetään erilaisia moduuleja, jotka sopivat useampiin tuotteisiin", Haapala sanoi.

Tällainen moduuli voi olla esimerkiksi jarrujärjestelmä. "Tai pelkästään seisontajarru. Ei ole tarvetta kehittää jokaiseen malliin seisontajarru erikseen. Sama rakenne on käyttökelpoinen monissa malleissa, jolloin syntyy säästöjä." Toimintatapa säästää aikaa ja rahaa. Kehitystyö voi olla pitkä prosessi. Moduuliajattelussa valmiiksi testatut ja hyviksi todetut osat kelpaavat monissa eri tuotteissa, VW:ssä muutamat moduulit jopa läpi lähes koko malliston.

Haapala huomautti, että myös jälkimarkkinointi hyötyy moduulistrategiasta. "Samoilla työkaluilla ja -menetelmillä pystytään korjaamaan ja huoltamaan monia eri tuotteita. Säästöä tulee myös koulutuksessa. Jos hallitsee yhden perusasian, hallitsee myös saman muissa tuotteissa." "Jos kaikki olisi yksilöllistä, esimerkiksi varaosavarastot nielisivät sellaisen pääoman ja vaatisivat sellaisia tiloja, että tilanne olisi jo aikoja sitten mennyt käsistä", Haapala sanoi.

Volkswagen ei suinkaan ole ainoa valmistaja, joka toimii pohjalevy- tai moduulistrategialla. Toimintatapa on maailmanlaajuinen. Äärimmäisin esimerkki lienee Peugeotin, Citroënin ja Toyotan yhteinen tehdas Kolinissa Tshekissä. Samalle pohjalevylle valmistetaan kolmea erimerkkistä autoa (107, C1 ja Aygo). Yhteisiä osia on yli 90 prosenttia, mutta muotoilun avulla autoihin on silti saatu yksilöllisyyttä.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    3. 3

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    4. 4

      Walesilainen lammasfarmari äänesti brexitin puolesta, mutta nyt EU-ero vaarantaa koko elämäntyön: ”En koskaan halunnut kovaa brexitiä”

    5. 5

      Espoo varautuu ongelmiin: Liikennekaaos uhkaa tammikuussa, kun länsimetron liityntäliikenne käynnistyy

    6. 6

      Sää on aiheuttanut yöllä ongelmia Helsinki-Vantaan lentokentällä: Finnair pyysi matkustajia varautumaan kentällä yöpymiseen, sillä hotellit ovat täynnä

    7. 7

      Egyptiläinen laulajatar söi musiikkivideolla banaania alusvaatteissaan – tuomittiin kahdeksi vuodeksi vankilaan siveettömyydestä

    8. 8

      Ihminen tarttuu herkkuihin, kun elämä kaatuu päälle – ”Tunnesyöminen” on yleinen ilmiö, mutta sen voi saada kuriin yksinkertaisilla keinoilla

      Tilaajille
    9. 9

      Pakkasukon porttikielto on hyvä uutinen

    10. 10

      "Häirintää on todella runsain mitoin", sanoo Rakennusliiton puheenjohtaja – Nyt kymmenen eri alojen vaikuttajaa kertoo, miten he aikovat puuttua seksuaaliseen häirintään

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      #Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

    3. 3

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    4. 4

      Venäjä saattaa antaa Ruotsille ikävän joululahjan: Iskander-ohjuksia naapuriin – Mutta miksi ohjus­kohut hymyilyttävät Venäjän tuntevia suomalais­sotilaita?

      Tilaajille
    5. 5

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    6. 6

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    7. 7

      Vuosikymmeniä paraatipaikalla polkuhintaan kirjoja myynyt antikvariaatti kaatui Helsingin kaupungin vuokran­korotuksiin – ”Olemme pelanneet tähänkin asti minimikatteella”

    8. 8

      Ensin Vantaa kaatoi tonnikaupalla lasten ruokaa roskiin, nyt kaupunkilaiset maksavat siitä miljoona euroa – ”Käsittämätön virhe”, luonnehtii poliitikko

    9. 9

      Mielikuva automarketissa ravaavasta ”prisma­perheestä” lykkää lapsen­tekoa – kolme–nelikymppisten ruuhka­vuodet pakkautuvat yhä lyhyempään jaksoon

    10. 10

      Suomalaismies vaati Googlelta 120 000 euron korvauksia henkisestä kärsimyksestä, kivusta ja särystä, mutta joutui itse maksajaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    4. 4

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    5. 5

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    6. 6

      HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

    7. 7

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    8. 8

      Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

      Tilaajille
    9. 9

      Järjestäjän Facebook-kirjoitus osoittaa: Töölöntorin alpakka­tapahtumalla haluttiin viedä huomio pois 612-kulkueesta ja saada se siirtymään muualle

    10. 10

      Toimittaja kyykkäsi viikon ajan: asennon vaikeus ja kivistys yllättivät, muiden kummastelu ja muotikin haittasivat – lopulta käteen jäi uusi, terveellinen tapa

      Tilaajille
    11. Näytä lisää